Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:32

zou je kunnen vragen waar de haflinger vandaan komt.
als ik denk waar hij vandaan komt, kan ik je misschien nog wat tips geven.
mag ook via pb.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:33

Nicole schreef:
Pien28 schreef:
Het paard is weer de dupe van niet goed nadenkende mensen.
Arm dier gaat van hot naar her , wordt jong al een paar keer gereden.En is nu weer ergens ongewenst.
Als de eigenaresse nu echt een hart voor die haf heeft gaat ze ermee aan de slag; goed verzorgen opvoeden, zich verdiepen in ZE, luizen en mijten infectie.
Wie weet wat een kanjer ze er dan aan heeft.De haflinger zal toch wel iets hebben waarom ze op haar viel?
Alle adviezen hier van recht halen en terugbrengen snap ik niet.
Het is toch geen auto of fiets die je zo weer te koop zet op marktplaats?

TS hoe is het nu met de haflinger?

Het is niet mijn beslissing en mijn keuzes.. Dier heeft voor de rest goed hoor :) elke dag een schone stal, gehele dag door buiten en word gewoon onderhouden en gepoetst..

Even een heel belangrijk punt, laat de nieuwe eigenaar met spoed een zomer exceem deken kopen! deze heb je al rond de 70 euro. Dit bespaard je zoveel leed.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:27

Nicole schreef:
Laten we zeggen het is OVERDUIDELIJK te zien aan de manen en staart dat het dier eczeem heeft :)

Goh, dat ze daar dan pas na de koop achter komen hè, terwijl het zo OVERDUIDELIJK is.

Bevestigt toch weer mijn verhaal: als iets zichtbaar is dan heet het geen 'verborgen gebrek' meer. Hoe duidelijker zichtbaar, des te minder verborgen :7 .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:03

Mijn paard begon ook plotseling in de winter te schuren, hoofd, manen en staart lagen helemaal open. Ook de schoft moest het ontgelden. We dachten echt dat het zomereczeem was (toonde alle kenmerken).
Uiteindelijk bleek het havermijt te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:25

NiFallor schreef:
Nicole schreef:
Laten we zeggen het is OVERDUIDELIJK te zien aan de manen en staart dat het dier eczeem heeft :)

Goh, dat ze daar dan pas na de koop achter komen hè, terwijl het zo OVERDUIDELIJK is.

Bevestigt toch weer mijn verhaal: als iets zichtbaar is dan heet het geen 'verborgen gebrek' meer. Hoe duidelijker zichtbaar, des te minder verborgen :7 .

Als je geen ervaring met eczeem hebt laat je het je makkelijker 'aanpraten'
Hier ook het draadverhaaltje, ik was zelf niet mee geweest om de pony te bekijken maar toen hij gebracht werd en de trailer uit liep zag ik het meteen.. Maar nee hoor, komt door het draadje.. 2 weken later zat hij op zijn kont in het land te schuren.. Pony is terug gegaan en ze hebben hem daarna weer aan iemand (een bokker die het verhaal gelezen had) aangeboden, hij had weer geen eczeem..

Edit: mijn eigen pony had het ook in ergere vorm, die liep 24/7 buiten, in de zomer met eczeemdeken, in de winter een winterdeken maar je zag in de winter wel dat hij eczeem had, vooral aan zijn manen.

Of hij wel of geen eczeem heeft laat ik me niet over uit, als er door een dierenarts naar gekeken is en die zegt ook dat het eczeem is dan kan je daar wel vanuit gaan lijkt mij..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:28

Wat is de reden dat de vorige eigenaar het paard maar een maand gehad heeft?

Is deze vorige eigenaar een particulier of handelaar (had dit al 2x eerder gevraagd, maar ik denk dat er overheen gelezen is)?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:34

Soms kan het gebeuren dat een dier in zo'n ernstige mate exceem heeft dat inslapen nog de beste optie is, klinkt hard maar is wel zo diervriendelijk. Deze handelsdieren worden eerst jaren van hot naar her verkocht en dan belanden ze alsnog in de salami.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:48

bigone schreef:
Soms kan het gebeuren dat een dier in zo'n ernstige mate exceem heeft dat inslapen nog de beste optie is, klinkt hard maar is wel zo diervriendelijk. Deze handelsdieren worden eerst jaren van hot naar her verkocht en dan belanden ze alsnog in de salami.

Maar hoe kom je er bij dat dit dier een dusdanige vorm heeft dan? Ik zou graag een foto zien van de wonden en dergelijke. Hoe ernstig deze zijn.
Eczeem zou best kunnen, alleen in zomereczeem geloof ik niet zo. Knutten zijn niet actief onder de 10 graden. Hier in het noorden hadden we rond eind februari al maanden geen temperaturen boven de 10 graden gehad, boven de 7 was al veel. Dat betekent dus dat zo'n mug al maanden niet actief is, het speeksel van zo'n mug is dus ook al maanden uit het systeem. Vandaar dat ik denk dat een andere bron van jeuk actief is.
Ik denk dat ik een foto heb gezien van de haflinger, maar van veraf en ik zie piekerige manen.
Misschien is het wel mijt of stress waardoor het dier jeukt. Op zomereczeem kun je ook niet testen, dat bestaat niet, dus een da kan ook nooit met 100% zeggen dat het ZE is. Ik vraag me dan af waar dat op gebaseerd is. Voor het zelfde geld was je 2 maal met sebacil en is het euvel opgelost en schuif je de verkoper met je rechtbijstand een verborgen gebrek in de maag, die er helemaal niet is. Als het wonden van vorig jaar zijn, dan had men dat bij de bezichtiging toch ook kunnen constateren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:45

Ik denk ook niet dat het dier z.e. heeft, echter, mocht dat wel het geval zijn en daar nu al dusdanig last van hebben dan vind ik opnieuw in de handel brengen asociaal tov het dier, vandaar mijn opmerking over inslapen cq slachten, niet dat dat specifiek hier zo moeten gebeuren.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:58

Zoals ik hier lees denk ook ik dat er iets anders is als zomer eceem
Wij hebben ee friese merrie die haar staart en onderste deel manen kam in de zomer zo schuurt dat het een heel open pussig vies bloedbad is. Da komt regelmatig in de zomer om de wond te controlere

Echter is hier op korte manen na niets meer van te zien. En dit is echt de aller aller ergate vorm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:56

o0eefje0o schreef:
Zoals ik hier lees denk ook ik dat er iets anders is als zomer eceem
Wij hebben ee friese merrie die haar staart en onderste deel manen kam in de zomer zo schuurt dat het een heel open pussig vies bloedbad is. Da komt regelmatig in de zomer om de wond te controlere

Echter is hier op korte manen na niets meer van te zien. En dit is echt de aller aller ergate vorm

en bij die fries is het geen zomereczeem?Wat dan wel?
Loopt dat paard dag en nacht buiten zomers?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:15

jha dat is wel zomer exeem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:21

o0eefje0o schreef:
jha dat is wel zomer exeem!

Staat die op stal Snachts? Mijn pony had het ook behoorlijk maar met een deken was dat wel goed op te lossen, hij stond nooit op stal dus echt schuren kon hij niet maar hij had alleen nog wat plekjes op zijn hoofd waar de deken niet zat (rond zijn ogen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:58

Ik heb ook een eczemer en idd met een deken is het goed te doen en hoeven ze er geen last van te hebben. Mits je die op tijd op doet en ook om laat. Zonder deken is het voor een eczemer niet te doen in de zomer.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:41

deken krijg ik er helaas bij opa en oma niet in is uit den boze maar goed daar gaat het topic niet over

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:12

als het nu nog wonden zijn, is eczeem niet logisch...ook de zwaardere eczemers hebben nu op korte manen en kort haar weinig zichtbare tekenen, ja wat hardere manenkam eventueel met richels., maar geen wonden etc...dan zou ik eerder aan stress(wat een hele logische zou kunnen zijn ivm twee keer verhuizen op korte tijd, ) , allergie, mijten , voedselgevoeligheid, of een combinatie van het 1 en ander denken.
zou er eventueel nog eens een andere DA naar laten kijken.
ik heb mijn DA paar jaar terug zo ongeveer een masterclass eczeem kunnen geven, ik had een eczemer en ik had meer kennis dan hij zelf, gaf hij ook grif toe trouwens :+

wat betreft "karakter" sja, kwestie van goede begeleiding en opvoeden die handel, Hafjes kunnen nu eenmaal wat drammerig en lomp zijn, maar dat is echt ene kwestie van opvoeden :j en aan het werk zetten..hafjes die zich vervelen...zullen gaan vervelen ;)

daarnaast, sja het is gewoon niet wijs geweest van de kopers, ongekeurd kopen, waardoor ze hun onderzoeksplicht dus hebben verzaakt, een jong groen dier aankopen terwijl ze zelf zo te lezen geen ervaring hebben met jong spul of überhaupt flink ervaring met .(en een paar keer onder het zadel is groen... verre van ingereden, zadelmak is het hoogste wat je er aan kan hangen kwa kwalificatie)
maar ja, daar doe je nu weinig meer aan...als je zegt "had ik maar. ben je bij had al te laat"
wettelijk gezien is de consument redelijk goed beschermt bij aanschaf bij een handelaar/bedrijf, maar als het bij een particulier vandaan komt zijn de regeltjes al een stuk minder. en hebben de kopers waarschijnlijk pech en is het nu kijken wat ze willen/kunnen
doorverkopen en hopen dat het beestje nu wel goed terecht komt ipv dat er van hot nara her mee gesleept word.
of er gewoon voor gaan met begeleiding.