Ik heb een vergelijkbare situatie.
Ook paard met rugproblemen waarvan de verkoper het wist (deze heeft ook over meerdere dingen gelogen). Na research ben ik achter het hele verhaal gekomen.
Ik had overigens wel een klinische keuring gedaan bij aankoop en hier werd hij goedgekeurd! Zoals al genoemd word kunnen rugproblemen bijna niet klinisch gezien worden. Vooral omdat de meeste paarden dit pas onder het zadel laten zien en dit gedeelte dus niet bij een klinische keuring zit.
Ik heb de rechtbijstand ingeschakeld en die hebben de zaak (gratis) onderzocht.
Ik heb er geen zaak van kunnen maken omdat ik dus geen poot had om op te staan! Als je deze zaak wilt winnen moet je een dierenarts achter je hebben staan die jou paard onderzocht heeft en een diagnose vastgesteld heeft en daarnaast op MEDISCHE GRONDEN!! kan beargumenteren waarom jouw paard niet geschikt is voor het doel waar jij hem voor gekocht heb. Als dit een dierenarts is die hem al voor jou koop onderzocht heeft dan zegt dat automatisch al dat jouw paard het met de koop al had maar als dit een dierenarts is waar jij hem nog door moet laten onderzoeken (omdat het nog niet vastgesteld is, dus geen bewijs) dan moet hij ook op medische gronden beargumenteren waarom jouw paard dit al met de koop had.
Ik hoop dat het je lukt. Zoals gezegd is het bij mij dus niet gelukt omdat de dierenartsen die bij mijn paard betrokken waren niet wilde verklaren omdat ze bang waren aansprakelijk gesteld te worden. Dat is een veelvoorkomend probleem met dierenartsen!
Ik had er trouwens ook direct voor gekozen om mijn paard te houden en absoluut niet terug te brengen (dit zou de slacht betekenen), ik had voor hem gekozen en ik blijf ook voor hem vechten.
Mij ging het ook om een schadevergoeding. Ik had 3000 euro betaald terwijl hij in eerste instantie verkocht was voor de slacht (ik heb dus 2500 euro teveel betaald)