paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:10

Ik vind het vooral erg vreemd dat de koetsier geen vaart minderde. Als je ziet dat een paard door jouw span totaal in paniek raakt, lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je even stopt? Als de koetsier gewoon even rustig had gewacht, had hij dit kunnen voorkomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:19

Mindim schreef:
Shoot, ik zie ook weinig overeenkomsten tussen een motor en een paard en hun plek op de weg.

Nou vooruit dan maar...

Het is een vergelijking om een punt te illustreren, mijn originele opmerking zei dat ik hoop dat motorrijders niet dezelfde attitude adopteren als paardrijders met dezelfde logica. Ik zeg nergens dat paardrijders en motorrijders eenzelfde soort weggebruikers zijn.

De logica waar het om draait , "ik ben een kwetsbare verkeersdeelnemer op de autorijbaan. Als ik me daar bevind loop ik groot gevaar door schuld van automobilisten een ongeluk te krijgen. Het is op het fietspad illegaal te rijden maar ik verkies dat boven mijn officiele plaats op de weg ongeacht de overlast die ik daar veroorzaak.

Uiteraard is het absurd dat motorrijders dit zouden doen, en paardrijders zouden zich wel eens wat bewuster mogen zijn van het privilege (niet het recht) van fietspaden gebruik te mogen maken.

Uit vele topics uit bokt blijkt de arrogante "iedereen moet zich maar aan mij aanpassen" attitude schrikbarend gangbaar, trekkers moeten liefst stoppen, auto´s stapvoets rijden, ja zelfs van andere paarden wordt verwacht dat ze in stap passeren 8)7 .

Je paard hoort in het openbare verkeer geen "vluchtdier" te zijn(altijd dezelfde smoes), het hoort een bomproof, volledig onder controle van de bestuurder staand voertuig te zijn. Zo niet blijf in de bak.

Je bent als ruiter/menner maar een recreant, en de wetgever die van de ruiterij constant de boodschap krijgt "we rijden op ongeleide projectielen, zonder betrouwbare rem" zou daar op den duur wel eens interessante conclusies uit kunnen trekken...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:44

Nou kuggur... ik moet het eerste paard nog tegenkomen wat aan jouw eindbeschrijving voldoet... wat een lariekoek.. in theorie is dat allemaal hartstikke leuk.... maar het is en blijft een vluchtdier! Je kunt hem nog zo mooi proberen te desensibiliseren als je wilt... het oerinstinct zit erin... en dat zegt een paard te vluchten in geval van dreigend gevaar. Met het meest bomproof paard gaat iets 999 keer goed... en de 1000ste keer gaat het mis! Dus dames en heren allemaal vanaf nu alleen nog maar bakhobbelen, en paarden in de stal houden... immers het bomproove paard zou zomaar eens iets engs tegen kunnen komen als hij uit de wei geplukt wordt...en net niet bomproof genoeg kunnen zijn...

De vergelijking met een motor is zeer bijzonder... de enige overeenkomst die ik zie is dat het een kwetsbare verkeersdeelnemer is... maar een motor is een stuk sneller en hindert daardoor op dit wegvlak in ieder geval geen andere verkeersdeelnemers en zal ook echt hier niet ervoor kiezen om op hetf fietspad te gaan rijden... ook schrikt een motor niet... dat ruiters hier op het fietspad rijden is ook voor de veiligheid van andere verkeersdeelnemers...

En om heel eerlijk te zijn... als ruiter zou ik hier op het fietspad rijden... als menner zou ik zowel op de rijbaan als op het fietspad never nooit niet gaan rijden...

Dit is gewoon domme pech geweest... en had iedereen kunnen overkomen...

Ts heb je al eens contact gezocht met je eigen verzekering of de verzekering van je bijrijder? Sterkte met je paard...
Laatst bijgewerkt door Neon op 25-05-13 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:50

BRT --> TAO

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 02:54

Neon, een paard is geen vluchtdier, maar een prooidier, die onder andere vluchten als overlevingsstrategie heeft. Wilde paarden die bij elke schrikreactie zouden vluchten, die zouden veel te veel energie verbruiken en geen tijd hebben om voldoende te eten en te drinken. Die overleven het niet en daardoor is het gedrag wat in het wild heel snel uitsterft. Je kan een paard dus prima leren om na een schrikreactie er niet vandoor te gaan en plaats daarvan naar jou als ruiter en leider te blijven luisteren. Dat is juist het idee achter verkeersmak maken.

On topic, je zou juridisch advies kunnen vragen en de menner aansprakelijk kunnen stellen. Maar in de basis is het een eenzijdig ongeluk, doordat jouw paard schrok en zichzelf verwondde. De aanspanning was weliswaar in de buurt en de reden voor je paard om te schrikken. Maar als jouw paard schrikt, dan is dat jouw verantwoordelijkheid als eigenaar. En ik denk dat het heel moeilijk is om aannemelijk te maken dat de aanspanning zich zodanig heeft gedragen, dat de menner mocht verwachten dat jouw paard zich zo zou gaan gedragen.

Hoe vervelend het ook is, oliebol happens en dat kan je niet altijd op iemand anders afschuiven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 03:27

Ben het er mee eens dat het een eenzijdig ongeluk is. Er was geen sprake van een aanrijding en dus, naar mijn mening, geen verantwoordelijkheid voor de menner want hij heeft niet gekozen voor het handelen van de ruiter.
Ik vraag me af of de ruiter de menner op de hoogte heeft gesteld van haar handelingen want dat wordt in het verhaal niet duidelijk.

Daarnaast wordt hier gesteld dat het vrij logisch is dat het paard onder de man flipt maar ook het paard voor de wagen heeft een eigen wil en de menner moet ook voorkomen dat dit paard gaat flippen. Ik ben ruiter en menner maar als ik mijn paard voor de wagen stil moet zetten terwijl er een paard voor hem staat te stuiteren dan heb ik ook een probleem.

Neemt niet weg dat ik vind dat de menner niet bepaald netjes gehandeld heeft voor zover ik het lees maar ik was er niet bij natuurlijk. Als ik zou zien dat een ruiter aan het afstappen is dan zou ik een confrontatie proberen te voorkomen maar soms gaan dingen zo snel dat adequaat handelen niet zo eenvoudig is.
Kortom: lastig. Denk dat je eerder een kans maakt om de bijrijder aansprakelijk te stellen. Hoe goed ik het ook begrijp, zou het zelf ook gedaan hebben waarschijnlijk, afstappen in zo'n situatie is niet erg wijs.

Wat betreft het rijden over fietspaden: meestal is dat voor alle partijen veiliger. Wij doen dat ook hier in het dorp en er is nog geen politie agent die daarover gevallen is. Paard is ook geen gevaar voor fietsers over het algemeen.
Belgische en Nederlandse wetgeving loopt hierover trouwens enigszins uiteen.

pubelia

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 03:30

Ik ga niet oordelen wie of waar de schuld ligt.

Wil wel aan de TS mee geven, dat als je iets met rechtsbijstand wil doen. Dat je er rekening mee moet houden dat jij moet kunnen bewijzen dat de koetsier schuldig is. En dus niet de koetsier dat hij onschuldig is.

Succes iig!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:18

Het wettelijk uitgangspunt is: 'een ieder draagt zijn eigen schade'. In Nederland (en nog wel een paar landen, hoor ;-)) is dat maatschappelijk verworden tot 'pech moet weg'. Mensen kijken direct om zich heen of ze iemand kunnen vinden die die schade zou moeten dragen.

In deze situatie denk ik dat er geen reden is om van het wettelijk uitgangspunt af te wijken. Ik denk dat om de volgende redenen:
- jullie hadden allebei even veel recht om op die plek te rijden
- jullie konden elkaar niet veilig passeren
- jullie waren het erover eens dat het keren van de aanspanning het minst goede idee was
- jullie waren tot een stilzwijgende consensus gekomen dat de ruiter terug zou rijden tot een punt waar passeren wel weer veilig was. Dat is in mijn optiek terug tot voor het fietspad met de twee vangrails
- jullie zijn daaraan uitvoering gaan geven
- Voor de aanspanning was gaan stilstaan een gevaarlijke optie. Zij zijn daarom rustig gaan of blijven stappen. Op die manier kon de ruiter ofwel ook rustig stappen, of er een stukje van weg rijden
- je bijrijder is niet weggereden maar heeft er - naast een vangrail, vlak voor een aanspanning die door het paard als spannend werd ervaren en naast een 80-km-weg - voor gekozen het paard stil te zetten en af te stappen, daarmee in mijn ervaring echt een stuk controle dat je op je paard wel hebt, maar ernaast niet, opgevend
- de aanspanning is rustig doorgestapt, in de veronderstelling dat het plan gewijzigd was. Het was voor de aanspanning kennelijk ook mogelijk te passeren
- daarop is het paard nog verder in paniek geraakt en heeft een onverstandige beslissing genomen.

In mijn optiek heeft de ruiter een inschattingsfout gemaakt. Zij had volgens mij beter door kunnen rijden tot er veilig gepasseerd kon worden. Als het paard veel stress ervoer, zou ik aan de aanspanning hebben laten weten dat ik een stukje bij ze weg zou rijden en vervolgens het paard de mogelijkheid geven om weg te draven, daarmee het paard wat meer 'adem' te geven en de onveilige situatie korter laten duren.
Allemaal ontzettend vervelend dus, maar tel je zegeningen en de belangrijkste daarvan is dat het met je paard weer in orde komt en dat is na in een vangrail springen echt wel een wondertje!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:10

manumol schreef:
Dat is het daar dus niet..... je mag daar op het fietspad rijden.....sterker nog, de gemeente heeft een afspraak met alle stalhouders dat dát fietspad daar, door de gebruikers met paarden mest vrij gehouden moet worden.... dit houdt in dat er elke dag met een veger geveegd (zou) moeten worden....

Dit is dus een uitzondering op de regel ;)

Heb je daar een officieel bronnetje van?
Want het lijkt me sterk dat een gemeente de fietsers in gevaar gaat brengen door een aanspanning op het tweerichtingsfietspad toe te laten op een 80-weg.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat een gemeente iets in de pap te brokken heeft bij het verkeersreglement. Dat gebeurt op nationaal vlak, juist om alles éénduidig te houden. Staat dat op die weg met een verkeersbord aangegeven dat ruiters en aanspanningen op het fietspad mogen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:40

FloortjeM; - jullie waren tot een stilzwijgende consensus gekomen dat de ruiter terug zou rijden tot een punt waar passeren wel weer veilig was. Dat is in mijn optiek terug tot voor het fietspad met de twee vangrails.

Dat lijkt me niet? De ruiter stapt af en de aanspanning passeerd op het smalle deel (meteen)

Het lijkt uit verhaal van TS dat er op dat moment niet gecommuniceerd is met aanspanning. Die memner heeft de doorgang niet als een probleem voor hem ingeschat en in stap voorbij gegaan omdat hij vond/dacht dat dit ging (wat voor hem dus "goed" uitpakte).

Ik denk eerlijk gezegd dat je op zijn "goodwill" moet rekenen en dat je anders niet veel kan...

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:34

Gini schreef:
manumol schreef:
Dat is het daar dus niet..... je mag daar op het fietspad rijden.....sterker nog, de gemeente heeft een afspraak met alle stalhouders dat dát fietspad daar, door de gebruikers met paarden mest vrij gehouden moet worden.... dit houdt in dat er elke dag met een veger geveegd (zou) moeten worden....

Dit is dus een uitzondering op de regel ;)

Heb je daar een officieel bronnetje van?
Want het lijkt me sterk dat een gemeente de fietsers in gevaar gaat brengen door een aanspanning op het tweerichtingsfietspad toe te laten op een 80-weg.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat een gemeente iets in de pap te brokken heeft bij het verkeersreglement. Dat gebeurt op nationaal vlak, juist om alles éénduidig te houden. Staat dat op die weg met een verkeersbord aangegeven dat ruiters en aanspanningen op het fietspad mogen?

https://dloket.velsen.nl/loketburgers/g ... folder.pdf

is even door lezen.... maar staat er tussen. Nuttige Tips, kopje 3

Hier een stukje over de afspraken tussen de gemeente en de paarden/stal houders.
Staat in het eerste stukje beschreven.

raad.velsen.nl/.../Collegebericht-050-van-2012-paardenoverlast.pdf‎

De bijlage heb ik zo niet kunnen vinden op het internet....das wel weer jammer ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:11

Ragdollcat schreef:
Stel dat er ook een kar die de ander die ook met een kar is moet passeren? dat gaat nooit lukken zo.

Inderdaad. Doodeng ook gewoon, dan moeten beide paarden uitgespannen worden?! -O- Terwijl ze ondertussen het gehele fietspad voor andere deelnemers blokkeren.

Rare beslissing van de gemeente hoor, want zij 'gedogen' die situatie nu wel, waarin twee aanspanningen elkaar op dat stukje tegemoet kunnen komen en dat dus ook veel te laat zien om nog te kunnen keren. :\

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:17

Kahawa schreef:
Ragdollcat schreef:
Stel dat er ook een kar die de ander die ook met een kar is moet passeren? dat gaat nooit lukken zo.

Inderdaad. Doodeng ook gewoon, dan moeten beide paarden uitgespannen worden?! -O- Terwijl ze ondertussen het gehele fietspad voor andere deelnemers blokkeren.

Rare beslissing van de gemeente hoor, want zij 'gedogen' die situatie nu wel, waarin twee aanspanningen elkaar op dat stukje tegemoet kunnen komen en dat dus ook veel te laat zien om nog te kunnen keren. :\

Helemaal mee eens :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:32

manumol: ik haal eigenlijk nergens uit je link dat er een wetsuitzondering is op dat stuk.
Gedoogbeleid is niet legaal. Dat is een gemeente die over het hart wrijft en een oogje dichtknijpt. Maar als er dan iets gebeurt, gelden gewoon de verkeersregels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:57

Wat een vervelende situatie. Ik kan je verder niet helpen met hoe het zit en met schadevergoeding dan zul je toch echt bij je rechtsbijstand moeten zijn. Omdat wij nu ook maar 1 kant horen en de menner heeft er ook nog een. En daarbij komt dat jijzelf er niet bij was toen het gebeurde en heb je het verhaal dus ook van je bijrijder hebt waar je maar op moet vertrouwen dat het zo is gegaan zoals ze zegt. Het zal misschien niet helemaal handig gelopen zijn maar soms is het gewoon vette pech hebben. Daarnaast kan ook iedereen fouten maken ook mensen die zelf een paard hebben kunnen zo'n situatie verkeerd inschatten want ja wie voorspelt nu dat het paard de vangrails in springt.
Maar in ieder geval veel beterschap gewenst met je paard. En misschien geen verkeerd idee als je dat nog niet gedaan hebt. Samen met je bijrijder en de menner om de tafel te gaan zitten. Niet om elkaar de schuld te geven maar gewoon te praten over wat er is gebeurd. Iemand "beschuldigen" gaat niet werken. Als je begrip toont stelt de menner zich misschien ook anders op. Die zal ook vast geschrokken zijn en dit ook niet gewild hebben. Als dat ook niet werkt dan heb je het tenminste geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:30

Karl66 schreef:
Neon, een paard is geen vluchtdier, maar een prooidier, die onder andere vluchten als overlevingsstrategie heeft. Wilde paarden die bij elke schrikreactie zouden vluchten, die zouden veel te veel energie verbruiken en geen tijd hebben om voldoende te eten en te drinken. Die overleven het niet en daardoor is het gedrag wat in het wild heel snel uitsterft. Je kan een paard dus prima leren om na een schrikreactie er niet vandoor te gaan en plaats daarvan naar jou als ruiter en leider te blijven luisteren. Dat is juist het idee achter verkeersmak maken.

On topic, je zou juridisch advies kunnen vragen en de menner aansprakelijk kunnen stellen. Maar in de basis is het een eenzijdig ongeluk, doordat jouw paard schrok en zichzelf verwondde. De aanspanning was weliswaar in de buurt en de reden voor je paard om te schrikken. Maar als jouw paard schrikt, dan is dat jouw verantwoordelijkheid als eigenaar. En ik denk dat het heel moeilijk is om aannemelijk te maken dat de aanspanning zich zodanig heeft gedragen, dat de menner mocht verwachten dat jouw paard zich zo zou gaan gedragen.

Hoe vervelend het ook is, oliebol happens en dat kan je niet altijd op iemand anders afschuiven.

Dan nog, het is en blijft een dier en kan ook eens niet goed reageren, dat is een risico die er altijd is. Als je op dat risico wilt gaan zitten, hoef je met geen enkel paard naar buiten.

@Kuggur, wat je verteld dat had ik wel begrepen hoor, dat het je om het kwetsbare verkeersdeelnemer ging, zo dom ben ik nu ook weer niet. Ik zeg alleen dat ik dan nog de vergelijking mank vind gaan. Een paard is niet zoals een motor een machine met knoppen en daarmee gaat bij mij geheel de vergelijking over boord.

Ik ben het met je eens dat je je als ruiter wel aanpast aan het verkeer en dat je niet van anderen verwacht maar voor je stoppen. Toch verwacht je dat een andere weggebruiker ook met jou rekening moet houden. Ik zou nooit een paard vol gas passeren, net zoals ik dat niet doe bij fietsers. Een beetje rekening met elkaar houden zou fijn zijn. Helaas zie je ook veel dat velen het leuk vinden om eens te kijken hoe ze je paard over de zeik krijgen. Allemaal factoren waar je niet maken krijgt als motorrijder.

Dat je elkaar in stap passeert is geloof ik een ongeschreven regel, hoeft niet, maar is wel zo netjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:35

Karl66 schreef:

Dank je Karl, goed te zien dat er mensen zijn die het wél begrijpen.
En niet de verantwoording voor hun eigen veiligheid proberen af te schuiven op iedere andere verkeersdeelnemer.

@Mindin; Ah, mijn eerste reactie op je onbegrip was dus terecht,en mijn poging tot verduidelijking inderdaad zinloos.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:01

ben het ook totaal eens met kuggur!Als jij je paard niet in ALLE situaties de baas bent ga dan niet naar buiten.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid, niet een ander.
Uiteraard houd je rekening met elkaar waar het kan maar wat had de menner moeten doen?Omkeren?
Jij als ruiter met 1 paard kan makkelijk even keren,terug naar waar je kan wachten aanspanning voorbij laten komen en klaar.
Mensen verwachten maar dat tractors bussen motors etc stoppen voor ons ruiters, onzin!
Jij kiest ervoor om buiten te rijden.

Een paard kan je absoluut leren er niet vandoor te gaan.
Mijn paard schrikt ook weleens,doet eens een stap opzij maar zal niet op hol slaan.
Komt er net een vrachtwagen aan als hij een stap opzij doet dan heb ik een probleem.De vrachtwagen valt dan niks te verwijten.

Uiteraard fijn als mensen snelheid minderen etc maar ga er niet vanuit dat dat moet!

Ik merk ook wel eens bij buitenrijden als ik in galop ben dat andere ruiters willen dat ik ga stappen...

waarom zou ik?Jouw paard hoort onder controle te zijn.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:09

Je kan de aanspanning zeker verantwoordelijk stellen

als hij zijn koetsiers bewijs heeft. is er luid en duidelijk op gewezen adt hij NIET op een fietspad mag komen.
Hij had op de 80 km weg moeten rijden.(als deze niet verboden is voor trekkers)

Het feit dat hij gewoon doorrijd na dat er een ongeluk gebeurd is is ook een rare zaak.
hij is in principe verzekerd als hij zijn koetsiers bewijs heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:15

Ruiter mag ook niet op het fietspad, dat wordt ook luid en duidelijk bij je ruiterbewijs geleerd. Dus dat zou voor beide combinaties gelden, alleen geldt hier een andere gemeentelijke regeling.

Vroeger reed ik eens op een weg met mijn pony richting het bos, vanuit een zijstraat kwam een fanfare korps, compleet met majorettes en die sloten achter mij aan. Ik schrok, pony overstuur en tot overmaat van ramp ging toen voor ons de spoorbomen dicht. Wij zaten opgesloten tussen de trein en een oprukkend fanfare korps.
Ik heb heel wat gebeden richting de hemel gestuurd en gelukkig bleef mijn pony steigeren op haar plaats en toen de spoorbomen opengingen stoof ze vooruit. De hemel zij dank.

Wie had hier schuld gehad, als er iets fout was gegaan?? Niemand deed iets fout; ik reed op de weg, spoorbomen hadden recht op dicht te gaan en het fanfare corps liep ook de weg; verkeerde samenloop van omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door janouk op 25-05-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:17

veranadautje schreef:

als hij zijn koetsiers bewijs heeft. is er luid en duidelijk op gewezen adt hij NIET op een fietspad mag komen.

Het feit dat hij gewoon doorrijd na dat er een ongeluk gebeurd is is ook een rare zaak.

Waarom? TS haar bijrijder was net zo fout. Paarden horen volgens de wet niet thuis op fietspaden. Het wordt alleen gedoogd.

Doorrijden vind ik logisch in dit geval, een paard met koets wil je niet in paniek hebben. En het is niet zo dat het een soort hit&run idee was. Hij heeft iemand achtergelaten.

Tevens was het een eenzijdig ongeluk. Het is niet zo dat de menner TS haar bijrijder heeft aangereden ofzo.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:17

connie64 schreef:
ben het ook totaal eens met kuggur!Als jij je paard niet in ALLE situaties de baas bent ga dan niet naar buiten.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid, niet een ander.
Uiteraard houd je rekening met elkaar waar het kan maar wat had de menner moeten doen?Omkeren?
Jij als ruiter met 1 paard kan makkelijk even keren,terug naar waar je kan wachten aanspanning voorbij laten komen en klaar.
Mensen verwachten maar dat tractors bussen motors etc stoppen voor ons ruiters, onzin!
Jij kiest ervoor om buiten te rijden.

Een paard kan je absoluut leren er niet vandoor te gaan.
Mijn paard schrikt ook weleens,doet eens een stap opzij maar zal niet op hol slaan.
Komt er net een vrachtwagen aan als hij een stap opzij doet dan heb ik een probleem.De vrachtwagen valt dan niks te verwijten.

Uiteraard fijn als mensen snelheid minderen etc maar ga er niet vanuit dat dat moet!

Ik merk ook wel eens bij buitenrijden als ik in galop ben dat andere ruiters willen dat ik ga stappen...

waarom zou ik?Jouw paard hoort onder controle te zijn.

hier ben ik het dan totaal niet mee eens
iedereen die een ruiterbewijs of verstand heeft weet dat je elkaar in stap hoort te passeren
en ja je bent verantwoordelijk voor je eigen paard maar het is fijn als andere mensen de regels ook kennen.
voor overig verkeer vind ik het dan weer een andere zaak ook die hebben geleerd minimaal 1,5 meter afstand te passeren jaja een rijbewijs en theorie is nog ergens goed voor.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:19

LoveBodin schreef:
veranadautje schreef:

Waarom? TS haar bijrijder was net zo fout. Paarden horen volgens de wet niet thuis op fietspaden. Het wordt alleen gedoogd.

Doorrijden vind ik logisch in dit geval, een paard met koets wil je niet in paniek hebben. En het is niet zo dat het een soort hit&run idee was. Hij heeft iemand achtergelaten.

Tevens was het een eenzijdig ongeluk. Het is niet zo dat de menner TS haar bijrijder heeft aangereden ofzo.

nee maar niet aanrijden is echt iets anders als zomaar doorrijden je kan ook je tel. afgeven je aanspanning naar huisbrengen wachten enz.

en ja ik heb ervaring met onderhet zadel en aangespannen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:22

veranadautje schreef:
LoveBodin schreef:

nee maar niet aanrijden is echt iets anders als zomaar doorrijden je kan ook je tel. afgeven je aanspanning naar huisbrengen wachten enz.

Heb je het topic helemaal doorgelezen? Menner heeft een passagier achter gelaten om dat soort dingen te regelen! Hij is niet keihard doorgereden zonder ook maar iets achter te laten.
Eén van de passagiers is daar gebleven om TS d'r bijrijder te helpen en heeft neem ik aan ook contactgegevens achter gelaten.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:25

dat heb ik idd gelezen