Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:37

Dat draagt bij aan dierenwelzijn!!

little_king

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:39

Waarom zet je ze uit elkaar?
Dat begrijp ik echt niet.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:48

Ik zou ze ook gewoon samen laten staan
tot dat ze duidelijk een reden geven waarom het zo niet mag.

ook om te voorkomen dat de haf zichzelf gaat beschadigen

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 15:56

Ze zullen uiteindelijk toch uit elkaar moeten. In mijn eentje win in nooit zo van een instantie als nvwa ..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:59

Natuurlijk win jij wel, die instantie blaast hard maar heeft geen poot om op te staan.
Er is géén wet die dit voorschrijft dus ze kunnen niets beginnen.
Maar dat is al vaal aangehaald in het topic :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:08

De correcte manier om hier mee om te gaan is om ze een brief of mail te sturen,waarin je hun mededeelt dat je de 2 pony's direct uit elkaar plaatst als hun met wettelijk bewijs komen dat het samen huisvesten van 2 pony's is 1 box niet mag.
En dat je tot die tijd niets veranderd aan de huisvesting.
Op deze manier geef je aan best mee te willen werken,maar alleen als het wettelijk echt verplicht is.
En dat je daar eerst op wil wachten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:09

Zou ze ook pas uit elkaar halen na inzichtelijk te hebben gekregen waarop dit gebaseerd is

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:15

Woow ik volg ook even.. mijn shetlander & pony staan ook gewoon samen...
Wel met een hele grote uitloop er bij dan,
Maar heb hier echt nooit wat van gehoord....

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:26

Misschien even filmen als ze zo staan te flippen op stal.
Kunnen ze zien dat het niet gaat.
Heb hier overigens ook nog nooit iets over gehoord.
Raar verhaal!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:31

Dan zeg je toch dat haf moeder is van shet :+

Nee even zonder dollen, rare bedoeling, nog nooit van gehoord. Wat gebeurd er als je ze wel zo laat staan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:33

Ik geloof hier eerlijk gezegd NIETS van, nergens is nog een Wetsartikel genoemd, waarin vermeld staat dat een grotere pony (of paard) niet met een kleinere pony zou mogen staan. Zelfs is er geen Wetsartikel aangehaald of genoemd, waarin staat dat bijv. een Tinker niet met een geit zou mogen staan
Een Belgisch Trekpaard met als maatje een Shetlander mag ook gewoon, dus hoe men dan toch hier bij komt?
De instantie die volgens TS bij haar is wezen controleren heeft geen enkele wetsbevoegdheid, en is overigens ook verder qua uitvoeringsbevoegdheid (maatregelen mogen nemen) onbekend.

Het enige dat ik voor mogelijk hou, is dat "een bepaalde instantie" is getipt, en naar aanleiding daarvan bij TS langs geweest en een groter en kleiner paard in een te kleine stal opgesloten heeft gezien. Heel eerlijk gezegd denk ik echt niet dat er zo veel aan de hand is, er zijn wel enkele Welzijnswetten aangevoerd, maar die gaan nu juist over paarden niet alleen laten staan, en buitenpaarden niet zonder schuilstal laten staan... dat zijn echter nog steeds Aanbevelingen gebleven, en zijn (nog) geen Wettelijke Voorschriften.
Er is geen enkele officiele Wet die iemand verbiedt een groter paard samen met een klein paard (pony) in een stal te laten samenstaan.

Als iemand mij kan vertellen WAAR dat in de Wet staat, dan graag, ook voor TS.

Ter toevoeging: het gaat mij niet persoonlijk aan: mijn paarden staan al vele jaren year round 24/7 op het land.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:38

Volgens TS is het de nVWA en die hebben wel degelijk wetsbevoegdheid en mogen wel zeker maatregelen nemen. Was voorheen de AID.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:48

Nergens staat wettelijk beschreven dat een groot(groter) paard en een kleine pony niet bij elkaar mogen leven... let op: als het in het onderhavige geval zo was dat paard en inieminie pony "tot elkaar veroordeeld" waren in een mogelijk te krappe stal (waar geen naar buiten loop mogelijkheid was) hebben we het over iets anders... ik ging en ga er nog steeds vanuit dat de paarden niet 23 of 24 uur per dag met elkaar "opgesloten" waren?

Overigens wist ik niet dat nVWA (het topic, toen TS het begon, is al even terug, dus nu natuurlijk al oud) nu AID was.
De AID geeft nergens aan dat een groot en veel kleiner paard (of geit,ezel) niet met een normaal groot paard een stal NIET mag delen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:51

chantaaah schreef:
Ze zullen uiteindelijk toch uit elkaar moeten. In mijn eentje win in nooit zo van een instantie als nvwa ..

Nietgaan huilen voor je echt geslagen wordt. Er is alleen maar door iemand iets geroepen wat zeer waarschijnlijk niet waar is. Zet die 2 weer bij elkaar en wacht 9 januari af. Zorg dat er iemand bij is die namens jou vragen kan stellen (weet niet hoe oud je bent) en maak je vooralsnog geen zorgen. Ik denk dat het een storm in een glas water is.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:19

chantal niet heel banketstaaf bedoeld hoor maar het is een box van 3 bij 3.
olaf mag er volgen paard en welzijn maar net aan in zijn eentje in staan.
de regel van 2x de schofthoogte bla bla bla.
officieel is kiero zijn box al te klein door die regel (paard van 1,75 in een box van 3 bij 3.
ik hoop dat er wat duidelijkheid komt die ochtend, wel een knappe tijd trouwens wanneer ze komen :Z

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:25

Wanneer komen ze? Kon het niet vinden maar zo te zien nogal vroeg ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:35

Ik heb een paard en een shet samen staan, maar heb wel een stuk afgeschermd, dus shet staat achter een laag hekje, het paard staat er over heen met zijn hoofd en dus half in het gedeelte van de shet, toch samen, maar apart.

De verschillende hoogtes snap ik niet..zou dat met veiligheid te maken hebben? Dat de shet onder de voet gelopen kan worden?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:39

3 x 3 is wel erg krap voor een haf + shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:44

Voor een haf net genoeg, maar daar kan tS niets aan doen, maar inderdaad samen, zou ik ook niet doen, wel naast elkaar.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:00

Gewoon samen laten staan. Al je mailcorrespondentie bewaren. Als er een boete komt aangeven dat je nog geen uitleg gekregen hebt, en ook geen officiele brief oid (iets dergelijks zal toch schriftelijk aangegeven moeten worden volgens mij, en niet alleen via via van staleigenaar). Mocht het zo zijn dat ze uit elkaar moeten, dan ga je naar het juridisch loket en kun je toevoeging kijgen evt. Je kunt ook een brief sturen naar degene die de beslissing genomen heeft, waarin je ze aansprakelijk stelt voor alle schade die jouw pony's oplopen of toegebracht wordt aan de boxen, doordat ze apart moeten staan. En ik zou Hart van Nederland en de dierenbescherming ofzo eens inschakelen...ik geloof nooit dat dit kan.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:08

chanicha schreef:
Wanneer komen ze? Kon het niet vinden maar zo te zien nogal vroeg ;(

9 januari donderdag om half 10 smorend.
Kweet niet hoor maar ik moet werken om mijn paard te kunnen betalen :P dit was de enigste tijd wanneer ze konden.
Maarik heb geen vragen dus dat scheelt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:13

Oke de box is dus maar 3x3 en niet groot zoals ts zelf beweerd.
Daar kunnen geen 2 paarden in liggen. En als de kleine ligt is er weinig ruimte meer voor de grote.
In die zin zou er gevaar kunnen zijn dat de grote pony op de kleine gaat staan.

Het heeft dus duidelijk wel met de ruimte te maken die ze hebben en vandaar uit de kans op letsel.
Nu begrijp ik heel goed dat deze inspecteur daar een opmerking over heeft gemaakt.
Persoonlijk zou ik dus nooit zo mijn paarden willen stallen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:17

dan is het inderdaad een heel ander verhaal, kwam mij (en idereen hier verder) al vreemd voor.
Dan is het wel goed dat je ze probeert te scheiden lijkt me, mocht het niet lukken kun je altijd nog verer kijken voor oplossingen.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:24

Wat raar, bij ons op stal staan er ook een jaarling en driejarige bij elkaar in een grote box, met overdag uitloop naar buiten. Heb nog nooit gehoord dat het niet mag.

's nachts gaat er overigens wel steeds vaker een balk tussen omdat ze wel eens ruzie maken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:27

je zegt het zelf al; met uitloop, oftewel een veel grotere ruimte.