Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gohya schreef:Oke thnx idinn. Politie en DB hebben mijn tel.nr. dus kunnen mij altijd bereiken.
Ik huur het weiland van een psychiatrische instelling en daar kunnen ze niet aankloppen eventueel voor paspoorten,het is daar zo groot dat ze geen idee hebben wáár en bij wie ze moeten zijn.
Ze hebben geen aankoop bewijs van die 2 pony's.Ze zullen ze wel gewoon opnieuw laten chippen.
absque_dubio schreef:AID controleert. Paarden moeten gechipt zijn en paspoort aanwezig bij houder (vaak de pensioneigenaar). Indien bij controle er paarden zijn zonder chip en/of paspoort niet aanwezig, dan komen ze later terug en dan MOET alles in orde zijn. (Gebaseerd op eigen recente ervaring)
Citaat:En dat is nog steeds zeeeeeer ongebruikelijk dus van het overgrote deel van de paarden is er geen bewijs van eigendom.
_RMHorse_ schreef:Er zijn toch ook paarden die geen paspoort hebben? Hoe doen ze dat dan.
Zal dit te maken hebben met de paardenbelasting die ze in willen voeren?
dorientjuh schreef:Ik dacht dat je paard alleen gechipt moest zijn als je hem vervoert?
RHReiner schreef:Dat klopt, het is dus ten zeerste aan te raden een (ver)koop contract op te stellen bij het aanschaffen van een paardachtige.
Urielle schreef:Ligt er een beetje aan, paardenhandel is een aparte bizz die erg draait op connecties en ik weet echt wel verkopers waar ik het zeker niet ga voorleggen omdat ik daarmee de verhoudingen verstoor. Van die typische oude boertjes die paarden fokken vinden dat maar raar gedrag en als je ergens nog eens vaker (goed) wilt kunnen kopen moet je ook denken aan de gebruikelijke omgangsvormen. Kun je het rationeel uitleggen maar het is ook een stukje hoe ga je met mensen om. Net zoals je op de ene stal eerst een kop koffie drinkt en foto's van de aanfok van dat jaar bekijkt, of de kleinkinderenen bij de andere stal gelijk ter zake komt want tijd = geld.
gohya schreef:Brainless
Er zijn D.A. die dit wel doen hoor,de eigenaar zegt dan gewoon dat de pony nog niet gchipt was.
Er zijn D.A. die niet gaan kijken of er wel of geen chip in de pony zit,helaas.Ze chippen gewoon de pony.
Moratoetje schreef:Volgens mij worden de meeste controles aangekondigd, althans dat heb ik vernomen van iemand die een controle heeft gehad (pensionhouder).
De controleurs weten ook wel dat mensen het paspoort van hun paard niet zomaar overal afgeven. Op de dag van de controle moeten alle paarden vergezeld worden van hun paspoort.
Mariska_87 schreef:Chippen is ook niet verplicht! Mijn paard is niet gechipt maar DNA is bepaald en vastgelegd. Dat staat ook in haar paspoort geloof ik. Paspoort ligt trouwens ook gewoon bij mij thuis.. Blijft ie voorlopig ook denk ik..
Mariska_87 schreef:Moratoetje schreef:Volgens mij worden de meeste controles aangekondigd, althans dat heb ik vernomen van iemand die een controle heeft gehad (pensionhouder).
De controleurs weten ook wel dat mensen het paspoort van hun paard niet zomaar overal afgeven. Op de dag van de controle moeten alle paarden vergezeld worden van hun paspoort.
Ohw... Valt allemaal wel mee dan toch?