Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:22

Als jij daar rondloop en die stalbaas zegt niks waarom zou je dan moeten vragen ofhet geld goed terecht is gekomen. Voor de boer zelf is het een kleine moeite om te vragen waar het geld blijft. Kom op zeg,ik ga de h&m toch ook niet bellen om te kijken of mijn geld goed is aangekomen als ik het heb overgemaakt? Jij wilt je geld toch, als je dat niet na een maand krijgt ga je daar toch achteraan?
Heeft niks met goed vertrouwen te maken, is gewoon dom. Een halfjaar gaat het over hè, niet twee maandjes ofzo.

Maartje1990

Re: Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:29

Ik heb ooit een soortgelijke situatie gehad, maar dan met de huur van m'n kamer. Uiteindelijk bleek dat ze me het rekeningnummer van de spaarrekening hadden gegeven ipv de gewone rekening. En ze zweerde ook bij hoog en laag dat het rekeningnummer niet klopte. Uiteindelijk bleek het dus wel te kloppen. Kan het zoiets niet ook zijn?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:30

Maura, als ze nu weer 600 euro moet gaan betalen door een fout die hij heeft gemaakt dan vind ik wel dat ze zomaar kan vertrekken ja. Als hij een juist rekeningnummer had opgegeven had hij gewoon zijn geld gehad en was de TS niet 600 euro extra armer. Ik zou iig geen zaken meer met deze man willen doen, ben je lekker mee zo'n extra rekening van 600 euro!!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:32

Weten we wel zeker dat hij de fout heeft gemaakt? Niet dat de TS zich per ongeluk vergist had? Want iedereen zit wel over die boer te zeiken ...

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:34

Als het geld inderdaad op het rekeningnummer van iemand anders terecht is gekomen dan is diegene bij wet verplicht om het geld terug te betalen :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:34

JastieHorse schreef:
Maura, als ze nu weer 600 euro moet gaan betalen door een fout die hij heeft gemaakt dan vind ik wel dat ze zomaar kan vertrekken ja. Als hij een juist rekeningnummer had opgegeven had hij gewoon zijn geld gehad en was de TS niet 600 euro extra armer. Ik zou iig geen zaken meer met deze man willen doen, ben je lekker mee zo'n extra rekening van 600 euro!!

Maar misschien heeft TS het wel gewoon niet goed verstaan of opgeschreven of niet goed overgenomen toen ze het in haar adresboek invoerde. Zolang er niets zwart op wit staat is dat simpelweg niet te achterhalen.

Het beste is nu om even bij de staleigenaar aan te geven dat je het gaat uitzoeken en er uiterlijk volgende week bij hem op terug komt. Vervolgens neem je contact op met de bank om uit te vinden waar het geld naar toe is gegaan. Aan de hand daarvan kan je het geld terug vragen aan de geadresseerde. Als het inderdaad een rekening is die niet van de staleigenaar is, is het wel zo netjes om hem het geld in ieder geval terug te betalen. Kan je dat niet in een keer kun je voorstellen iedere maand een beetje te betalen totdat je het geld terug hebt wat verkeerd is overgemaakt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:35

Dat weet niemand alleen TS en de boer. Dan nog heeft de boer de verantwoordelijkheid dat melden, en niet pas na een halfjaar(!);

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:37

Lizy het is idd niet te achterhalen wie de fout heeft gemaakt. Maar ik ga er vanuit dat de TS hier niet over liegt. Waarom zou zij dan wel de dupe moeten worden van deze fout en de boer niet??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:38

Pas je wel op wat je over de stalhouder op internet zet? Om problemen te voorkomen want die heb je nu al genoeg.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:41

JastieHorse schreef:
Lizy het is idd niet te achterhalen wie de fout heeft gemaakt. Maar ik ga er vanuit dat de TS hier niet over liegt. Waarom zou zij dan wel de dupe moeten worden van deze fout en de boer niet??

Heeft niets met liegen te maken. Ze zal het vast zo goed mogelijk gedaan hebben maar dat betekend niet dat zij geen onbewuste fout kan hebben gemaakt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:45

Dat neemt toch niet de verantwoordelijk van de stalhouder weg om te melden dat er niks binnenkomt?Als jij in goed vertrouwen elke maand netjes dat geld over maakt wat moet je dan nog meer doen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:58

En ik zeg ook niet dat de stalhouder niet deels verantwoordelijk is en daarom zou het in mijn ogen ook niet meer dan netjes zijn om mee te werken aan een tijdelijke betalingsregeling totdat het geld geretourneerd is maar de TS is nu eenmaal wel verplicht het stalgeld te voldoen. Als blijkt dat het inderdaad niet is overgemaakt naar een rekening van meneer (te achterhalen door navraag bij de bank) is dat dus niet voldaan. Ja de staleigenaar had eerder kunnen en moeten reageren maar dat is dus niet gebeurd en nu zal er een oplossing moeten komen. Vinger wijzen en schuld geven heeft geen zin, gestructureerd naar een oplossing zoeken wel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:00

Je kunt/moet je bank even bellen en vragen of ze een bemiddeling willen starten. De bank schrijft dan degene aan die het geld ontvangen heeft met het verzoek dat terug te storten. Deze persoon krijgt hier 3 weken de tijd voor. Is dat niet gebeurd in die 3 weken dan krijg jij na telefonisch contact met je bank de naam en het adres van de persoon die jouw geld heeft zodat je zelf contact op kunt nemen. En als ze het niet terugbetalen andere stappen ondernemen.

Naam en nummer controle vindt alleen plaats bij "papieren" opdrachten waarbij opdrachtgever en begunstigde bij dezelfde bank bankieren en wordt alleen door de ING toegepast volgens mij.

Jouw schuld aan de stalhouder blijft natuurlijk en zal sowieso zo snel mogelijk betaald moeten worden. Jij hebt een betalingsverplichting en zou zeker in het begin beter navraag bij hem gedaan kunnen hebben of hij je geld binnen heeft.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:14

Heel bijzonder dat de stalhouder pas na zoveel maanden aangeeft geen geld te ontvangen. Zeker bij een nieuwe klant zou ik daar op letten en na 2x niet betalen even gaan babbelen. Maargoed, daar heb je nu niks aan: hopelijk kun je met hem afspreken of je het evt. gespreid mag betalen en kun je ondertussen je geld via ING terug krijgen :)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:27

IrisDH schreef:
Als het geld inderdaad op het rekeningnummer van iemand anders terecht is gekomen dan is diegene bij wet verplicht om het geld terug te betalen :j

Dat klopt. Dit heet zoals eerder genoemd een onverschuldigde betaling.
Je hebt onverschuldigd betaald aan degene die het dus niet had moeten ontvangen.
In art. 203 boek 6 BW (misschien niet interessant om te weten) staat nu in algemene bewoordingen, dat je het betreffende bedrag kunt terugvorderen.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:30

Heb je toevallig de naam van de boer op je bijschrift staan of als vermelding stallingsgeld ofzo. Daarbij kunnen jullie het beste zwart op wit laten zetten dat het rekeningsnr niet goed was. Daarmee naar de bank gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:41

Deliana1993 schreef:
Heb je toevallig de naam van de boer op je bijschrift staan of als vermelding stallingsgeld ofzo. Daarbij kunnen jullie het beste zwart op wit laten zetten dat het rekeningsnr niet goed was. Daarmee naar de bank gaan.

Is niet nodig. Telefoontje is genoeg....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:53

JastieHorse schreef:

Als ze nu nog een keer 600 euro moet gaan betalen is ze inderdaad 600 meer kwijt dan ze had verwacht. Maar volgens mij loop je wel heel erg op de feiten vooruit als je er - enkel op grond van een telefoontje van de boer dat hij nog geen geld heeft ontvagen - vanuit gaat dat dat ook werkelijk gaat gebeuren. Zou iemand die blijkbaar maar een paar keer per jaar zijn administratie naloopt nou echt per sé op stel en sprong het hele bedrag willen hebben? Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Tenzij je die persoon natuurlijk tegen je in het harnas jaagt door bijvoorbeeld hem botweg de schuld van het misverstand te geven. Dan zou ik er snel klaar mee zijn als ik hem was. Blijkbaar is het voor sommige mensen heel moeilijk om zich in te leven in de positie van de boer en dat vind ik vreemd en ook jammer. Overigens is het helemaal niet zo raar dat boeren (en zeker de meer traditioneel werkende boeren) niet per week of per maand de financiële administratie bijwerken. Bijvoorbeeld wanneer ze nog steeds gewend zijn veel contant geld te gebruiken. Ik kan me ook voorstellen dat de stalverhuur een relatief kleine nevenactiviteit is en dat de boer de administratie daarvan apart houdt en inderdaad maar een keer per zes maanden de afschriften naloopt. Ik ken niet veel mensen die voor hun plezier de administratie bijwerken en ik ken al helemaal weinig boeren die dat klusje voor hun lol zitten te doen. Maar als TS nou wel heel handig is met cijfertjes en goed is in nauwkeurig werken kan ze misschien nog een tientje extra korting op het stalgeld krijgen als zij zelf even elke maand de administratie voor de stalverhuur voor de boer naloopt ;) .

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:15

VSW-->TAO

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:19

Het gekke is dat het een gironummer betreft...dan zou de betaling in principe niet uitgevoerd moeten worden als de naam van de begunstigde er niet bij past.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:20

bente_ schreef:
IrisDH schreef:

Je hebt onverschuldigd betaald aan degene die het dus niet had moeten ontvangen.
In art. 203 boek 6 BW (misschien niet interessant om te weten) staat nu in algemene bewoordingen, dat je het betreffende bedrag kunt terugvorderen.

Kan wel zijn, maar de bank gaat niks anders doen dan een brief sturen om het bedrag terug te vorderen. Wordt daar vervolgens geen gehoor aan gegeven, dan kun jij volgens mij wel de gegevens krijgen. Maar wie zegt dat meneer/mevrouw dan wel het geld terug gaat geven? Dan moet je het via de juridische route aanpakken, en geloof me, dat is echt niet rendabel om te doen voor 600 euro.

Overigens vind ik hier wel dat er erg op de zaken vooruit wordt gelopen. Misschien eerst even afwachten of het geld terugkomt en hoe de stalhouder hier tegenover staat :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:27

bente_ schreef:
IrisDH schreef:

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -rekening/

waarom kan deze vrouw dan naar haar centen fluiten?

De fout kan bij beide liggen betreft het doorgeven/noteren van het nummer.
Maar ik begrijp heel goed dat ts denkt dat het goed is over gemaakt omdat de staleigenaar geen verhaal komt halen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:33

Tja lastig! Jammer dat je geen bewijs hebt van het gegeven rekeningnummer. Maar je gaat natuurlijk niet express naar een vreemde geld overmaken en je kan aantonen dat je iedere maand braaf geld hebt overgemaakt. Situatie uitleggen aan de boer en hop naar de bank om het recht te laten trekken. Dan moet ie maar even een maandje meer geduld hebben. Vanaf nu natuurlijk wel naar de goede overmaken.

Dat terug overmaken kan nog best problemen opleveren.
Een oppaskind van mij ontving ineens het salaris van iemand op zijn spaarrekening.. Dat was nog een heel gedoe, want eer je daar achter komt ben je al maanden verder en omdat het een spaarrekening was die voor een aantal jaar vast staat, was het bedrag er ook niet af te halen.. Uiteindelijk hebben ze de spaarrekening moeten opheffen om bij het geld te kunnen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:05

Kinke schreef:
Het gekke is dat het een gironummer betreft...dan zou de betaling in principe niet uitgevoerd moeten worden als de naam van de begunstigde er niet bij past.

Dat gebeurt alleen als het nummer van de begunstigde ook een ing nr is .....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:11

little_king schreef:
http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -rekening/

waarom kan deze vrouw dan naar haar centen fluiten?

De fout kan bij beide liggen betreft het doorgeven/noteren van het nummer.
Maar ik begrijp heel goed dat ts denkt dat het goed is over gemaakt omdat de staleigenaar geen verhaal komt halen.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk hierom: quote mezelf even:

Esmeej333 schreef:
De politie kan er sowieso niks mee in dit soort zaken, het is namelijk geen diefstal of verduistering. Dit is een civiele zaak. Als ze hier een zaak van hadden gemaakt hadden ze waarschijnlijk gewonen, maar omdat mevrouw in de schuldsanering en het al in de pot zat zeg maar konden ze het niet terughalen. Na de schuldsanering krijgen alle schuldeisers een percentage van hun schuldeis terug wat doorgaans niet erg veel is, dus had de rechtzaak meer geld gekost dan opeleverd. Ik denk dat dat daar aan hand was.