Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:02

fargo schreef:
Er zijn meer mensen op de weg dan TS, die rijden niet altijd veilig en kunnen wel degelijk noodgevallen veroorzaken dan moet jouw auto de krachten die spelen door bijvoorbeeld een noodstop op kunnen vangen. Dus als je trailer gaat scharen of wat dan ook dan moet de auto dat op kunnen vangen. Het gaat om je eigen veiligheid en die van je paard en ook die van je medeweggebruikers. Een veiligheidsmarge is geen luxe maar is voor de veiligheid

Ik begrijp het maar dit is nou eenmaal de keuze die ik heb.. Ik weet inmiddels dat het prima rijdt, dus als het mag dat moet ik het er de komende tijd nog maar even mee doen helaas.. Ik maak ook geen enorme ritten hoor.. Max 25 km van huis

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:03

Het is gewoon voor mij niet realistisch om een dikke auto te kopen of een eigen trailer..

baakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:03

Het is misschien handig om ook even BE rijbewijs te halen altijd handig en als je een beetje thuis oefent heb je hem binnen een dag :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:04

Die héb ik al.. (2e keer haha :P)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:05

Ik snap niet zo goed waar iedereen altijd zo bang voor is..
Mijn 2 tinkers heb ik vaak zat weggetrokken in met een opel astra station, diesel, ding is denk al 15 jaar oud (mag 1400 trekken). Een auto kan wel meer aan dan mensen denken hoor, als het zou moeten trekken we er nog wel een vrachtwagen mee vooruit.

Natuurlijk rij ik niet dagelijks met deze auto maar als onze SUV bij de garage is dan neem ik rustig het opeltje mee hoor als ik in de binnenrijhal wil rijden. Gewoon korte afstanden met goede weersomstandigheden en zelf netjes rijden, zie het probleem niet.

En dat het wettelijk niet mag, hoe groot is de kans dat je wordt aangehouden met een trailer? Ik rij dagelijks met de trailer en nog nooit een politie gezien hoor.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 15-07-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:05

Dus weet je niet of het mag, want die max. kogeldruk is niet voor niets aangegeven. Ik zou het inderdaad even checken, want mocht je aangehouden worden kan dit gecontroleerd worden en ik vermoed zo maar dat de boete niet mals is in Holland ;-)

baakie, lezen is ook een vak :')

Maar TS, wat ga je dan doen als je alsnog niet met deze combi de weg op mag? Dan gewoon niet meer met paard op stap?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:06

Het gaat mij er niet om, om iedereen maar met een 'net aan combinatie' de weg op te sturen. Maar ik wil alleen aangeven dat er meer is dan alleen de maten en gewichten om veilig de weg op te gaan. Een groot deel van je veiligheid is ook gewoon afhankelijk van een goede chauffeur zijn, en bewust zijn van de combinatie waarmee je op pad gaat.

cam

Wat mag u trekken met een rijbewijs BE

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Let wel op de volgende aspecten:

Wat zijn de mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig?
Let goed op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig. Stel uzelf de volgende vragen:

Hoeveel kilo mag de auto maximaal trekken?
Hoeveel kilo mag maximaal met de trekhaak (horizontaal) worden voortbewogen?
Hoeveel kilo mag maximaal op de trekhaak rusten (kogeldruk, dus verticaal)?
Dit staat meestal vermeld op het kentekenbewijs. Ook het typeplaatje van de trekhaak en het instructieboekje bieden wel eens uitkomst.
Wat is de maximum massa van het trekkende voertuig?
Evenals het gewicht van de aanhangwagen, is ook het gewicht van de totale com­binatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn.
Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan hebt u een groot rijbewijs (categorie C) nodig

Traiectum

GamblersCup schreef:
Traiectum, ik vond m aardig sarcastisch overkomen omdat het vragen ís naar de bekende weg. Maar het blijft i-net he!

Het hoeven geen ideale omstandigheden te zijn, ik rij ook door weer en wind. Ben geen aansteller. En waarom zou een trailer met paard per definitie geen ideale omstandigheid zijn?

Ik ben niet subtiel genoeg om sarcastisch te zijn, geloof me :D

Omdat het paard niet stilstaat? Dat is mijn vraag dus. Wettelijk mag je op het randje van het toegestane gewicht gaan zitten, maar zodra de omstandigheden niet optimaal zijn (harde wind bijvoorbeeld) kom je veel sneller in de problemen. Is een paard ook zo'n omstandigheid, omdat 'ie niet perfect stilstaat, of is dat effect te verwaarlozen?
Voor de duidelijkheid, ik durf zelf niet met een trailer te rijden, en als ik meerijd, dan is dat met iemand die een auto heeft die de trailer+paarden ruim mag trekken, dus ik kom deze situatie nooit tegen. Maar ik zou het wél graag weten, ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:07

GamblersCup schreef:
Dus weet je niet of het mag, want die max. kogeldruk is niet voor niets aangegeven. Ik zou het inderdaad even checken, want mocht je aangehouden worden kan dit gecontroleerd worden en ik vermoed zo maar dat de boete niet mals is in Holland ;-)

baakie, lezen is ook een vak :')

Maar TS, wat ga je dan doen als je alsnog niet met deze combi de weg op mag? Dan gewoon niet meer met paard op stap?

Tja dat weet ik niet.. Misschien kijken of ik iemand anders zijn trailer kan lenen ofzo.. Zou wel echt kl*te zijn zegmaar, want ik ben nog lang niet uitgereden op dit paardje..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:08

Anoeska schreef:
Het gaat mij er niet om, om iedereen maar met een 'net aan combinatie' de weg op te sturen. Maar ik wil alleen aangeven dat er meer is dan alleen de maten en gewichten om veilig de weg op te gaan. Een groot deel van je veiligheid is ook gewoon afhankelijk van een goede chauffeur zijn, en bewust zijn van de combinatie waarmee je op pad gaat.

Ben ik met je eens, dat een groot deel van de veiligheid van je rijstijl en rijkunsten afhangt. Maar dat geldt ook voor rijden zonder aanhanger.
Maar kom op, een golfje voor een 2 paards trailer... :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:09

xmarliez schreef:
Mijn 2 tinkers heb ik vaak zat weggetrokken in met een opel astra station, diesel, ding is denk al 15 jaar oud (mag 1400 trekken). Een auto kan wel meer aan dan mensen denken hoor, als het zou moeten trekken we er nog wel een vrachtwagen mee vooruit.

Natuurlijk rij ik niet dagelijks met deze auto maar als onze SUV bij de garage is dan neem ik rustig het opeltje mee hoor als ik in de binnenrijhal wil rijden. Gewoon korte afstanden met goede weersomstandigheden en zelf netjes rijden, zie het probleem niet.

En dat het wettelijk niet mag, hoe groot is de kans dat je wordt aangehouden met een trailer? Ik rij dagelijks met de trailer en nog nooit een politie gezien hoor.

Het gaat toch niet om de kans dat je aangehouden wordt, maar om de veiligheid van jezelf, je paarden en je mede-weggebruikers :?.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:09

Anoeska schreef:

Nou ik kan met recht zeggen dat ik echt zo veilig als maar kan aan het rijden ben. Altijd flink afstand, niet te hard, liever te langzaam, liever wachten dan risico nemen, etc. Als ik erg langzaam rijd ivm met de weg opdraaien altijd even voor de zekerste zekerheid alarmlichten aan zodat een eventuele achterligger 1 km verderop al ziet dat ik (nog) langzaam rijd, etc..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:10

GamblersCup schreef:
Anoeska schreef:

Ben ik met je eens, dat een groot deel van de veiligheid van je rijstijl en rijkunsten afhangt. Maar dat geldt ook voor rijden zonder aanhanger.
Maar kom op, een golfje voor een 2 paards trailer... :D

OK, die geef ik je dan wel weer mee. Ik zou ook de weg niet op durfen met zo'n combinatie ;)

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:10

Nou volgens mij mag je met jouw auto dit absoluut niet trekken. Je moet het massa gewicht van je aanhanger nemen dus niet wat je aanhanger weegt.
Je auto mag maar 1400 kilo trekken dat is in principe een 1 paards trailer. Want die wegen meestal met massagewicht 1200 - 1400 kilo. Het gaat er dus niet om dat je aanhanger 900 kilo weegt maar wat het massa toegestane gewicht is. Dat is bijv bij een standaard 2 paard trailer 2000 kilo (terwijl die zelfde 2 paards trailer zelf maar 700 tot 800 kilo . Dit mag jouw auto dus absoluut niet trekken.

Daarbij is het levensgevaarlijk om met zo´n lichte auto zo´n zware combinatie te trekken. De ongelukken in de kranten zeggen genoeg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:11

cam schreef:

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Let wel op de volgende aspecten:

Let goed op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig. Stel uzelf de volgende vragen:

Dit staat meestal vermeld op het kentekenbewijs. Ook het typeplaatje van de trekhaak en het instructieboekje bieden wel eens uitkomst.
Evenals het gewicht van de aanhangwagen, is ook het gewicht van de totale com­binatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn.
Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan hebt u een groot rijbewijs (categorie C) nodig

Tja dan is inderdaad alleen de kogeldruk nog iets om naar te kijken..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:12

cavaletti schreef:
Nou volgens mij mag je met jouw auto dit absoluut niet trekken. Je moet het massa gewicht van je aanhanger nemen dus niet wat je aanhanger weegt.
Je auto mag maar 1400 kilo trekken dat is in principe een 1 paards trailer. Want die wegen meestal met massagewicht 1200 - 1400 kilo. Het gaat er dus niet om dat je aanhanger 900 kilo weegt maar wat het massa toegestane gewicht is. Dat is bijv bij een standaard 2 paard trailer 2000 kilo (terwijl die zelfde 2 paards trailer zelf maar 700 tot 800 kilo . Dit mag jouw auto dus absoluut niet trekken.

Daarbij is het levensgevaarlijk om met zo´n lichte auto zo´n zware combinatie te trekken. De ongelukken in de kranten zeggen genoeg.

Dat is dus volgens mij niet waar, dat zeggen ook heel veel andere bokkers : bij B gaat het om het maximale gewicht, bij E om het daadwerkelijke gewicht

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:14

_San87_ schreef:
xmarliez schreef:

Het gaat toch niet om de kans dat je aangehouden wordt, maar om de veiligheid van jezelf, je paarden en je mede-weggebruikers :?.

Nou geloof me, een goede chauffeur brengt zichzelf, zijn dieren en de mede weggebruikers niet snel in gevaar hoor. En een auto kan wel wat aan hoor.
De trailer lag er bij ons kaas recht achter net als bij onze 'dikke' SUV, auto trok hem zo weg en wij hebben flink wat bochten op de weg naar de rijhal maar netjes aan de snelheid houden dan blijft hij er kaasrecht achter. Nooit een probleem gehad.

Wat is al zeg, ik rij niet dagelijks met die auto maar die paar keer per jaar dat we er mee rijden met trailer en paarden nog nooit een probleem gehad. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een degelijke auto maar een VW golf is geen slechte auto om een paard mee te trekken, en ook niet met een 2 paards trailer. Als je er iedere dag 100e km's mee maakt dan is het wat anders.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 15-07-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:15

Dorine92 schreef:
cam schreef:

Tja dan is inderdaad alleen de kogeldruk nog iets om naar te kijken..

Ja als de trekhaak het wel mag trekken is idd alleen de kogeldruk een probleem,en ik ben bang dat die lager zal zijn dan dat je nodig hebt.
Sommige goedkopere trekhaken zijn ook zeer beperkt in het gewicht dat ze mogen trekken dus kijk daar ook even naar.
Die zijn dan eigelijk alleen geschikt voor klein aanhangers.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:17

Dorine92 schreef:
cavaletti schreef:

Dat is dus volgens mij niet waar, dat zeggen ook heel veel andere bokkers : bij B gaat het om het maximale gewicht, bij E om het daadwerkelijke gewicht

Nee hoor. Het enige wat verandert is, is dat nu meer mensen een zwaardere aanhanger mogen rijden. MAAR dit mag alleen als de AUTO dit trekken mag en dan gaat het om het ledig gewicht van de auto en het MASSA gewicht van de aanhanger. Jouw auto mag dus in totaal maar 1400 kilo trekken dus dat is een 1 paards trailer met een normaal paard erin.

En dit is waarom er zoveel ongelukken gebeuren. Je ziet op wedstrijden ook kleine lichte auto´s die veel te zware 2 paards trailers trekken en het liefst ook nog met 2 paarden erin. Dit is dus echt niet toegestaan. Een auto heeft niet voor niets een maximaal trekkend gewicht. En er word altijd het massagewicht van de aanhanger gerekend
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 15-07-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:18

auto mag 1400 trekken zeg je zelf, als je kijkt wat totaal te laden gewicht is (wat met 2 paardstrailer geen 1400 is, eerder 2400) dan kan je zelf lezen dat het niet kan.
Dus kijk even op papieren van auto en van trailer, dan kan je het zelf lezen.

Je auto kan het misschien wel trekken met een paard/pony, maar je bent dan niet verzekerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:21

Even opgezocht kogdruk bij deze auto is 75. De meeste 2 paards zitten op 100....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:22

Tiahastrona schreef:
auto mag 1400 trekken zeg je zelf, als je kijkt wat totaal te laden gewicht is (wat met 2 paardstrailer geen 1400 is, eerder 2400) dan kan je zelf lezen dat het niet kan.
Dus kijk even op papieren van auto en van trailer, dan kan je het zelf lezen.

Je auto kan het misschien wel trekken met een paard/pony, maar je bent dan niet verzekerd

Ho even, het gaat er hier niet om wat KAN he? Het gaat er mij om wat MAG
Die auto is een 2 liter, die krijgt 2000 ook wel weg, maar dat mag dus niet, dat lijkt me duidelijk. Hij mag 1400 trekken. De trailer is minder dan 900, het paard is 500. Zoals al meerdere mensen hier zeggen, als je een E rijbewijs hebt gaat het om wat erin staat en niet wat erin mag..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:22

cavaletti schreef:

Niet waar. Bij BE gaat het om het daadwerkelijke gewicht.....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:24

Yvank_ schreef:
Even opgezocht kogdruk bij deze auto is 75. De meeste 2 paards zitten op 100....

Hoe weet je dat? Dat is toch per auto verschillend? (welke motor zit erin, welke uitvoering is het etc). Een golf uit 1990 is niet een golf uit 2000 en die van 2000 is niet die van 2010 om maar een voorbeeld te noemen