Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:42

Stendo schreef:
Buiten het feit om dat het bijzonder vervelend is voor de Ts, dr is heel veel werk wat per kuub word betaald. Dus in feite per kar.

Weet ik ;) Maar over het algemeen wordt er niet afgesproken hoeveel kuub ze per uur binnen moeten halen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:44

Wat vervelend TS... Zon trekker kan behoorlijk intimiderend zijn, laat staan 2.

Tip voor de volgende keer, ik ga gewoon midden op de weg staan als ze me met een asociale rotvaart willen passeren op een plek met weinig ruimte. Jammer dan hoor...

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:45

Vreemd dat veel mensen hier TS de schuld geven van dit ongeluk, deze heren op die tractors hadden hun snelheid moeten minderen. En niet zo roekeloos doorrijden, dat is levensgevaarlijk niet alleen omdat het een paard is maar wat als het een klein kind was.

Ben benieuwd wat de baas van dit loonbedrijf te zeggen heeft.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:51

Ik vraag me ook nog steeds af wat je 'te hard' vindt TS. Waar twee trekkers elkaar passeren, op een zandpad, met weinig ruimte (lees van mijn voorganger; al moeilijk te passeren met twee auto's), één trekker met een volle lading, dan kun je bijna niet hard rijden denk ik. Op de openbare weg rijdt een trekker gemiddeld 45-50 km p/u. Op een zandpad is dit echt minder hard.
De vergelijking met een klein kind is hier niet echt van toepassing lijkt me.

Ik moet zeggen dat als ik een ruiter met onze trekker passeer, ik mijn snelheid aanpas, maar ik heb mezelf er ook vaak op betrapt, dat als ik er voorbij ben, ik niet in mijn spiegels kijk of het goed is gegaan, maar eerder kijk of mijn lading er nog in zit/of ik niet langs takken of bosjes geschuurd ben.

Mijn paard is ook hartstikke verkeersmak. We wonen op een boerderij, dus trekkers/groot verkeer is echt geen probleem. Maar trekkers van anderen maken een ander geluid dus die zijn enger :') (lees; dan gaan we er stappend met een boogje omheen.) Gelukkig ken ik de meeste boeren hier in de buurt en wordt er altijd rekening gehouden met elkaar. Ik let op hun en zij op mij.

Het blijft natuurlijk een vervelend verhaal, maar idd, veel meer dan een excuus zal je niet krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:52

Nou, ik wilde net het zelfde zeggen.

Wat kortzichtig om mens en paard de schuld te geven. Die mannen hadden gewoon moeten uitkijken, anticiperen en niet alleen bezig zijn met hun werk.

Hier ook veel tractoren op de weg, ze rijden als dolle over de wegen. Ik schrik er zelf soms van hoe hard en onbenullig ze gaan. En ook op zandpaden rijden ze gewoon met volle vaart hoor!

Het lijkt wel een vrijbrief om maar niet op te hoeven letten omdat ze aan het werk zijn. Zullen we dan met ze allen maar van de snelwegen afblijven? Want daar rijden ook mensen die te werk gaan en zich aso gedragen........

Ik hoop dat het bedrijf van de loonwerker het netjes met je oplost. Hij is er voor verzekerd.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

Ik vraag me af hoe belachelijk het was hoe ze hebben gepasseerd. Kijk, als de ene trekker van de ene kant komt, jij en een andere (2) van de andere kant, dan blijf je toch gewoon even voor de tweede trekker. De eerste trekker passeert jou en de tweede trekker en daarna haalt de tweede trekker jou in. Het is echt niet zo dat hij door je heen rijdt, hij drukt dan echt zijn koppeling wel in en staat dan praktisch stil.

En heel banketstaaf, maar je kan er op dit moment ook rekening mee houden, waarom ga je nu een bosrit maken met een paard die blijkbaar niet erg goed is met trekkers terwijl je weet dat het oogsttijd is. Kom op zeg, die drie weken dat zij even aan moeten pakken, hou dan gewoon je ritjes in de bak of zorg dat je paard goed mak is. En het gedoe over hoe hard ze rijden... zeggen jullie dat alleen te paard of ook als je zelf in de auto zit? Die dingen maken een immens kabaal, maar de snelheid valt echt wel mee. De gemiddelde automobilist vindt juist dat ze veel te langzaam gaan.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:58

Stendo schreef:
Shayla schreef:
Loonwerkers hè :+ Lijkt soms net op ze niet per uur maar per kar betaald worden :+

Hoop voor je op een flink excuus met minimaal een bos bloemen ! Y;(

wij hebben zelf een loonbedrijf dus het kan inderdaad zijn dat ze per kar of kuub betaald worden dus moet er zo snel mogelijk gereden worden om zoveel mogelijk geld te verdienen.

het is vervelend voor ts maar ik denk dat ze geen zaak heeft. wij remmen altijd wel voor paarden maar zijn er die het het niet doen of niet rustiger aan rijen want ze hebben niet veel verstand van paarden. Maar ik denk dat de snelheid van sowieso de volle kar meevalt, want als je veel te snel rijd schud je op z'n zandpad zo alles kapot ik vind altijd dat de trekken van buitenaf sneller lijkt te gaan dan dat ie in werkelijkheid rijd.

Dan las,ik nog een reactie dat ze soms 40 rijden, nou dat mogen ze ook dus dat is niet fout

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:02

Mijn ervaring is de baas van het loonbedrijf aanspreken op het gedrag van zijn werknemers en uitleggen wat er aan de hand is geweest.
Wel rustig blijven schreeuwen ed werkt niet, geef uitleg over een paard en vraag hoe de heren het hebben ervaren.

En ja tijd is geld ook voor loonwerkers maar beslist geen excuus om te hard te rijden enz.
In een aantal jaar is de trekker veranderd van 30km/uur naar ca 60 per uur, de trekkers en alles wat er achter hangt is 2x zo groot geworden, veel wegen zijn daar niet op berekend helaas.
Soms zijn chauffeurs van trekkers nog geen 18 hebben een trekkerrijbewijs maar geen autorijbewijs en deze jonge mensen mogen dus wel op een trekker met daarachter een enorme aanhanger met inhoud.
Niet zo vreemd dat dat fout gaat.

Wat ik lees is dat alleen de ruiter er rekening mee had moet houden dat er geoogst wordt en de trekkerbestuurders alle recht hadden om elkaar rakelings te passeren met redelijke snelheid. Dus trekkerbestuurders tijdens de oogst(welke dan ook) hoeven geen rekening te houden met andere weggebruikers! Dat zeggen jullie in principe. Wacht maar tot het jullie een keer gebeurd dan praat je wel anders, o nee dat gebeurt niet want jullie anticiperen en anders ben je wel bekend onder de boeren in de buurt en houden ze met jou wel rekening.

x_Rebecca

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:06

@rumay, natuurlijk hoeft niet alleen de ruiter rekening te houden met de situatie, maar die had zich in dit geval moeten gedragen als auto of ander voertuig. Gewoon voor de andere tractor blijven dus en je op die manier laten inhalen in plaats van de bosjes inspringen en dan boos worden omdat het allemaal de schuld van de trekkerbestuurders is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:08

x_Rebecca misschien had ze dat moeten doen maar we weten allemaal dat je soms iets moet beslissen en een verkeerde beslissing neemt en achteraf denk ik had beter zus of zo.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:11

Natuurlijk, maar dan is het dus niet de schuld van de trekkerbestuurders, maar van haar eigen inschattingsfout. Kijk en ik snap best dat die dingen er indrukwekkend uit zien en dat je daar het liefst voor aan de kant gaat en ik geloof ook best dt de trekkers redelijk hard aan kwamen rijden, maar uiteindelijk is de verkeerssituatie uit de hand gelopen door de keuze om extra uit te wijken.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:12

GamblersCup schreef:
Maar ze hebben je fysiek niet gedwongen die sloot in te gaan, door af te snijden, geen ruimte te laten? Dan is het inderdaad niet netjes van degenen die de trekkers reden, maar komt het toch door je paard die er van schrok, er bang van werd. Daar hebben zij in principe niks mee te maken. Als je op de fiets was geweest, was je niet in de sloot beland.

Edit: al vind ik het heel vervelend voor jou en je paard!!

Dit kun je wel allemaal mooi zeggen !

Maar er bestaat ook nog eens zoiets van FATSOEN en RESPECT voor de mede weg gebruikers :7
Helaas zijn er steeds meer mensen die deze woorden niet kennen en alleen het woordje IK wel kennen :Y)

Bij ons op het weggetje is zondag een menner met zijn paard op hol gegaan.
Hij naar het ziekenhuis en ligt nu thuis op bed met behoorlijk letsel, zijn paard naar de kliniek en staat
met de benen in het verband. Marathon wagen behoorlijk beschadigd.
En dat allemaal door honden die als een idioot te keer gaan als er iets of iemand langs komt.
Ja dan kun je zeggen die honden lopen daar op hun eigen erf :D maar vervolgens veroorzaken ze wel een hoop ellende :j

TS ik hoop dat je er snel weer bovenop bent en de schade word betaald.
Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:15

Bedankt voor alle reacties :)

Allereerst zijn er ook mensen zonder paarden of zelfs auto die gisteren nog voor ik zei wat er gebeurd was vertelden dat de 2 betreffende heren letterlijk 'als gekken rondreden.'

Hiernaast reden deze trekkers op de weg geen 45 :+ eerder 70.

Bij nader inzien had ik beter op het pad kunnen blijven Ipv het fietspad ernaast inderdaad als vraag ik mij af wat er dan gebeurd was. We'll never know.

Over dat mijn paard schijnbaar niet mak genoeg is om de straat op te gaan, daar ga ik verder niet op in.

En nu nogmaals; ik wist niet dat ze gisteren gingen oogsten, geen flauw idee! De hele week geen trekker gezien dus ook verder niet bij nagedacht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:22

Ik verbaas me er over hoe weinig mensen hier de regels van de wet kennen.

Tractoren hebben echt het recht niet om maar op volle snelheid langs anderen te rijden.
Ze moeten gewoon netjes passeren en bij geen ruimte maar wachten tot die er wel is.

Het nadeel is inderdaad het het vaak jonge boerenpummels zijn die eigenlijk veels te jong zijn om zulk groot materieel netjes rond te rijden.
Ze maken er een crostraining van en zijn super stoer hoe snel ze wel niet zijn :r

Mijn dochter zit op de landbouwschool en hoort dagelijks de stoere verhalen en komt de jongens iedere dag tegen op hun tractoren waar ze gewoon mee naar school komen (al mag dat helemaal niet van de wet) en dan is het uitkijken met haar fiets want op de landbouwweggetjes in het bos heeft ze gewoon geen ruimte om uit te wijken.
In de maistijd komen er een aantal gewoon niet op school en over een week is het herfstvakantie hier en zal de "hel" wel losbreken wat maisoogsten betreft.

Ik zelf ga als ik echt nergens heen kan gewoon midden op de weg rijden en kijk de chauffeur streng aan en wacht tot hij gas terug neemt.
Zo heb ik eens een briezend vrachtwagen chauffeur gehad die ook meende dat hij ons met toeters aan de kant kon jagen.
Je mag als ruiters namelijk met 2 naast elkaar op de weg rijden en het overige verkeer moet je gewoon net als een paard met wagen inhalen en niet verwachten dat je de berm maar induikt om hun te plezieren.
We konden even nergens heen, sloot aan de eene kant, hekwerk aan de andere kant(Belgie kent geen bermen) dus de vrachtwagen moest maar even geduld hebben.
Mijn vriendin haar paard is wat banger dus haar vooruit laten draven tot een oprit en zelf achterwaarts gereden met mijn gezicht richting vrachtwagen totdat mijn vriendin veilig was en daarna op een rustig drafje midden op de weg zelf naar de oprit gereden.
Dan hebben ze aan mij echt een verkeerde.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:32

Staat er niet ergens in de wet dat als een paard tekenen van angst vertoont dat de rest van het verkeer zich hier aan moeten aanpassen om gevaarlijke situaties te voorkomen? Afijn, in België is dit volgens mij toch zo :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:34

Robijntjah schreef:

dat kan al gauw gevoelsmatig wezen.

Tip voor de volgende keer:
mijn paard is gewoon verkeersmak, kijkt niet op van een trekker.
Maar als ik hoor aan het geluid dat ze me net wat te hard gaan passeren, vraag of dwing ik ze tot een langzamer tempo.
Door me hand omhoog te steken en te wuiven dat ze iets langzamer moeten of door eerst rustig (maar oplettend) midden op de weg te gaan rijden en zodra je hoort dat het tempo omlaag is, ga je aan de kant zodat ze je passeren.
Zelf passeer ik met trekker altijd ruim en in rustig tempo ruiters in het gebied, ook ik heb wel een keer gehad dat een groep hun paarden enigszins niet meer onder controle hadden.
Terwel mijn tempo al kruipend was , ik geen kar achter me had en ze voldoende ruimte gaf, wie is de schuldige? ja volgens hun was ik dat maar ik vond van niet :+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:37

Tja zoals ik het zie zijn jullie alle 3 fout (of in ieder geval van alle drie een inschattingsfout.)

Jij fout, want je had de keus om op het pad te blijven, je had de keus om in te houden tot ze voorbij waren.
hun fout, want ze hadden de keus om zachter in te halen. Maar wees eens eerlijk, hoevaak wordt er hier niet gescholden op de auto, trekker, vrachtwachtwagen die achter een paard rijd? Misschien dacht deze trekker chauffeur wel, snel er langs dan heeft paard minst last van mij.

En de snelheid van deze trekkers vind ik steeds meer op een indianen verhaal gaan lijken. want bijne elke post rijden ze weer een andere snelheid.

Trekkers zijn begrenst, en kunnen geen 70 km rijden. 50 tot hooguit 60 km komt eerst. Maar dan nog het verhaal met volle vracht? deze rijd echt geen 70 km. puur alleen al om het feit dat de lading er dan uit valt, of de trekker onbestuurbaar wordt.
die met lege kar kan wel snelheid halen van bijna 60 km per uur. Maar zal dat op deze weg niet gedaan hebben.
juist omdat het een zandweg is, en hij een andere trekker moest passeren. Al ben ik het er mee eens dat de snelheid vaak sneller lijkt dan IS.

Kortom alle 3 beter opletten, en niet alleen de "schuld" bij de chauffeurs leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:38

Niets gevoelsmatig, maximale snelheid op de weg waar ik ze tegenkwam = 60, ik moest 70-80 rijden om ze bij te houden :+

Normaal wuif ik ook of dat soort dingen maar hier had ik simpelweg geen tijd meer voor...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:40

De tractoren hadden rekening moeten houden met het paard,dat heet goed fatsoen.
Voor hetzelfde geld had het dier onder de tractor gesprongen of was Jolijn onder het paard gekomen met alle gevolgen van dien.
Ze hadden elkaar ook pas kunnen passeren wanneer het paard voorbij was gelopen.
Helaas is het wel het ene woord tegen het andere,juridisch denk ik niet dat je er veel mee kunt.
Maar bij het loonwerkers bedrijf je verhaal halen zou ik zeker doen en mochten ze schofterig met je omgaan dan zou ik naar de plaatselijke media stappen.
Het gaat hierbij niet eens om geld,maar om een stukje bewustwording van de chauffeurs.
En dan lees ik ook nog dat je je mooie laarzen niet aan zou moeten doen op buitenrit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:42

Nee die moeten mooi staan wezen in de kast :+

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:44

Robijntjah schreef:

Ik wil ook zo'n trekker!

Even zonder gein, ik ben het eens met wendyenbram.
Van alle drie was het niet handig.

ambre schreef:
Voor hetzelfde geld had het dier onder de tractor gesprongen of was Jolijn onder het paard gekomen met alle gevolgen van dien.

Voor hetzelfde geld was de loonwerker geschrokken en het prikkeldraad in gereden.

Zijn allemaal speculaties, heb je niks aan.
Er is gebeurd wat er is gebeurd, daar kun je nu niks aan veranderen.
"Wat als...." en "Voor hetzelfde geld...." hoef je nu niet meer aan te denken want dat is niet gebeurd.

En naar de plaatselijke media is ook een beetje overdreven :')

Volgende keer inderdaad op het pad blijven, dan moeten ze wel afremmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:48

Hier in België hebben we op dat vlak echt veel betere regels! Ik vrees dat je nergens staat TS, ze hebben jou niet geraakt en blijkbaar is er bij jullie geen wet over de minimum afstand. Ik heb ook zo een paard, volledig verkeersmak, valt in slaap naast een vlammende tractor bij wijze van spreke, maar het blijft een paard en ik kan me perfect voorstellen dat hij in deze situatie toch is verschoten!

Aan diegene die zeggen: Dan moet jou paard maar volledig verkeersmak zijn, verschiet die van jullie nooit eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:49

Er wordt vergeten dat waar ik zo boos over ben, het doorrijden is. Dit vind ik geen stijl en daar is het laatste woord nog niet over gevallen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:49

ambre schreef:
De tractoren hadden rekening moeten houden met het paard,dat heet goed fatsoen.
Ze hadden elkaar ook pas kunnen passeren wanneer het paard voorbij was gelopen.
Helaas is het wel het ene woord tegen het andere,juridisch denk ik niet dat je er veel mee kunt.
Maar bij het loonwerkers bedrijf je verhaal halen zou ik zeker doen en mochten ze schofterig met je omgaan dan zou ik naar de plaatselijke media stappen.
Het gaat hierbij niet eens om geld,maar om een stukje bewustwording van de chauffeurs.
En dan lees ik ook nog dat je je mooie laarzen niet aan zou moeten doen op buitenrit??

Eindelijk iemand die over fatsoen begint hier -O-

Of ze er nu juridisch iets mee kan of niet, het was een onwijs nare ervaring die nog slechter had kunnen aflopen. Het minste wat die gasten hadden kunnen doen is stoppen en vragen of ze ok was. Maar nee, hier wordt de focus gelegd op haar dure laarzen :o? :roll: , er wordt geoordeeld over haar paard en ze had maar niet naar buiten moeten gaan want ze wist nu eenmaal dat het nu oogsttijd is? :')

Wat een sneu topic.

Sterkte TS, en het belangrijkste, ik hoop dat je paard snel opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:55

Dankje! Ik ga er zo heen, ben benieuwd wat ik aan ga treffen...