Slachtprijs 2013/2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:39

MarjanB schreef:
Hoezo te ver? Ze had haar post ook weer aangepast maar er stond iets in dat ik maar trots op moest zijn en of ik er zo'n 1 was. Volgens mij bedoelde ze boer/iemand die in haar ogen dieren mishandeld voor vlees. Nou dat is iets een slecht beeld..

Dat maakt u ervan, maargoed, u wilt graag uw gelijk hebben, prima, maar:
Ik denk dat niet, ik vind dat mensen paarden die gezond en jong zijn, prima kunnen doorverkopen aan een paardenliefhebber.

Ceriadwen

Re: Slachtprijs 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:44

@ Ruithof, fijn dat jij je hier hebt aangemeld! Ik hoop veel wijzer te worden van je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:54

robert45 schreef:
Dan moet ik wel zeggen dat ze voor de export toch net even een stuk meer opbrengen. Hoewel 1,50 per schone kilo ook een nette prijs is.

Daarom moet je ook echtra voorzichtig zijn dat hij ook lokaal geslacht wordt als je een lage slachtprijs geboden krijgt. Als het paard uit zicht is kan hij zomaar ineens onderweg naar Italie of Roemenie zijn, of is ineens op de markt te vinden :(

dat ze in Nijkerk minder geven heeft waarschijnlijk te maken met een stukje service dat ze bieden. ze doen het daar natuurlijk wel erg netjes naar de eigenaar toe, dat kost ze ook meer tijd neem ik aan en dat moet er ook weer uitgehaald worden neem ik aan.

Een 4 jarig normale maat paard bracht afgelopen voorjaar bij een slager in Friesland 350 euro op.

Er is ook een site waar je je paard ter ophaling voor slacht kan aanbieden en daar staat voor een paard van 165 cm of hoger ook een bedrag tussen de 350 en 400.

De reden dat TS dit topic gestart was is trouwens het paard uit mijn onderschrift :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:11

Al zou ik niks voor mijn paard krijgen, als die maar netjes geslacht wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:18

Ceriadwen schreef:
Al zou ik niks voor mijn paard krijgen, als die maar netjes geslacht wordt.

Dat staat buiten kijf, maar daarom is het dus wel goed om argwanend te zijn als de prijs erg laag is.
Als het betrouwbaar is die 100 euro meer of minder totaal irrelevant. Zo'n paard heeft immers doorgaans al duizenden euro's gekost voor het op dat punt belandt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:37

In nijkerk halen ze je paard gratis op.
Ze verlenen enorm goede service.
Ze nemen alle tijd voor je en werken met drie man bij een paard.

De reden dat de slachtprijs zo laag ligt is omdat vrijwel al het vlees naar Belgie gaat, en die aannemer er niet meer voor geeft.

Het pand moet betaald worden.. Water..gas..licht..stroom..patroontjes.. Materiaal.. Risicowerk..
Alles kost geld.. :)
T is fijn als Jan zelf geen verlies draait, en dit wel fijn kan blijven doen.

Verder verschilt de slachtprijs gewoon echt per slahterij.
Wat gebeurt er met het vlees? Waar gaat het heen? Wie koopt het op? Enz enz enz..

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:58

Yasmijntje schreef:
Als je een paard naar de slager brengt en er maar 200 voor krijgt...
Gaat er dan niet een belletje rinkelen van 'ik kan dit paard beter verkopen..'?
Bah, slager.

Vooral voor die jonge beestjes, die nog een heel leven voor zich hebben.
(maar wees gerust, met een beetje geluk eten jullie jullie eigen paard op als je denk dat je gehakt eet :) )

Wuh. -:(-

Hier ben ik het mee eens! Als het paard nou echt iets heeft waar hij veel pijn aan heeft en ee verklaard is door de dierenarts dat dit echt niet meer over kan gaan dan oke. Maar dan zal ik nogsteeds niet voor de slager gaan maar voor een spuitje. Alleen de gedachte al dat iemand straks jou paard eet

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:00

Yasmijntje schreef:
Ik ben zelf vegetariër en verkies paarden niet hoger dan schapen, varkens, koeien etc.
Ik eet het allemaal niet :)

Ik ben niet hypocriet :)

Hier hetzelfde, ik kies een paard ook niet boven andere dieren. Die zijn evenveel waard.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:03

Ach... Wie zonder kennis roept dat de slager geen optie is, heeft nooit zelf een dergelijke keuze hoeven maken. Kennis inwinnen, afwegen, keuze maken. Dat doe je pas echt als het moet.
Ik heb liever dat een ander mijn paard eet (circle of life :j ) dan dat 'ie als grof vuil bij de rendac belandt :r Van dat idee ga ik dus kotsen.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:08

shirleyp schreef:
Ach... Wie zonder kennis roept dat de slager geen optie is, heeft nooit zelf een dergelijke keuze hoeven maken. Kennis inwinnen, afwegen, keuze maken. Dat doe je pas echt als het moet.
Ik heb liever dat een ander mijn paard eet (circle of life :j ) dan dat 'ie als grof vuil bij de rendac belandt :r Van dat idee ga ik dus kotsen.

Ik heb idd nog niet zo'n keuze hoeven maken, gelukkig niet.

Dat snap ik ook, zal daar zelf ook niet echt een goed gevoel over hebben dat hij daar als grof vuil gedumpt word.

Maar ieder ook zijn mening, ik ben ook zeker niet tegen mensen die wel vlees eten of de slager wel normaal vinden. Niet iedereen is hetzelfde, gelukkig niet!

Edit: Ik wil ook niet zeggen dat de slager nooit een optie is, dat ligt ook aan de situatie

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:11

Yasmijntje schreef:
Als je een paard naar de slager brengt en er maar 200 voor krijgt...
Gaat er dan niet een belletje rinkelen van 'ik kan dit paard beter verkopen..'?
Bah, slager.

Vooral voor die jonge beestjes, die nog een heel leven voor zich hebben.
(maar wees gerust, met een beetje geluk eten jullie jullie eigen paard op als je denk dat je gehakt eet :) )

Wuh. -:(-

Hier een paard laten slachten en lag hier thuis in de vriezer. Had een hond een heerlijk stukje vlees! :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:53

Ik begrijp niet zo goed waarom u mij nog even wilt inwrijven dat u wel paarden slacht?
Prima, maar ik begrijp niet waarom iedereen daar zo zakelijk hard over kan praten.
Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:11

Een paard verkopen ipv naar de slacht doen Yasmijntje? Mijn paard van nog maar 5 jaar mag helaas niet geslacht worden door medicatie anders had ik het zo zo gedaan een fijne dood voor een paard. Dan had ik maar moeten verkopen? Het arme arme dier... ze gaan niet voor niks naar de slager hoor... ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:30

Kan iemand (die echt iets weet van slachten graag!) mij vertellen hoe een slacht in z'n werking gaat? Het woord slacht klinkt altijd zo naar, maar ik eet vlees dus hoor ik eigenlijk ook te weten hoe het gebeurt. Ik heb die ophef over het paardenvleesschandaal ook niet zo goed begrepen. Sticker erop: kan paardenvlees bevatten en klaar. Nu is dit vlees bij sommigen in een kwaad daglicht komen te staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:10

Ceetje_bokt schreef:
Kan iemand (die echt iets weet van slachten graag!) mij vertellen hoe een slacht in z'n werking gaat? Het woord slacht klinkt altijd zo naar, maar ik eet vlees dus hoor ik eigenlijk ook te weten hoe het gebeurt. Ik heb die ophef over het paardenvleesschandaal ook niet zo goed begrepen. Sticker erop: kan paardenvlees bevatten en klaar. Nu is dit vlees bij sommigen in een kwaad daglicht komen te staan.

Het probleem met de laatste affaire was dus dat het goedkope paardenvlees bewust tussen het toen nog erg dure rundvlees is gemengd om meet winst te kunnen maken. Dit is dus crimineel gedrag geweest en niet een kwestie van oeps. Het paardenvlees werd hier zelfs bewust voor aangekocht. Daarnaast was er bij veel van de dieren niet te achterhalen waar ze vandaan kwamen en werden er ook nog eens sporen van Bute gevonden. Er was dus een reëel risico voor de volksgezondheid.

Verder kan je over slachten wel het nodige op internet vinden zie bijvoorbeeld http://www.vlees.nl/vlees-in-de-maak/ru ... chtproces/

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:47

Ik ben zelf werkzaam geweest in de paarsenslachterij.
En kan hier best wat over uitlegen.

Wat wil je precies weten?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:28

@Jollliegirl... Eigenlijk dit: paard wordt het terrein opgereden, wordt uitgeladen en dan? Daar stokt mijn kennis tot aan het proces van het 'ontleden' zeg maar. Ik zou gewoon uit nieuwsgierigheid/belangstelling willen weten wat er gebeurt met het paard. Misschien beter per pb i.v.m. tere pennyzieltjes :D
@marianB ik weet dat het ging om het crimineel mengen van goedkoop vlees, maar door de nieuwsvoering rondom het 'schandaal' is ook de indruk gewekt dat het niet eetbaar was. Daarom ook mijn opmerking over een sticker op de producten ipv de schappen leegmaken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:48

Ceetje_bokt schreef:
@Jollliegirl... Eigenlijk dit: paard wordt het terrein opgereden, wordt uitgeladen en dan? Daar stokt mijn kennis tot aan het proces van het 'ontleden' zeg maar. Ik zou gewoon uit nieuwsgierigheid/belangstelling willen weten wat er gebeurt met het paard. Misschien beter per pb i.v.m. tere pennyzieltjes :D
@marianB ik weet dat het ging om het crimineel mengen van goedkoop vlees, maar door de nieuwsvoering rondom het 'schandaal' is ook de indruk gewekt dat het niet eetbaar was. Daarom ook mijn opmerking over een sticker op de producten ipv de schappen leegmaken.

Snap ik alleen was dus niet duidelijk waar de dieren vandaan kwamen en was er risico voor de volksgezondheid. Daarom is alles uit de schappen gehaald.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:14

Bij Nijkerk ging het van het voorjaar zo: Je moet er 's ochtends om 7 uur zijn, je weet dan wel als hoeveelste je aan de beurt bent. Eerst wordt de chip met het paspoort vergeleken. Vervolgens gaat het paspoort naar boven en ga jij ook naar boven. Dan wordt het paspoort verder bekeken, gekeken of het paard correct voor menselijke consumptie geschikt geacht wordt volgens het paspoort. Dan zet je je auto met trailer op de juiste plek in de rij en schuif je steeds een plaatsje op. De paarden zien nog niets van de slachtplek zelf. Als je aand e beurt bent, rijd je je auto met trailer zo, dat de trailer tussen de muur en een hek staat, met de klep als die open is, op het terrein. Klep open, paard eraf, dek eraf als dat nog op is, paard wordt omgedraaid en overgenomen. Zo'n 5 meter verderop gaat een schuifdeur open, je paard loopt naar binnen ( dat kan even wat lastig zijn omdat de vloer nat is en glimt). Schuifdeur gaat dicht en het is gebeurd. Ik hoorde wel wat geschraap van ijzers over de vloer en dacht nog: die is weer eens lastig, maar dat bleek al het vallen te zijn, toen was het al gebeurd. Toen werd er gevraagd of ik haar nog even wilde zien, schuifdeur een stukje open, ze bewoog nog wat. Er werd verteld dat ze nu naar de hemel galopeerde. Dit zijn wat stuiptrekkingen, het paard heeft er geen erg in. Dan de klep dicht en je rijdt weg... Met een lege trailer... Wat ik wel rot vond was dat ze het halster en touw kwamen teruggeven, terwijl er bloed op zat. Ik zag dat gelukkig en heb het gelijk teruggegeven. Bij een stalgenoot hebben ze het over de klep in de trailer gegooid en die kwamen het tegen toen ze thuiskwamen. Dat is niet zo geslaagd om het maar zachtjes uit te drukken. Het vervolg laat zich wel raden, dat heb ik niet meer gezien. Ikzelf vond het er netjes gaan, wel af en toe wat ruwe humor, maar daar moet je even doorheen prikken.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:24

Laatste berichtje op dit forum:p
Ik ben niet een 'pennymeisje', ik vind vlees eten niet erg.
Zelf doe ik dat niet maar daar heb ik zelf mijn privé redenen voor.

Ik vind 'paardenslacht' niet 'slecht' als het paard geen goed leven voor zich heeft. (Door ziekte, breuken, aangeboren iets etc.)

Maar als het paard nog in de bloei van zijn leven is, vind ik dit wel erg.
Dat was gewoon meer mijn punt. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:32

*drukt op de tem-knop*

Dit topic gaat over de slachtprijs, NIET of men voor/tegen slachten is en wat men van het slachten zelf vindt

Als Yasmijntje en Ijentel nu dit topic eens zouden verlaten, wordt het er alleen maar overzichtelijker op.
Aan hen zou ik graag willen zeggen: ooit een slachterij bezocht? Ooit een paard geschoten en geslacht zien worden? Nee? Oordeel dan ook niet zomaar!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:47

Yasmijntje schreef:
Laatste berichtje op dit forum:p
Ik ben niet een 'pennymeisje', ik vind vlees eten niet erg.
Zelf doe ik dat niet maar daar heb ik zelf mijn privé redenen voor.

Ik vind 'paardenslacht' niet 'slecht' als het paard geen goed leven voor zich heeft. (Door ziekte, breuken, aangeboren iets etc.)

Maar als het paard nog in de bloei van zijn leven is, vind ik dit wel erg.
Dat was gewoon meer mijn punt. :j

Wat ik alleen niet snap, correct me if i'm wrong, dat je denkt dat er gezonde paarden geslacht worden?
In 1 van jouw posts heb je het over 'of slachten, of doorverkopen'
wat denk je dat de eigenaar liever doet? Gezonde paarden worden (uitzonderingen daargelaten) niet geslacht. Zeker niet als het om privé-paarden gaat die vanwege gezondheidsproblemen geslacht worden.
Als je (met 'je' bedoel ik in het algemeen) je paard met artrose aan beide achterbenen, spieren die kapot zijn en wat een paard nog meer kan hebben, naar de slager brengt omdat die gewoon 'op' is, door gaat verkopen? Nok, nok!! Wakker worden! Zo'n paard kan en ga je toch niet doorverkopen?

Excuus, ik kruip weer onder mijn meelees-steen :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:54

Nou, daar heb ik het dus over, mensen slachten soms wel degelijk een paard, terwijl het nog gewoon gezond is;)
Dat bedoel ik.

Nee, zo'n paard niet, dat bedoel ik dus, ik begrijp dát wel.
Als een paard echt kapot is, okè.

Dat dus.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:55

Yasmijntje schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom u mij nog even wilt inwrijven dat u wel paarden slacht?
Prima, maar ik begrijp niet waarom iedereen daar zo zakelijk hard over kan praten.
Bah.

Zeg maar je hoor, ben nog geen mevrouw. := Ik breng mijn paarden ook zakelijk naar de slachterij, ik bel mijn schoonvader, maak een afspraak, breng hem er naartoe, laat zijn paspoort aftekenen en krijg (later) uitbetaald.

Ik werk met koeien en die gaan ook zonder pardon op de vrachtwagen voor een enkeltje biefstuk, daar wordt je hard van en zo denk ik uiteindelijk ook over de paarden.

Edit: ik ken iemand die slacht alleen maar gezonde paarden, hij houdt ze om het vlees en de melk. Is niet anders als bij koeien, wilt niet zeggen dat die paarden het slecht hebben.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:03

@KimD.

Weet ik dat ook weer:)