Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tylando schreef:een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
daarom mijn advies: neem eerst een paard een maand of 2 op proef, dan kan je wel inschatten of het paard bij je past of niet!
), dus ik begrijp wat je bedoelt met een pony voor het gezin.Vjestagirl schreef:tylando schreef:een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
daarom mijn advies: neem eerst een paard een maand of 2 op proef, dan kan je wel inschatten of het paard bij je past of niet!
Moet een oude eigenaar ook maar net willen. Mijn paard zou voor geen goud op proef van het terrein af gaan.
) terpentijn schreef:Tsja, ik vind dit een heel moeilijk "geval", want TS geeft zelf al aan dat er bij de verkoper al een onregelmatigheid in de beweging te zien was.
Maar heeft daar overheen willen zien.
Voorts IS er ook overheen gezien, en is de pony toch gekocht door TS.
Nu zijn er problemen gerezen, niet alleen de incidenteel weer optredende onregelmatigheid, waarvan dus niemand heeft vastgesteld wat daar aan ten grondslag ligt....bij de particuliere verkoper kun je daarvoor niet meer terecht. Want dit wetende heb je het dier TOCH gekocht.
De verdere gedrags-moeilijkheden kunnen voortkomen uit een daadwerkelijk fysiek probleem, maar zeer zeker mede door de angstigheid die inmiddels bij TS ontstaan is.
Het dier kan ook teugelkreupel zijn (een "modieuze" term voor een paard dat gewoon verkeerd of scheef gereden wordt) en niets fysiek mankeren. Dan lopen ze bij een ander gewoon als een tierelier.
Niettemin zit TS nu tot haar verdriet opgescheept met een niet aan haar gebruiksdoel en verwachtingen vol doende pony, die zij niet vertrouwt.
Er zijn maar 2 mogelijkheden:
a. TS gaat onder zeer gedegen begeleiding door geheel van de basis af met dit dier... dat kan een lange en kostbare weg zijn
b. TS zet de pony te koop voor een wat meer doortastende of gevorderde ruiter(en koopt vervolgens zelf een meer passend dier)
tylando schreef:een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
Ulfeino schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar de verkoopster heeft gezegd dat de pony net toen kreupel liep en verder nooit kreupel is geweest dan zou ik toch eens uitzoeken wat er precies aan mankeert, want als blijkt dat het om iets gaat waarvan duidelijk blijkt dat het er al voor de koop moet zijn geweest is het volgens mij mogelijk om de koop ongedaan te maken, omdat het dan om een verborgen gebrek gaat.
JoyCiej007 schreef:Maar; zo'n '1e recht van terug-koop clausule' heeft overigens ook totaal geen juridisch bindende werking.
Velen denken dat echter wel, ook hier op Bokt. Als jij van dit paard 'af wilt', of dat nu binnen 2 weken, 2 maanden of 2 jaar is en jij hebt dat koopcontract ondertekent met die clausule er in, dan kan jij als nog prima verkopers er niet van op de hoogte stellen dat jij het paard graag wil verkopen, en het paard zo naar iemand anders verkopen. En dan heeft de 'tegenpartij' (de verkopende partij waarvan jij je paard hebt gekocht) daar juridisch gezien niets tegen in te brengen.
Het recht van eigenaar zijn van een zaak/goed is namelijk het meest omvattende en exclusieve recht dat een persoon kan hebben op een zaak/goed, en dit met uitsluiting van eenieder. Het zou onrechtvaardig/onrechtmatig zijn om iemand te dwingen dat áls hij afstand wil doen van een zaak/goed/dier, om dan verplicht te zijn om dit te verkopen aan de vorige eigenaren of een ander bepaald persoon.
Het geeft meestal wel een 'fijn gevoel' om zo'n clausule op te nemen, en zou dan ook vooral adviseren om dat te doen als iemand z'n paard wil verkopen en dat graag wil, maar dan met de zéér belangrijke kanttekening dat het juridisch totaal niet bindend is. Dat de tegenpartij dat misschien niet weet, dat kan misschien wel in het voordeel van de verkoper liggen. Maar da's een ander verhaal.
Splinterz schreef:Goed dat je het toch na hebt laten kijken, dan kun je dat uitsluiten.
Succes! Hou je ons op de hoogte?