Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:12

Ik heb de paspoorten thuis liggen,mijn paarden staan 24/7 in het weiland,kan ze toch niet bij het weiland neer leggen,daar word [geprobeerd] regelmatig wat gestolen of vernield.
Ik heb 2 paspoorten hier liggen van 2 pony's die zonder te betalen zijn mee genomen door de eigenaar.Ik had de instantie gebelt en gemailt,en ik heb nooit meer iets terug gehoord.Hoezo controle?

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:13

Citaat:
Er IS namelijk geen bewijs van eigendom bij paarden

Jawel, een ver(koop)contract is een rechtsgeldig eigendomsbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:17

Ik heb gewoon een geplastificeerd A4 met daarop het afstammingsbewijs en wie vorige en huidige eigenaar is. Enkel met gegevens van vorige en huidig eigenaar te krijgen. Dat paspoort is leuk voor zijn entingen, maar staat nergens in dat hij van mij is. Dus mij een zorg bij wie het in de kast ligt :+

@gohya .. het moet bij de houder liggen, niet op het weiland zelf. Dus dan maakt het in geval van een weiland ergens sowieso weinig verschil of jij het in huis hebt of de houder van het weiland. Want er zal toch gebeld moeten worden als ze die paarden willen controleren. En dan kan jij er net zo snel of sneller staan als de houder. Wat betreft die 2 paspoorten, zolang die eigenaren het eigendomsbewijs hebben kunnen ze gewoon nieuw paspoort vragen onder het mom "kwijt/gestolen". Dus jij hebt daar inderdaad niks aan bij wanbetaling om de eigenaar zover te krijgen te betalen en niet te vertrekken helaas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:21

Oke thnx idinn. Politie en DB hebben mijn tel.nr. dus kunnen mij altijd bereiken.
Ik huur het weiland van een psychiatrische instelling en daar kunnen ze niet aankloppen eventueel voor paspoorten,het is daar zo groot dat ze geen idee hebben wáár en bij wie ze moeten zijn.

Ze hebben geen aankoop bewijs van die 2 pony's.Ze zullen ze wel gewoon opnieuw laten chippen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:40

gohya schreef:
Oke thnx idinn. Politie en DB hebben mijn tel.nr. dus kunnen mij altijd bereiken.
Ik huur het weiland van een psychiatrische instelling en daar kunnen ze niet aankloppen eventueel voor paspoorten,het is daar zo groot dat ze geen idee hebben wáár en bij wie ze moeten zijn.

Ze hebben geen aankoop bewijs van die 2 pony's.Ze zullen ze wel gewoon opnieuw laten chippen.

Opnieuw laten chippen kan niet.
Je kan wel een duplicaat paspoort aanvragen en dat kost rond de 250/300 E.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:42

absque_dubio schreef:
AID controleert. Paarden moeten gechipt zijn en paspoort aanwezig bij houder (vaak de pensioneigenaar). Indien bij controle er paarden zijn zonder chip en/of paspoort niet aanwezig, dan komen ze later terug en dan MOET alles in orde zijn. (Gebaseerd op eigen recente ervaring ;) )

Dat is dan wel te regelen.
Neem aan dat ze dan een andere dag weer langs komen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:42

RHReiner schreef:
Citaat:
Er IS namelijk geen bewijs van eigendom bij paarden

Jawel, een ver(koop)contract is een rechtsgeldig eigendomsbewijs.

En dat is nog steeds zeeeeeer ongebruikelijk dus van het overgrote deel van de paarden is er geen bewijs van eigendom.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:44

Brainless
Er zijn D.A. die dit wel doen hoor,de eigenaar zegt dan gewoon dat de pony nog niet gchipt was.
Er zijn D.A. die niet gaan kijken of er wel of geen chip in de pony zit,helaas.Ze chippen gewoon de pony.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:48

Citaat:
En dat is nog steeds zeeeeeer ongebruikelijk dus van het overgrote deel van de paarden is er geen bewijs van eigendom.

Dat klopt, het is dus ten zeerste aan te raden een (ver)koop contract op te stellen bij het aanschaffen van een paardachtige.

Dat het ongebruikelijk is wil niet zeggen dat het onverstandig is.

Urielle

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:53

Ligt er een beetje aan, paardenhandel is een aparte bizz die erg draait op connecties en ik weet echt wel verkopers waar ik het zeker niet ga voorleggen omdat ik daarmee de verhoudingen verstoor. Van die typische oude boertjes die paarden fokken vinden dat maar raar gedrag en als je ergens nog eens vaker (goed) wilt kunnen kopen moet je ook denken aan de gebruikelijke omgangsvormen. Kun je het rationeel uitleggen maar het is ook een stukje hoe ga je met mensen om. Net zoals je op de ene stal eerst een kop koffie drinkt en foto's van de aanfok van dat jaar bekijkt, of de kleinkinderen ;) en bij de andere stal gelijk ter zake komt want tijd = geld. ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:54

heb een mail gestuurd naar de rijksoverheid
met de vraag over de tegenstrijdigheid tussen deze 2 regels:
- de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.
- Als een paard geen chip en/of paspoort heeft bent u als houder in overtreding, ook al bent u niet de eigenaar! Hiervoor kunt u een boete krijgen. Wanneer u een paard vervoert of stalt wordt u als houder beschouwd.

en vervolgens de vraag waarom het in belgie anders is:
Een kopie van het paspoort is op de verblijfplaats van de paardachtige toegelaten (als die plaats verschillend van die van de houder is). (Art.19§2)

hoe het zit wanneer het paard op een wei staat zonder de aanwezigheid van gebouwen ed
hoe zit het met het feit dat een stalbaas niet altijd aanwezig kan zijn, en dat de situatie kan ontstaat dat het paard plotseling naar een kliniek moet en de eigenaar niet bij het orginele paspoort kan?
en de mogelijkheid bij het niet terug krijgen van het paspoort wanneer een conflict ontstaat tussen eigenaar en stalbaas

als het goed is binnen 2 werkdagen antwoord

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:55

Ik dacht dat je paard alleen gechipt moest zijn als je hem vervoert?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:00

ponyparadijs schreef:
Dat is dan wel te regelen.
Neem aan dat ze dan een andere dag weer langs komen?

In de ervaring die ik heb 2 weken later. :j

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:01

Er zijn toch ook paarden die geen paspoort hebben? Hoe doen ze dat dan.
Zal dit te maken hebben met de paardenbelasting die ze in willen voeren?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:03

_RMHorse_ schreef:

Wat ik heb begrepen van de AID heeft het te maken met de paardenlasagne. Ze willen nu meer controle op paarden. Zo zit er in het paspoort ook een pagina waarbij alle medicijnen worden opgeschreven, en een pagina waarbij je kan aangeven dat een paard niet geslacht mag worden. Als je deze laatste pagina invult dan hoeven de medicijnen niet genoteerd te worden.

edit; ik hoop trouwens niet dat ze belasting willen invoeren zeg. :=

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:03

dorientjuh schreef:
Ik dacht dat je paard alleen gechipt moest zijn als je hem vervoert?

Nee ze moeten altijd gechipt zijn!

RHReiner schreef:
Dat klopt, het is dus ten zeerste aan te raden een (ver)koop contract op te stellen bij het aanschaffen van een paardachtige.

Gister heeft iemand bij mij een veulen opgehaald en hij wilde dus ook graag een bewijsje... Andere fokproducten zijn bij mij gewoon weggegaan zonder "bewijs", maar wil in de toekomst wel alles op papier vast leggen aangezien ik bij het stamboek nog dieren op mijn naam heb staan die niet meer in mijn bezit zijn.

En ik heb al meerdere verhalen gehoord van mensen die gecontroleerd zijn, maar waar de aid soepel te noemen was. Ze hadden bijv. ook iemand van de weg gehaald die alleen kopie's bij had en toen zijn ze naar huis gereden en hebben ze de officiele paspoorten erbij gepakt. Was allemaal netjes in orde en de aid heeft ze alleen een waarschuwing gegeven dat ze ze in de toekomst wel bij moeten hebben...

eilleen333

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:06

Ik neem toch aan dat ze hier wel enigzins coulant mee zijn? Ik bedoel, was het niet ook zo, dat wanneer je auto aan het rijden bent en je rijbewijs/papieren niet hebt, je die binnen 24 uur mag laten zien op het bureau? En dan mag je natuurlijk niet verder rijden, maar goed.
Een boete van enkele honderden euro's is natuurlijk belachelijk...

Bovendien... Buitenrit... Dan moet ik mijn eigen paspoort al mee, plus die van mijn paard... Moet ik dan straks op buitenrit een karretje achter mijn paard hangen voor al het papierwerk dat we continu mee moeten slepen?!

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:07

Urielle schreef:
Ligt er een beetje aan, paardenhandel is een aparte bizz die erg draait op connecties en ik weet echt wel verkopers waar ik het zeker niet ga voorleggen omdat ik daarmee de verhoudingen verstoor. Van die typische oude boertjes die paarden fokken vinden dat maar raar gedrag en als je ergens nog eens vaker (goed) wilt kunnen kopen moet je ook denken aan de gebruikelijke omgangsvormen. Kun je het rationeel uitleggen maar het is ook een stukje hoe ga je met mensen om. Net zoals je op de ene stal eerst een kop koffie drinkt en foto's van de aanfok van dat jaar bekijkt, of de kleinkinderen ;) en bij de andere stal gelijk ter zake komt want tijd = geld. ;)

Het is gebruikelijk om een paard te kopen door middel van een mondelinge overeenkomst. Dit is rechtsgeldig maar valt moeilijk te bewijzen.
Het is daarom verstandig om een koopcontract op te stellen. Met dit koopcontract kun je altijd aantonen dat jij de wettelijke eigenaar bent. Ook voor de verkoper is een koopcontract handig. De verkoper kan met het koopcontract aantonen welke garanties hij geeft en onder welke voorwaarden het paard is verkocht. Het hoeft dus niet altijd nadelig te zijn voor de eventuele verstandhouding.
Het is geen must, maar zonder verkoopcontract heb je geen enkel tastbaar bewijs dat het paard werkelijk van jou is.

Ieder voorzich. :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:08

Volgens mij worden de meeste controles aangekondigd, althans dat heb ik vernomen van iemand die een controle heeft gehad (pensionhouder).

De controleurs weten ook wel dat mensen het paspoort van hun paard niet zomaar overal afgeven. Op de dag van de controle moeten alle paarden vergezeld worden van hun paspoort.

Mijn paarden staan bij mijn broer, maar de paspoorten liggen bij mij thuis. De paspoorten van zijn paarden en pony's liggen ook bij hem thuis. De stal is niet bij huis vandaar. Mochten wij controle krijgen, dan zullen we de paspoorten eerst thuis moeten ophalen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 24-10-13 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

gohya schreef:
Brainless
Er zijn D.A. die dit wel doen hoor,de eigenaar zegt dan gewoon dat de pony nog niet gchipt was.
Er zijn D.A. die niet gaan kijken of er wel of geen chip in de pony zit,helaas.Ze chippen gewoon de pony.

Maar zodra een paardje gechipt is door de DA/chipper wordt altijd gecontroleerd of de chip werkt.
Dan komen ze er 2 tegen en heb je dus een groot probleem.

Mariska_87

Chippen is ook niet verplicht! Mijn paard is niet gechipt maar DNA is bepaald en vastgelegd. Dat staat ook in haar paspoort geloof ik. Paspoort ligt trouwens ook gewoon bij mij thuis.. Blijft ie voorlopig ook denk ik..

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:09

Moratoetje schreef:
Volgens mij worden de meeste controles aangekondigd, althans dat heb ik vernomen van iemand die een controle heeft gehad (pensionhouder).

De controleurs weten ook wel dat mensen het paspoort van hun paard niet zomaar overal afgeven. Op de dag van de controle moeten alle paarden vergezeld worden van hun paspoort.

Ohw... Valt allemaal wel mee dan toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:10

Mariska_87 schreef:
Chippen is ook niet verplicht! Mijn paard is niet gechipt maar DNA is bepaald en vastgelegd. Dat staat ook in haar paspoort geloof ik. Paspoort ligt trouwens ook gewoon bij mij thuis.. Blijft ie voorlopig ook denk ik..

Tegenwoordig kun je geen (nieuwe) ontheffing meer krijgen en zullen alle paarden die na een bepaalde datum geboren zijn moeten worden gechipt.
Degene die al een ontheffing hebben houden deze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:11

Mariska_87 schreef:
Moratoetje schreef:

Ohw... Valt allemaal wel mee dan toch?

Ze controleren juist onaangekondigd om te voorkomen dat niet/verkeerd gechipte paarden worden weggesluisd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:11

_RMHorse_ schreef:

Dat zal niet gaan.
De paspoorten zijn tenslotte geen eigendoms bewijs.
Dus kunnen ze nog steeds niet achter halen wie de eigenaar is