Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:43

Orchidee21 schreef:
Hallo, hier spreekt de politie (met zwangerschapsverlof;-)
Het gebeurd in de buitengebieden best vaak dat er een melding komt van een loslopend dier (allerlei dus ook paarden) De eerste prioriteit is de veiligheid van mens en dier dus paard van straat op een, op dat moment, zo veilig mogelijke plaats. Veel collega's hebben niets met paarden en zijn al blij dat ze hun taak kunnen volbrengen met het verplaatsen naar een omheinde wei. Mocht de eigenaar van deze weide nu schade hebben aan de weide of de dieren dan kam deze (na mijn weten) aangifte doen van vernieling, Art 350sr. De politie zal dan de eigenaar van het betreffende paard/dier weer aansprakelijk stellen omdat dit dier los op de openbare weg liep(wat ook strafbaar is, weet alleen het Art. zo niet) ik kan wel vertellen dat het midden in de nacht verrekte moeilijk is om een goede weide te vinden voor een losgebroken dier. En dan heb ik gelukkig nog wat met dieren maar als niet dierenliefhebber zijn het niet de leukste klussen want paarden kunnen dan best groot zijn..

Hoe vervelend het ook is voor de eigenaar van de weide, bedenk je dat wanneer jou paard ontsnapt, jij ook liever hebt dat deze in een weide wordt geploft dan onder een auto terecht komt met alle gevolgen van dien.

hoe zit het met weide of terrein waar bordjes verboden toegang op staat met het betreffende wetsartikel? Maakt dat nog verschil?

Lynn_Nikita

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:58

die had ik hangen, dus volgens mij maakt dat geen bal uit

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:50

__Astrid schreef:
Jannepauli schreef:
Moeten ze de paarden soms los op de weg laten lopen, met alle gevolgen van dien?

Grondrechten? Lees je eerst 's even in wat dat zijn.. :))

Ik heb mijn cursus internationaal en Europees recht voor mijn neus, 500 blz.
Vorige jaar 400 blz staatsrecht gehad en een 14/20 gehaald, dus ik weet goed genoeg wat grondrechten zijn. ;)

Nou kennelijk niet want deze situatie heeft helemaal niks met 'grondrechten' te maken. Het weiland wordt immers niet onteigend, maar gebruikt om in een noodgeval een oplossing te bieden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:16

Lynn_Nikita schreef:
die had ik hangen, dus volgens mij maakt dat geen bal uit

oh bedankt. Balen!
Nu zit bij mij wel alles dicht, maar toch... Zit niet ongevraagd op zoiets te wachten ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:05

Antwoord op de vraag is dus: Ja, het mag!

Is het wenselijk, nee, nooit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:46

Tinky12 schreef:
Fijn dat je hier antwoordt Orchidee :)

Mag de politie jou zomaar verplichten om de zorg van de dieren op je te nemen zolang als het duurt totdat de eigenaar ze eens komt halen.Dat ze niet zomaar zonder melding verplaatst mogen worden snap ik nog wel,maar het kan toch niet zo zijn dat jij verplicht wordt je eigen paarden maar op stal te parkeren omdat het anders een gevaarlijk/risicovolle situatie wordt.
Zoals we uit enkele reacties hebben kunnen lezen zijn niet alle eigenaren van de ontsnapte dieren blij met rekeningen en betalen die gewoon weg niet.Of richten nog meer schade aan door met een aanhanger het land in te rijden en met de noorderzon te vertrekken

Wat ik hier dan lees dat er iemand is die vragen stelt hierover aan de politie eigenlijk gewoon nul op request krijgt.Het komt min of meer over van "Wij hadden een probleem en hebben dat nu jouw probleem gemaakt en nu zoek je het maar uit"
Dat is dus eigenlijk de reden dat ik wil weten waartoe je verplicht kunt worden en wat je rechten zijn.

Elkaar helpen en wat ruimte maken zodat een dier tijdelijk veilig "geparkeerd" kan worden lijkt mij niet meer dan normaal.Zou zelf ook blij zijn als mijn paarden ooit ontsnappen en iemand zet ze veilig....maar dan de afwikkeling.

Mee eens, het klinkt heel hard maar persoonlijk vind ik dat de politie zijn problemen bij een ander in de schoenen schuift op deze manier. Zo zit ik bijv. helemaal niet te wachten op extra zorg en extra kosten met de vraag of je dat nog terug krijgt. Een systeem waarbij de politie verandwoordelijk is voor het dier en daarmee een stuk zorg en kosten in doet tot de eigenaar gevonden is lijkt mij ook veel fijner voor de persoon die de pineut is om ineens een extra paard/pony of meerdere dieren op zijn land/stal heeft. Zo kan ik zelf echt niet even dubbel voer hebben. Ik heb ook niet een auto tot mijn beschikking om even een extra baal ergens te gaan halen.
En vertrekt de eigenaar van het dier met de noorderzon zonder schade te herstellen (zowel schade in vorm van materiele schade als in kosten voor voer etc.) heeft de politie meer middelen om de persoon op te sporen en geld te gaan halen dan een particulier die zowiezo al helemaal geen zin had in extra moeilijkheden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:31

Valt mij uit bovenstaande verhalen toch vooral op dat de politie de zwarte piet krijgt toebedeeld terwijl de paardeneigenaren de horken zijn. (slechte afrastering, geen afgesloten hekwerk enz. )
Ga zelf eens een losgebroken (mini-)kudde paarden/pony's vangen die compleet over de zeik zijn in het donker, op de openbare weg weg (waar soms gewoon het verkeer door rijdt alsof er niets aan de hand is)........ ze in een daarvoor kennelijk bestemd weiland doen en maar hopen dat er geen ander vee ergens achterin staat en dan de mazzel hebben dat de eigenaar de eventuele schade wil betalen.

En het eerder aangehaalde artikel 7 van de politiewet is van toepassing op de aanwenden van geweld en heeft niets met losgebroken dieren te maken.

En wat uiteindelijk altijd nog kan is je eigen verzekering aansporen om de politie aansprakelijk te stellen. Moet je wel zelf een WA verzekering hebben, dan laat je die het werk doen en dan hoef je alleen maar de rekening in te dienen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:43

Een probleem oplossen is lastig en dat is wel de taak van de politie.
Het is ondanks een lastig probleem wel belangrijk dat je een echte (tijdelijke) oplossing zoekt en niet de verantwoordelijkheid ongevraagd door stuurt naar een burger die er niks mee te maken heeft.

dat een mannetje en een vrouwtje kindjes kunnen maken, lijkt me niet zo ver gezocht,dus paarden bij andere paarden gooien is gewoon niet willen nadenken. Mocht dat dan toch de enigste oplossing zijn in het donker op een gevaarlijk punt,ben je imo wel verplicht om omwonenden wakker te bellen (aan de deur)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:46

Michellette schreef:
Valt mij uit bovenstaande verhalen toch vooral op dat de politie de zwarte piet krijgt toebedeeld terwijl de paardeneigenaren de horken zijn. (slechte afrastering, geen afgesloten hekwerk enz. )
Ga zelf eens een losgebroken (mini-)kudde paarden/pony's vangen die compleet over de zeik zijn in het donker, op de openbare weg weg (waar soms gewoon het verkeer door rijdt alsof er niets aan de hand is)........ ze in een daarvoor kennelijk bestemd weiland doen en maar hopen dat er geen ander vee ergens achterin staat en dan de mazzel hebben dat de eigenaar de eventuele schade wil betalen.

En het eerder aangehaalde artikel 7 van de politiewet is van toepassing op de aanwenden van geweld en heeft niets met losgebroken dieren te maken.

En wat uiteindelijk altijd nog kan is je eigen verzekering aansporen om de politie aansprakelijk te stellen. Moet je wel zelf een WA verzekering hebben, dan laat je die het werk doen en dan hoef je alleen maar de rekening in te dienen.

en dan kun je maanden op je geld wachten. En hoeveel moeite is het als je een huis bij een weiland ziet om het daar even te melden?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:51

Ik lees hier vooral , wat als de gevonden paarden schade aanrichten.

Maar wat nou als eigen paard(en) schade aanricht(en) aan de paard(en) die gevonden zijn en erbij gezet zijn ?

Is dan nog de eigenaar van de losgebroken dieren verantwoordelijk of ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:52

Maar ik( of iemand anders) kan er toch weinig aan doen dat sommige mensen hun afrastering niet op orde hebben? Ik vind het persoonlijk gewoon niet fair dat je zomaar even extra zorg en kosten moet dragen omdat een ander zijn zaakjes niet op orde heeft, de politie je kan verplichten tot zorg waarbij je de dieren niet kan verplaatsen. Als er dan vervolgens een eigenaar komt opdagen deze de dieren kan pakken en met de noorderzon kan vertrekken, terwijl de burger lekker met de oliebol en schade kan blijven zitten. Er is gewoon niks fatsoenlijk aan dit, dat als je als burger de pineut word en ook overal zelf achter aan mag rennen.

En dan kan de dierenpolitie je ook nog tegenwerken. Als je van niks weet en er staan dus ineens paarden in je land zonder water heb je de poppen natuurlijk ook aan het dansen.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:52

politiemensen kunnen idd niet met de dieren blijven lopen, die moeten inzetbaar zijn voor andere meldingen. Zeker in de nacht rijden er vooral noodhulpeenheden rond en die moeten beschikbaar zijn voor reanimaties e.d.De paarden kunnen moeilijk in het bureau worden neergezet dus wat dan.Ja,, misschien kunnen ze een opvang regelen, maar als je dan weer je paarden terug wil moet je betalen voor de kosten en dan wordt er waarschijnlijk een topic hier opgericht over de asociaal hoge kosten terwijl je er niets aan kunt doen dat ze ontsnapt waren. :)
Lastig probleem, maar de bevoegdheid is er dus kan het gebeuren. Wil niet zeggen dat ik niet zou balen als dit gebeurde!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:55

En toch, mocht mijn paard ooit ontsnappen betaal ik liever "hoge kosten" aan profesionele opvang dan dat ik de dierenarts erbij kan halen omdat hij in de kreukels getrapt is omdat hij zomaar ergens in een weiland is gegooit met de kans dat hij zodanig kapot is dat het einde verhaal is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:59

Bij ons liepen 2 hengsten los over straat. Midden in de nacht. Politie stond bij ons aan de deur, of die van ons waren. Nee, niet van ons. Ja, of we ze dan even konden gaan vangen en op stal zetten. Paarden waren niet te hanteren, heeft een eeuwigheid geduurd voor ze gevangen waren. Maar goed, politite heeft gegeken en is erna gewoon vertrokken. Zei nog wel vraag de eigenaren maar of ze je iets willen vergoeden (waar zij dan verder niet bij zijn of zich bij betrekken dus of je uberhaupt betaald zou krijgen mocht er iets gebeurd zijn?). Ze hebben geen enkele moeite gedaan te kijken wie de eigenaar was en dat mochten wij ook fijn opknappen. Eigenaar was een l*l die niet eens normaal even dankjewel kon zeggen en vertrok meteen. Geen eens gevraagd of de stallen gemest hoefden te worden of zo, neuh, was schijnbaar niet nodig! Niet eens een vraag of alles goed was gegaan, wat er gebeurd was of wat dan ook nadat m'n moeder overal is gaan zoeken voor de eigenaar. Hij miste ze niet eens. Kwam wel nog later aan de deur niet om te bedanken maar om ff te zeggen dat hun derde hengst die schijnbaar ook uitgebroken was ook terecht was. Ja, boeit mij wat? Hij was bijna beledigd dat wij niet wisten waar z'n derde paard was... Alsof wij ze losgelaten hebben, ja hallo... 8)7

Week erna weer paarden op de straat! Nu van de manege. Politie weer, ja eh, er lopen weer twee paarden en of wij ze even konden gaan pakken want daar hadden zij geen verstand van. En dat is het dan. Denk maar niet dat de politie zoveel doet hoor... Dat is mijn ervaring er mee.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:09

miss_lizje schreef:
En toch, mocht mijn paard ooit ontsnappen betaal ik liever "hoge kosten" aan profesionele opvang dan dat ik de dierenarts erbij kan halen omdat hij in de kreukels getrapt is omdat hij zomaar ergens in een weiland is gegooit met de kans dat hij zodanig kapot is dat het einde verhaal is.

Beter in een weiland gegooid, een auto is veel lastiger ontwijken en komt ook een stuk harder aan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:16

Als je die keuze zo zwartwit stelt als weiland vs. op straat.. Maar als de politie moet kiezen tussen profesionele opvang of weiland(zoals wes2009 bijv. stelt) heb ik toch liever die profesionele opvang ookal kost dat veel meer dan de schade (financieel en mogelijk materieel) van burger te betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:18

Maar het is heel simpel, die professionele opvang is er gewoon niet. Voor honden en katten zijn er asiels. Voor schapen, koeien en paarden is er niets.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:51

Dat is niet zwart/wit. Dat is de situatie feitelijk

Daarnaast hoe ga je dat losgebroken dier daar krijgen?

Heel vervelend allemaal, maar politie doet het enige wat ze kunnen doen en dat is het dier in de dichtstbijzijnde mogelijkheid opsluiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:11

miss_lizje schreef:
Maar ik( of iemand anders) kan er toch weinig aan doen dat sommige mensen hun afrastering niet op orde hebben? Ik vind het persoonlijk gewoon niet fair dat je zomaar even extra zorg en kosten moet dragen omdat een ander zijn zaakjes niet op orde heeft, de politie je kan verplichten tot zorg waarbij je de dieren niet kan verplaatsen. Als er dan vervolgens een eigenaar komt opdagen deze de dieren kan pakken en met de noorderzon kan vertrekken, terwijl de burger lekker met de oliebol en schade kan blijven zitten. Er is gewoon niks fatsoenlijk aan dit, dat als je als burger de pineut word en ook overal zelf achter aan mag rennen.

En dan kan de dierenpolitie je ook nog tegenwerken. Als je van niks weet en er staan dus ineens paarden in je land zonder water heb je de poppen natuurlijk ook aan het dansen.

idd. Politie moet imo helpen bij het vinden van de eigenaar én het oplossen van de financiele schade tussen beide partijen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:15

Het oplossen van de financiële schade is een civielrechtelijk verhaal waar de (strafrechtelijke) politie niets mee te maken heeft. Het voortvarend opsporen van de rechtmatige eigenaar en zijn gegevens overleggen, dat lijkt me wel weer iets voor de politie. Daarmee wordt de schade immers zoveel mogelijk beperkt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:17

Je kan als politie niet zomaar zeggen zoek het maar uit. Zo werkt het nou eenmaal niet. Het heeft geen prioriteit. Nou sorry maar in een buitengebied hoort daar een noodplan voor te zijn. Het hoort gewoon bij je werk. En geen half werk. Iedereen heeft last van werkdruk en bezuinigingen. Dat is niet altijd een excuus voor slecht management. Welk signaal geef je als politie af met zo'n mentaliteit? En al die ondeugelijke omheiningen vallen misschien ook wel mee. Er lopen ook wandelaars rond die niet zo precies zijn of baldadige jongeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:26

Prrrr schreef:
Het oplossen van de financiële schade is een civielrechtelijk verhaal waar de (strafrechtelijke) politie niets mee te maken heeft. Het voortvarend opsporen van de rechtmatige eigenaar en zijn gegevens overleggen, dat lijkt me wel weer iets voor de politie. Daarmee wordt de schade immers zoveel mogelijk beperkt.

bemiddelen mogen ze wel.
Wanneer ze zich mengen en vertellen dat een schadevergoeding op zijn plaats is, dan zal dat al een hoop schelen denk ik zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:26

JJane schreef:
Je kan als politie niet zomaar zeggen zoek het maar uit. Zo werkt het nou eenmaal niet. Het heeft geen prioriteit. Nou sorry maar in een buitengebied hoort daar een noodplan voor te zijn. Het hoort gewoon bij je werk. En geen half werk. Iedereen heeft last van werkdruk en bezuinigingen. Dat is niet altijd een excuus voor slecht management. Welk signaal geef je als politie af met zo'n mentaliteit? En al die ondeugelijke omheiningen vallen misschien ook wel mee. Er lopen ook wandelaars rond die niet zo precies zijn of baldadige jongeren.

helemaal mee eens!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:28

Ik denk ook niet dat het grootste probleem is dat de politie loslopende paarden in een wei zet maar wel het feit hoe hier verder mee omgegaan wordt. De zaak afdoen met " nu moet jij er maar voor zorgen en zijn wij er vanaf" vindt ik een kwalijke zaak. Als je dan ook nog maar lijdzaam moet aankijken of er zich een eigenaar meldt en of je de kosten terug krijgt is dan al helemaal van de gekke. Als de politie en melding krijgt van een loslopende hond of kat wordt dit toch ook op een goede manier opgelost en niet gewoon tegen de vinder gezegd " hij moet bij jou blijven tot de eigenaar zicht misschien een keer meldt en veel succes met het zoeken naar de eigenaar.
Recentelijk zelf nog twee van mijn paarden in het donker moeten zoeken vanwege een paal die er slechter aan toe was als hij van buiten aangaf. We zijn een uur bezig geweest en ik weet niet hoeveel mensen ik niet in die tijd gebeld heb of zij iets gehoord hadden. Stonden die twee trutten gewoon 30 m verder op te grazen maar wel in het donker. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je blij bent als je paard in ieder geval in een omheinde omgeving staat zonder dat er een ongeluk kan gebeuren. Maar het mag dan toch echt niet zijn dat als je een melding maakt van het verdwijnen dat je dan niet op de hoogte gebracht zou worden als er iemand zich meldt met het vinden hiervan.
Want laten we het eens van de andere kant bekijken..... de eigenaar ziet dat zijn paard niet mee in de wei staat en gaat in het donker op zoek. Politie heeft zojuist het paard in een wei gezet en eigenaar zoekt zich dus de hele nacht te pleuris om het paard te vinden... |o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:35

Prrrr schreef:

Ik begrijp dat het wetsmatig inderdaad anders in elkaar zit, maar gevoelsmatig is de politie wel deels verantwoordelijk voor de eventuele schade. Dat die schade vervolgens bij de eigenaar van het paard verhaald moet worden omdat die de eigenaar is ben ik het wel mee eens. Maar de politie heeft op dat moment gekozen voor dat specifieke weiland. Waarbij mogelijk het weiland tegenover of ernaast wel leeg en/of begaanwaar was geweest. De keuze die de politie op dat moment maakt (weiland A of B) is bepalend voor de eventuele schade die er als vervolg op komt.
Ik begrijp ook dat de politie echt niet met de opzet om vervelende situaties te gaan "veroorzaken" handeld. Maar de afhandeling achteraf (burger moet het maar uitzoeken) vind ik gewoon niet kunnen.