Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:05

een paar jaar geleden, stond mijn paard bij een -toen-bekende dressuur ruiter op stal.omdat het makkelijker was, deed zij m zadelmak maken. voor een zeer, zeer hoge prijs, dat wel .maar het scheelde wel heen en weer rijden naar een andere locatie.
toen ik eens onverwachts langskwam, zat de staljongen erop. een mentaal gehandicapte jongen, die er was voor simpele karweitjes, en het veegwerk. geen ruiter, of paardenliefhebber,maar daar geplaatst door een sociale instelling.
toen ik daar wat van zei , werd er door haar gezegd ; je denkt toch niet dat IK erop gaat ? mij teveel risico, en dan gaat strax mn wedstrijdseizoen naar de knoppen door een val...
(paard was kuikenmak btw. )

als ik niet onverwacht mag kijken, zou ik het zeker niet vertrouwen..

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:09

Toen ik nog zadelmak maakte wilde ik ook liever niet dat de eigenaren er in het begin bij waren. Om meerdere redenen:

1 vaak zijn de paarden in het begin met zadel op doen en longewerk niet geheel braaf en moet je ze corrigeren ( niet platslaan) en veel eigenaren vinden dat zielig.
2 sommige paarden reageren zo heftig op dingen, dat de eigenaren wat bang worden van hun eigen paard, als ze dit niet hebben gezien en het paard door het proces heen gewoon braaf is geworden, dan hebben die eigenaren niets tussen hun oren zitten als ze er wel de eerste keer zelf weer op mogen.
3. Concentratie, ik ben zo vreselijk gefocussed als ik met jonge dieren werk dat ik geen tijd heb om dingen uit te leggen of vragen te beantwoorden in het hoe,wat en waarom.
4. Praktisch, als de eigenaren willen kijken, dan moet alles op afspraak wat gewoon teveel tijd kost. Ik kan ter plekke bedenken dat het dier een dagje vrij moet hebben, omdat ie wat overstuur was van de dag ervoor en zijn spieren een klap hebben gehad, die vrije dag kan ik hem niet geven als de eigenaren willen kijken.

Na een week mag je bij mij komen kijken, maar de eerste week wil ik even mijn eigen tijd indelen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:28

dan zou ik paard daar niet laten inrijden, lijkt me niet zuiver

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:29

spicegirl schreef:
een paar jaar geleden, stond mijn paard bij een -toen-bekende dressuur ruiter op stal.omdat het makkelijker was, deed zij m zadelmak maken. voor een zeer, zeer hoge prijs, dat wel .maar het scheelde wel heen en weer rijden naar een andere locatie.
toen ik eens onverwachts langskwam, zat de staljongen erop. een mentaal gehandicapte jongen, die er was voor simpele karweitjes, en het veegwerk. geen ruiter, of paardenliefhebber,maar daar geplaatst door een sociale instelling.
toen ik daar wat van zei , werd er door haar gezegd ; je denkt toch niet dat IK erop gaat ? mij teveel risico, en dan gaat strax mn wedstrijdseizoen naar de knoppen door een val...

Dat meen je niet en dan ook nog zoveel geld vragen , ronduit schandalig

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 02:04

Dan zou ik mijn paard daar niet plaatsen. De redenen die chikohaa noemt zijn voor mij allemaal redenen om mijn paard daar niet aan toe te vertrouwen! Maar goed ieder eigen keuze natuurlijk!

Colorado

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 02:18

Ik zou er zelf ook bij willen zijn maar wat chikohaa zegt kan ik me helemaal indenken en dat zou ik zelf ook hebben. Ik werk op het moment op een stal met jonge renpaarden die vaak nog ingereden moet worden, er staan hier flink wat paarden en het is soms al lastig met tijd. Ik zie niet voor me hoe het mogelijk zou zijn afspraken te maken met eigenaren om ergens bij te kunnen zijn. Wat als de eigenaren net iets later zijn dan gepland? Hele dag naar de knoppen. Wat als een paard iets langer de tijd nodig heeft (een ander paard ervoor bijvoorbeeld) of inderdaad, wat als je op de dag zelf bedenkt dat iets anders een beter idee zou zijn voor het paard op dat moment? Wat als de dierenarts of hoefsmid langskomt die dag, dan is het nu al van te voren niet in te delen want iedereen is zo nu en dan ergens nodig en dan moet alles weer omgegooid worden. Ik zou gek worden van al dat geregel :+

Maargoed, ik zou zoiets sowieso al niet aan iemand anders overlaten.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 02:27

Er is een groot verschil tussen elke keer komen kijken (al dan niet op afspraak) als je paard bereden wordt en gewoon altijd welkom zijn. Natuurlijk kan de zadelmakmaker niet elke dag zijn schema aanpassen aan al zijn 'klanten', dat lijkt mij vanzelfsprekend! Maar dat is ook helemaal de vraag niet. De vraag is of het normaal is dat je (de eerste tijd) niet welkom bent, nou nee dat lijkt mij niet normaal, sterker nog; behoorlijk verdacht. Ik zou mijn jonge kwetsbare paard daar nooit achterlaten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:04

genja schreef:
Ligt eraan of je helemala niet welkom bent of bv wel 1x in de week. Als je helemaal niet welkom bent zou ik mij twijfels hebben bij bv 1x per week niet.
Als het iemand is die voor zijn beroep paardenzadelmak maakt en er dus meerdere heeft staan wordt het wel lastig werken als je de eigenaars er bij willen zijn. Die wil om die tijd en die wil weer om die tijd je kan dan zelf je dag niet indelen en bent alleen maar druk met afspraken en mensen ontvangen werkt niet echt prettig door lijkt me.

Maar is dat dan niet een deel van je job. Je wordt betaald voor een dienst, dan is het toch normaal dat mensen die dienst willen controleren? En dat je daarvoor je dagplanning soms wat moet aanpassen, tsja, dat moet iedere werkende mens he. Als er ineens een spoedvergadering gepland is of een klant kan alleen maar op een bepaald tijdstip komen, dan moet ik mijn andere taken daar rond plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:17

spicegirl schreef:

Gebeurt bij veel 'grote namen'. De stagairs of stalruiters zitten er 5x per week op, terwijl je betaalt voor en vertrouwt op de expertise van de 'grote naam'...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:24

Inderdaad, dat is dacht ik wel algemeen bekend.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:27

Bij mij zouden de alarmbellen dan ook gaan rinkelen... Als de eigenaar het zelf niet wil á la, maar als het al niet mag... Zou er geen lekker gevoel bij hebben :n

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:32

Ik was er steeds bij. We hadden afgesproken dat ik op een bepaalde tijd zou langskomen. Dan zou er gewerkt worden. Het kon soms wat later worden, maar niet veel. Na drie dagen mocht ik al opstappen en zelf een stukje rijden, onder begeleiding van de trainer. Dat ging heel goed. Het is best wel snel gegaan, omdat het zo goed ging. Er hoefde ook niet zoveel te gebeuren op de grond, dat scheelde al.
Ik heb bij verschillende adressen gekeken, maar deze was voor mij best dichtbij, en ik wilde mijn paard geen maanden kwijt zijn. Dat kan ook wel eens verschillen.

Ik vind het gewoon niet fijn om niet naar mijn paard te kunnen gaan, vanwege een stukje training. Maar ik kan ook begrijpen dat een trainer geen eindeloze discussies aan de bakrand kan gebruiken bij het trainen. Ik heb filmpjes en foto's gemaakt voor mezelf. Ook heb ik goed advies gekregen hoe verder op te bouwen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:48

Lijkt me dat het juist wel de bedoeling is dat je erbij bent. Tenslotte ga je zelf met hem straks verder, scheelt dan enorm wanneer je weet hoe hij zich bij het inrijden gedroeg en welke knoppen hem zijn geleerd.
Het is onzin dat je er niet bij mag zijn. Wanneer er geen logische verklaring wordt gegeven zou ik hem daar weghalen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:49

IngridM schreef:
ja wij ook maar dat is niet de vraag :-)

Dat is wel de vraag, als jij er bij wilt zijn ben je er bij, ti's jouwpaard jij bepaald..

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:52

Het heeft natuurlijk voordelen en nadelen.

Misschien raakt het paard wel te snel afgeleid als zn baasje erbij is.
en een voordeel voor die mensen: er komt niet telkens bezoek.

Alle nadelen zijn al wel opgenoemd denk ik.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:45

Naar mijn mening kán er geen 'logische verklaring' worden gegeven. Alle argumenten die hier voorbij komen leggen voor mij absoluut geen gewicht in de schaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:58

Francii schreef:
Het heeft natuurlijk voordelen en nadelen.

Misschien raakt het paard wel te snel afgeleid als zn baasje erbij is.

Ook dan weet je dat je met niet zo'n beste trainer te maken hebt, lijkt me...

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:02

Misschien voor de concentratie van paard / ruiter?

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:22

ik vind dit raar want dan ga je meteen afvragen: wat heeft deze train(st)er te verbergen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 18:19

Sonja schreef:
[Gebeurt bij veel 'grote namen'. De stagairs of stalruiters zitten er 5x per week op, terwijl je betaalt voor en vertrouwt op de expertise van de 'grote naam'...

ja dat is mij inderdaad ook wel bekend ;) Is niet erg als je de prijs ervoor betaalt dan lager zou zijn dan de normale prijs maar helaas, dat gebeurt dan weer niet :-)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:57

Ik vind het zeker niet normaal en zou mijn paard zeker niet bij zo iemand neer zetten.
Ik zou sowieso mijn paard niet wegbrengen ze komen maar naar mij dan maar wat meer betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:17

Het kan twee kanten op.
Het is vrij normaal dat je geen pottekijkers wilt hebben in een fase waarin het paard op jou ingesteld moet worden, want ook al wordt er niks gezegd, je voelt toch druk en dat kan storend werken. Ook op het paard.

Aan de ander kant gebeurt het inderdaad ook wel regelmatig dat de africhter er zelf helemaal niet mee aan de gang gaat, maar er pas in een later stadium op gaat, maar daar niet voor uit wil komen.

Het is niet persee abnormaal, maar je kunt er best vraagtekens bij zetten. Maar daarvoor moet je dan wel bij die stal zijn, hier is het alleen gissen...
Als ze goede redenen hebben, hebben ze ook geen moeite om die duidelijk te maken aan je.
Als ze geen uitleg hebben, zou ik ze niet zo vertrouwen, denk ik. Onverwacht op komen dagen kan dan veel duidelijkheid scheppen....

JessicaD88 schreef:
Naar mijn mening kán er geen 'logische verklaring' worden gegeven. Alle argumenten die hier voorbij komen leggen voor mij absoluut geen gewicht in de schaal.

Vertel eens wat over jezelf, hoe sta je in de discussie, als africhter of als klant?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:27

IngridM schreef:
Sonja schreef:
[Gebeurt bij veel 'grote namen'. De stagairs of stalruiters zitten er 5x per week op, terwijl je betaalt voor en vertrouwt op de expertise van de 'grote naam'...

ja dat is mij inderdaad ook wel bekend ;) Is niet erg als je de prijs ervoor betaalt dan lager zou zijn dan de normale prijs maar helaas, dat gebeurt dan weer niet :-)

De prijs is gebaseerd op het feit dat er een stagiare op klimt :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:35

Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard strontvervelend wordt als de eigenaar in de buurt is. Dus ja, ik kan me het goed voorstellen dat africhters, die tenslotte hun nek wagen, zéker in het begin afleiding door eigenaren willen voorkomen. Maar op een gegeven moment zal die eigenaar toch welkom horen te zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het behoorlijk verdacht over komt als mensen de hele tijd geweigerd worden. Er zijn daarom ook mensen die de voortgang van de aan hen toevertrouwde dieren op film zetten.

Komt een eigenaar op een onhandig tijdstip, 5 minuten voordat je op zijn paard klimt (voor het eerst) dan zou ik de eigenaar met een zak drop in de schuur of de kantine neerzetten. Biertje helpt soms ook (vooral bij mannen).

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:08

Lusitana schreef:
JessicaD88 schreef:

Vertel eens wat over jezelf, hoe sta je in de discussie, als africhter of als klant?

Ik sta in de discussie als (potentiele) klant.