Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:22

Douraque wat is jou kijk op dit verhaal en hoe zit het als een nederlandse rechter ons in het gelijk stelt kan hij dan X bij verstek veroordelen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:23

Jeetje wat een verhaal! Heb je al met de bank gepraat voor extra financiele ruimte? Om hier de komende tijd van rond te komen en eventuele extra kosten op te kunnen vangen? Juridische info kan ik je niet mee helpen maar mocht je wat vragen hebben over financieringen enz dan kan je me wel pben.

Succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:25

Wat ellende meis, ik volg het verhaal graag.

Sterkte....ik zou procedure opstarten.

quintolover

Re: Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:29

Kan je niet gewoon zeggen dat het voor jullie financieel niet meer haalbaar is? en drijgen naar de advocaat te stappen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:29

tita schreef:

Volgens mij is het een man :o

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:32

Op pagina 2 van het topic staat wat TS allemaal al gedaan heeft. Daarbij staat dat er al contact geweest is met een advocatenkantoor, en dat een deurwaarder bezig geweest is met de zaak. Er is dus al het nodige werk in gestoken door de TS. Nu is de vraag wat het vervolg kan zijn op dit traject. Dus verder met de advocaat of nog wachten op geld wat beloofd is over twee maanden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:32

Wat een rotsituatie voor jullie... Maar voor mij als leek wel interessant om te volgen. Ik ben benieuwd wat de volgende stap van de advocaat zal zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:37

MarjanB schreef:
tita schreef:

Volgens mij is het een man :o

O haha nou Komop kerel start die procedure maar op

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:37

Ik heb geen recht gestudeert, maar ik heb een keer meegemaakt dat de pensioneigenaar gewoon een paard heeft verkocht van iemand die niet betaalde. Als je de papieren heb van de dieren, kan je ze toch gewoon verkopen? Of verwacht je dat hij je voor de rechter sleept? Heb je niet iets van een rechtsbijstand die je verder kunnen helpen?

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:38

MarjanB schreef:
Jeetje wat een verhaal! Heb je al met de bank gepraat voor extra financiele ruimte? Om hier de komende tijd van rond te komen en eventuele extra kosten op te kunnen vangen? Juridische info kan ik je niet mee helpen maar mocht je wat vragen hebben over financieringen enz dan kan je me wel pben.

Succes!

Gelukkig hebben we meerdere bedrijfsonderdelen en met wat heen en weer schuiven redden we het wel.
Maar erg genoeg hebben we steeds meer problemen met klanten die te laat betalen.

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:40

paardjes123 schreef:
Ik heb geen recht gestudeert, maar ik heb een keer meegemaakt dat de pensioneigenaar gewoon een paard heeft verkocht van iemand die niet betaalde. Als je de papieren heb van de dieren, kan je ze toch gewoon verkopen? Of verwacht je dat hij je voor de rechter sleept? Heb je niet iets van een rechtsbijstand die je verder kunnen helpen?

rechtsbijstand doet geen incasso en gaat niet buiten de benelux.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:44

Als opfokbedrijf ben ik ook zeer geinteresseerd in dit topic.
Heb het zelf 1 keer meegemaakt met een klant die 2 paarden bij mij had staan en niet betaalde.
Heb de kosten tot 1000,- euro op laten lopen en ben toen aangetekend gaan schrijven. Daarna gaan dreigen met de deurwaarder.
Dat hielp gelukkig en ben uiteindelijk helemaal glad gekomen. Meer geluk dan wijsheid...
Geval mister X is een drama natuurlijk! Maar begrijp werkelijk niet dat je het zover hebt laten komen!
Zou er zeker een zaak van maken, want betalen gaat ie vast niet. Anders had ie dat wel eerder gedaan. En je kosten gaan gewoon door.
Maar, vraagje aan douraque, wat als er helemaal geen geld is bij MR X? Krijgt Boer Piet dan uiteindelijk wel het recht die paarden te verkopen? Dan is er nog hoop...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:48

Is het een optie om die advocaat in Zwitserland (te laten) aanschrijven door jouw advocaat, met de melding dat er een achterstand in de betaling van stalling is ontstaan. Dat je dus binnen een bepaalde termijn (een maand o.i.d.) een betaling verwacht en dat je ze anders in gebreke stelt. Dat er dus actie gaat worden ondernomen om de kosten (inclusief juridische kosten en alle overige kosten) te verhalen op de tegenpartij. Wel lastig zo, dat het via Zwitserland en Amerika loopt. Ik hoop dat het uiteindelijk goed komt. Wie weet kom je de goede tip tegen om dit af te ronden.

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:56

covergirl schreef:
Als opfokbedrijf ben ik ook zeer geinteresseerd in dit topic.
Heb het zelf 1 keer meegemaakt met een klant die 2 paarden bij mij had staan en niet betaalde.
Heb de kosten tot 1000,- euro op laten lopen en ben toen aangetekend gaan schrijven. Daarna gaan dreigen met de deurwaarder.
Dat hielp gelukkig en ben uiteindelijk helemaal glad gekomen. Meer geluk dan wijsheid...
Geval mister X is een drama natuurlijk! Maar begrijp werkelijk niet dat je het zover hebt laten komen!
Zou er zeker een zaak van maken, want betalen gaat ie vast niet. Anders had ie dat wel eerder gedaan. En je kosten gaan gewoon door.
Maar, vraagje aan douraque, wat als er helemaal geen geld is bij MR X? Krijgt Boer Piet dan uiteindelijk wel het recht die paarden te verkopen? Dan is er nog hoop...

We hebben meerdere klanten die meerdere paarden hebben staan en 1000 euro is bijna ik het gemiddelde factuur bedrag.
Meestal sturen we na 1 maand een herinnering met 5% toeslag en vragen dan vriendelijk doch dringend om per omgaande te betalen.
Ook bel en sms ik mensen veel over hun achterstand en meestal werkt het wel. Maar X is een ander probleem en waarom al bijna 2 jaar gewacht iedere stap heeft zo een doorlooptijd van 1 a 2 maanden en een jaar is zo om.

Ik denk dat het een probleem is wat steeds vaker voor gaat komen met de huidige markwaarde van de paarden want een jaar opfok kost meer dan wat dehandel geeft voor een jaarling.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:03

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:06

"Ik denk dat het een probleem is wat steeds vaker voor gaat komen met de huidige markwaarde van de paarden want een jaar opfok kost meer dan wat dehandel geeft voor een jaarling."

In geval van MR X kan dat nog meevallen begrijp ik? Omdat ze goede papieren hebben?
Ik begrijp sowieso niet wat sommigen in de opfok zetten...

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:12

Wat een moeilijke situatie zeker omdat het om dieren die zet je niet zo maar even op straat. wel super dat jullie al die tijd de zorg op je hebt genomen ik heb verder geen tips ik weet ook niet hoe het met rechten zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:19

Maar is het niet zo dat die paarden onder Nerlands recht vallen? En dan kan de eigenaar, wel Amerikaan zijn, maar niet voldoen aan betalingsverplichting, volgens mij kan je daar wel wat mee, wat als je en
een Amerikaanse advokaat neemt en hem aansprakelijk gaat stellen voor geleden schade, daar zijn ze goed in in Amerika, dan heb je een andere kwestie, de advokaatkosten meenemen in proces....wie weet heeft die man wel degelijk geld, maar geen zin in die paarden nu...Jij kunt dat niet controleren, misschien gaat hij met meer mensen zo om en brutalen hebben de halve wereld.

In de kringen met geld in Amerika doen deze paarden het vast nog goed, maar als eigenaar geen klap verstand heeft van paarden heeft en niet in die wereld zit en dat boertje daar in Nederland zich steeds met een kluitje in het riet laat sturen, is het wel makkelijk zo.

Er zullen vast advokaten hier zitten die het Amerikaanse rechtsysteem kennen en dat ook weten in gang te zetten, desnoods een internationaal advokaten kantoor. Want hoe zit het met bedrijfsjuristen? Die moeten ook hun weg weten met zaken doen met Amerikanen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:54

Nogmaals een paard verkopen zonder rechterlijke tussenkomst is in dit geval niet slim, ook al heb je het paspoort (is geen bewijs van eigendom). Als je een vonnis krijgt, dan draag je dat vonnis over aan Amerikaanse deurwaarderskantoornom te executeren. Executie in Amerika is mogelijk. Als er geen geld is, dan krijg jij het recht om het paard te verkopen. Maar dit alles moet via de rechter om problemen te voorkomen. Nogmaals ga dit overleggen met je advocaat en gooi dit niet op een internetforum. Dit kan zeer in je nadeel werken tijdens een rechtszaak, aangezien je de exacte omstandigheden van X kent. Als zijn advocaat hier achterkomt, kan het nadelig uitvallen

Advies: neem contact op met je advocaat en laat dit topic verwijderen. Niet alleen vanwege de procedure, maar ook vanwege de verkeerde adviezen die worden gegeven

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:58

Douraque schreef:
@MoosjeWings: het is helemaal niet zo dat Nederlands Recht hierdoor van toepassing is. Er is heel wat wet- en regelgeving dan wel jurisprudentie waar je rekening mee moet houden. Dat iets zich op Nederlands grondgebied bevind, betekent nog niet dat Nederlands Recht van toepassing is

@TS: luister naar je advocaat, die heeft er voor geleerd. Ga hiervoor niet op bokt vragen stellen aan mensen die er niet voor het hebben geleerd. Sorry als dit heel bot klinkt, maar wij juristen/advocaten hebben hier jaren voor geleerd en geven jou een goed advies. Hier op bokt zitten vooral mensen (evt. juristen/advocaten hier uitgezonderd) die hier niet voor hebben geleerd en kunnen jou een verkeerd advies geven, ook al bedoelen deze mensen het juist heel goed.

Als advocaat zeg ik je: luister naar je advocaat en luister niet naar een internetforum. Je hebt maar 2 opties: procedure volgen of laten gaan zoals het nu verloopt en dus wachten

Niet om betweterig te doen Douraque, vind het leuk om me te verdiepen in alles wat met recht te maken heeft (mede dankzij mijn werk), dus wil dit nu wat duidelijker voor mezelf hebben, aangezien het mij wel zo is aangeleerd.
In beginsel gaat het verhaal van grondgebied bepaalt toch op? (Aangezien het hier om een levering van Nederlandse dienst op Nederlandse bodem gaat?)
Begrijp ook dat er meer regels en wetgevingen van kracht zijn, maar dit is toch pas aan de orde wanneer TS een proces start?
Wat zegt de jurisprudentie hierover dan?
Nogmaals niet om mijn gelijk te halen maar om het nu voor mezelf duidelijker te hebben ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:04

Lastig! Kan je eigenaren niet verplichten maandelijks vooraf te laten betalen? Desnoods met automatische machtigingen? Ze kunnen het dan wel storneren maar de mensen die het ' vergeten' heb je op die manier wel beet. Ik weet zo niet wat daar de kosten van zijn en hoeveel klanten je hebt ( en of het dan interessant is) maar goed nu ben je veel tijd kwijt met herinneringen sturen. Het is idd lastig, ik neem.aan dat je boer bent gezien je naam en de rekeningen worden steeds lastiger betaald omdat iedereen steeds later betaald krijgt het is een soort domino effect.

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:24

MarjanB schreef:
Lastig! Kan je eigenaren niet verplichten maandelijks vooraf te laten betalen? Desnoods met automatische machtigingen? Ze kunnen het dan wel storneren maar de mensen die het ' vergeten' heb je op die manier wel beet. Ik weet zo niet wat daar de kosten van zijn en hoeveel klanten je hebt ( en of het dan interessant is) maar goed nu ben je veel tijd kwijt met herinneringen sturen. Het is idd lastig, ik neem.aan dat je boer bent gezien je naam en de rekeningen worden steeds lastiger betaald omdat iedereen steeds later betaald krijgt het is een soort domino effect.

Auto incasso doen we al!

BoerBiet is puur suggestief bedoeld had ook kunnen zijn Mijn naam is Haas.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:26

Haha ok haas :)

Hoop dat je het geld terugkrijgt! T is veel geld!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:34

MoosjeWings schreef:
Douraque schreef:
@MoosjeWings: het is helemaal niet zo dat Nederlands Recht hierdoor van toepassing is. Er is heel wat wet- en regelgeving dan wel jurisprudentie waar je rekening mee moet houden. Dat iets zich op Nederlands grondgebied bevind, betekent nog niet dat Nederlands Recht van toepassing is

@TS: luister naar je advocaat, die heeft er voor geleerd. Ga hiervoor niet op bokt vragen stellen aan mensen die er niet voor het hebben geleerd. Sorry als dit heel bot klinkt, maar wij juristen/advocaten hebben hier jaren voor geleerd en geven jou een goed advies. Hier op bokt zitten vooral mensen (evt. juristen/advocaten hier uitgezonderd) die hier niet voor hebben geleerd en kunnen jou een verkeerd advies geven, ook al bedoelen deze mensen het juist heel goed.

Als advocaat zeg ik je: luister naar je advocaat en luister niet naar een internetforum. Je hebt maar 2 opties: procedure volgen of laten gaan zoals het nu verloopt en dus wachten

Niet om betweterig te doen Douraque, vind het leuk om me te verdiepen in alles wat met recht te maken heeft (mede dankzij mijn werk), dus wil dit nu wat duidelijker voor mezelf hebben, aangezien het mij wel zo is aangeleerd.
In beginsel gaat het verhaal van grondgebied bepaalt toch op? (Aangezien het hier om een levering van Nederlandse dienst op Nederlandse bodem gaat?)
Begrijp ook dat er meer regels en wetgevingen van kracht zijn, maar dit is toch pas aan de orde wanneer TS een proces start?
Wat zegt de jurisprudentie hierover dan?
Nogmaals niet om mijn gelijk te halen maar om het nu voor mezelf duidelijker te hebben ;)

Welk recht van toepassing is, is een kwestie van Internationaal Privaatrecht (IPR). Meestal wordt het grondgebied gevolgd, maar om er vanuit te gaan dat dit zo is, is iets te kort door de bocht. Zoals je zelf al zegt is het afhankelijk van de relevante wetgeving (verdragen).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:38

@ElizeVdS: dat is inderdaad in het kort wat ik zojuist wilde typen