2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:46

ikke schreef:
superpony schreef:
Ik neem aan dat als je je E hebt gehaald voor Januari 2013 en je moet hem vervangen, deze daarna dus nieuw E is? Of gaan ze een kleine aantekening maken dan dat je hem voor Januari 2013 hebt gehaald?

Klopt, zodra je je B-E rijbewijs vernieuwd, gelden ook voor jou de nieuwe regels.

Het enige wezenlijke verschil is de beperking van 7000kg treingewicht (= TMM auto + TMM trailer). In de praktijk veranderd er voor 95% van de mensen dus helemaal niks. Alleen degenen die met een B-E oplegger-combi rijden, moeten voor die tijd minimaal C1-E halen (of C-E natuurlijk).

Is dat zeker? Ik vraag me idd af of de agenten dan maar moeten onthouden dat 19-01-2013 een datum is dat er dingen zijn verandert. Op de site (maar dat zegt ook niet alles) van de rijksoverheid staat:

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs BE? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Voor u geldt dan geen maximumgewicht voor aanhanger of oplegger. Lees voor meer informatie de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs BE.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:58

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Klopt, zodra je je B-E rijbewijs vernieuwd, gelden ook voor jou de nieuwe regels.

Het enige wezenlijke verschil is de beperking van 7000kg treingewicht (= TMM auto + TMM trailer). In de praktijk veranderd er voor 95% van de mensen dus helemaal niks. Alleen degenen die met een B-E oplegger-combi rijden, moeten voor die tijd minimaal C1-E halen (of C-E natuurlijk).

Is dat zeker? Ik vraag me idd af of de agenten dan maar moeten onthouden dat 19-01-2013 een datum is dat er dingen zijn verandert. Op de site (maar dat zegt ook niet alles) van de rijksoverheid staat:

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs BE? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Voor u geldt dan geen maximumgewicht voor aanhanger of oplegger. Lees voor meer informatie de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs BE.

Als je vervolgens verder gaat zoeken, kom je tegen dat bij vervangen van het rijbewijs wel de nieuwe regels gaan gelden.

silvia58 schreef:
kleinvosje schreef:
Ja, maar deze auto mag 1700 trekken. De trailer + laadvermogen komt op 2000, die getallen komen niet overeen. Daarom dus terugkeuren naar 1680 kilo. Een agent kijkt niet naar wat erin zit, maar wat er op papier staat.

Wat kleinvosje zegt was een aantal jaren geleden ook echt zo !
Daarvoor hebben wij toen een auto gekocht die 2500 kg mocht trekken.
Op ons papier staat 2000 kg dus mocht ik met BE zonder probleem met 2 paarden rijden.

Heb nu een auto die 1800 mag trekken en rijd met dezelfde trailer met 1 paard erin, en dat is ongeveer
1500 kg en mag dit wel doen. Regels zijn inmiddels verandert en terugkeuren hoeft dus niet.
Veel personen auto's mogen maar 1300 of 1500 trekken en dan mag het dus niet. Of je trailer met paard moet 1495 wegen en de auto mag 1500 trekken.
Ook niet met BE rijbewijs.

Nee, wat kleinvosje schrijft is nooit zo geweest. Je hebt je dus iets wijs laten maken, wat wellicht in het belang van die persoon was (andere auto verkopen?)
Dat is een natte-apen-verhaal dat nog hardnekkiger is dan het geloof dat de aarde plat is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:13

ikke schreef:
Als je vervolgens verder gaat zoeken, kom je tegen dat bij vervangen van het rijbewijs wel de nieuwe regels gaan gelden.

Waar moet ik zoeken? Neem ik de brochure door die in de link op rijksoverheid staat dan staat daar "Opmerking: De huidige rechten van rijbewijshouders categorie BE blijven behouden. Ook na vernieuwing van het rijbewijs in de toekomst"

Maar ja, de laatste opmerking in die brochure is dan weer "Aan de inhoud van deze folder kunnen geen zelfstandige rechten worden ontleend." :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:39

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:

Waar moet ik zoeken? Neem ik de brochure door die in de link op rijksoverheid staat dan staat daar "Opmerking: De huidige rechten van rijbewijshouders categorie BE blijven behouden. Ook na vernieuwing van het rijbewijs in de toekomst"

Maar ja, de laatste opmerking in die brochure is dan weer "Aan de inhoud van deze folder kunnen geen zelfstandige rechten worden ontleend." :+

Ik zal vanavond even in de krochten van de overheid zoeken of ik het terug kan vinden.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:17

Nee, wat kleinvosje schrijft is nooit zo geweest. Je hebt je dus iets wijs laten maken, wat wellicht in het belang van die persoon was (andere auto verkopen?)
Dat is een natte-apen-verhaal dat nog hardnekkiger is dan het geloof dat de aarde plat is.[/quote]

Je kunt wel zeggen dat het een natte-apen verhaal is, maar zo'n 9 jaar geleden was dat wel degelijk zo.
de garage waar we een auto wilde kopen heedt ons om die reden juist geen Opel-Omega verkocht die 1500 kg mocht trekken. Want wij hebben een 2 paards trailer( 680 kg) waar we weliswaar 1 paard in wilde vervoeren, maar op kenteken van de trailer staat 2000 kg.

Vervolgens ben ik goed gaan informeren en kwamen we bij een heel andere garage uit en hebben een Opel- Frontera gekocht.

Maar wel fijn dat je het goed wilt nakijken voor de TS zodat die niet in de problemen gaat komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:46

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik zal vanavond even in de krochten van de overheid zoeken of ik het terug kan vinden.

Hhmmm, ik heb de krochten van de overheid uitgepluisd, maar inderdaad, ik kon niet tegen dat de rechten vervallen bij vernieuwing van het rijbewijs.
Vooralsnog lijkt het er dus op dat de mensen met een B-E vab voor 19-01-2013 hun goddelijke gang kunnen blijven gaan, zolang de auto het FEITELIJKE gewicht van de aanhanger maar kan en mag trekken.

silvia58 schreef:
ikke schreef:
Dat is een natte-apen-verhaal dat nog hardnekkiger is dan het geloof dat de aarde plat is.

Je kunt wel zeggen dat het een natte-apen verhaal is, maar zo'n 9 jaar geleden was dat wel degelijk zo.
de garage waar we een auto wilde kopen heedt ons om die reden juist geen Opel-Omega verkocht die 1500 kg mocht trekken. Want wij hebben een 2 paards trailer( 680 kg) waar we weliswaar 1 paard in wilde vervoeren, maar op kenteken van de trailer staat 2000 kg.

Vervolgens ben ik goed gaan informeren en kwamen we bij een heel andere garage uit en hebben een Opel- Frontera gekocht.

Maar wel fijn dat je het goed wilt nakijken voor de TS zodat die niet in de problemen gaat komen.

Sorry, maar ze hebben je echt wat op de mouw gespeld, ook 9 jaar geleden was het NIET waar!!!
Ik heb er bijna 20 jaar geleden al eens een artikelenserie geschreven over het gehele circus rondom rijbewijzen, kentekenbewijzen en het legaal rijden met aanhangers en de regels zijn tussen toen (na 01-01-1984 en voor 19-01-2013) en nu NIET veranderd!

Oh, enne, als je de zoekcriteria op www.overheid.nl/wetten antidateerd op de gewenste datum, krijg je de regels te zien zoals die op dat moment geldig waren. art 15 reglement rijbewijzen.

silvia58

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:05

Okay.....ik geloof wel wat je zegt......maarrrrrr
dat betekent dus wel dat zowel de RDW als de POLITIE en GARAGE-HOUDERS
niet wisten/weten waar ze het over hebben !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:13

silvia58 schreef:
Okay.....ik geloof wel wat je zegt......maarrrrrr
dat betekent dus wel dat zowel de RDW als de POLITIE en GARAGE-HOUDERS
niet wisten/weten waar ze het over hebben !

Yep, helaas moet ik je daar gelijk in geven.
Gezien de enorme hoeveelheid onwaarheden die rondom dit onderwerp in het rond worden gestrooid, is dat ook niet helemaal verbazingwekkend.

Daarnaast bestaat ook nog de optie dat enkelen die je adviseerden, er gewoon geen vertrouwen in hadden dat de door jullie voorgestelde combi binnen de gewichtsgrenzen van de auto bleef. In dat geval kan ik me er nog iets bij voorstellen ook.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:28

Trailer weegt 680 kg paard zo'n 700 kg
is totaal 1380 kg !
Auto ( omega ) mocht 1500 kg trekken !
En toch mocht het toen niet omdat er op kenteken van de trailer 2000 kg staat !
Rara _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:33

silvia58 schreef:
is totaal 1380 kg !
Rara _O-

Nou, de wetenschap dat de meeste trailers fors meer wegen dan op kenteken staat.
Beetje tweepaards weegt namelijk gewoon 800kg+ en dan zit je opeens wel aan die 1500kg en misschien wel er overheen.

Ik wil de onkunde hiermee niet goedpraten; wellicht waren ze inderdaad overtuigd van hun gelijk, maar een wettelijke onderbouwing ervan zul je niet vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:02

silvia58 schreef:
is totaal 1380 kg !
Rara _O-

Ik had ook een Opel Omega en ik reed gewoon met 2 paards met 1 paard erin en nooit problemen gehad.
Ja ik heb BE. en dat was meer dan 9 jaar geleden.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:27

Zolang je niet aangehouden word of een ongeval krijgt heb je ook geen problemen ;)
Maar het gaat er in dit TP over hoe je verantwoord met een auto en trailer de weg op kunt gaan !
En ja ik heb al 31 jaar een BE rijbewijs en met verschillende auto's gereden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:36

Nee, maar er werd geroepen dat je dan niet met die combi mag rijden omdat de MTM trailer zwaarder is dan de auto, en dat is dus niet waar en ook nooit geweest bij BE rijbewijs.

Ik vervoerde er overigens ook maar 1 paard in maar dat had ik al gezegd...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:42

Dan mag je de wet wel bij je houden, want als je wordt aangehouden en meneer of mevrouw de agent weet het niet, willen ze je niet verder laten rijden neem ik aan. Je kan dan wel bezwaar maken later tegen de boete, maar daar heb je op dat moment niks aan.

Ik vind het raar dat het voor de mensen die hun E hebben gehaald voor Jan3013 niet verandert bij vernieuwing.

Halen ze het E er ook af bij mensen die het voorheen automatisch kregen? Ik bedoel, als regels veranderen, kun je dat dus ook wijzigen of niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:51

Ik maak me niet druk om oom agent, die Omega heb ik inmiddels allang niet meer.
En ik durf die discussie wel aan met oom agent }> Heb er een keer eentje betrapt op rijden met een Range Rover met 2paards erachter terwijl hij geen E rijbewijs had }:) Hij kreeg spontaan rode koontjes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:38

superpony schreef:
Dan mag je de wet wel bij je houden, want als je wordt aangehouden en meneer of mevrouw de agent weet het niet, willen ze je niet verder laten rijden neem ik aan. Je kan dan wel bezwaar maken later tegen de boete, maar daar heb je op dat moment niks aan.

Ik vind het raar dat het voor de mensen die hun E hebben gehaald voor Jan3013 niet verandert bij vernieuwing.

Halen ze het E er ook af bij mensen die het voorheen automatisch kregen? Ik bedoel, als regels veranderen, kun je dat dus ook wijzigen of niet?

Nee, degenen die hun E cadeau kregen, hebben dat nog steeds. Dat gaat blijkbaar ook in de nieuwe regels niet veranderen.
Ergens is dat ook terecht. Je hebt bepaalde rechten, verkregen door het aantonen dat je begrijpt waar die rechten (en plichten) over gaan. Dat de regels veranderen wil niet zeggen dat je opeens niet meer begrijpt waar het over gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:56

Maar die mensen hebben nooit voor een examen met aanhanger gereden en laten zien dat ze dat kunnen. Volgens mij ook geen vragen over gehad en uitleg etc.

Mijn moeder is 70 en heeft nu 50jr haar rijbewijs. Die heeft E, maar ik zou haar niet met een paardentrailer op pad sturen.
Het verkeer verandert en mensen zijn al verplicht eigenlijk om zelf op de hoogte te blijven van wijzigingen. Maar nooit met aanhanger gereden, daar les in hebben of wat dan ook vind ik een slechte zaak. Zeker omdat mijn moeder bijv nu na 50 jr opeens zin kan hebben om wel met een paardentrailer te gaan rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:01

Er zijn ook zat mensen die wel examen hebben gedaan voor E die ik ook niet met een trailer en paard op pad zou sturen.... (of mensen met B waarbij ik met doodsangsten in de auto zit)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:05

Helemaal waar. Sowieso kom je gekken tegen op de weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 07:43

superpony schreef:
Maar die mensen hebben nooit voor een examen met aanhanger gereden en laten zien dat ze dat kunnen. Volgens mij ook geen vragen over gehad en uitleg etc.

Mijn moeder is 70 en heeft nu 50jr haar rijbewijs. Die heeft E, maar ik zou haar niet met een paardentrailer op pad sturen.
Het verkeer verandert en mensen zijn al verplicht eigenlijk om zelf op de hoogte te blijven van wijzigingen. Maar nooit met aanhanger gereden, daar les in hebben of wat dan ook vind ik een slechte zaak. Zeker omdat mijn moeder bijv nu na 50 jr opeens zin kan hebben om wel met een paardentrailer te gaan rijden.

Wat feitelijk nog stommer is: er was in januari '84 een overgangsregeling waarbij je kon kiezen voor het "oude" rijbewijs of het "europese" rijbewijs. Er zijn er toen best wat geweest die zich op het verkeerde been lieten zetten door de sugestieve vraagstelling en voor het nieuwe rijbewijs gingen, zonder E.

Wat ik eigenlijk vervelender vindt: ik proef tussen de regels door een zekere jaloezie dat de "huidige generatie" er meer moeite voor moet doen.
Als het dan allemaal zo veilig moet, waarom ga je dan niet de strijd aan met die B-rijbewijs-vrachtwagentjes, die standaard overbeladen rondrijden. Als je daar brokken mee krijgt, heb je er nog een hoop gezeik mee om als tegenpartij je geld te krijgen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:27

Nee, niet jaloers. Maar zoals ik al zeg, verkeer verandert ook. MIjn moeder heeft dus 50jr terug haar rijbewijs gehaald. Dat kun je niet vergelijken met nu. Toen heeft ze weleens met een caravan gereden, maar daarna nooit meer met een aanhanger.
Ze weet zelf ook dat ze het nu niet zomaar kan doen.

Mijn vader had ook groot rijbewijs en chauffeurs papieren. Toen hij jarenlang niet ''groot'' had gereden en zijn rijbewijs ging vernieuwen, kreeg hij geen ''groot'' rijbewijs meer met chauffeur. Is wel lang geleden, want hij leeft al 17jr niet meer.

Ik vind het zelf wel een goede zaak dat je voor E apart op moet. En eigenlijk zou ik ook voor herhalingcursus/examen zijn op elk rijbewijs. Maar goed, wie ben ik.............

Die vrachtwagentjes met B zijn idd wel een probleem. Vooral omdat de meeste zijn ingericht voor 2 paarden.
Daarnaast weten mensen vaak niet het werkelijke gewicht van het wagentje en hun paarden.

Overigens heb ik weleens met een LT en nu Crafter gereden. vd zomer nog de grootste crafter mee van manlief zijn werk. Daar mag je met B in rijden, maar daar kan een gewicht in.......Ik zou makkelijk alle 3 onze paardjes er zo in kunnen zetten + nog flink wat spullen.

Geen idee wat veiliger is. Toen wij gingen verhuizen hebben we die crafter ook gebruikt en dat rijdt prima, maar is wel enorm groot en in dit geval ook de hoge.
Maar we hebben ook van de opslag een aanhanger met enkele as meegenomen achter onze Golf Variant diesel. Dat mag in principe gewoon op B en vond ik echt 10x niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:09

superpony schreef:
Nee, niet jaloers. Maar zoals ik al zeg, verkeer verandert ook. MIjn moeder heeft dus 50jr terug haar rijbewijs gehaald. Dat kun je niet vergelijken met nu. Toen heeft ze weleens met een caravan gereden, maar daarna nooit meer met een aanhanger.
Ze weet zelf ook dat ze het nu niet zomaar kan doen.

Mijn vader had ook groot rijbewijs en chauffeurs papieren. Toen hij jarenlang niet ''groot'' had gereden en zijn rijbewijs ging vernieuwen, kreeg hij geen ''groot'' rijbewijs meer met chauffeur. Is wel lang geleden, want hij leeft al 17jr niet meer.

Ik vind het zelf wel een goede zaak dat je voor E apart op moet. En eigenlijk zou ik ook voor herhalingcursus/examen zijn op elk rijbewijs. Maar goed, wie ben ik.............

Die vrachtwagentjes met B zijn idd wel een probleem. Vooral omdat de meeste zijn ingericht voor 2 paarden.
Daarnaast weten mensen vaak niet het werkelijke gewicht van het wagentje en hun paarden.

Overigens heb ik weleens met een LT en nu Crafter gereden. vd zomer nog de grootste crafter mee van manlief zijn werk. Daar mag je met B in rijden, maar daar kan een gewicht in.......Ik zou makkelijk alle 3 onze paardjes er zo in kunnen zetten + nog flink wat spullen.

Geen idee wat veiliger is. Toen wij gingen verhuizen hebben we die crafter ook gebruikt en dat rijdt prima, maar is wel enorm groot en in dit geval ook de hoge.
Maar we hebben ook van de opslag een aanhanger met enkele as meegenomen achter onze Golf Variant diesel. Dat mag in principe gewoon op B en vond ik echt 10x niks.

je raakt je C(-E) alleen kwijt als je niet meer goedgekeurd wordt.
Ik heb al enkele jaren geen vrachtwagen meer gereden, maar ik kon er onlangs gewoon eentje huren, werd nergens naar gevraagd en nadat ik in de eerste 500m gewend was aan de afmetingen en het rij- en schakelgedrag, reed dat ding als een tierelier.

Die grote Crafters zijn gewoon 5-tonners die op papier teruggezet zijn naar 3500kg TMM. Goed voor verhuizingen, maar net als met die paardengebakjes zijn ze standaard overbeladen. Ook bedrijven lichten daar op grote schaal de hand mee!

Verkeersveiligheid vergroot je niet met regelmatige examens. Simpelweg omdat dat in NL daarvoor op een verkeerde manier geregeld is. Wij zijn het enige land in de wereld waar rijexamens door een particuliere (commerciele) organisatie worden afgenomen!
Als we nu eens simpelweg de regels beter gingen handhaven (niet eens hogere boetes, nergens voor nodig) dan zou dat de verkeersveiligheid al een stuk verbeteren, zeker al we de egoistische instelling van veel verkeersdeelnemers eens aanpakten...........

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:34

ikke schreef:
zeker al we de egoistische instelling van veel verkeersdeelnemers eens aanpakten...........

Amen

Ik heb weinig landen meegemaakt waar mensen elkaar zo weinig ruimte gunnen op de weg als NL #)

Bij motorrijders is het vrij aardig ingeburgerd om af en toe een rijvaardigheidstraining te doen. Geen verplichting, wel gezellig en leerzaam. En sommige verzekeringen geven korting als je zo'n cursus gevolgd hebt. Zou niet gek zijn als zoiets bij andere verkeersgroepen ook meer aangeboden / gevolgd zou worden (maar juist de mensen die er het meeste van zouden profiteren zullen er wel geen zin in hebben :( )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:20

ikke, dat was al 20jr terug. Mijn vader moest rijbewijs vernieuwen en er werd niks verteld. Hij kwam hem ophalen was C eraf. Hij kon dat terug krijgen met moeite, maar had het in principe al lang niet meer nodig, dus zo gelaten. Hij was alleen boos.

Die Crafters worden zo verkocht en verhuurd, daar kunnen autobedrijven ook niks aan veranderen. Moeten zij op eigen houtje de regels gaan veranderen? Mensen gaan wel naar de buren waar ze wel een klein vrachtwagentje meekrijgen dan. Voor die regels, moet je op grote schaal iets veranderen dan.

Op zich rijdt de moderne crafter prima, maar denk dat weinig b chauffeurs hem netjes inparkeren. De LT merkte je met rijden nog wel dat het geen klein busje was.

In Nederland ligt het er wel een beetje aan. Ik heb zelf altijd in Amsterdam gereden, daar ook gelest en afgereden. Nu hebben wij 3jr in Drenthe gewoond en nu 2jr op de Veluwe. Ik hoor dan mensen die niet in Amsterdam willen of durven te rijden. Maar laatst nog door Amsterdam gereden en zat 1 iemand in de auto die daar noit komt. Die verbaasde zich over het verkeer en vond het misschien een beetje ''eng''. Maar in Amsterdam let men wel op elkaar en past het allemaal precies. Het is net als Rome, maar dan minder deuken rijden.
Ik vind ze in dorpen veel egoistischer rijden en ook vaker te hard en onverantwoord.

Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Ik vind iig de verschillen behoorlijk groot en niet allemaal voordelig voor de dorpen. En natuurlijk hebben dorpen voordelen. Ik heb mijn auto altijd leeg, maar wij konden in Drenthe dingen in de auto laten liggen, de deur open laten staan etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:34

superpony schreef:
ikke, dat was al 20jr terug. Mijn vader moest rijbewijs vernieuwen en er werd niks verteld. Hij kwam hem ophalen was C eraf. Hij kon dat terug krijgen met moeite, maar had het in principe al lang niet meer nodig, dus zo gelaten. Hij was alleen boos.

Die Crafters worden zo verkocht en verhuurd, daar kunnen autobedrijven ook niks aan veranderen. Moeten zij op eigen houtje de regels gaan veranderen? Mensen gaan wel naar de buren waar ze wel een klein vrachtwagentje meekrijgen dan. Voor die regels, moet je op grote schaal iets veranderen dan.

Op zich rijdt de moderne crafter prima, maar denk dat weinig b chauffeurs hem netjes inparkeren. De LT merkte je met rijden nog wel dat het geen klein busje was.

In Nederland ligt het er wel een beetje aan. Ik heb zelf altijd in Amsterdam gereden, daar ook gelest en afgereden. Nu hebben wij 3jr in Drenthe gewoond en nu 2jr op de Veluwe. Ik hoor dan mensen die niet in Amsterdam willen of durven te rijden. Maar laatst nog door Amsterdam gereden en zat 1 iemand in de auto die daar noit komt. Die verbaasde zich over het verkeer en vond het misschien een beetje ''eng''. Maar in Amsterdam let men wel op elkaar en past het allemaal precies. Het is net als Rome, maar dan minder deuken rijden.
Ik vind ze in dorpen veel egoistischer rijden en ook vaker te hard en onverantwoord.

Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Ik vind iig de verschillen behoorlijk groot en niet allemaal voordelig voor de dorpen. En natuurlijk hebben dorpen voordelen. Ik heb mijn auto altijd leeg, maar wij konden in Drenthe dingen in de auto laten liggen, de deur open laten staan etc.

Er worden weleens fouten gemaakt bij het afgeven van rijbewijzen. Mijn tante heeft C-E en D-E maar nooit een meter met dergelijke wagens gereden!
Je raakt niet "zomaar" je rijbewijs kwijt, ook twintig jaar geleden niet! Als dat wel zo zou zijn geweest, had ik daar weleens iets van gehoord want mijn C-E stamt uit die tijd.......
Als je een auto voller stopt dan volgens kenteken is toegestaan, is dat het probleem van de chauffeur, niet van de constructeur of verhuurder!!! De chauffeur is degene die verantwoordelijk is om te handelen conform het kenteken, niemand anders! Dat die chauffeur zich onder druk lat zetten door wie of wat dan ook, ontslaat hem/haar niet van die verantwoordelijkheid!

Over jouw perceptie van het verkeer hebben we al vaker gediscusieerd; als het platteland je niet bevalt, kun je altijd nog verhuizen.......