Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Patty83 schreef:Waarom gaat deze vergelijking niet op?
Er wordt hier gezegd dat bijrijders betalen om te rijden, net als op een manege. Ik hoef dan als eigenaar mss geen geld te verdienen aan mijn paard, maar dat paard is er ook zeker niet om bijrijders goedkoop te laten rijden toch?!
De bedragen die over het algemeen betaald worden door bijrijders dekken echt de kosten van die dagen niet hoor (niet in dit deel van het land tenminste...)(
Fiffill schreef:Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.
JunkDeLuxe schreef:Hangt er vanaf..
Als mijn paard echt maar 1 week kreupel zou staan, zou mijn bijrijder dus 3 dagen verliezen. Die haalt ze later dan gewoon in, heeft ze toch gereden waar ze voor betaald.
Staat mijn paard bv een hele maand kreupel, dan zou ik het eigenlijk niet zo goed weten..
Bijrijder kan niet rijden, dus zou ze eigenlijk ook niet moeten betalen. Maar als ze dan ook geen 1x komt om te poetsen, of gewoon komen kijken hoe het gaat, zou ze achteraf ook niet meer moeten terug komen, denk ik. Als het alleen maar om het rijden gaat, hoeft het voor mij niet..
Ik weet het niet goed. Vraag me ook af, moet ze alleen betalen als het allemaal leuk en lollig is? Symbolische €20 voor die kreupele maand zou wel heel veel voor me betekenen, denk ik. Ik zou nooit verlangen dat ze mee in de rekeningen gaat betalen (tenzij de oorzaak van de kreupelheid 100% aan haar te wijten is, maar wanneer weet je dat?), maar ik zou het toch best l*llig vinden als ze alleen voor de 'leuke' dingen te vinden is, en meteen haar schup afveegt wanneer het even moeilijk wordt.. Je neemt een bijrijdpaard (ik toch destijds) om een band te krijgen met een paard, wat op een manege veel moeilijker gaat, dus ik zou wél verwachten dat ze ook de 'moeilijke' dingen er bij neemt. Die verantwoordelijkheid hoort voor mij bij een bijrijdpaard. Niet perse financiël hoor, maar ik zou wel verwachten dat ze komt poetsen/kijken/knuffelen. Dat hoe dan ook. En als ze dat effectief zou doen, zou ik me financiël nergens aan storen, denk ik.

MirandaDvG schreef:Fiffill schreef:Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.
@ Brainless en @ Fiffill:
Uhm TS schrijft:
Mijn paard is bijvoorbeeld vorige week flink kreupel geweest, waarschijnlijk uitgegleden. Hoe regelen jullie dat met jullie bijrijdsters?
Het gaat hier dus niet om een langere tijd, maar om een week.
In haar 2e post bevestigd ze dat ook
Fiffill schreef:Andersom moet je het ook maar treffen met eigenaars hoor, ik heb het altijd heel erg getroffen maar ook wel eens anders gehoord en je ziet het idd genoeg op bokt (de meest idiote bedragen komen er ook voorbij soms) het moet toch van beide kanten komen
jes_sira schreef:Fiffill schreef:Andersom moet je het ook maar treffen met eigenaars hoor, ik heb het altijd heel erg getroffen maar ook wel eens anders gehoord en je ziet het idd genoeg op bokt (de meest idiote bedragen komen er ook voorbij soms) het moet toch van beide kanten komen
Ook dat is niet normaal. Natuurlijk niet.
Maar als paardeneigenaren hun paard niet beschikbaar stellen (betaald of onbetaald) hebben meiden die nu bijrijder/verzorger zijn geen mogelijkheid een zeer dure hobby uit te voeren.
Ja op een manege knol rondjes hobbel in een bak.
Dan is het paardrijden buiten de manege een ver weg van je bed show. En dat vergeten ze voor het gemak even.
Ik rijd zelf op een zeer goede manege, dus dan is de keuze natuurlijk ook al sneller gemaakt. Toby schreef:Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.
44Myrthe44 schreef:Toby schreef:Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.
Niet eens, toen ik zelf nog bijrijder was wilde ik juist géén eigen paard, vanwege dit. Ik wilde wel de lusten hebben ervan, maar niet de lasten. De oplossing was een bijrijdpaard!
Ik betaal voor het rijden, dus als ik niet kan rijden, geen geld hoor. Maar daar heb ik met de toenmalige eigenaren niet eens over hoeven te spreken, dat was heel normaal.
Fiffill schreef:]
Nee, en waarom heb jij dan een bijrijder? Omdat jij een liefdadigheidsinstelling bent die meisjes de kans geeft goedkoop te laten rijden? Lijkt me dat jij er ook wat bij te winnen hebt (tijd, bijvoorbeeld). En kosten dekken? Daar moet je geen bijrijder voor hebben, het paard is van jou, jouw kosten. Anders moet je geen paard nemen.
MirandaDvG schreef:Fiffill schreef:Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.
@ Brainless en @ Fiffill:
Uhm TS schrijft:
Mijn paard is bijvoorbeeld vorige week flink kreupel geweest, waarschijnlijk uitgegleden. Hoe regelen jullie dat met jullie bijrijdsters?
Het gaat hier dus niet om een langere tijd, maar om een week.
In haar 2e post bevestigd ze dat ook
ingvdh schreef:Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.
.
ingvdh schreef:Betalen jullie bijrijders ook extra als er vaker dan afgesproken gereden mag worden? Want dan hoor je ze meestal niet en zal er zeker nooit extra betaald worden.
Als ik een bijrijder zou hebben die betaald en na een maand bij me zou komen omdat ze minder heeft kunnen rijden zou het gelijk klaar zijn en mag ze een ander paard zoeken. Het wordt natuurlijk anders als het paard een langere tijd stil staat.
Als bijrijder zou ik ook niet gelijk met mijn handje opgehouden bij de eigenaar staan als ik een week niet heb kunnen rijden.
Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.
Ik kan me ook helemaal vinden in de reactie van jes-sira.
Patty83 schreef:Fiffill schreef:Vergelijken met een manege gaat niet echt op, die moeten ook wat aan hun ruiters verdienen. Mag toch hopen dat een eigenaar zijn paard kan bekostigen zonder bijrijder, anders moet je gewoon geen paard nemen.quote]
Waarom gaat deze vergelijking niet op?
Er wordt hier gezegd dat bijrijders betalen om te rijden, net als op een manege. Ik hoef dan als eigenaar mss geen geld te verdienen aan mijn paard, maar dat paard is er ook zeker niet om bijrijders goedkoop te laten rijden toch?!
De bedragen die over het algemeen betaald worden door bijrijders dekken echt de kosten van die dagen niet hoor (niet in dit deel van het land tenminste...)
Ik heb geen bijrijder, maar anders zou ik er ook niet voor laten betalen. Puur omdat ik vind dat betalen ook wel enige rechten met zich meebrengt voor de bijrijder, en ik geen zin zou hebben om over mijn eigen paard te overleggen.
Ontopic, of een bijrijder blijft betalen hangt helemaal van de persoon af denk ik, er zijn nogal grote verschillen in bijrijders.
Maar in het algemeen denk ik dat de meesten niet blijven betalen en op zoek gaan naar een ander paard.
Als eigenaar blijf je dan ook betalen voor paardje aaien, maar heb je meestal niet zoveel keus (of het moet je veel geld kosten...) Dit is helaas wel eigen ervaring
vuurneon schreef:ingvdh schreef:Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.
.
Gaat puur om een dienst waar je voor betaald; in plaats van manege, mag je ook rijles voor jezelf invullen. Als de instructrice niet kan ivm gebroken been, dan betaal je toch ook niet door? Of heb je dan zoiets van; goh, ik gun haar die extra centen nu ze even niet kan werken?
Je betaalt voor het rijden, dus als je niet kan rijden is het logisch om even met de eigenaar om de tafel te zitten om over de financiën te praten.
vuurneon schreef:ingvdh schreef:Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.
.
Gaat puur om een dienst waar je voor betaald; in plaats van manege, mag je ook rijles voor jezelf invullen. Als de instructrice niet kan ivm gebroken been, dan betaal je toch ook niet door? Of heb je dan zoiets van; goh, ik gun haar die extra centen nu ze even niet kan werken?
Je betaalt voor het rijden, dus als je niet kan rijden is het logisch om even met de eigenaar om de tafel te zitten om over de financiën te praten.