Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:43

Hangt er vanaf..

Als mijn paard echt maar 1 week kreupel zou staan, zou mijn bijrijder dus 3 dagen verliezen. Die haalt ze later dan gewoon in, heeft ze toch gereden waar ze voor betaald.

Staat mijn paard bv een hele maand kreupel, dan zou ik het eigenlijk niet zo goed weten..
Bijrijder kan niet rijden, dus zou ze eigenlijk ook niet moeten betalen. Maar als ze dan ook geen 1x komt om te poetsen, of gewoon komen kijken hoe het gaat, zou ze achteraf ook niet meer moeten terug komen, denk ik. Als het alleen maar om het rijden gaat, hoeft het voor mij niet..

Ik weet het niet goed. Vraag me ook af, moet ze alleen betalen als het allemaal leuk en lollig is? Symbolische €20 voor die kreupele maand zou wel heel veel voor me betekenen, denk ik. Ik zou nooit verlangen dat ze mee in de rekeningen gaat betalen (tenzij de oorzaak van de kreupelheid 100% aan haar te wijten is, maar wanneer weet je dat?), maar ik zou het toch best l*llig vinden als ze alleen voor de 'leuke' dingen te vinden is, en meteen haar schup afveegt wanneer het even moeilijk wordt.. Je neemt een bijrijdpaard (ik toch destijds) om een band te krijgen met een paard, wat op een manege veel moeilijker gaat, dus ik zou wél verwachten dat ze ook de 'moeilijke' dingen er bij neemt. Die verantwoordelijkheid hoort voor mij bij een bijrijdpaard. Niet perse financiël hoor, maar ik zou wel verwachten dat ze komt poetsen/kijken/knuffelen. Dat hoe dan ook. En als ze dat effectief zou doen, zou ik me financiël nergens aan storen, denk ik.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:45

Ik ben bijrijder geweest en heb ook eigen paarden gehad en als eigenaar heb je niet veel keuze als je paard kreupel is, maar als bijrijder heb ik toch nooit betaalt voor een kreupel paard hoor. Wel verzorgt enzo, maar daarvoor betaal ik niet. Als is het 20€ per maand, ik vind betalen voor een paard die niet gereden kan worden niet kunnen. Als je paard kreupelt dan kun je ook een goedkope stal/weide nemen zonder luxe en dure installaties, want die heb je dan in principe ook niet nodig.
Ik vind sowieso bijrijders laten betalen in de meeste gevallen al vergezocht tenzij het gaat om hoger opgeleide paarden. Ik zou in jouw geval al blij zijn als ze ondanks zijn kreupelheid toch nog een deel van de verzorging op haar zou nemen, want 7 dagen op 7 gaan stappen of bandageren en dergelijke (wat in uw geval mischien niet aan de orde is) dat zijn wel degelijk de lasten van het paarden houden en niet de lusten en dan ken ik maar weinig mensen die daarvoor gaan betalen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:45

Patty83 schreef:
Waarom gaat deze vergelijking niet op?
Er wordt hier gezegd dat bijrijders betalen om te rijden, net als op een manege. Ik hoef dan als eigenaar mss geen geld te verdienen aan mijn paard, maar dat paard is er ook zeker niet om bijrijders goedkoop te laten rijden toch?!
De bedragen die over het algemeen betaald worden door bijrijders dekken echt de kosten van die dagen niet hoor (niet in dit deel van het land tenminste...)(

Nee, en waarom heb jij dan een bijrijder? Omdat jij een liefdadigheidsinstelling bent die meisjes de kans geeft goedkoop te laten rijden? Lijkt me dat jij er ook wat bij te winnen hebt (tijd, bijvoorbeeld). En kosten dekken? Daar moet je geen bijrijder voor hebben, het paard is van jou, jouw kosten. Anders moet je geen paard nemen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:47

Fiffill schreef:
Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.

@ Brainless en @ Fiffill:
Uhm TS schrijft:
Mijn paard is bijvoorbeeld vorige week flink kreupel geweest, waarschijnlijk uitgegleden. Hoe regelen jullie dat met jullie bijrijdsters?

Het gaat hier dus niet om een langere tijd, maar om een week.
In haar 2e post bevestigd ze dat ook

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:48

ik vind dat het afhangt van het maandelijkse bedrag en de duur dat het paard ziek/kreupel is.

Mijn bijrijdster betaalde door maar ze had hem dan ook als eigen paard meerdere dagen in de week voor een niet al te hoog bedrag. Ze deed hem al jarenlang. Dan ga je toch niet piepen als het eens even tegenzit?

Maar als ik een paard niet lang zou doen en veel geld moet betalen zou ik het wellicht ter discussie stellen.

Als mijn paard meerdere maanden niet te berijden was zou ik het zelf ter discussie stellen trouwens

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:50

JunkDeLuxe schreef:
Hangt er vanaf..

Als mijn paard echt maar 1 week kreupel zou staan, zou mijn bijrijder dus 3 dagen verliezen. Die haalt ze later dan gewoon in, heeft ze toch gereden waar ze voor betaald.

Staat mijn paard bv een hele maand kreupel, dan zou ik het eigenlijk niet zo goed weten..
Bijrijder kan niet rijden, dus zou ze eigenlijk ook niet moeten betalen. Maar als ze dan ook geen 1x komt om te poetsen, of gewoon komen kijken hoe het gaat, zou ze achteraf ook niet meer moeten terug komen, denk ik. Als het alleen maar om het rijden gaat, hoeft het voor mij niet..

Ik weet het niet goed. Vraag me ook af, moet ze alleen betalen als het allemaal leuk en lollig is? Symbolische €20 voor die kreupele maand zou wel heel veel voor me betekenen, denk ik. Ik zou nooit verlangen dat ze mee in de rekeningen gaat betalen (tenzij de oorzaak van de kreupelheid 100% aan haar te wijten is, maar wanneer weet je dat?), maar ik zou het toch best l*llig vinden als ze alleen voor de 'leuke' dingen te vinden is, en meteen haar schup afveegt wanneer het even moeilijk wordt.. Je neemt een bijrijdpaard (ik toch destijds) om een band te krijgen met een paard, wat op een manege veel moeilijker gaat, dus ik zou wél verwachten dat ze ook de 'moeilijke' dingen er bij neemt. Die verantwoordelijkheid hoort voor mij bij een bijrijdpaard. Niet perse financiël hoor, maar ik zou wel verwachten dat ze komt poetsen/kijken/knuffelen. Dat hoe dan ook. En als ze dat effectief zou doen, zou ik me financiël nergens aan storen, denk ik.

Verzorging lijkt mij ook heel normaal, maar als jij betaald voor het rijden, lijkt het me niet fair om door te betalen als je helemaal niet kunt rijden. Ik heb een tijdje (kostenloos) een kreupel paard verzorgd, daar moest ook veel mee gestapt worden ed, steek je dan ook tijd in maar om daar dan voor te gaan betalen is een beetje vreemd imo. Ik zie wel eens bedragen van 150+ per maand, dat zou je dan betalen voor een paard waar je verder niet op kunt rijden, dat is toch niet redelijk?

@MirandaDvG in de discussie van net wel ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:57

[quote="Fiffill"
Jammer dat je het steeds niet getroffen hebt. Ik ken zat meiden die hele fijne verzorgers/bijrijdsters zijn :j
Ik heb zelf een verzorgpaard (waar ik niet op kan rijden) gekozen over een bijrijdpaard (allebei onbetaald), maar als ik zou moeten betalen voor het rijden van een paard, dan is dat toch de overeenkomst, en dan verwacht je toch niet hetzelfde bedrag door te betalen als de situatie veranderd?[/quote]

Nogmaals, ik weet dat er ook goede bijzitten.
Een goede vriendin van mij is een hele goede die niet afhaakt als het even tegenzit.
Sterker nog, ze doet juist meer en betaald zelfs een beetje mee aan de DA kosten van het paard dat ze al jaren verzorgt nu het de laatste 2 jaar minder gaat (leeftijd) met dit paard.
Geheel uit zichzelf, dit heeft de eigenaar ook meermaals geweigerd, maar zij wil het omdat ook zij zich verantwoordelijk voelt voor het paard.
Ze houdt van het dier en het welzijn is het belangrijkste voor haar.

Helaas is ze te groot en te zwaar voor mijn toekomstige rijpaard dat ong. 1.45 wordt. Anders had ik haar weggekaapt als het had gekunt :D
Maar zij zou haar verzorgpaard niet in de steek laten, dus het had me toch niet gelukt al zou ik dat ook niet doen hoor!!.

Mijn vader heeft ook een goede verzorger gevonden na een aantal die alleen voor het rijden kwamen. Ook een topwijffie.

En zo zou het moeten zijn.

Maar ik ben genoeg op mijn bek gegaan en heb het toendertijd opgegeven. Daarbij bevestigen de reacties op Bokt van vele bijrijders mijn eigen ervaringen.
De instelling staat me totaal niet aan.
Nu is ze te oud om fanatiek bereden te worden en ik doe het graag zelf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:00

Andersom moet je het ook maar treffen met eigenaars hoor, ik heb het altijd heel erg getroffen maar ook wel eens anders gehoord en je ziet het idd genoeg op bokt (de meest idiote bedragen komen er ook voorbij soms) het moet toch van beide kanten komen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:03

MirandaDvG schreef:
Fiffill schreef:
Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.

Uhm TS schrijft:
Mijn paard is bijvoorbeeld vorige week flink kreupel geweest, waarschijnlijk uitgegleden. Hoe regelen jullie dat met jullie bijrijdsters?

Ik heb mijn bijrijders nooit laten betalen, dus voor mij zou het (qua) laten betalen niets uitmaken.
Mijn paardje (degene die ik zelf rij) is wel eens bevangen geweest en toen kwam mijn bijrijdster regelmatig helpen of verzorgbeurten van mij overnemen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:04

Fiffill schreef:
Andersom moet je het ook maar treffen met eigenaars hoor, ik heb het altijd heel erg getroffen maar ook wel eens anders gehoord en je ziet het idd genoeg op bokt (de meest idiote bedragen komen er ook voorbij soms) het moet toch van beide kanten komen :)

Ook dat is niet normaal. Natuurlijk niet.

Maar als paardeneigenaren hun paard niet beschikbaar stellen (betaald of onbetaald) hebben meiden die nu bijrijder/verzorger zijn geen mogelijkheid een zeer dure hobby uit te voeren.
Ja op een manege knol rondjes hobbel in een bak.

Dan is het paardrijden buiten de manege een ver weg van je bed show. En dat vergeten ze voor het gemak even.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:06

bij mij betaald mijn bijrijdster niet als mijn pony meerdere weken kreupel is. Als mijn pony 1 week kreupel is betaald ze gewoon door

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:07

jes_sira schreef:
Fiffill schreef:

Ook dat is niet normaal. Natuurlijk niet.

Maar als paardeneigenaren hun paard niet beschikbaar stellen (betaald of onbetaald) hebben meiden die nu bijrijder/verzorger zijn geen mogelijkheid een zeer dure hobby uit te voeren.
Ja op een manege knol rondjes hobbel in een bak.

Dan is het paardrijden buiten de manege een ver weg van je bed show. En dat vergeten ze voor het gemak even.

Hoeft niet hoor, het ligt er maar net op wat voor manege je rijdt ;) Ik rijd zelf op een zeer goede manege, dus dan is de keuze natuurlijk ook al sneller gemaakt.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:09

ik heb mijn bijrijdster zowieso nooit laten betalen want zij helpt mij door mijn pony te verzorgen.
maar anders zou ik haar wel door laten betalen denk ik.
in voor en tegenspoed noemen ze dat, toch?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:09

Toby schreef:
Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.

Niet eens, toen ik zelf nog bijrijder was wilde ik juist géén eigen paard, vanwege dit. Ik wilde wel de lusten hebben ervan, maar niet de lasten. De oplossing was een bijrijdpaard!
Ik betaal voor het rijden, dus als ik niet kan rijden, geen geld hoor. Maar daar heb ik met de toenmalige eigenaren niet eens over hoeven te spreken, dat was heel normaal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:15

Ik zit hier vol verbazing te lezen..

Als ik een betalende bijrijder zou zijn, zou ik het voor een paar daagjes niet erg vinden, maar voor een langere tijd, gratis verzorging mag ze blij mee zijn, anders doet ze het zelf maar.
Als ik een betalende bijrijder zou hebben, zou ik dolblij zijn als mijn kreupele paard goed verzorgd wordt op dagen dat ik niet kan, ik zou het genant vinden daar nog geld voor te krijgen ook.

Maar ja, ik krijg van betalen voor het bijrijden toch al een nare smaak.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:16

44Myrthe44 schreef:
Toby schreef:
Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.

Niet eens, toen ik zelf nog bijrijder was wilde ik juist géén eigen paard, vanwege dit. Ik wilde wel de lusten hebben ervan, maar niet de lasten. De oplossing was een bijrijdpaard!
Ik betaal voor het rijden, dus als ik niet kan rijden, geen geld hoor. Maar daar heb ik met de toenmalige eigenaren niet eens over hoeven te spreken, dat was heel normaal.

Nou, daar gaat deze discussie toch ook over. Wel de lusten maar niet de lasten. Jouw dure hobby laten financieren door anderen en het nog normaal vinden ook.
Precies de mentaliteit en instelling waar ik niet over te spreken ben. En zon bijrijder gun ik mijn paard niet.
Je handen ervan af trekken als je even niet kunt rijden en dus 0/0 verantwoording dragen.
Eindelijk iemand die het hardop durft te zeggen, hoe belachelijk ik het ook vindt. Dat waardeer ik dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 28-01-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:16

Fiffill schreef:
]
Nee, en waarom heb jij dan een bijrijder? Omdat jij een liefdadigheidsinstelling bent die meisjes de kans geeft goedkoop te laten rijden? Lijkt me dat jij er ook wat bij te winnen hebt (tijd, bijvoorbeeld). En kosten dekken? Daar moet je geen bijrijder voor hebben, het paard is van jou, jouw kosten. Anders moet je geen paard nemen.

Ik heb geen bijrijder, en ben al zeker geen liefdadigheidsinstelling! Wij regelen dat bij ziekte / vakantie oid als paardeneigenaren onder elkaar.
Maar als ik iemand zou vragen dan heeft dat idd vooral te maken met de gunfactor. Moet er wel bij zeggen dat mijn paard in volpension staat en er dus geen vervelende klusjes gedaan hoeven te worden.

Maar in je laatste zin zeg je precies wat ik bedoel: mijn paard, mijn geld, mijn rijplezier. En niet het rijplezier van de bijrijder die op die manier goedkoper en / of anders wil rijden dan op een manege kan.
Tijd winnen klinkt leuker dan het is. Als mensen alleen voor het rijden komen dan bespaart het mij niks, want een paard hoeft echt niet dagelijks gereden te worden. Dan kan ik hem net zo goed op de wei laten staan, bespaart ook tijd en kost me net zoveel.
Misschien wel minder, want je spullen worden niet gebruikt ook, met het risico op stuk gaan etc..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:18

Maar Patty83, dan heeft het voor jou dus ook geen nut om een bijrijder te nemen. Voor anderen misschien wel. Ik zie het meer als een wederdienst (en dan vooral als je ook uitmest bijv), soms hebben eigenaren gewoon niet altijd tijd voor rijden/de verzorging en dan kan een bijrijder/verzorger ideaal zijn. Als je betaald lijkt het me niet erg als je een paar dagen niet kunt rijden, maar voor een langere tijd vind ik gewoon niet fair.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:19

MirandaDvG schreef:
Fiffill schreef:

Uhm TS schrijft:

Ik ben een ook bijrijdster geweest voor een lange tijd. Als die pony 1 of 2 weekjes niet te rijden was werd er gewoon door betaald. ik vindt dit ook niet meer dan normaal in mijn situatie van toen, er werd betaald om die pony o.a te rijden, maar ook te verzorgen, wedstrijdjes mee te doen, mee te nemen op kamp, buitenritten mee te maken, te wandelen, te tutten en eigenlijk alles wat ik wilde (ook deed ik trouwens een antal x per week uitmesten maar dat hoort er ook bij vind ik). Dus als ze kreupel was dan vond ik het ook helemaal geen straf om niet te kunnen rijden en gewoon lekker met haar te tutten. Ik heb dan waarschijnlijk heel erg geluk gehad met deze mensen want het voelde echt als mijn eigen pony voor een aantal dagen in de week. We deden dan ook niet zoiets als de dagen inhalen want ik zag het niet als 'verloren dagen'.

Ik heb ook een eigen paard gehad, en ik had net een een verzorgster die een minimaal bedrag zou betalen voor het verzorgen (Niet eens uitmesten) en af en toe rijden van mijn paard. Toen hij kreupel werd, was zij meteen verdwenen. Uiteraard is dat haar goed recht maar ik was blij dat ik er in het begin achter ben gekomen dat het haar dus alleen om het rijden ging.

Wat voor mij belangrijk is, is dat een bijrijder niet alleen voor het rijden komt maar voor het hele idee als het hebben van een eigen paard. dus ook voor de lasten zoals uitmesten en stappen waneer het dier kreupel is. Ik ben van mening dat er dus ook niet terug betaald hoeft te worden als het om een dergelijke periode gaat waarin niet gereden wordt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:29

Betalen jullie bijrijders ook extra als er vaker dan afgesproken gereden mag worden? Want dan hoor je ze meestal niet en zal er zeker nooit extra betaald worden.

Als ik een bijrijder zou hebben die betaald en na een maand bij me zou komen omdat ze minder heeft kunnen rijden zou het gelijk klaar zijn en mag ze een ander paard zoeken. Het wordt natuurlijk anders als het paard een langere tijd stil staat.
Als bijrijder zou ik ook niet gelijk met mijn handje opgehouden bij de eigenaar staan als ik een week niet heb kunnen rijden.

Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.

Ik kan me ook helemaal vinden in de reactie van jes-sira.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:31

ingvdh schreef:
Vergelijk met manege vind ik niet helemaal opgaan, naast dat je vaak een kwalitatief veel beter paard mag rijden, je meer vrijheid hebt qua indeling van de tijd en de kosten relatief lager zijn kies je toch bewust voor de verzorging van 1 paard. Bij een manege heb je die (vaak) luxe niet.

.

Gaat puur om een dienst waar je voor betaald; in plaats van manege, mag je ook rijles voor jezelf invullen. Als de instructrice niet kan ivm gebroken been, dan betaal je toch ook niet door? Of heb je dan zoiets van; goh, ik gun haar die extra centen nu ze even niet kan werken?
Je betaalt voor het rijden, dus als je niet kan rijden is het logisch om even met de eigenaar om de tafel te zitten om over de financiën te praten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-01-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:31

ingvdh schreef:
Betalen jullie bijrijders ook extra als er vaker dan afgesproken gereden mag worden? Want dan hoor je ze meestal niet en zal er zeker nooit extra betaald worden.

Als ik een bijrijder zou hebben die betaald en na een maand bij me zou komen omdat ze minder heeft kunnen rijden zou het gelijk klaar zijn en mag ze een ander paard zoeken. Het wordt natuurlijk anders als het paard een langere tijd stil staat.
Als bijrijder zou ik ook niet gelijk met mijn handje opgehouden bij de eigenaar staan als ik een week niet heb kunnen rijden.

Ik kan me ook helemaal vinden in de reactie van jes-sira.

Thanks ingvdh! _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:32

Patty83 schreef:
Fiffill schreef:
Vergelijken met een manege gaat niet echt op, die moeten ook wat aan hun ruiters verdienen. Mag toch hopen dat een eigenaar zijn paard kan bekostigen zonder bijrijder, anders moet je gewoon geen paard nemen.quote]

Waarom gaat deze vergelijking niet op?
Er wordt hier gezegd dat bijrijders betalen om te rijden, net als op een manege. Ik hoef dan als eigenaar mss geen geld te verdienen aan mijn paard, maar dat paard is er ook zeker niet om bijrijders goedkoop te laten rijden toch?!
De bedragen die over het algemeen betaald worden door bijrijders dekken echt de kosten van die dagen niet hoor (niet in dit deel van het land tenminste...)

Ik heb geen bijrijder, maar anders zou ik er ook niet voor laten betalen. Puur omdat ik vind dat betalen ook wel enige rechten met zich meebrengt voor de bijrijder, en ik geen zin zou hebben om over mijn eigen paard te overleggen.

Ontopic, of een bijrijder blijft betalen hangt helemaal van de persoon af denk ik, er zijn nogal grote verschillen in bijrijders.
Maar in het algemeen denk ik dat de meesten niet blijven betalen en op zoek gaan naar een ander paard.
Als eigenaar blijf je dan ook betalen voor paardje aaien, maar heb je meestal niet zoveel keus (of het moet je veel geld kosten...) Dit is helaas wel eigen ervaring |(

Daarom maakte ik die vergelijking ook. Het gaat wel degelijk op als mensen zeggen: ik kom alleen voor het rijden en als ik dan onverhoopt niet kan rijden wil ik niet betalen. Ga dan lekker op een manege rijden. Maar mensen zoeken juist een bijrijdpaard omdat ze het manegeniveau ontstijgen, c.q. meer willen leren en een ander contact willen met een paard dan er 1 x in de week op rond te hobbelen. Een bijrijdpaard is vaak de stap tussen manege en eigen paard of de stap terug van eigen paard en niet in een manegeles meer willen rijden. Eigenlijk zou je als bijrijder juist meer moeten betalen, omdat je er ook meer voor terugkrijgt.

Ik ben (helaas) nu op zoek naar een bijrijder. Heb al meer dan 20 jaar paarden en mijn paardje nu is 9 en al vanaf zijn 4e bij mij. Sinds een paar jaar gaat het financieel wat minder voor de wind (heb het altijd goed kunnen doen) Maar nu zou een financiele bijdrage heel goed uitkomen. Vind verder dat we ook wel wat te bieden hebben, een gezonde sportpony (E maat) met een fijn karakter, M1 dressuur + WP en B springen + WP . Maar met een bijrijder moet ik wel flinke consessies doen, 2 rijdagen minder en het wennen aan een nieuwe ruiter voel je altijd. Daar moet wel een proportionele bijdrage tegenover staan anders wil ik niet inleveren. Sinds kort dus een advertentie op MP gezet, erbij gezegd dat zonder proportionele bijdrage geen reactie gewenst is. Krijg toch alleen reacties van mensen die heel graag willen, maar wel voor een dubbeltje op de eerste rang. Dan maar niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:33

vuurneon schreef:
ingvdh schreef:

.

Gaat puur om een dienst waar je voor betaald; in plaats van manege, mag je ook rijles voor jezelf invullen. Als de instructrice niet kan ivm gebroken been, dan betaal je toch ook niet door? Of heb je dan zoiets van; goh, ik gun haar die extra centen nu ze even niet kan werken?
Je betaalt voor het rijden, dus als je niet kan rijden is het logisch om even met de eigenaar om de tafel te zitten om over de financiën te praten.

Precies. Dan kun je imo net zo goed een verzorgpaard zoeken (waar je niet op kunt rijden)
Het gaat niet alleen om het rijden, maar als je daarvoor betaald, is het niet meer dan fair om het erover te hebben bij een langdurige blessure.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:37

vuurneon schreef:
ingvdh schreef:

.

Maar dat is nou precies de vraag: Gaat het alleen om het rijden?
Bij mij ging het namelijk niet alleen om het rijden, maar om alles wat erbij hoorde. Vond het dan ook echt geen probleem om even niet te kunnen rijden en het beestje alleen te verzorgen.
Als de bijrijder alleen komt om te rijden vind ik het een ander verhaal en dan kan je de vergelijking wel maken met de instructrice in jouw verhaal maar anders gaat dat in mijn ogen echt niet op.