HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Re: HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:32

Misschien kan je in diezelfde brief ook een betalingsregeling voor koop voorstellen? Op die manier toon jij je goede wil (niet dat dat zou moeten, maar misschien om erger te voorkomen) en stemt dat haar wellicht iets milder mbt het jou tegemoet komen...

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:38

@SaskiaKa: Ik kijk eerst of ze door de brief haar onderhoudsverplichting gaat nakomen, doet ze dat niet zal ik dat overwegen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:50

Jeetje lastig..

Persoonlijk zou ik er denk ik voor kiezen om het eerst min of meer vriendelijk te proberen.. Neem contact op (voor mijn part per postduif, net wat werkt) en geef aan dat je zeker niet blij bent met de gang van zaken blablabla en dat je voorstelt haar deel op afbetaling uit te kopen (maar het paspoort wel nodig hebt, al is het geen eigendomsbewijs). Geef dan ook aan dat je herhaaldelijk al hebt geprobeerd het op een vriendschappelijke manier op te lossen en er samen uit te komen en dat je dit nu, for the sake of the friendship, nog een laatste maal probeert in de hoop op toch nog een goede afloop blablabla. En dat mocht ze hier helaas nog steeds niet op in gaan, je je genoodzaakt ziet om juridische stappen te ondernemen om hier alsnog uit te komen.

Ik krijg het idee dat ze gewoon een grote mond op zet op niks af zeg maar en dat als je dreigt met juridische stappen ze wel eieren voor haar geld zal kiezen.

Hoop dat het allemaal goed afloopt.. T is toch niet leuk om in zo'n situatie te zitten terwijl je eigenlijk aan het genieten zou moeten zijn van je paardje :(:)

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:55

@amyz: bedankt voor je reactie! ik heb het echt al tientallen keren geprobeerd op te lossen, maar ze wil echt echt echt niet. Daarom ga ik haar schriftelijk op haar onderhoudsverplichting wijzen, en ik verwacht inderdaad dat ze zodra ze doorheeft dat ze wel verplicht is te betalen, mee gaat werken aan een oplossing.

Het is inderdaad erg jammer deze hele situatie, maar als ik bij mijn paardje ben geniet ik ook zeker hoor, dat wel! Maar zodra je dan thuis bent en zit te piekeren is het zeker wel een dobber..

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:54

geen idee waar dat paard gestald staat, maar onderhoudsplicht omvat volgens mij enkel water en eten, dus als zij hem op een wei wil zetten voor €50/maand, en jij hem voor €350/maand op een pensionstal omdat je anders niet kan rijden wat dan ?

Gewoon die andere helft uitkopen (desnoods maandelijkse afbetaling), gaat je veel miserie schelen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:22

Waar zijn de ouders in dit verhaal?
Verder ben ik het met Ibbel eens.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 11:26

Hoezo ouders?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:36

Wat een ondoordachte aktie. Kan je wel zelf het onderhoud betalen? Neem aan dat het niet een heel duur paard is dus moet er toch wat te bedenken zijn om hem te kopen. Ik snap haar ook dat ze geld wil zien.
Dus als je geen geld hebt is verkoop de enige optie. Zou het echt onzin vinden om dit voor het gerecht te gooien.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:51

Dat het niet slim van TS was om op deze manier een paard te kopen weet ze nu wel en hardhandig ook.
Er is een afspraak dat ze op een bepaalde stal gaan staan voor bedrag X dus de andere eigenaar zal de helft van bedrag X moeten betalen en de helft van hoefsmid, wormenkuur, veearts.
En TS zal ervoor moeten zorgen dat duidelijk aantoonbaar is dat zij op dit moment alle kosten betaald en volgens de wijze van Ibbel zorgt voor contact naar de mede-eigenaar.

En hoezo maar de helft van 1 maand stalgeld tegoed?
De afspraak stopt echt niet ineens omdat mede-eigenaar ineens niet meer wil?
Mede-eigenaar zal TS ook gelegenheid moeten geven om een financiële oplossing te zoeken.
Het is gewoon een rotsituatie waar je uit moet komen maar omdat mede-eigenaar niet erg meewerkt is dat moeizaam.

TS ik wens je veel sterkte met een oplossing en hoop dat jullie er op korte termijn uitkomen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:00

@kohtje: ik vraag me af of jij wel het hele topic hebt gelezen.. Het was geen ondoordachte actie. En jij vind het misschien normaal dat iemand na 4 dagen een paard op geeft en dan geld wil zien en zo flauw gaat doen met onderhoud en het paspoort, maar dat IS niet normaal. Het gaat erom dat ze haar afspraak niet nakomt. En als jij het onzin vind hoef je ook niet te reageren. Gelukkig zijn er veel bokkers die meedenken, maar met jouw reactie kan ik niets.

@rumay: Inderdaad! Ik heb al meerdere keren getypt dat ik die les nu wel geleerd heb en kan het hoe jammer dat ook is niet meer terugdraaien. Fijn dat je het zegt en bedankt voor je begrip!
Laatst bijgewerkt door rachelle92 op 28-12-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:09

Ik zeg niet dat ik het normaal vind dat ze er al mee stopt maar wel normaal dat je dan het paard moet afkopen. Had ook met een half jaar kunnen gebeuren ,was het dan minder erg?
Mijn meedenken is dat paard af betalen en je hebt niets meer te maken met die persoon.
Ja ik heb het hele topic gelezen en ja ik vind het ondoordacht want je koopt geen paard als je die niet alleen kan betalen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:11

Wie zegt dat ik het paard niet alleen kan betalen? Het gaat erom dat ik niet nog eens het bedrag dat ik heb betaald bij de aanschaf aan haar kan betalen, maar ik kan mijn paard wel zelf onderhouden! Daar is niets ondoordachts aan van mijn kant.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:22

Eh...... is het geen optie om gewoon een nieuw paspoort op te vragen bij KWPN? Gewoon doen alsof jij volledige eigenaar bent. Als de ex-mede eigenaar komt dat het paard van haar is dan kun je haar vragen waar dat staat beschreven. Een paspoort is geen eigendomsbewijs. Je kunt het erop gooien dat zij het gestolen heeft van je. Andere optie is dat je het paspoort bent verloren. Jij betaalt nu tenslotte het stalgeld, dus jij kunt aantonen eigenaar te zijn. Paspoort is alleen een registratiebewijs en heeft geen enkele juridische waarde als eigendomsbewijs.

Mocht ex-mede eigenaar toch blijven volhouden dat zij mede eigenaar is, nou heel simpel..... laat haar dat maar eens bewijzen.

Verder...... haar gewoon lekker blij laten zijn met dat paspoort.

Quina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:24

De ex-eigenaar van mijn pony wil ook het paspoort niet geven want hij is bang dat we haar verkopen. We dringen niet aan maar hebben nu ook nog steeds het paspoort niet en ik heb ook geen idee wat ik moet doen. Maar ik denk dat je gewoon moet dreigen dat de 6 maanden al om zijn en dat je echt het paspoort moet krijgen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:25

wisselkoning schreef:
Eh...... is het geen optie om gewoon een nieuw paspoort op te vragen bij KWPN? Gewoon doen alsof jij volledige eigenaar bent. Als de ex-mede eigenaar komt dat het paard van haar is dan kun je haar vragen waar dat staat beschreven. Een paspoort is geen eigendomsbewijs. Je kunt het erop gooien dat zij het gestolen heeft van je. Andere optie is dat je het paspoort bent verloren. Jij betaalt nu tenslotte het stalgeld, dus jij kunt aantonen eigenaar te zijn. Paspoort is alleen een registratiebewijs en heeft geen enkele juridische waarde als eigendomsbewijs.

Mocht ex-mede eigenaar toch blijven volhouden dat zij mede eigenaar is, nou heel simpel..... laat haar dat maar eens bewijzen.

Verder...... haar gewoon lekker blij laten zijn met dat paspoort.

Behalve dat ze nu al uitgebreid op bokt heeft besproken hoe ze maar de halve eigenaar is.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:26

Ts, ik heb alle respect voor je dat je zo serieus op zoek bent naar een oplossing. Het is ook heel raar dat iemand na vier dagen bedenkt dat ze toch niet een paard wil hebben. In het algemeen reken je daar niet op, als je iemand al wat langer kent, zoals je hebt gemeld. En als het dan om een volwassen persoon gaat van 42 jaar oud, is het helemaal merkwaardig. Je zou verwachten van een volwassen persoon dat die weet dat een aankoop verplichtingen schept. En zeker de aankoop van een levend dier. Het dier heeft ook nergens om gevraagd. Met de huidige (crisis) tijd is het ook niet makkelijk om het paard 'even' te verkopen.
Wat ik ook nog dacht, als optie. De oude eigenaar de helft terug laten kopen. En dan daar een regeling mee treffen. Maar ik weet ook niet of de oude eigenaar daar op zit te wachten. Maar als het niet een heel groot aankoopbedrag is, is dat misschien een optie. (Ik zit hier mee te denken om een oplossing te vinden, maar het is moeilijk)
Ik blijf het bizar vinden van de andere eigenaar, dat die na vier dagen de handdoek in de ring gooit. Zo ga je niet met mensen (en dieren) om.
Ik ga ook mee met wat wisselkoning zegt over het paspoort. Stel dat er iemand komt controleren op stal of de inentingen in orde zijn, dan moet je dat toch kunnen laten zien. Of als er rhino o.i.d. uitbreekt. Jammer, maar dan moet de andere eigenaar maar de consequenties onder ogen zien, en niet zo snel dit soort dingen uithalen. Het is blijkbaar toch niet goed doordacht van haar om zomaar een paard te kopen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:33

@quina: wat vervelend om te horen dat jij ook in zo'n rotsituatie zit met het paspoort! Ik ga haar dus via brieven op haar onderhoudsverplichting wijzen en eraan herinneren en hoop dat ze dan toch betaalt en het paspoort overhandigt, en anders inderdaad na een paar maanden laten verrekenen zodat ik 100% eigenaar ben. Succes met het paspoort van je pony, hoop dat je het snel krijgt!

@zoutenootjes: Bedankt voor je begrip! Ik vind het echt heel fijn dat je met me meedenkt. De vorige eigenaar woont een uur hiervandaan en heeft haar verkocht omdat haar leven te druk is geworden, dus zij wil haar niet (voor de helft) terug kopen. Ik kan ook niet begrijpen hoe de mede-eigenaar zo met een paard om kan gaan, en dat noemt zich dan een dierenliefhebber! Ik probeer het nu een laatste keer 'netjes' en anders zal ik inderdaad andere stappen moeten gaan nemen om het paspoort te krijgen.

@wisselkoning: Dat is inderdaad ook een optie, maar ik probeer het nog een keer 'netjes' op te lossen door haar op haar onderhoudsverplichting te wijzen. Als ze dan niet meewerkt heb ik geen andere keus, zoals je al zegt het is wel belangrijk dat ik het paspoort heb als ik haar onderhoud.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:57

wat ik me afvraag, hoe gaat zij bewijzen dat het paard voor de helft van haar is, als er geen koopcontract is? Als zij niet kan bewijzen dat ze voor de helft eigenaar is, dan komt het er plat gezegd toch op neer dat zij het paspoort gestolen heeft?
Nu nog een koopcontract opstellen en zij wil het niet ondertekenen, dan is zij dus ook geen mede-eigenaar toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:20

Dobbelicious schreef:
wat ik me afvraag, hoe gaat zij bewijzen dat het paard voor de helft van haar is, als er geen koopcontract is? Als zij niet kan bewijzen dat ze voor de helft eigenaar is, dan komt het er plat gezegd toch op neer dat zij het paspoort gestolen heeft?
Nu nog een koopcontract opstellen en zij wil het niet ondertekenen, dan is zij dus ook geen mede-eigenaar toch?

Volgens die redenatie kan de TS ook niet bewijzen dat ze de eigenaar is...

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:27

Vjestagirl schreef:
Dobbelicious schreef:

Ik vraag voortaan bij alles een rekening en ga de stalling per bank betalen, dus kan ik aantonen dat ik haar onderhoud..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:28

rachelle92 schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik vraag voortaan bij alles een rekening en ga de stalling per bank betalen, dus kan ik aantonen dat ik haar onderhoud..

Jup, maar niet dat ze je eigendom is.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:29

Vjestagirl schreef:

Klopt, maar dat kan niemand. Ik heb dan wel meer bewijs dan zij..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:31

rachelle92 schreef:
Vjestagirl schreef:

Klopt, maar dat kan niemand. Ik heb dan wel meer bewijs dan zij..

Als de vorige eigenaar een koopcontract heeft, of het dier als veulen heeft aangegeven bij het stamboek dan heeft zij meer bewijs dat ze de eigenaar is dan dat jij hebt.

Als je slim bent bel je de vorige eigenaar en vraag je of ze een verklaring op wil stellen dat ze het paard aan jou en de andere eigenaresse verkocht heeft.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:34

Ja, maar als ze in twijfel zouden trekken wie eigenaar is zal de vorige eigenaar niet moeilijk doen, zij wil namelijk geen paard meer.

Ik zie de vorige eigenaresse volgende week, dus dat zou ik kunnen doen. Maar moet de mede-eigenaar dan niet ondertekenen ofzo?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:35

rachelle92 schreef:
Ja, maar als ze in twijfel zouden trekken wie eigenaar is zal de vorige eigenaar niet moeilijk doen, zij wil namelijk geen paard meer.

Ik zie de vorige eigenaresse volgende week, dus dat zou ik kunnen doen. Maar moet de mede-eigenaar dan niet ondertekenen ofzo?

Het is een verklaring, geen koop contract. Een koop contract had je kunnen tekenen op dat moment, nu ze het dier niet meer wil hebben zal dat niet gaan. Een verklaring lijkt me the-next-best-thing.