Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Re: Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:18

ik zou het wel doen :j
ik laat ook ''jan en alleman'' met mijn pony naar buiten :j
dan rijd ik op mijn verzorgpony en iemand anders op mijn
pony , geen probleem !
manegeruiters vinden het dan super dat ze op een '' eigen pony ''
mogen rijden ( buitenrit ook nog <<) )
en ''eigen-pony-ruiters'' of gevorderde ruiters
kunnen mijn pony zelfs nog wat leren ,
alleen maar goed er andere op te hebben !

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:22

Je kunt misschien een bijrijder nemen die jou betaalt?

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:35

Mijn vorige pony liep ook mee in manegelessen. Niet op regelmatige basis maar vooral in drukke tijden (kamp, 2daagse, (dag)wandelingen etc). Voor mij prima want anders werd ze veel te dik op de wei (24/7 op wei) en voor anderen handig om een blik te kunnen werpen op het houden van een eigen pony want als je met haar mocht rijden, moest je haar van de wei halen, volledig borstelen, alle riempjes van (mijn) tuig moesten steeds volledig vast zijn en juist zitten. Je moest haar langer uitstappen en nadien nog verzorgen vooraleer je ze terug op de wei kon gaan zetten en dan pas kon je zelf iets gaan drinken.
Veel ouders zijn me later komen bedanken omdat sommige zonen/dochters toch liever op de manege bleven rijden ipv een eigen paard. Uiteraard ook kinderen die daarna helemaal overtuigd waren van een eigen pony :)
Pony heeft er nooit iets aan over gehouden, ze deed het zelfs graag. Er waren idd regels: geen sporen en geen teugeltrekkers bv.
Goede afspraken maken is belangrijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:13

vinos schreef:
Ik denk dat je ook even goed moet nagaan wie aansprakelijk is als er iets gebeurd. Volgens mij ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor dat wat je paard aanricht, ook als je er zelf niet bij bent.

Dat klopt in grote lijnen. Echter, als de manege het paard tijdens zijn lessen gebruikt dan gaat de aansprakelijkheid als er iets zou gebeuren over op de manege. Aansprakelijkheidstechnisch is het dus geen probleem.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 10:43

ZeSteigert schreef:
Je kunt misschien een bijrijder nemen die jou betaalt?

Ik heb mijn bijrijdster gevraagd :) Maar vind dan een manege meer 'vastigheid' geven, omdat bijrijders eerder de handdoek in de ring kunnen gooien.

LDRD schreef:
vinos schreef:
Ik denk dat je ook even goed moet nagaan wie aansprakelijk is als er iets gebeurd. Volgens mij ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor dat wat je paard aanricht, ook als je er zelf niet bij bent.

Dat klopt in grote lijnen. Echter, als de manege het paard tijdens zijn lessen gebruikt dan gaat de aansprakelijkheid als er iets zou gebeuren over op de manege. Aansprakelijkheidstechnisch is het dus geen probleem.

Oh, dat is goed om te weten!

Mini update: ik hoor net dat de manege nog een paardje zoekt, én dat ze vaker regelingen hebben gemaakt met eigen paarden die dan voor veel minder mogen staan. Ik ga nog wat mensen bellen :j

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:49

Ik sta op een leuke en gezellige stichting. Deze is opgericht om kinderen te kunnen laten paardrijden waarvan de ouders het niet zo breed hebben (veder alleen duurdere maneges in de buurt) Om de kosten zo laag mogelijk te houden voor de stichting staat er buiten 1 vaste lespony alleen maar "pension" klanten (meer doe het zelf stal) die hun pony 1x p.w. een uurtje in de lessen mee laten lopen. (zijn totaal maar 6 lessen per week)
Lessen zijn niet te vergelijken met de meeste maneges omdat ze door de ponyeigenaren zelf gegeven worden.
Daarnaast moeten we zelf uitmesten en je paard voeren in corvee rooster. Wel hebben we een unieke ligging naast een ****sterren manege, direct aan het bos gelegen, 4 hectare weiland voor circa 18 pony's nette buitenbak, paddocks, vlas en kuilvoer. En met slecht weer kunnen we tegen een kleine vergoeding in de manege rijden.
Wij staan hier voor circa 120 p.m. tegen over onze buren 365,- voor een pony (410 voor een paard maar bij ons staan dan geen paarden)
Ik ben hier opgegroeid en mijn paarden zijn er ook nog nooit door verpest (uiteraard zijn er altijd paarden die gevoeliger zijn en er slechter tegen kunnen) en ik vind de opzet en het idee ook zeker niet slecht.
Buiten dat ene uurtje in de week om.. Tja wat kan dat nou kwaad..

_SamanthaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:30

Ik zou het denk ik niet zo snel doen. Want er rijden dan misschien toch weer mensen op die tijdens het rijden het verkeerd aangeven en het is dan lastig voor je paard om samen iets te leren. Want je moet vaak toch samen trainen en beter worden. En als er andere op gaan rijden wordt wat je hebt geoefend doorbroken.

MeLikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:34

Ik zou het overwegen. Het ligt er heel erg aan hoe de kinderen in de lesgroep zijn, hoe de manege is et cetera. En zo'n manege overtuigt mij maar heel moeilijk, ik ben er absoluut geen fan van :+
Maar als ik echt krap zou zitten, dan zit er misschien wel niets anders op dan het te doen. Zo lang er niets mis gaat, vind ik het op zich wel goed :)

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:30

Ik zou het niet doen. Bang al me werk en vele centen aan les nemen in 1,2,3 verpruts worden.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:33

Safiera schreef:
@JasmijnJoy: updates, nu al? :P Ik moet alles nog eens goed op een rijtje zetten, en ik denk dat ik komende week eens met onze trainer (die ook op de manege werkt) ga overleggen. Bovendien ga ik een manegeles nemen en kan dan zelf nog eens goed kijken hoe het nu op de manege gaat :j

Nou, bedoelde eigenlijk als je al verdere besluiten had genomen etc. :+
Maar ik vind het heel slim dat je daar gaat lessen!

Maar nu wil ik wel een update! :')

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:51

De meeste van jullie hebben ook gwn leren rijden op een manege!!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:55

NaomiJouke schreef:

en wat heeft dat er mee te maken?
je moet het ergens op leren maar niet op mijn paard, al zet ik er liever een beginner dan een gevorderde op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:57

NaomiJouke schreef:

Dat kan zijn maar dat wil niet zeggen dat ieder paard geschikt is voor manege werk. En dat je dat als eigenaar wil.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:04

SaskiaB schreef:
Ons bevalt het erg goed. Het ligt wel aan de ambities die je hebt. Maar als ik jouw reacties zo lees sta je er hetzelfde in als wij. Paard lekker in beweging, prima toch!

Bij ons was er een op stal die E-pony liep in de lessen mee en dat meisje die hem vast er naast reed is er van de B naar de Z mee gereden.
En het was echt niet een heel sensibel, lichtvoetige dressuurbok hoor.
Gewoon een simpele pony.

Natuurlijk gingen er geen beginners op.
Alleen de gevorderden.

De pony die is inmiddels alweer met de volgende ruiter door alle klasses aan het vliegen.
Dus het kan wel.

Begrijp mij niet verkeerd,
Zou mijn eigen er niet aan bloot stellen.
Maar het is niet zo dat een pony er perse door afgestompt wordt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:05

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik zou het iig wel overwegen, het hangt ook heel erg af op wat voor manege het is, wat ze erop zetten en hoe er les wordt gegeven. Maar ik zal wel alles op alles zetten dat het niet zo ver hoeft te komen.. ik ben iemand die mn paard alleen voor mijzelf wil hebben (daarom heb ik haar ook gekocht).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:36

NaomiJouke schreef:

Ja idd, privéles, op een pony met een gebruiksaanwijzing waardoor ik direct wist dat niet alle paarden braaf zijn.
Niet alle manèges over dezelfde kam scheren aub.

Wat ik nog vergeten zeggen ben:
ik zou het ook laten afhangen van wat ik wil doen met m'n paard.
Eentje die wedstrijden loopt daar mag niemand op buiten mij, m'n andere trainde ik eerder om hem gezond te houden dan voor mij. Dan zijn manegelesjes ook oké.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:50

Nee! En nog eens NEE!
Daar heb ik geen eigen fijngevoelig opgeleid paard voor
Iets, wat ik nu altijd zo graag wilde, na jarenlang (inmiddels in de grijze oudheid) op manegepaarden gereden te hebben. Is wel vele jaren terug, maar geen denken aan.

Nog geen 8 jaar terug na verhuizing naar Drenthe ook weer begonnen op een bekende Drentse manege... alsjeblieft bespaar me dat paardenleed!
Scheve,uitgegroeide hoefijzers, blauwspray voor open schoftwonden, paarden die aangesingeld worden OVER duidelijke wratten/tumoren op de singelplek...kreupele paarden in de les... paarden en ponies nog in stands (dit is 8 jaar geleden, toen wist met echt al wel beter), geen apart harnachement voor de lespaarden... "Wat? Is dat zadel van Huppeldepup er niet? Nou zal het wel op Zusenzo liggen... Neem deze maar, van Geefennaam maar" . Dat was de reden dat ik er maar enkele malen gereden heb, ik werd er niet goed van.

Ik weet dat niet alle maneges zo zijn, maar van deze werd ik een beetje onwel.
Daar ben ik weggebleven, en kort daarna kreeg ik mijn eigen paard.

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:26

ik zou dit ook nooit doen met mijn paarden...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:29

Mijn pony had het super gevonden denk ik :) Maar met mijn jonge paard lijkt het niet zo'n goed idee!

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:56

Ik rij zelf op een manege. Hier staan ongeveer evenveel manegepaarden als privépaarden. In mijn les lopen af en toe privépaarden mee. Nu is het wel minder dan vroeger. Ik heb zelf ook op drie privépaarden gereden. Twee daarvan waren braaf en deden het goed. Ze reden in de les, omdat de eigenaren niet genoeg tijd hadden. Maar eentje was echt ongeschikt. De pony was van een klein meisje, die hem zelf niet aankon. Daarom kwam ze zelf niet meer en liet de pony in de lessen mee lopen. De pony verslechterde alleen maar in de lessen. Doordat hij niet zo groot was liep hij veel in beginnerslessen voor kinderen.
Hij reed eigenlijk elke week in mijn les mee, omdat bijna iedereen uit mijn les niet zo groot is, maar hem wel aankon. Elke keer dat ik op hem reed merkte ik dat hij verslechterd was. :(
Ik wil hiermee zeggen dat het per paard verschillend is...

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:00

Ik zou het heel misschien doen als hij in een gevorderde les komt hoor.. Ik zou zeker geen beginners er op laten rijden..

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:13

ik zou het niet doen, wil niet jan en alleman op mijn paard,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:24

Hier lopen mijn pony's ook lesjes en dit gaat probleemloos. Ze lopen rustig de ene dag pony lesjes om de dag daarna op wedstrijd te knallen (voor de wagen t/m ZZ nivo, ohz vooral bixies ivm dat ze maar rond de meter zijn).
Heb er zelfs eentje eens een week mee gegeven op ponykamp en die ging na een rustdagje haar Z debuut tegemoet, met winst ;).

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:25

Als ik het een geschikte paard zou hebben ja,maar wel liever beginnertjes dat met een losse teugel een beetje hobbelen. Het is een beetje kiezen tussen de twee kwades, beginners zullen het paard meer storen in de beweging, maar de zogenaamd 'gevorderden' uit mijn ervaringen (heb manege lessen gegeven in het verleden), ze hebben evenwicht en ze kunnen een paard in de krul pesten, 'omdat' ze gevorderde zijn en stoer willen overkomen.

Nu op mijn paard zouden ze sowieso vliegles krijgen, hij kan er niet tegen in zijn mond gestoord te worden, maar om dat hij een gevoelig rug heeft, moet je licht in je zit blijven, dus helaas wordt het voor hem geen optie denk ik.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:26

Ik zou het wel doen mocht dat de enige mogelijkheid zijn. Mijn paard zou het heerlijk vinden denk ik. Wel goede afspraken over materiaal gebruik en verzorging en pony moet zo veel mogelijk buiten komen. Maar niet bij elke willekeurige manege.