nw paard gekocht transport ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:14

Het zijn geen verborgen gebreken, het was heel duidelijk dat het paard op dat moment op 3 benen liep en toch heeft ts het geaccepteerd.
Ik denk dat het enige waar ze nog wat mee kan, is dat zij al eerder betaald heeft, op een moment waarop het paard wel volledig gezond was. Maar dat valt ook weer zo te draaien dat zij vanaf het moment van betaling al verantwoordelijk was.
Dus ik denk dat je overal naar kunt fluiten.

Ik snap echt niet waarom het paard is geaccepteerd, TS waarom?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:22

Celiien schreef:
Boras schreef:

Dus volgens het artikel, is zolang er niks afgesproken is, sprake van feitelijke levering. Ts heeft geen contract oid, dus tenzij ze mondelijk iets heeft afgesproken is het paard niet goed geleverd
Maar ze heeft t wel geaccepteerd... Daar zit t lastige punt.

Volgens mij is de verkopende partij ook van mening dat er dus wel sprake was van een indirecte overdracht, en daar dus wel een afspraak over was, ze geeft immers aan dat het paard na de koop bij hen gestald mocht staan (uit coulance). Dat is natuurlijk het nadeel van een mondeling "contract", bewijs nu maar eens wat er daadwerkelijk is afgesproken :( .

@TS: Zijn er buiten jezelf en de verkopende partij nog getuigen bij de verkoop geweest?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:24

Anneliesdj: Dat heeft ze al min of meer gezegd: ze was overrrompeld en ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Neemt niet weg dat het geen verstandige actie was. Maar ik denk dat ze dan ook naar haar geld had kunnen fluiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:26

Ja ik zou ook overrompeld zijn maar meer dan 1 rondje zou hij niet over het erf lopen hoor.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:28

Mee eens, maar wij zijn allemaal jou niet, he...

liedje89: zou het niet vooral afhangen van de tijd die het paard na overmaken van het geld nog bij de verkoper gestaan heeft en of de koper stallingsgeld heeft betaald? Het lijkt me vrij normaal dat er wel een paar dagen zitten tussen de (mondelinge) koopovereenkomst, een eventuele betaling vooraf en de levering.

DaniqueC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:33

Mindim schreef:
Hoe kan een da zeggen dat iets over is binnen een paar dagen als hij niet weet wat het is?

Beweging is goed voor het paard, & na onderzoek te hebben gedaan kan hij toch echter de conclusie trekken dat het na aantal dagen over moet zijn? ... Helaas geen goede voorspelling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:59

DaniqueC schreef:
Mindim schreef:
Hoe kan een da zeggen dat iets over is binnen een paar dagen als hij niet weet wat het is?

Beweging is goed voor het paard, & na onderzoek te hebben gedaan kan hij toch echter de conclusie trekken dat het na aantal dagen over moet zijn? ... Helaas geen goede voorspelling..

Nou, schijnbaar niet want het paard loopt nog steeds niet goed. Als je niet weet wat er aan scheelt, kun je niet lukraak zeggen gooi je paard maar op de wei. Je kunt niet zeggen dat iets over is binnen een paar dagen, als je niet weet wat er aan de hand is.

Misschien heeft het paard wel flink tegen de klep aangetrapt en loopt daar nu kreupel van. Ik vind het wel jammer dat er gelijk van kwade intenties van de verkoper wordt gesproken trouwens. Het kan prima zijn dat paard geflipt is op de trailer en dat ze daar werkelijk van geschrokken zijn en dat mevrouw het paard al glimmend voor je heeft gepoetst. Dat dat paard nu kreupel en wel bij je op stal staat is door je eigen toedoen.
Hebben ze ook transportgeld gevraagd of stallingskosten, aangezien het paard al van jou was? Moesten ze van ver komen?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:09

Ik vind dat er meteen afspraken gemaakt hadden moeten worden wb de dierenarts rekening die dit meebrengt.
Ik zou ze laten kiezen,of paard terug nemen of dierenarts kosten betalen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:18

Ts wat vervelend, lijkt me vreselijk zoiets mee te moeten maken. Het is al zo spannend een paard te kopen.
Misschien idd een les voor de volgende keer , pas betalen bij aflevering.

Ik vind het ook een moeilijk verhaal, ik zelf denk dat jij de verantwoordelijke bent.
Omdat jij vroeg het paard te brengen, en op het moment dat het paard werd vervoerd was jij al eigenaar omdat je het paard al had betaald.

Tsja en zo zie je maar weer HOE belangrijk geld is, tijdens verkoop mooi praatje hoe belangrijk het dier voor ze is. Maar owee als het dan weer op geld aankomt.

Sterkte ermee! Hoop dat het paard snel opknapt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:24

Ga even langs het juridisch loket bij jou in de buurt, daar kunnen ze je gratis verder helpen met welke stappen je kan ondernemen. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx Of schakel je rechtsbijstandsverzekering in als je die hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:28

missje schreef:
Ik vind dat er meteen afspraken gemaakt hadden moeten worden wb de dierenarts rekening die dit meebrengt.
Ik zou ze laten kiezen,of paard terug nemen of dierenarts kosten betalen.

Ik vraag me af in hoeverre datum van aankoop daarin meespeelt. TS had het paard al op 19 september betaald. Naar ik begrijp bleef het paard na betaling bij de mensen op stal staan, omdat TS het zadel ook wilde kopen en daar pas op 4 oktober geld voor had.
Coulance kan ik me van de verkoper dan zeker begrijpen, het paard blijft daarna nog 2 weken bij de verkoper op stal (of dat tegen betaling was weet ik niet), omdat je een zadel er bij wilde kopen. Toen je het geld voor het zadel had kon het paard pas komen. Verkoper brengt het paard vervolgens ook nog. Paard flipt in de trailer, loopt verwondingen op, verkoper schrikt hier van. Paard wordt door TS geaccepteerd en betaald op dat moment ook nog contant voor het zadel.
En nu word de verkoper toch door TS in kwaad daglicht gezet. Verkoper is mi ook best coulant geweest. TS zelf heeft niet laten keuren, geen verkoopcontract geeist, heeft het paard tot na 2 weken na betaling laten staan, kreupel paard geaccepteerd, terplekke zadel nog voldaan. En nu wordt er met de vinger naar verkoper gewezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:30

Mindim schreef:
Ik vind het wel jammer dat er gelijk van kwade intenties van de verkoper wordt gesproken trouwens. Het kan prima zijn dat paard geflipt is op de trailer en dat ze daar werkelijk van geschrokken zijn en dat mevrouw het paard al glimmend voor je heeft gepoetst. Dat dat paard nu kreupel en wel bij je op stal staat is door je eigen toedoen.
Hebben ze ook transportgeld gevraagd of stallingskosten, aangezien het paard al van jou was? Moesten ze van ver komen?

Waarom is dat door haar eigen toedoen?
Ze heeft de verkoper hem laten brengen, dus de verkoper was verantwoordelijk op het moment dat het paard die ongelukken maakte. En daar hoeven helemaal geen kwade bedoelingen te zijn, want het klinkt alsof het paard echt een ongeluk heeft gehad op de trailer. Maar de verkoper heeft ook niet gebeld, heeft het paard wel vervoerd terwijl die op 3 benen stond, hij heeft het paard gewoon afgeleverd en geen afspraken gemaakt over deze verwondingen en heeft naderhand ook niet gebeld om te vragen hoe het ging en hoe de kosten geregeld moesten worden.
Dus hoe je het ook draait, echt verantwoordelijk komt deze verkoper ook niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:31

Omdat ze het paard kreupel heeft geaccepteerd.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:37

Was er niet gezegt door verkoper,mkijk het een week aan?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:37

TS, zoek aub zo snel mogelijk juridische hulp en hecht je niet teveel aan dit paard.

Laat desnoods het paard revalideren bij de verkopers en haal het pas weer naar huis als en DA (en dus niet hun DA!!!!!!!!) heeft goedgekeurd.

En echt, echt ga niet lopen roepen dat je het paard zo graag wil houden en dat je er super aan gehecht bent, dit maakt jouw positie zeer zwak en de verkoper gaat dit flink uitbuiten waardoor jij met de gebakken peren zit. Wees bereid het paard terug te brengen, wees zakelijk en ga niet vol in de emotie zitten.

En dan nog een laatste tip, neem een onafhankelijke dierenarts, eentje die absoluut geen binding heeft met de verkopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:40

Ja, zoals ik het lees wel.
Maar TS zegt ook dat ze hebben gezegd dat op de wei te doen, terwijl dat op advies was van haar dierenarts. Wat ik ook niet helemaal snap is dat de da in kwestie de pensionhouder was, die vroeger dierenarts is geweest? Maar die mag dan toch geen medicijnen meer toedienen, die is dan toch niet meer praktiserend? Of is er nog een andere da bij geweest nadien. Dit even nav de diagnose van zet maar op de wei, inspuiten en het is met een paar dagen over. Ik lees daar ook alleen over de kreupelheid. De vleeswond is op aanraden van de boer (neem aan de pensionhouder/ voormalig veearts) alleen schoongemaakt met acederm. Ik vind het allemaal wat wazig.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:43

Had de oude eigenaar het paard verzekerd voor ongevallen???

Eigenlijk is van belang wie er op het moment van ongeval aansprakelijk is en dit moet je echt zo snel mogelijk vragen aan een goede jurist.
Van Schelstraeten kun je ook vragen stellen via Horses.nl maar ik denk wel dat je heel snel moet handelen.

Waarschijnlijk had je zelf ook een zorgplicht en had je ook je paard moeten verzekeren zodra hij gekocht was. Je zou ook even een paardenverzekering kunnen bellen want in de eerste periode ben je ook nog niet voor alles verzekerd. Dus even goed navragen wie de verantwoordelijkheid nu werkelijk heeft in dit geval.
De oude eigenaar heeft plichten en rechten maar jij ook. Dat moet je dus zo snel mogelijk uitzoeken en een dossier opbouwen. Alles wat je nu niet doet word waarschijnlijk ook nalatigheid genoemd. Dus aktie!. en niet afwachten.

En hoe is het met de ogen afgelopen waar het bloed uit liep??

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:45

Alles is vaag getypt, snap er de helft maar van. Misschien wat beter typen? Formuleren, zinsopbouw. Alles. Leest veel makkelijker.

Veel succes, ik hoop dat voor jou het paard nog opknapt! Iig veel sterkte in deze nare situatie!

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:46

Het gaat er hier niet om, om de verkopers in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat er hier om, wat kan je nu doen. Hoe staan wij nu. goodwill gedoe hebben we nu ook niks aan. Er werd gewoon gezegd dat nadat alles betaald was wij pas het paard mee konden krijgen. Door meneer. Menselijk gezien wilden we het paard en zo dus zekerheid voor beide partijen dat het ons paard was. afspraken over stallings geld etc waren niet aan de orde laat staan vervoerskosten.
het enige bij aflevering was kijk even een weekje aan. verder geen sprake van da kosten e.d
maja geen enkel bericht vanaf hun kant over de toestand paard of tegemoetkoming of bel de dierenarts maar delen we kosten of iets dergelijks.
ik laat straks ff da rapport schrijven over hoe en wat.
tsja en vanaaf die man bellen die me op zeker op de plaats gaat zetten.

de vrijdagavond van het ongeluk.laat dus hebben wij dus de pensioneigenaar erbij gehaald. oude veearts
volgende ochtend dierenarts gebeld. dat is dus een andere.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:47

Mindim schreef:
Omdat ze het paard kreupel heeft geaccepteerd.

true, daarom denk ik ook niet dat ze er nog wat mee kan.

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:48

wonden bij de ogen zijn dicht gegaan.. de vleeswond op der kont gaat langer duren .

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:49

Heb je een rechtsbijstand en deze in werking gesteld?

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:52

nee ik heb geen rechtsbijstand
juridisch loket vanmiddag maar bellen.
en vandaag wachten op bezoek da

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:55

Tja, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, aangezien je het paard hebt "afgenomen" in de staat dat hij werd afgeleverd.
Daarmee ben je dus akkoord gegaan met het paard zoals hij was op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:59

Ik heb niet gelezen wat er nu mankeert aan het paard. De vleeswonde genezen, pas op voor infecties, het dikke been dat zeer doet en dus kreupelheid veroorzaakt, zal toch ook genezen?

Jammer dat jullie zo makkelijk om te praten zijn, laat dit een levensles zijn om de volgende keer op je strepen te staan.

Maar als de DA verklaart dat het oppervlakkige wonden zijn.

Stel een brief op dat je hun aansprakelijk stelt voor de medische kosten en als blijkt dat de kreupelheid diepere schade heeft opgebracht je het paard met de aankoopkosten terug brengt. Doe dit aangetekend. Voorbeeldbrieven zijn op internet te vinden om iemand wettelijk aansprakelijk te stellen.

Ik weet niet of je met emotionele dwang en overrompeling nog wat kan. Immers internetkoop zit een wettelijke bedenkt termijn aan vast. Met een beschadigd dier wat voorgedaan wordt als pienuts, wellicht ook, want jij bent er niet bij geweest om te weten wat er is gebeurd. Misschien wilde ze niet op de trailer en is ze gevallen of wat dan ook...en zo een val kan meer in houden dan alleen een kneuzing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt