Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:28

Ik woon in Temse :D

Ik heb mijn kennis ook aangeraden om nog niks te betalen tot hij bij zijn advocaat geweest is. Die kan hem precies vertellen hoe het verder moet nu.

@moyra, ik zelf zou het niet beter kunnen verwoorden _/-\o_

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:33

moyra schreef:
Ik val van de ene verbazing in de andere.

De kennis word zonder ook maar enige kennis van paarden Alleen!!! op pad gestuurd met 2 onopgevoede hengsten van ongeveer 1000 kilo per stuk met notabene een onverzekerde en ongekeurde trailer!
Vervolgens krijgt hij het verwijt dat hij is door gereden maar wat moest hij dan?
Met 2 hengsten langs de snelweg gaan staan die nooit meer dan grassprietjes hebben gezien?
Als hij dat gedaan had hadden er zeker doden (Kunnen) (ge)vallen!
Ik heb verder geen weer van de Belgische wet maar ik zou geen cent betaalt hebben!

Ik dacht nog laat ik het wat mooier verpakken :+
Je hebt helemaal gelijk !

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:59

Als je kennis niet oppast kan hij nog verantwoordelijk gesteld worden.
Ik twijfel eraan of je zo maar vervoer voor derden mag doen, kijk eens op de website van het Vlaams Paardenloket, daar staat redelijk veel info.
Dat verhaal gaat waarschijnlijk nog een staartje krijgen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:53

Ik volg dit ook even, ben ook bekend met de E17 en vind eigenlijk dat de kennis juist gehandeld heeft gezien de omstandigheden. Maar heel eerlijk had hij beter nooit zo op pad gegaan, maarja achteraf he. Voor het zelfde geld was het misschien wel helemaal goed gegaan tja..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:14

poetser schreef:
Ik woon in Temse :D

Ik heb mijn kennis ook aangeraden om nog niks te betalen tot hij bij zijn advocaat geweest is. Die kan hem precies vertellen hoe het verder moet nu.

@moyra, ik zelf zou het niet beter kunnen verwoorden _/-\o_

Oh, fieuw ik was al even bang dat hij al betaald had.

Betalen is het ergste wat de kennis kan doen, ik zou trouwens ook helemaal verontwaardigd zijn van de manier waarop nichtje en ouders zich opstellen. Is jouw kennis dan helemaal niet boos/verontwaardigd? Hij mag volgens mij best een beetje pissig worden van het hele gebeuren. Alles maar goed willen maken door te betalen voor de vee-arts..... niet goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:49

Dit is weer zo'n ingewikkelde zaak waarvan ik benieuwd ben hoe dit wettelijk geregeld is....

Begrijp ik het verhaal zo goed:

- Nichtje van kennis verzorgt trekpaarden bij stalhouder
- Nichtje koopt 2 jonge groene trekpaarden op aanraden van stalhouder
- paarden moeten gehaald worden, nichtje mag trailer huren van stalhouder maar hij wil niet rijden?
- dan wordt aan de oom gevraagd of hij zou willen rijden "we hebben al een trailer geregeld"
- stalhouder weet EXACT waarvoor hij de trailer mee geeft, en vraagt borg van 75 euro
- oom is een lieverd die wel wil rijden en bovendien nog uit eigen zak die borg betaalt aan stalhouder
- oom als paardenleek mag het verder zelf uitzoeken zonder hulp van wie dan ook
- paarden breken trailer en zichzelf af onderweg
- zowel stalhouder als nichtje als haar ouders vinden dat de oom alle schade moet vergoeden

Ik weet natuurlijk niet hoe dit wettelijk gezien wordt, maar gewoon moreel gezien:

Het lijkt mij dat de stalhouder dondersgoed wist waarvoor hij de trailer mee gaf. Hij kende de paarden, de trailer en de bestuurder van de trekauto.

Hij heeft zelf die trailer mee gegeven. Hij was de meest kundige persoon in dit verhaal, hij kende als enige de trailer en de paarden en verhuurde die trailer.... hij heeft zelf dat risico genomen en nu is zijn trailer vertrappeld. Daar heeft hij die borg van 75 euro voor gekregen.

De oom dacht dat hij betaalde voor een geschikte trailer, weet hij veel dat dat het niet blijkt te zijn voor deze paarden? Hij vertrouwde op de expertise van de stalhouder die de trailer en de paarden kende.

Je kunt misschien zelfs nog stellen dat de stalhouder een ongeschikte trailer verhuurd heeft en daarmee de oom / paarden / weggebruikers in gevaar gebracht heeft -O-

Het is natuurlijk klöte dat die trailer nu zo kapot is en het is goed fatsoen om wat je leent, weer netjes terug te brengen of de schade te vergoeden :j

Maar de oom heeft hier op zich toch niks fout gedaan!

Hij heeft de paarden gehaald in opdracht van nichtje + ouders, met een trailer die heel bewust is meegegeven door de stalhouder. Doorrijden is waarschijnlijk zeer verstandig geweest omdat het leed anders misschien helemaal niet te overzien zou zijn geweest :=

Hem treft wat mij betreft moreel gezien dus totaal geen blaam. Ja hij is degene die de trailer aangekoppeld heeft en er mee is gaan rijden. Maar in hoeverre kan hij beoordelen of die trailer geschikt is voor de paarden die hij op gaat halen? Dat is toch aan de eigenaar van de dieren en de eigenaar van de trailer om dat in te schatten?

Het is wat mij betreft tussen nichtje (ouders) en de stalhouder om dit samen verder op te lossen.

Dat die 75 euro borg dan weg is dat zou ik als oom ook wel acceptabel vinden, die krijg je immers alleen terug als je de trailer in dezelfde staat terugbrengt en dat heeft hij niet gedaan, dat risico heeft hij genomen door het uit eigen zak te betalen.

Maar voor de rest zijn het de paarden van het nichtje geweest die de trailer gesloopt hebben, niet de oom :n

En de stalhouder is misschien dus wel degene die ze een beetje overgehaald heeft om die paarden te kopen en zijn trailer te gebruiken.... en die probeert er nu een nieuwe trailer voor in de plaats te krijgen?

Klinkt bijna als een vooropgezet plan om wat naïeve mensen geld uit de zak te kloppen -O-

Maar op zich kan ik me ook wel voorstellen dat de stalhouder er oprecht mee was en er enorm van baalt en vindt dat degene die de trailer "heel" mee kreeg en "kapot" terugbracht, de schade moet vergoeden.

Het zou fatsoenlijk zijn als nichtje / ouders de oom zouden ontzien en zelf in gesprek gingen met de stalhouder om dit op te lossen.

Ze zouden de oom duizend maal excuses aan moeten bieden dat hij in zo'n vervelende situatie terecht is gekomen, en hem moeten bedanken voor wat hij heeft gedaan :j

Misschien moet de oom eens zijn tanden laten zien en tegen de stalhouder stellen dat die hem een ongeschikte trailer heeft verhuurd en hem / paarden / overig verkeer daarmee in gevaar heeft gebracht.

En nichtje / ouders even de ogen openen dat ook zij hem in gevaar gebracht hebben door hem in zijn eentje met zulke onrustige paarden te laten rijden, die dankzij hem niet los op de weg terecht gekomen zijn terwijl HUN paarden de trailer aan het slopen waren.

Als hij was gestopt en ze waren gaan lopen en op een auto terechtgekomen, hadden die ouders de rest van hun leven de schade kunnen betalen van automobilisten die zich te barsten hadden gereden tegen HUN paarden -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:11

Nou wat is dat nichtje een verschrikkelijke tr*t! Alsjeblief! Het zijn HAAR paarden die de eigendom hebben vernield van een andere, niet de paarden van jou oom. Eigenlijk hadden ze hem ook nog moeten betalen voor de benzine/diesel dat hij heeft verreden. De E17 ter hoogte van Wetteren vermoed ik? Op een parking ga je geen 2 jonge hengsten overladen. Ik werk zelf op een tankstation (Drongen E40) Je moet gek zijn om dat te gaan doen. En dan? Ze nog een trailer laten sneuvelen?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:16

Kennis is voornamelijk teleurgesteld in zijn familie. Hij doet om goed te doen en dit zijn bedankje.

Volgens zijn advocaat hoeft hij voor de hengst nog geen cent te betalen. De trailer is een ander verhaal helaas. Aan de ene kant is het de fout van de staleigenaar dat kennis met ongekeurde en dus onverzekerde trailer op pad ging in goed vertrouwen. Aan de andere kant kan hem nalatigheid verweten worden en kunnen de kosten hoog oplopen. Advocaat raad hem dan ook aan om de trailer kwestie in de minne te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:23

Tjee, dat zal ook de laatste keer zijn dat hij die mensen nog een plezier doet :( Mag ik wat meer info over de trailer die kapot is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:25

Ik zou door een onafhankelijke expert een waardebepaling laten doen.
Voordat ie dadelijk veel te veel betaald. Of zelf op internet goed speurwerk verrichten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:35

Mijn eerste gedachte was, wie eist bewijst... Laat ze maar komen, en ondertussen mooi niets betalen. En zeker die dierenartskosten niet nee. Maar goed, daar is het nu te laat voor. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:40

Ik kan me heel goed voorstellen dat hij zwaar teleurgesteld is in de familie. Zou ik zeker ook zijn.
Maar ik vraag me af hoezo hem nalatigheid verweten kan worden vanwege die trailer. Kan je dat uitleggen? Is mss in Belgie anders geregeld dan in NL, maar ik kan nergens nalatigheid van hem ontdekken in het verhaal. Willen ze hem nalatigheid toeschrijven vanwege niet omladen langs de snelweg?? Of hoe bedoel je dat.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:51

Die nalatigheid is te wijten aan het feit dat hij niet gecontroleerd heeft of de trailer in regel was.

@demolenhoek, ik zal morgen eens informeren naar de details van de trailer. Ik weet alleen dat het een oude witte trailer is

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:49

Ahhh ok nu snap ik hem.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:55

Mijn paard heeft een keer schade aangericht aan een trailer van een ander. Mijn verzekering heeft de schade vergoed. Het was een hele oude trailer en de trailer was geleend. Niet door mij maar door mijn bijrijder.
Dus altijd melden bij de wa verzekering van de eigenaar van de paarden. Dat de kennis is doorgereden lijkt mij alleen maar de beste beslissing die hij had kunnen maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:04

Zoooo hé.. Ik geloof dat ik echt op zijn minst woest geweest was als ze me dat zouden flikken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:33

Maar was er iets te zien dan aan de trailer, waaruit hij op had kunnen maken dat deze niet geschikt was?

Als de eigenaar van de trailer je verzekert dat zijn trailer geschikt is om ermee te gaan doen wat je wil doen, dan mag je toch aannemen dat je niet voor hogere kosten komt te staan dan eventueel het kwijtraken van de borg die je hebt betaald?

En als andermans paarden een trailer beschadigen dan is de eigenaar van die paarden toch verantwoordelijk voor de schade zeker?

Of vervalt die verantwoordelijkheid op de vervoerder...?

Erg verstandig ook van nichtje en ouders om die oom zo schandalig te behandelen... die doet nooit meer wat voor ze als hij slim is -O-

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:06

Pmarena, de kneep zit em in, je moet zelf elke keer dat je met een trailer gaat rijden alles controleren (staat ergens in de wet of 1 van de reglementen). Dat wordt je tijdens je rijlessen geleerd (als het goed is). En daarop is die nalatigheid, denk ik, gebaseerd.

Dat er idd geen mens is die een trailer compleet nakijkt en eronder gaat liggen om te kijken of de bodem nog wel goed is....... :D ;) Nee doe ik ook niet. Maar als bestuurder van een motorvoertuig hoor je wel voor elke rit te checken of alles het doet. Doet ook geen mens :+ weet ik. Maar daarop kunnen ze je in zon geval wel het leven zuur maken.

Blijft bij mij ook wel een beetje hangen in hoeverre die kennis uberhaupt had kunnen zien dat de klep van die trailer op knappen stond. En in hoeverre je dat aan het verbuigen van de stangen kan hangen aan nalatigheid vraag ik me ook af. En heel eerlijk ook die zou ik nog eens aan de advocaat voorleggen, want als een trailer in principe verhuurt wordt (las 25 euro had nichtje betaald als huur, en kennis had die 75 euro betaald als borg) mag je er als huurder vanuit gaan dat het ding verzekerd is en in een fatsoenlijke staat. De eigenaar van die trailer vervoerde er immer ook zelf zulke grote paarden mee. Dat hij (die kennis) dan alsnog voor vertrek had moeten checken dat alles werkt (verlichting ed) kan imo hier eigenlijk niet aan die nalatigheid gehangen worden.

Ik zou het er wat die trailer aanging ook niet zomaar bij laten zitten. Of de regelgeving in Belgie moet al anders zijn. Dat weet ik dus niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:35

Dat bedoel ik :j

Ik weet ook wel dat je zelf wel even moet kijken, maar in hoeverre had de oom kunnen zien dat de trailer wel of niet geschikt was, vraag ik me af.

Er van uitgaande dat de 2 grote knollen de boel gesloopt hebben en die beschadigingen er bij het vertrekken nog niet zaten, want anders vind ik het wel weer erg nalatig en meer van degene die de trailer tegen betaling verhuurt, wetende waarvoor hij gebruikt gaat worden :=

Die is dan ook niet vrij van enige verantwoordelijkheid denk ik zo...

Wie weet kunnen die zaken nog tegen elkaar weggestreept worden.

- trailer verhuurder laat huurder / bestuurder op weg gaan met levensgevaarlijke trailer
- huurder / bestuurder brengt trailer beschadigd terug
- eigenaar paarden laat huurder / bestuurder alleen met onbetrouwbare paarden en trailer op pad gaan

Al met al vind ik dat de huurder / bestuurder erg lief & naïef hier aan begonnen is, en door beide partijen in gevaar gebracht is.

Dat hij alles maar ter goede trouw over zich heen heeft laten komen is natuurlijk naïef, maar dat beide andere partijen na hem eerst in het gevaar gebracht te hebben, hem nu ook voor de gevolgen op willen draaien, dat deugt natuurlijk echt niet en zou niet moeten kunnen :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:39

Wat een verhaal.....

Ik snap ook niet dat iemand alleen op pad gaat die geen verstand van paarden heeft en dan 2 paarden meeneemt die alleen op de weide gestaan hebben....zucht.

Ben benieuwd hoe het afloopt.
Misschien de trailer wel betalen maar de schade aan het paard is gewoon voor het nichtje.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:57

Ik zou hier als oom echt gewoon niks betalen. Ze lieten hem aan zijn lot over met twee onbeleerde hengsten en nu het fout gegaan is, zou hij voor alles moeten opdraaien? Hallo? In wat voor wereld leven we eigenlijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:04

De eigenaresse van de paarden (net nichtje dus) is degene die verantwoordelijk is voor de schade aan de trailer. Het zijn haar paarden die de trailer hebben gesloopt. En zij is ook degene die de trailer heeft gehuurd, al heeft haar oom de borg betaald. De trailer was immers al "geregeld". Het is maar de vraag of de klep het had overleefd als de trailer in een betere conditie was geweest en of aan de buitenkant ook zichtbaar was dat er gebreken waren.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:06

Kennis moest alleen rijden. Paarden zijn door de vorige eigenaar opgeladen en door nichtje en staleigenaar uit de trailer gehaald.

Er zaten wat roestplekken op de trailer. De stang was echt verwrongen door het paard. Die was nog goed bij het inladen. Beschadiging aan het tussenschot was niks over bekend, dus dat weet ik niet.

De hengst zelf is vandaag naar de kliniek gebracht. Die stond vanmorgen op 3 benen en zijn gewonde been is helemaal gezwollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:37

Misschien de trailer nu laten keuren zodat het onder verborgen verbreken zit? Snap ie? Want het kan best zijn dat hij zonder weten een slechte trailer mee heeft genomen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:50

Wat een ellendig verhaal! En wat wordt jouw kennis genaaid zeg, dat had de beste man waarschijnlijk nooit zien aankomen. Helaas geen ervaring hiermee, maar ik ben zeer benieuwd hoe dit verhaal afloopt... Persoonlijk zou ik geen cent betalen tot de staleigenaar afkomt met een proces. Want als die een nieuwe trailer eist, lijkt me dat hij niet tot een eerlijke regeling kan komen. De dierenarts kosten zou ik helemáal niet betalen (al kan ik mij zeker voorstellen dat je voor de rust in de familie snel 'bezwijkt'.