Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:27

als die tinker zo naar je hart gaat zou ik 1500 euro op tafel leggen, kan me voorstellen dat dat beest daar dik mee betaald is :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:38

Wat een naar verhaal

Ik zou ook een schema geven met entingen smid voer enz enz kosten erachter
Ze bedanken voor de jaren dat jou paarden bij hun mochten staan en daarmee is het klaar
Kans is er dat ze je de Tinker aanbieden of niet

Ik begrijp je verhaal dat je emotioneel gehecht bent aan de Tinker maar overal en iedereen over komt dit soort dingen
Ik zou het gewoon afwachten je hebt nog een jaar
Ik heb dit met mijn moeder gehad waar mijn Hengst gestald stond die heeft het beestje met papieren en al weg gegeven zonder mij maar iets te zeggen van te voren
Ik ben daar heel kwaad om geweest maar het heeft geen zin
Ik heb dag in dag uit gezeik gehad met mijn moeder wbt de paarden en ben daarom ook 4 jaar geleden het huis uit gegaan ik was dr helemaal klaar mee

Heb toen ook gezegd ik rijd geen paarden meer voor jou ik doe helemaal niets meer, ik heb dat hoofdstuk afgesloten en achter gelaten en ook kapot van ook die paarden hadden voor mij net zoveel emotionele waarden als mijn eigen paarden.
Maar het was niet anders ik ga niet jaren in een 2 strijd zitten daar word het niet beter van, Ik heb alles geaccepteerd en ben vertrokken 3 dagen na zij het te horen kreeg met mijn paarden. die van haar bleven fijn daar
Een paard heb ik mee gekregen (de onderstaande) omdat zij er niet mee over weg kon ze wou er toen der tijd geen geld voor hebben.
Dat was voor mij dan een betaling wat ik al die jaren voor haar gedaan heb (gevoerd ingereden enz)

Daarbij waarom betaal jij alle kosten dan zou ik nu ook die ''geld kraan'' dicht draaien

Ik heb ook een paard van mam staan waar ik al 3 jaar alles voor betaal soms heb ik ook wel ruzie met haar hoor
En dan zeg ik altijd heel simpel als jij meent dat dat paard van jou is wil ik graag alle kosten terug en graag geld voor het trainen en de risico's wat ik met hem gelopen heb door jaren lang rodeo.
En dan staat hij vanavond nog bij jou in de wei jou paard mag je hebben

Dan krabbelt ze altijd al snel terug en is het ineens mijn paard :)
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 21-05-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:45

Dank jullie wel voor de input en het meedenken. Waardeer het enorm.
Ondanks dat ik misschien wat bot uit de hoek kan komen.
Waardeer het echt wel!
Heb al eerder een paard wat officieel van mijn vader was onderhouden en 4 jaar lang voorzien van medicijnen.
Vorig jaar januari is dat paard helaas ingeslapen. Ook die kosten heb ik betaald.
Zie nu hetzelfde gebeuren omdat ik teveel gehecht ben geraakt aan de paarden.
Wil graag opstappen met alleen mijn eigen paarden. Helaas gaat de tinker me ook zwaar aan het hart.
Hoop dat hij bij zal draaien maar ben er bang voor.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:08

Mooi dat je dan nu wat voor jezelf krijgt! Lekker je eigen paardjes op je eigen land.
Nog eens in een goed gesprek proberen om het paard mee te krijgen of over te kopen. En anders laten gaan, en niet nogmaals in zo'n situatie trappen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:41

Ik vond wat Bigone ook wel erg goed. Nu zolang niks zeggen, eerst alles maar eens voor elkaar krijgen. Daarna je paarden meenemen en dan de kosten en zorg op een briefje meegeven (kosten kan je zelfs een beetje overdrijven), ook erbij zetten dat een paard alleen niet kan dus dat er wel een maatje bij moet komen en dan wat geven voor alle moeite die ze voor je paarden hebben gedaan.

Gewoon een aantal keer langs gaan, beetje aanhalen van "goh is ze al naar de hoefsmid geweest" ik denk dat ze als ze al die jaren niet naar de tinker hebben omgekeken het een zware dobber gaat worden als ze ineens alles zelf moeten betalen en alles zelf moeten doen, want je zus wilt het niet doen.

En wat ik tussen de regels door lees staat je moeder ook niet zo stevig in haar schoenen. Ik denk dat die het ook heel snel heeft bekeken, zeker als er al niet veel gedaan kan worden met de tinker.

Ik hoop alleen dat ze dan het paardje niet verkopen ipv aan jou geven omdat ze je haar/hem nu al niet gunnen. Dan zou je misschien toch een jaar lang kunnen sparen om haar te kunnen kopen?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:18

ik leef met je mee! Zelf ook een vader die ,laten we het netjes zegen,bijzondere beslissingen kon nemen. Inmiddels weet ik aardig hoe ik hem aan moet pakken. Hij kan ook zeer tegendraads reageren Als hij wist wat ik graag wilde kreeg ik het zeker niet of mocht iets absoluut niet en hij was zo overheersend dat je het ook wel uit je hoofd haalde om er tegenin te gaan. Bij hem zou het helpen om nu al uit te spreken dat de tinker niet van mij is en hij dus niet mee gaat of je ouders zouden van hem af moeten willen omdat ze hem dan ook niet meer hoeven te verzorgen. Ik ken je vader niet en weet ook niet of dit bij je vader zou werken.
Sinds ik op mezelf woon (al 17jr) verwacht ik helemaal niets van mn vader/ouders alles wat wel goed gaat is meegenomen. Heb in het verleden zoveel verdriet gehad dat dit voor mij werkt om toch met ze in contact te kunnen blijven. Net wat je zegt:als ik ziet hoe het bij andere gaat komt het verdriet dat ik dat niet heb wel eens naar boven, denk dat dat nooit weggaat. Wie wil nou niet dat zn ouders trots op hem/haar zijn?
Gelukkig gaat het de laatste jaren wel redelijk.
Ik hoop echt van harte voor je dat je huis door gaat en je paarden aan huis komen te staan zodat je wat afstand kan nemen van je vader.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:25

hoe het ook loopt, probeer het in ieder geval momenteel een beetje te laten gaan wat betreft het er over hebben met je vader etc...
aangezien het nog toekomst muziek is (als het doorgaat duur het nog een jaar)
moet je nog een tijdje de tijd uitzingen bij je ouders met de paarden... en wie weet hoe het er voor staat als het moment daar is

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:05

Wat ik weet, is dat wanneer een je de kosten betaald voor dat paard voor langere tijd en dit kan bewijzen, dat je dan de eigenaar bent, maar dit lijkt mij nogal scheef, want als je een paard volledig least en dus alles betaald, maakt dat nog niet jouw paard.

Maar je vind het dus niet erg om de band met je vader op het spel te zetten? Dan zou ik het juridisch aanpakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:35

epic_gram schreef:
Wat ik weet, is dat wanneer een je de kosten betaald voor dat paard voor langere tijd en dit kan bewijzen, dat je dan de eigenaar bent, maar dit lijkt mij nogal scheef, want als je een paard volledig least en dus alles betaald, maakt dat nog niet jouw paard.

Maar je vind het dus niet erg om de band met je vader op het spel te zetten? Dan zou ik het juridisch aanpakken.

Ik denk niet dat het zo simpel ligt hoor. Paard staat gewoon bij de eigenaar aan huis en TS die gebruikt het paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:13

Sowieso is het onzin dat een paard zomaar oneens van jou wordt als je de kosten betaald. Dat is echt 'bokt-wijsheid'. Juridisch gewoon niet zomaar waar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:32

Anoeska schreef:
Sowieso is het onzin dat een paard zomaar oneens van jou wordt als je de kosten betaald. Dat is echt 'bokt-wijsheid'. Juridisch gewoon niet zomaar waar.

Er zit wel een kern van waarheid in.
Als ik besluit de stalling van mijn paard niet te betalen kan mijn stalbaas mij onteigenen.
Deze zou het dier kunnen verkopen om zo zijn kosten te dekken.
Dus geen bokt wijsheid maar gewoon de waarheid.

Heb dit al meerdere malen zien gebeuren.
Maar alles is via juridische wegen gegaan en er zitten wat haken en ogen aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:36

Dat is een geheel andere situatie dan hier wordt beschreven. En ook dan mag een staleigenaar niet zomaar, zonder meer, een paard verkopen.

Vraag juridisch advies aan een jurist, niet aan bokt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:43

Vandaar ik ook al typte ;)

rommulus schreef:
Maar alles is via juridische wegen gegaan en er zitten wat haken en ogen aan.

Maar het juridische advies is hier ook al meer malen gevallen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:31

Lastige situatie TS
Ik zou als ik jou was alvast juridisch advies inwinnen over de juridische mogelijkheden zijn.. (maar hier nog niets van zeggen tegen je ouders)
Dan zou ik als ik jou was, met je ouders aan tafel gaan zitten en met ze gaan praten. Dat je graag de tinker mee wilt nemen naar je nieuwe adres en waarom jij zo graag die tinker mee wil nemen en duidelijk onderbouwen. De band die jullie inmiddels hebben, de verzorging en kosten die je ervoor gemaakt hebt.

Dat je je ouders heel "dankbaar" bent dat ze je de kans hebben gegeven om paarden te hebben en te onderhouden omdat je gebruik mocht maken van hun stallen en weide.
Maar dat je vooral aan het welzijn van de tinker denkt, dat de tinker gewend is om met en bij de andere te staan, dat het dier "wegkwijnt" als hij/ zij alleen komt te staan, of ze er al aangedacht hebben dat ze dan een paardje erbij moeten kopen omdat het 'arme dier" niet alleen mag komen te staan. (hier en daar een beetje aandikken) Dat je zusje al heeft aangegeven niet voor de tinker te willen zorgen.
Verder aankaarten of ze er ook aan gedacht hebben dat alle kosten en verzorging dan voor hun zijn.

Mocht dat allemaal niet werken dan zou ik pas aankaarten dat je juridisch advies hebt ingewonnen en wat jouw eventuele mogelijkheden hierin zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:09

@rommulus: Nou, nee hoor. Je staleigenaar mag je niet 'onteigenen'. Als jij je kosten niet meer voldoet, kan de staleigenaar bij de rechter een vonnis 'halen' waarin staat dat hij nog bedrag x van je krijgt. Vervolgens mag hij een deurwaarder opdracht geven het paard openbaar te veilen en met de verkoopopbrengst (een deel van) zijn vordering voldoen. Gebeurt praktisch nooit, omdat voor het gemiddelde paard de kosten van procedure en veiling de veilingverkoopprijs van het paard veruit overstijgen.

In dit geval: er is (het werd al gezegd) geen regel dat je door voor een paard te zorgen, eigenaar kan worden. t zou zo makkelijk moeten zijn zeg! Eigenaar is de laatste persoon die het paard onder rechtsgeldige titel (dus bijvoorbeeld koop, ruil, schenking, erfrechtelijke) van een beschikkingsbevoegde persoon (normaliter de vorige eigenaar, of de beredderaar van de nalatenschap) geleverd heeft gekregen. Eens zien: je vader heeft het paard indertijd van een beschikkingsbevoegde verkoper gekocht en geleverd gekregen. Daarmee werd hij eigenaar en bevoegd te beschikken. vervolgens heeft hij (zo zeg je, maar dat is juridisch altijd een beetje glad ijs) onder de titel 'schenking' het paard aan je moeder geleverd, waarmee zij de eigenaar is geworden. Zij heeft het paard vervolgens onder geen enkele titel aan wie dan ook geleverd, dus zij is nog altijd de eigenaar. Dat zij je het paard heeft uitgeleend, of in bruikleen gegeven, maakt dat niet anders.

Dus: ga het juridisch gevecht vooral niet aan, want dat verlies je zonder enige twijfel. Een betere strategie is om tegen de tijd dat het zo ver is, met je ouders te praten over een eventuele overname (dus koop) van het paard.

succes

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:19

Karl66 schreef:
Er wordt hier weer een hoop juridische onzin verkocht. Je ouders hebben een paard gekocht en nooit aan jouw verkocht. Zij is dus gewoon hun eigendom. Ze staat ook nog eens een keer bij hun aan huis, dus een juridische strijd aangaan, is alleen maar zonde van je tijd, energie en geld.

Dat je de kosten betaald en dus de eigenaar bent is een bokt-sprookje. Er is ooit een hele specifieke zaak geweest, waarbij het onduidelijk was wie de eigenaar was. Toen heeft de rechter het paard toegewezen aan degene die de kosten betaalde. Alleen in dit geval zijn de eigendomsrechten duidelijk (het paard is van je ouders) en heb je juridisch geen poot om op te staan.

Ik denk dat dit verhaal toch wel een beetje is hoe het is :j
Inderdaad hun hebben dat paard gekocht en het staat bij hun aan huis en alleen al met dat staat je vader erg sterk ... Zou het toch laten gaan meid ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:39

TS volgens mij loop je veel te hard van stapel. Laat het nu eerst eens op zijn beloop, je weet nog niet of je het huis hebt, als je het krijgt moet je het nog inrichten, verhuizen enz enz.
Er gaan nog weken zo niet maanden overheen voor je eens zover bent dat je daar woont en je paarden erheen verhuist.

Dan vertel je dat je vader nooit tegen jou gezegd heeft dat je de Tinker niet mee mag nemen maar je moeder vind het goed. Was het niet zo dat je vader het paard aan je moeder heeft gegeven? Wat je vader tegen je zus zegt zou ik me even niet druk om maken, misschien zegt zij het wel anders als hij het heeft bedoeld.
Dus kijk het eerst gewoon eens aan, zie wat je moeder bij je vader kan bereiken en praat er zelf eens over met hem.

En als je dat dier dan niet mee mag nemen, is het je de ruzie waard? Bij hen staat ze ook prima en kun je haar ook regelmatig zien. Waarschijnlijk heb je juridisch gezien geen poot om op te staan aangezien je vader het paard gekocht heeft en ze ook bij hem aan huis staat. Als je vader dan zo'n eigenwijs figuur is, laat hij ze dan maar lekker houden, dat zal hij snel genoeg in zijn portemonnee voelen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:37

Ik zou voorzichtig vragen of ik de Tinker zou mogen overnemen en wat voor prijs zij dan redelijk achten.

Zou ten alle tijden netjes blijven omdat je met boze woorden alleen maar meer weerstand opgebouwd krijgt.

Sucses TS het is heel moeilijk als je door je ouders of 1 er van zo benaderd wordt!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:55

:+: Wat een vervelende situatie TS!

Op mijn vorige manege zijn er ook geregeld eigen paarden manege paarden geworden omdat de eigenaren de stalling niet meer (konden) betalen.

Als ik jou was zou ik eerst even met je moeder praten. Haar vertellen waar je mee zit, dat je onwijs veel om de Tinker geeft, niet meer zonder hem kunt, etc. Beetje inspelen op 'vrouwelijke gevoelens'.
Het is tenslotte het paard van je moeder!
Merk ook op dat het paardje onwijs gericht is op jou en eventueel op je andere paarden.
Hierna met je vader gaan praten, en je moeder, en dit weer herhalen.

En elke keer als je de Tinker weer rijdt, zeggen hoe blij je bent met hem (/zij) , dat je niet zonder kunt, hij zich steeds meer naar je richt, dat je je echt een Penny voelt, etc, etc, etc.
Leer de Tinker (bij wijze van) om te hinniken als jij komt zodat ze zien dat Tinker énorm op jou gesteld is, o.i.d.
Succes :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:36

Allemaal onwijs bedankt voor jullie reactie!!
Heb er echt veel aan gehad om alles even te relativeren en af te wegen tegen elkaar.
Sta er nu weer helder in en heb een andere kijk op t geheel gekregen.
Dank jullie wel!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:46

Karl66 schreef:
Er wordt hier weer een hoop juridische onzin verkocht. Je ouders hebben een paard gekocht en nooit aan jouw verkocht. Zij is dus gewoon hun eigendom. Ze staat ook nog eens een keer bij hun aan huis, dus een juridische strijd aangaan, is alleen maar zonde van je tijd, energie en geld.

Dat je de kosten betaald en dus de eigenaar bent is een bokt-sprookje. Er is ooit een hele specifieke zaak geweest, waarbij het onduidelijk was wie de eigenaar was. Toen heeft de rechter het paard toegewezen aan degene die de kosten betaalde. Alleen in dit geval zijn de eigendomsrechten duidelijk (het paard is van je ouders) en heb je juridisch geen poot om op te staan.

_/-\o_

héhé, zat me al vreselijk te irriteren aan al die juridische onzin! die mensen hier zomaar even verkopen.

Een tip voor de mensen die dit soort onzin maar blijven herhalen in dergelijke topics waar de eigendomskwestie van een paard in twijfel wordt getrokken: Heb je er geen (juridisch!) verstand van, hou dan alsjeblieft je mond dicht, ipv. compleet foutief advies te geven.

Zo, is dat er ook weer ff uit.

TS: enkel vanwege jou 'band' met het paard en jou financiele hulp om het paard onderhouden, geeft jou absoluut nog geen recht om je het paard toe te eigenen. Dat zou nl. erg mooi wezen voor alle bijrijders bijvoorbeeld, of mensen met een lease-pony.
Nee....... zó makkelijk gaat dat niet.
Enige wat jou kan helpen, is een contract met handtekening van je ouders en van jouzelf, waarin wordt bepaald dat zij bij deze het paard aan jou schenken, danwel verkopen voor een x-bedrag.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:49

Hoi, ik zou als ik jou was de sfeer niet zo grimmig laten worden. Het is en blijft je familie. Blijkbaar houden ze veel van je. Je hebt al jaren paarden/ponies mogen houden op hun terrein. Er breekt een tijd aan dat je een grote meid bent en op eigen benen staat. Hoe het ook valt en staat. De tinker is hun eigendom. Je zult het dier dus over moeten (mogen) kopen. Je schrijft dat je al jaren kosten voor de paarden hebt betaald. Dat is ontzettend mooi, maar stalhuur zat daar niet bij in. Ook heb je als kind mogen genieten van eten, een schoon bed, een warm huis, medische voorzieningen, vervoer. Waarschijnlijk allemaal op kosten van je vader en moeder.
Hou de sfeer goed en blijft in gesprek, des te groter de kans dat je een vriendenbedrag voor de tinker hoeft te betalen. Misschien hebben ze goede redenen om een paard daar te houden (gras kort houden of weet ik wat). Praat er over en zoek samen naar oplossingen met je vader. Geloof me met stroop vang je meer als met azijn. Ruzie in je familie of trots en weg blijven met elkaar. Daarmee maak je alleen mensen ongelukkig is mijn ervaring. Ik hoop dat jullie een prettige oplossing vinden!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:51

Ik ken je maar half, maar ik wil je toch sterkte wensen met de situatie!

Denk ook dat je niet te hard uit de hoek moet komen, settel jezelf en je eigen paarden eerst en kijk daarna of het mogelijk is om de tinker ook mee te krijgen. Op dat moment zal je zelf ook sterker in je schoenen staan en heb je minder kans dat het helemaal escaleert, want dat wil je volgens mij ook niet. Succes in ieder geval!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:10

ubimone schreef:
Allemaal onwijs bedankt voor jullie reactie!!
Heb er echt veel aan gehad om alles even te relativeren en af te wegen tegen elkaar.
Sta er nu weer helder in en heb een andere kijk op t geheel gekregen.
Dank jullie wel!!

Goed zo! +:)+
Soms zit je ergens zo middenin dat je eigenlijk het perspectief kwijtraakt en dan loont het nogal eens om de (relativerende) visie een buitenstaander te krijgen. Fijn dat je nu weer een beetje uit de situatie kunt stappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:03

Poeh, lastige zaak...heb je inmiddels informatie ingewonnen bij een paarden-advocaat of zoiets? :)

Ik kan me voorstellen dat je het dier niet snel mee krijgt gezien je vader het gekocht heeft en het gewoon bij hem aan huis in het land staat.... als hij van iemand anders zou zijn zou die er wel stalgeld voor betalen waardoor je de eigenaarsrechten sneller kunt claimen lijkt mij.

Het zou natuurlijk wel erg maf zijn als verzorgers van paarden massaal die dieren bij iemand uit de tuin mee kunnen nemen na een jaartje in ruil voor het mogen rijden, wat voer en andere onderhoudskosten betalen.... want dat soort dingen ga je dan natuurlijk ook krijgen als het bij jou lukt :)