Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:40

miszblueeyes schreef:
ik ben ook wel eens gevallen van paard van een kennis van mij. avonds op de 1ste hulp gezeten maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om der uberhoud aanspraakelijk te stellen, is toch mijn eigen verandwoordelijkheid.? vind ik dan, je weet dat er altijd wel iets kan gebeuren waardoor je er af kan vallen.

Maar soms doet de verzekering dat automatisch en stel bijvoorbeeld dat je bijrijder zo zwaar gewond raakt dat hij/zij in coma raakt weet je dan wat de familie doet? Het is gewoon verstandig om goed verzekerd te zijn.

Een staleigenaar kan trouwens ook gewoon aansprakelijk zijn voor een ongeluk met jou paard als hij bijvoorbeeld nalaat noodzakelijke reparaties te doen oid en er daardoor een ongeluk ontstaat. Wat hij ook in het huisreglement zet.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:25

Maar heeft die bijrijdersverzekering dan wel nut, als je ook gewoon je WA daarvoor kunt gebruiken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:53

Gwahir schreef:
Maar heeft die bijrijdersverzekering dan wel nut, als je ook gewoon je WA daarvoor kunt gebruiken?

Heeft ook geen nut inderdaad :)

Mijn verzekering heeft volledig de medische kosten gedekt toen de bijrijder viel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:56

miszblueeyes schreef:
ik ben ook wel eens gevallen van paard van een kennis van mij. avonds op de 1ste hulp gezeten maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om der uberhoud aanspraakelijk te stellen, is toch mijn eigen verandwoordelijkheid.? vind ik dan, je weet dat er altijd wel iets kan gebeuren waardoor je er af kan vallen.

En dat is iets dat verzekeringen automatisch kunnen doen. Op het moment dat zij de kosten moeten betalen doordat hun cliënt van andermans paard is gevallen, is de kans groot dat (vooral bij hoge kosten) het gaan verhalen op de verzekering van de eigenaar van het paard. Dus daar hoef je zelf helemaal niets voor te doen, de verzekering wil dat ook met veel liefde voor je doen :D
(Want welke verzekering betaald graag uit? Haha)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:20

pavarottiB schreef:
ja bijrijderverzekering altijd handig. maar heb een rechtszaak mee gemaakt en geloof.mij contract.kan heel.veel boven de wet. kan om.kleine dingen ga je geen rechtszaak beginnen maar ongevallen.met letsel en ze klagen je aan ja dan moet je kunnen verklaren en dan ben je ingedekt. helemaal zoals bij mij. heb mijn paard niet op mijn naam staan ook een advies. ze kunnen niet beweren dat het paard.jou verantwoording is en als je financiële problemen hebt kunnen ze hem noet afpakken. staat nog op de naam van de fokker. ik denk dat je gewoon zogoed mogelijj moet indekken wat de wet zegt of niet

Even er vanuit gaande dat je het hebt over Nederlands recht dan kan ik je met zekerheid zeggen dat een overeenkomst maken om je aansprakelijkheid uit te sluiten niet helpt. Juist als er sprake is van letsel dan zal je dat zeker niet lukken.

teugeltje

Re: Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:52

UNIVÉ verzekeringen heeft daar een specifieke verzekering voor....heb ik mijn is laten vertellen.
je zou het is kunnen informeren?
Wij beginnen niet aan bijrijders / verzorgers, straks krijg je bv je paard/pony vernacheld retour van een bijrijder ze" bedanken je vriendelijk" en vertrekken en jij" zit met de ellende" en een dikke rekening van de brokkensporen die ze achter hebben gelaten!!
Dan maar gewoon lekker"paard laten zijn" in de wei of paddock,Paard zou het vast niet erg vinden...dagje rust.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:16

De eigenaar is verzekerd voor het paard. Je WA verzekering keert schade uit.
Ik heb zelf een keer een ongelukje gehad met mijn verzorgpaard toen, de eigenaar werd aansprakelijk gesteld.
Ook heeft mijn paard eens schade aangebracht bij iemand en dat heeft de WA verzekering van mijn ouders uitgekeerd.
Zolang jijzelf of je ouders WA verzekerd zijn ( wat verplicht is), is het goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:20

MiesWen schreef:
Zolang jijzelf of je ouders WA verzekerd zijn ( wat verplicht is), is het goed.

Is niet verplicht (behalve als je een motorvoertuig bezit), maar wel ontzettend verstandig.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:24

Je hebt gelijk. Maar inderdaad verstandig.

Marqit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:28

Ik heb mijn paard via de KNHS verzekerd en daar ook een ongevallen opzittende verzekering voor mijn bijrijdster afgesloten.
Dit kan alleen als je paard ook via de KNHS is verzekerd.
voor je paard ben je altijd als eigenaar verantwoordelijk maar als er iets gebeurd met mijn bijrijdster ben ik ook voor haar verzekerd.

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:10

Boven de 18 eigen verantwoording, daaronder jou verantwoording

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:16

Als je niet weet hoe het zit, plaats dan niets. Voor hoe het wel zit klik

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:33

Stel een contract op met je bijrijder
Bv. dat zonder cap op eigen risico is en 'buiten' rijden ook

Hoe het allemaal precies zit zou ik niet weten
Ik lease zelf ook een pony die ik als mijn eigen beschouw, hierdoor hebben we geen 'regels'
Als er wat gebeurd met myn lease pony zijn de kosten voor de eigenaar
En als er wat met mij zelf gebeurd zijn de kosten voor mijn ziekenfonds hihi

Het is en blijft jou paard, wat er met jou paard gebeurd is jou'n verantwoordelijkheid

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:34

EefjedeKort schreef:
Boven de 18 eigen verantwoording, daaronder jou verantwoording

Mocht je willen :)
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:36

nazdarr schreef:
En als er wat met mij zelf gebeurd zijn de kosten voor mijn ziekenfonds hihi

Niet perse :) jouw zorgverzekering kan het ook verhalen op de verzekering van de eigenaar (als je van zijn/haar paard af valt en medische hulp nodig hebt), buiten jouw medeweten om.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:44

Gekke vraag misschien, maar vraagt jullie verzekering naar de reden van de claim? Ik ben vorig jaar van mijn eigen paard gevallen, maar mijn verzekering heeft geen enkele vraag gesteld over de reden van mijn medische behandeling. Hoe komen ze er dan achter dat een bijrijder van het paard van een ander is gevallen? Of heeft dit te maken met de hoogte van de schade?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:47

Vaak komt een claim via de ziektekostenverzekeraar bij de eigenaar cq zijn/haar AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) terecht.
Dat kan soms heel lang duren (anderhalf tot 2 jaar) voordat ze deze aansprakelijk stellen.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:00

Maar dan moet de verzekeraar toch eerst gaan navragen hoe het komt dat je een gekneusd oor hebt, bijvoorbeeld: mijn verzekering vraagt me nooit waarom ik een behandeling nodig had? Dan weten ze toch niet dat er een derde zou kunnen zijn om op te verhalen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:02

Bij bepaalde letsels die op de eerste hulp behandeld worden vraagt de ziektekostenverzekeraar achteraf een vragenformulier
in te vullen. Daarin wordt ook gevraagd of iemand anders wellicht aansprakelijk kan zijn en diens gegevens worden gevraagd.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:17

wat nu als de ruiter maar een deel vergoed krijgt van zorgverzekeraar omdat het eigen risico is...
kan je dan dat eigen risico bedrag nog opgeen bij de eigenaar de wa verzekering.
(beetje warrig omschreven hopelijk snappen jullie mij)
Of is het net als bij andermans auto ongeluk dat je dan ook je eigen risico van de zorgverzekeraar zelf moet betalen....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:29

Als eigenaar van paard ben je inderdaad zelf aansprakelijk mocht iets gebeuren met je bijrijder of iemand anders door toedoen van jouw paard.
Dat loopt dan inderdaad via je eigen WA verzekering.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:29

ja maar als de bijrijder zelf verzekerd is.. zoals in dit geval?
Maar hoe zit het dan met het eigen risico van de zorgverzekeraar die € 350,-
kan de eigenaar die opgeven bij WA of niet

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:19

Als eigenaar ben je ten alle tijden verantwoordelijk.
Bijrijder mag mits de bijrijder de eigenaar niks betaald voor het rijden van het paard. Betalen ze wel en er gebeurt wat dan betaald de verzekering niet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:19

waarom staat iets betalen voor het bijrijden in verhouding tot eventuele kosten bijaanrijding/verwondingen paard enz dan? staat tot in de verste verte niet in verhouding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:34

Het enige wat je kunt doen is er voor zorgen dat je een goede wa verzekering heb die gebeurtenissen met paarden ook dekt. De WA verzekering van inshared doet dit niet. Om die reden ben ik over gestapt naast Univé.

Bij mij betaald bijrijder niet voor het paard maar wel voor gebruik van mijn spullen en de accommodatie.