Orchidee21 schreef:Hallo, hier spreekt de politie (met zwangerschapsverlof;-)
Het gebeurd in de buitengebieden best vaak dat er een melding komt van een loslopend dier (allerlei dus ook paarden) De eerste prioriteit is de veiligheid van mens en dier dus paard van straat op een, op dat moment, zo veilig mogelijke plaats. Veel collega's hebben niets met paarden en zijn al blij dat ze hun taak kunnen volbrengen met het verplaatsen naar een omheinde wei. Mocht de eigenaar van deze weide nu schade hebben aan de weide of de dieren dan kam deze (na mijn weten) aangifte doen van vernieling, Art 350sr. De politie zal dan de eigenaar van het betreffende paard/dier weer aansprakelijk stellen omdat dit dier los op de openbare weg liep(wat ook strafbaar is, weet alleen het Art. zo niet) ik kan wel vertellen dat het midden in de nacht verrekte moeilijk is om een goede weide te vinden voor een losgebroken dier. En dan heb ik gelukkig nog wat met dieren maar als niet dierenliefhebber zijn het niet de leukste klussen want paarden kunnen dan best groot zijn..
Hoe vervelend het ook is voor de eigenaar van de weide, bedenk je dat wanneer jou paard ontsnapt, jij ook liever hebt dat deze in een weide wordt geploft dan onder een auto terecht komt met alle gevolgen van dien.
hoe zit het met weide of terrein waar bordjes verboden toegang op staat met het betreffende wetsartikel? Maakt dat nog verschil?