Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:53

liedjuh2 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd

Haha veel plezier via vakantieveilingen. 2 vriendinnetjes van mij hebben dit gedaan, beide gezakt. De ene heeft een week laten via dezelfde school maar dan niet vakantieveiling maar gewoon regulier en die is zonder extra oefenen geslaagd. Zo een examen aanvragen is dan voor een rijschool meer dan het oplevert. Dus op kleine dingetjes laten ze je al zakken om zo toch de kosten er nog een keer uit te halen. Zij rijd prima rond, bij haar zal ik mijn paard zo in de trailer zetten en dat zegt heel veel.

Het examen wordt niet door je rijschool afgenomen maar door het CBR. Je rijschool kan je dus niet laten zakken (behalve als ze je de verkeerde dingen aanleren dan). Kan mij niet voorstellen dat je vriendinnen gezakt zijn omdat ze via vakantieveilingen bij de rijschool gekomen zijn

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:11

liedjuh2 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd

Haha veel plezier via vakantieveilingen. 2 vriendinnetjes van mij hebben dit gedaan, beide gezakt. De ene heeft een week laten via dezelfde school maar dan niet vakantieveiling maar gewoon regulier en die is zonder extra oefenen geslaagd. Zo een examen aanvragen is dan voor een rijschool meer dan het oplevert. Dus op kleine dingetjes laten ze je al zakken om zo toch de kosten er nog een keer uit te halen. Zij rijd prima rond, bij haar zal ik mijn paard zo in de trailer zetten en dat zegt heel veel.

weet de examinator uberhaupt dat het via vakantieveiling is gegaan, het gaat om hoe je rijdt niet om hoeveel je betaald hebt, lijkt me gewoon toeval.

En je leert idd niet hoe je met een paard om moet gaan, maar wel spiegelen en achteruit rijden ed

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:36

Lynn_Nikita schreef:
En je leert idd niet hoe je met een paard om moet gaan, maar wel spiegelen en achteruit rijden ed

Daarvoor hoef je echt niet naar een rijschool :P Ik heb de eerste beginselen van het trailerrijden van een ervaren chauffeur geleerd en verder... gewoon veel doen!
Gelukkig kon ik op er 'eigen' erf (van de pensionstal) desnoods een kwartier over doen om mijn trailer achteruit in te parkeren _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:05

Tessabuddy schreef:
Hartstikke leuk dat mensen roepen "Dat ze het zichzelf wel hebben aangeleerd" en goed kunnen rijden met de trailer (zal vast wel waar zijn).
Maar hoe zit dit verzekeringstechnisch in het geval er wat gebeurd?!

Als jij wettelijk met je combinatie mag rijden ben je gewoon verzekerd.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:21

liedjuh2 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Nou dit gaat echt niet op.

Mijn vriend via rijschool 2x gezakt.
1x vakantieveilingen en BAM geslaagd.

Andere verhalen ook gehoord en allemaal makkelijk geslaagd.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:28

Ik rij ook zonder BE... Ik heb wel mijn trailer terug laten keuren van 2000 naar 1500 kilo. Het is een 1,5 paards die leeg 750 kilo weegt. Mijn paard is echt geen 750 kilo ;) . Mijn auto weegt 1700 kilo en mag 2 ton trekken. Mijn combinatie is niet zwaarder dan 3500 kilo.

Ik heb door het vaak te doen leren achteruit rijden en keren ed... Voor nu vind ik het niet nodig om mijn E rijbewijs te halen. Als ik in de toekomst mijn 1,5 voor een 2 paards wil verruilen moet dat wel.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:31

ik rijd ook met de trailer zonder E rijbewijs, en achteruit rijden is niet zo moeilijk, en keren/draaien ook niet.. moet je ff handig in worden.. heb eerst in het weiland geoefend voordat ik met paardmans erin ging rijden!

ik rijd zelf met een volkswagen passat en een 1.3/4 paarden trailer.. met paard van ruim 1.70m (fries)

cp112

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:39

Ik had laatst de discussie over het volgende.

De regel is dat de toegestande maximum massa niet boven de 3500 kilo uit mag komen.
Dat is voor mij dus het gewicht van de auto + het maximaal laadvermogen van de trailer (bij ons 2400)

Nu zei iemand anders dat het het volgende is: Gewicht van de auto + wat er op dat moment aan gewicht achter hang, dus de trailer + paard.

Wat is het nou? Als ik de site van de RDW zo lees is het inderdaad zoals ik zelf dacht, het maximaal laadvermogen van de trailer

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:50

cp112 schreef:

De regel is dat de toegestande maximum massa niet boven de 3500 kilo uit mag komen.
Dat is voor mij dus het gewicht van de auto + het maximaal laadvermogen van de trailer (bij ons 2400)

Nu zei iemand anders dat het het volgende is: Gewicht van de auto + wat er op dat moment aan gewicht achter hang, dus de trailer + paard.

Wat is het nou? Als ik de site van de RDW zo lees is het inderdaad zoals ik zelf dacht, het maximaal laadvermogen van de trailer

Even goed lezen.
Zoals jij zelf dacht geldt voor B rijbewijs: het gewicht van je auto+ het maximale laadvermogen van de trailer (beseffen jullie wel dat hier het gewicht van de trailer afgaat). De auto moet hierbij de volledige toegestane massa mogen trekken.

Bij BE gaat het om de werkelijke massa, enmmag je dus achter een auto die 1500 mag trekken rustig een 2 paards met maar 1 paard geladen rijden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:55

smurffie schreef:
cp112 schreef:

Even goed lezen.
Zoals jij zelf dacht geldt voor B rijbewijs: het gewicht van je auto+ het maximale laadvermogen van de trailer (beseffen jullie wel dat hier het gewicht van de trailer afgaat). De auto moet hierbij de volledige toegestane massa mogen trekken.

Bij BE gaat het om de werkelijke massa, enmmag je dus achter een auto die 1500 mag trekken rustig een 2 paards met maar 1 paard geladen rijden.

Voor B rijbewijs ja. Maar wat jij zegt dat het gewicht vd traile eraf gaat is absoluut niet zo. Toegestane maximum massa trailer = gewicht trailer + laadvermogen ;)
Dat plus het gewicht van de auto mag dus niet boven de 3500 komen.

Ga ik niet redden, auto is 1800 en trailer mag totaal 2400 wegen (gewicht trailer + laadvermogen) is dus 4200. Ik zou dan dus net in de B+ vallen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:57

Nee je maximaal te laden gewicht is inclusief het gewicht van je trailer, dus als de max 1600 is, jou trailer 600 weegt mag je maar 1000 laden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:00

smurffie schreef:
Nee je maximaal te laden gewicht is inclusief het gewicht van je trailer, dus als de max 1600 is, jou trailer 600 weegt mag je maar 1000 laden.

Jou rekensommetje in de vorige reactie klopt niet.

Het totale maximum toegestande gewicht mag bij B niet boven de 3500 uitkomen. Dan ga je bij de trailer niet uit van je laadvermogen maar van de totale toegestane massa, en dat is gewicht trailer + laadvermogen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:01

Quote RDW:

Citaat:
Toegestane maximale massa

Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:04

Ik rijd ook zonder E rond. Ik rij beter met de trailer dan menigeen met E rijbewijs. Moet zo nu en dan zelfs helpen bij mensen om hun trailer op het goede pad te krijgen omdat ze niet weg kunnen komen op concours of van de parkeerplaats. Qua gewicht mag mijn auto het trekken zonder E dus waarom zou ik die dan gaan halen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:06

Zijn de mensen die zonder E rijden (wanneer niet toegestaan natuurlijk) wel op de hoogte van het feit dat je niet verzekerd bent. Je rijd zonder geldig rijbewijs.
Als je een ongeluk krijgt, ook al is het niet jou schuld (bijv iemand rijd tegen jou aan) ben jij ALTIJD de schuldige.
Wanneer iemand ernstig gewond raakt tot zelfs permanent letsel kan je mooi dokken want geen verzekering die betaald.

Ik doe het niet meer, het risico is mij te groot. De bekeuring is tot daar aan toe. Tijdje terug werd ik dus bijna aangereden, ik riskeer het niet meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:08

Ik rijd ook zonder E. 1,5 paard trailer.

Ik moet inderdaad officieel de trailer nog laten terugkeuren bij RDW. hij is officieel 50kg te zwaar en ben dus inderdaad onverzekerd als ik rijd

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:14

Een hele stomme vraag hoor.. Maar mag een deawoo matiz een aanhangertrekken trailer voor 1,5 paards? Met een pony erin? Ik dacht altijd dat dat niet mocht met een kleine auto?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:17

Kashimra dat denk ik niet. Maar je moet op de papieren kijken.
Kleine kans met een klein, licht autootje (als er al een trekhaak op zit)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:29

Jemig wat een eindeloos gezever om niks, enkel omdat er termen worden gebruikt die niet de lading dekken!

Laten we even het volgende afspreken:
TMM = Toegestane Maximum Massa = leeggewicht + laadvermogen.
Feitelijk gewicht = leeggewicht + daadwerkelijke lading (je paard in dit geval).

Met deze afspraak in het achterhoofd gaan we verder.
Voor B-rijbewijs gelden de volgende twee regels:
1) TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg
2) Auto moet Feitelijk gewicht mogen trekken volgens het kenteken (geremde anhanger).

Ook hier zie ik weer diverse illegale combi's langs komen. Bedenk heel goed dat je dan ook niet verzekerd bent!!

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:35

kashmira schreef:
Een hele stomme vraag hoor.. Maar mag een deawoo matiz een aanhangertrekken trailer voor 1,5 paards? Met een pony erin? Ik dacht altijd dat dat niet mocht met een kleine auto?

Zo'n autootje weegt leeg misschien als je geluk hebt 800kg. Het is écht niet veilig om met deze auto levende haven te vervoeren als het al mag.
Denk dat je trekgewicht voor zo'n auto ook niet zo hoog is en je kogeldruk ook niet.

Als je paard even verplaatst in de trailer gaat de trailer met je auto aan de haal :')

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:48

Ik rij ook zonder E rond, met een 4wd en een lichte 1,5 paards trailer, gewoon legaal. Gaat prima, al ga ik nooit alleen op stap. Vind het toch wel heel fijn om er een ervaren persoon bij te hebben, om tijdens het manoeuvreren "HO!" te roepen :D Zolang je gewoon maar super voorzichtig bent en niet meteen de eerste keer zonder oefening met paard en al de weg op gaat...

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:50

Jupp ik ook :)

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:05

Sanne9489 schreef:
kashmira schreef:

Zo'n autootje weegt leeg misschien als je geluk hebt 800kg. Het is écht niet veilig om met deze auto levende haven te vervoeren als het al mag.
Denk dat je trekgewicht voor zo'n auto ook niet zo hoog is en je kogeldruk ook niet.

Als je paard even verplaatst in de trailer gaat de trailer met je auto aan de haal :')[/quote
Haha oh het zal je maar gebeuren! Nee dan weet ik dat ook weerm dacht het al hoor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:17

ikke schreef:
ikke schreef:
Jemig wat een eindeloos gezever om niks, enkel omdat er termen worden gebruikt die niet de lading dekken!

Laten we even het volgende afspreken:
TMM = Toegestane Maximum Massa = leeggewicht + laadvermogen.
Feitelijk gewicht = leeggewicht + daadwerkelijke lading (je paard in dit geval).

Met deze afspraak in het achterhoofd gaan we verder.
Voor B-rijbewijs gelden de volgende twee regels:
1) TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg
2) Auto moet Feitelijk gewicht mogen trekken volgens het kenteken (geremde anhanger).

Ook hier zie ik weer diverse illegale combi's langs komen. Bedenk heel goed dat je dan ook niet verzekerd bent!!

Oeps, er staat een kneiter van een typefout in mijn bericht die het bericht wel erg onbegrijpelijk maakte en helaas kon ik 'm niet meer wijzigen. Dit bericht hierboven is correct!

Excuus voor de stommiteit. Ik heb de moddies verzocht het bericht te verwijderen.

Ik zie niets anders aan het bericht wat je hier hebt geplaatst?
Punt 2 is hier fout, auto moet het TMM van de aanhanger mogen trekken volgens het kenteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:27

Met trailer rijdenleer je niet van een instructeur, want dan zitten er tegels in je aanhanger en geen paard. Vind dat je beter kunt leren rijden van een ervaren paarden iemand.
Dus dat mensen hun be rijbewijs niet willen halen snap ik nog.

Maar soms zie ik combinaties rijden op de snel weg waarvan ik denk Hoe durf je daar in godsnaam mee te rijden??
M kleine lichte auto met een fikser trailer erachter. . Wat als je een keer flink moet remmen? Of je paard gooit zich tegen de zijkant? Of nog erger, je krijgt een ongeluk? Die trailer gaat zo aan de haal met je auto. .