Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:45

Ragdollcat schreef:
Nogmaals, het is jammer dat ze het na amper 5 maanden alweer kwijt wilt, er is blijbaar niet goed over nagedacht bij het aanschaffen van een paard.

Wat een niet ter zake doende opmerking, aub geen sentimenteel geklets over het wel/niet van een paard verkopen, het gaat hier om heel iets anders, dus on topic blijven ajb.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:46

Meldingsplichtig weegt zwaarder dan onderzoeksplicht.
Als TS naar het medische verleden heeft gevraagd dan had de verkopende partij het horen te melden.
Het hoeft nu een verkoop niet in de weg te staan, laat het bekijken door een goede DA, vastleggen en dan heel veel succes met de verkoop, hopelijk vind je een geweldige nieuwe baas voor je paard.
In de tussentijd kan je altijd kijken wat jurisch je mogelijkheden zijn, gelijk hebben en krijgen zijn wel 2 heel verschillende zaken en kijk ook goed naar de kosten/baten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:57

Waar heb je het paard gekocht? Van een professionele partij of van een particulier?

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:04

ik heb hetzelfde problemen..
Ik kocht mijn paard een jaar geleden.
Helemaal goed gekeurd maar toen ik hem actief ging rijden kwamen de problemen.
we vermoeden dat hij tijdens de keuring pijnstillers of zo iets heeft gehad,
Maar we kunnen er niks tegen doen aangezien er tijdens de keuring bloed is afgenomen en dat bloed hebben ze per ongeluk weg gegooid =| ..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:14

xdanieijer schreef:
Maar we kunnen er niks tegen doen aangezien er tijdens de keuring bloed is afgenomen en dat bloed hebben ze per ongeluk weg gegooid =| ..

Sowieso is een jaar later niets meer te traceren. Het bloed moet toch wel zo snel mogelijk onderzocht worden om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Dit kan tot een paar weken maar een jaar later zullen ze niets meer vinden, en heeft bloed bewaren dus ook geen zin.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:26

Jes schreef:
xdanieijer schreef:

Sowieso is een jaar later niets meer te traceren. Het bloed moet toch wel zo snel mogelijk onderzocht worden om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Dit kan tot een paar weken maar een jaar later zullen ze niets meer vinden, en heeft bloed bewaren dus ook geen zin.

ja maar we wisten na een maand al dat die niet goed was en het bloed is toen gelijk onderzocht.
maakt niet uit , ben alsnog super blij met hem :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:22

Anoeska27 schreef:
SeBart schreef:
Toch ben ik benieuwd hoeveel van jullie die zeggen dat een peesblessure niks uitmaakt, zo'n paard ook daadwerkelijk kopen als dit gemeld word.

Dat hangt van het gebruiksdoel af, voor recreatie zou ik er een paard niet om laten staan.

Zou zeker liggen aan het bedrag wat ik er voor moest betalen ook en wat voor blessure het geweest is en of deze volledig genezen is verklaard.

thea1978

Re: Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:28

Je hebt als koper een half jaar de tijd om de koop terug te draaien, mits je in je recht staat natuurlijk. En zolang je consument bent en niet vanuit een bedrijf de aankoop hebt gedaan. Zolang jij als consument het paard hebt gekocht en de verkoper is een handelaar of anderzins bedrijf in de paarden dan sta je best sterk. Maar dan alleen als de blessure niet gemeld is en dit een blessure is die weer de kop op kan gaan doen bij het gebruiksdoel waarvoor jij het paard hebt gekocht. Ook is het zo dat in principe het probleem bij het paard wel aantoonbaar moet zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:16

SeBart schreef:
Er is verder niks aan het paard te zien of te merken. Loopt prima zijn rondjes, niks mee aan de hand. Ik ben hier achter gekomen omdat ik hem te koop heb staan en via via iemand bij me kwam die interesse had. Deze mevrouw is bekend met dit ras en heeft via het stamboek verder onderzoek gedaan en kwam dus met dit verhaal. Is niet een groot probleem, behalve dat ik hem wegens omstandigheden moet verkopen en het voor mij nu natuurlijk een stuk moeilijker is hem te verkopen met een oude ''genezen'' peesblessure, en dan ook nog enigzins het geld er uit te halen wat ik er voor betaald heb.

en je gelooft wel zo een verhaal van iemand die via via bij je kwam?
Als een blessure genezen is en het paard loopt goed op het moment je het koopt dan is er niks op de verkoper te verhalen. Al helemaal niet wanneer je het dier niet hebt laten onderzoeken voor je het kocht.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:19

thea1978 schreef:
Je hebt als koper een half jaar de tijd om de koop terug te draaien, mits je in je recht staat natuurlijk. En zolang je consument bent en niet vanuit een bedrijf de aankoop hebt gedaan. Zolang jij als consument het paard hebt gekocht en de verkoper is een handelaar of anderzins bedrijf in de paarden dan sta je best sterk. Maar dan alleen als de blessure niet gemeld is en dit een blessure is die weer de kop op kan gaan doen bij het gebruiksdoel waarvoor jij het paard hebt gekocht. Ook is het zo dat in principe het probleem bij het paard wel aantoonbaar moet zijn.

Een half jaar het recht om terug te draaien?
Volgensmij klopt dit niet helemaal.

Toen ik mijn paard kocht, heb ik ook nog gesproken over eventuele
proeftijd, stel het klikt niet, of er komt idd wel iets achter.
Maar dit wilde zij niet.

Het ligt dus echt aan de verkoper wat hij/zij wilt.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:29

Volgens de wet wel ;)
Als er binnen het eerste half jaar na aankoop een verborgen gebrek zich openbaart, is het aan de verkoper om aan te tonen en te bewijzen dat op de dag van aankoop dit gebrek niet aanwezig was.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:33

Als het gaat om het paard wat je te koop hebt staan op de bokt markt dan heb ik een vermoeden van waar je het paard gekocht hebt (herken het contract namelijk ook). Ik heb ook een paard gekocht bij deze verkoper (als het dezelfde is) en voor zover ik weet is dit niet iemand die mensen oplicht. Daarbij vind ik het nogal onzin dat je na 5 maanden moeilijk gaat doen over een oude, genezen peesblessure, terwijl het paard daar geen last (meer) van heeft. Als je zekerheid had willen hebben over de gezondheidstoestand van het paard dan had je deze moeten laten keuren of had je in ieder geval aan de verkoper moeten vragen of deze op de hoogte was van oude blessures/gezondheidsklachten. Indien je dit niet gedaan hebt vind ik dat je daar ook niet nu op terug moet komen.
Hoe je er wettelijk voor staat weet ik niet, maar uiteindelijk heb je als koper onderzoeksplicht en zoals het er nu naar uitziet heb jij je daar ook niet aan gehouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:35

Dat half jaar geldt volgens mij alleen wanneer je van een handelaar koopt Tinus, dus niet wanneer je van een particulier koopt :)

TS: als het gaat om een niet zo spectaculaire blessure die een tijd geleden plaats heeft gevonden en prima genezen is, dan kan ik me voorstellen dat een verkoper er niets over zegt omdat die het simpelweg als weinig relevant beschouwd.

Heb jij zelf wel duidelijk gevraagd naar het blessure-verleden van het paard?

Als je als koper niet de moeite neemt om te keuren (terwijl keuren zelfs nog in het contract genoemd wordt) en je het gesprek zelf wat oppervlakkig hebt gehouden en niet goed door hebt gevraagd over het paard, dan vind ik het persoonlijk niet zo raar dat niet elk dingetje dat ooit is gebeurd verteld wordt.

Heb jij echter gewoon normaal informatie gevraagd over het gedrag en de gezondheid van het paard en of hij wel eens wat mankeert, en de verkoper zegt daar op dat het dier nooit iets heeft gehad, dan is het al een ander verhaal.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:40

Er is ook geen verborgen gebrek geconstateerd, want TS heeft zelf niets vernomen terwijl ze het paard al een aantal maanden in bezit had.
Door de verkoop van dit paard heeft ze via horen zeggen dat dat paard vroeger een blessure heeft gehad, maar paard heeft nergens geen last van.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:55

kamatz schreef:
Volgens de wet wel ;)
Als er binnen het eerste half jaar na aankoop een verborgen gebrek zich openbaart, is het aan de verkoper om aan te tonen en te bewijzen dat op de dag van aankoop dit gebrek niet aanwezig was.

Ik denk niet dat dit klopt, je kan namelijk niet bewijzen dat iets er niet is/was. In principe is het in het Nederlands recht zo dat wie stelt moet bewijzen. Dus als de koper stelt dat het paard een gebrek heeft die voor de koop aanwezig en bekend was, zal in eerste instantie de bewijsplicht bij de koper liggen en niet bij de verkoper.

Het zou anders ook wel heel krom zijn; dan kan een koper met elke willekeurige blessure die het paard oploopt binnen enige tijd na de koop terug naar de verkoper en die mag dan bewijzen dat het paard dat niet had toen ie verkocht werd.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:33

Toch staat het zo in de wet omschreven.
Is het na het eerste half jaar, dan is het aan de koper om te bewijzen dat op de dag van aankoop dit gebrek al aanwezig was.

Een stukje gekopieerd ;)

Feit: Je kunt terug gaan naar de verkoper. Het nieuwe consumentenrecht bepaalt namelijk dat als een dier binnen een termijn van 6 maanden ziek wordt, het aan verkoper is om te bewijzen dat het beest bij aflevering gezond was. Als het dier echter ziek wordt na de termijn van 6 maanden na aankoop, moet de koper bewijzen dat het beest al ziek was bij levering. Een verklaring van bijvoorbeeld de dierenarts kan dan als bewijs dienen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:38

kamatz schreef:
Is het na het eerste half jaar, dan is het aan de koper om te bewijzen dat op de dag van aankoop dit gebrek al aanwezig was.

Een stukje gekopieerd ;)

Feit: Je kunt terug gaan naar de verkoper. Het nieuwe consumentenrecht bepaalt namelijk dat als een dier binnen een termijn van 6 maanden ziek wordt, het aan verkoper is om te bewijzen dat het beest bij aflevering gezond was. Als het dier echter ziek wordt na de termijn van 6 maanden na aankoop, moet de koper bewijzen dat het beest al ziek was bij levering. Een verklaring van bijvoorbeeld de dierenarts kan dan als bewijs dienen.

Het dier is niet ziek, maar heeft ooit een peesblessure gehad volgens 'horen zeggen' !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:58

Fransje_70 schreef:
Ragdollcat schreef:
Nogmaals, het is jammer dat ze het na amper 5 maanden alweer kwijt wilt, er is blijbaar niet goed over nagedacht bij het aanschaffen van een paard.

Wat een niet ter zake doende opmerking, aub geen sentimenteel geklets over het wel/niet van een paard verkopen, het gaat hier om heel iets anders, dus on topic blijven ajb.

Ik mag zeggen wat ik ervan vind, en dat doe ik dan ook gewoon. Als TS het erg vind of wat dan ook, dan kan ze dat zelf kenbaar maken.

Dank u wel.

Ik overdrijf zeker niet, dat het wel erg snel is. Na amper 5 maanden alweer kwijt willen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:59

Maar doet niet ter zake bij dit topic.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:02

Die 6 maanden termijn geldt enkel en alleen indien het gaat om een koop van een bedrijf, dus in de hoedanigheid van een bedrijf. Ik heb al vanuit mijn optiek hier in dit topic al genoeg juridisch advies gegeven, dat is wat juridisch mogelijk is (geloof mij maar aangezien dit mijn beroep is)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:07

Geen keuring... :roll: Maar goed is gebeurd nu... Jammer dat de vorige eigenaar dit niet heeft vermeld (of vergeten was?). Ik vrees helaas dat je ook niet meer echt een poot hebt om op te staan... Hoe heb je gemerkt dat hij een oude (zware) blessure heeft gehad? Heeft hij er last van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:21

@TS: begrijp ik het goed dat een potentiële koper met dit verhaal bij je is gekomen? Je geeft aan dat paard geen last heeft van de oude blessure die hij volgens de potentiële koper! zou hebben. Heeft die potentiële koper toevallig ook een flink lager bod gedaan met dit verhaal als motivatie?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:47

DatBenIkNou schreef:
kamatz schreef:

Een stukje gekopieerd ;)

Het dier is niet ziek, maar heeft ooit een peesblessure gehad volgens 'horen zeggen' !

Dat weet ik en dat schreef ik daarboven ook al :j
Ik reageerde alleen op het stukje dat het daadwerkelijk wel zo in de wet beschreven staat.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:02

En het klopt totaal niet wat je zegt kamatz. Lees mijn eerdere post maar na.

En sorry als ik drammerig met dit overkom, maar er veel mensen zijn in de veronderstelling van de 6 maanden termijn. Terwijl dit niet zomaar geldt, enkel bij bedrijven en niet voor particuliere verkoop.

Mensen als jullie niet juridisch zijn onderlegd, dan moet je ook niet "dingen" gaan roepen. Hierdoor raken nog meer mensen in verwarring.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:07

kamatz schreef:
Je hebt een paard gekocht met een koopovereenkomst voor recreatief gebruik, waarvoor blijkt dat het paard geschikt is, want heeft nergens geen last van. Daarnaast heb je ook geen klinische keuring laten uitvoeren.

En consumentenkoop zou ik nog maar niet zo zeker van zijn, want dat houdt in dat er een overeenkomst geschied van een persoon die handelt uit naam van een bedrijf of beroep en een persoon die niet handelt uit naam van een bedrijf of beroep.

Ik zou ook eerst maar eens een foto laten maken van dat been, want om zomaar iets aan te nemen van een potentiële koper, wat zeker niet zwart op wit staat???

@Douraque
Dat had ik ook al in een eerdere post geschreven :j