Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:17

auch dat is balen zeg...is toch iets waar je naar uitkijkt en wat je hoopt dat goed gaat. Ik zou het als ik jou was even aankijken, er is veel veranderd voor het paardje. Laat een keer de dierenarts kijken naar zijn benen, wie weet heeft hij pijn en reageert hij daarom zo? Met dit weer zijn ze vaak ook wat onrustiger.
Hoop voor je dat het allemaal goed gaat lopen want daarvoor heb je hem toch gekocht!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:14

Jammer dat het zo is gegaan zeg. Overigens vind ik het net zo goed jammer voor de oude eigenaren, je zal je pony maar verkopen en dat de nieuwe eigenaar het dier al snel weer kwijt wil omdat ze niet voldoet. Ook geen prettig idee..

In ieder geval, ik denk niet dat je hier verder iets mee kunt. Je geeft zelf al aan dat je de oude eigenaren niet voor het gerecht wilt slepen, en ik denk ook niet dat je hier veel verder mee was gekomen. De oude eigenaren kunnen/willen het dier niet terugkopen. Verder zijn er eigenlijk geen oplossingen, behalve je paard weer doorverkopen. Het is aan jou of je dat wilt, of dat je toch gaat kijken hoever je kan komen met het dier.

Het is best zwaar om weer aan de slag te gaan met een dier waar je geen vertrouwen in hebt, weet ik uit ervaringen. Bij mijn paard moest en zou ik het probleem echter oplossen, en jij zult bij jezelf na moeten gaan of je die drive ook hebt.

Ik wil je in ieder geval een ding heel, heel erg aanraden: ga eerst goed na of het beestje niks mankeert. Ik heb mijn paard destijds helemaal na laten kijken, een uitgebreide controle door een dierenarts, het gebit is nagekeken, ze is meerdere malen behandelt door een ostheopaat, het zadel is nagekeken, ik heb dr zelfs laten readen, want ik was echt ten einde raad.. Ik heb er meerdere mensen bij gehad die bijvoorbeeld les gaven in grondwerk, andere instructie, noem maar op. Uiteindelijk bleek mijn paard lichamelijk kerngezond, en geestelijk helemaal in de war. Gelukkig heb ik iemand gevonden die me kon helpen hierbij, met als resultaat dat mijn paard en ik op de grond echt hele dikke maatjes zijn, en dat we qua rijden zelfs alweer een heel stuk opweg zijn.

Ik wil je heel veel succes wensen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:37

tylando schreef:
een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
daarom mijn advies: neem eerst een paard een maand of 2 op proef, dan kan je wel inschatten of het paard bij je past of niet!

Moet een oude eigenaar ook maar net willen. Mijn paard zou voor geen goud op proef van het terrein af gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:59

Tsja, ik vind dit een heel moeilijk "geval", want TS geeft zelf al aan dat er bij de verkoper al een onregelmatigheid in de beweging te zien was.
Maar heeft daar overheen willen zien.
Voorts IS er ook overheen gezien, en is de pony toch gekocht door TS.

Nu zijn er problemen gerezen, niet alleen de incidenteel weer optredende onregelmatigheid, waarvan dus niemand heeft vastgesteld wat daar aan ten grondslag ligt....bij de particuliere verkoper kun je daarvoor niet meer terecht. Want dit wetende heb je het dier TOCH gekocht.
De verdere gedrags-moeilijkheden kunnen voortkomen uit een daadwerkelijk fysiek probleem, maar zeer zeker mede door de angstigheid die inmiddels bij TS ontstaan is.

Het dier kan ook teugelkreupel zijn (een "modieuze" term voor een paard dat gewoon verkeerd of scheef gereden wordt) en niets fysiek mankeren. Dan lopen ze bij een ander gewoon als een tierelier.

Niettemin zit TS nu tot haar verdriet opgescheept met een niet aan haar gebruiksdoel en verwachtingen vol doende pony, die zij niet vertrouwt.

Er zijn maar 2 mogelijkheden:
a. TS gaat onder zeer gedegen begeleiding door geheel van de basis af met dit dier... dat kan een lange en kostbare weg zijn
b. TS zet de pony te koop voor een wat meer doortastende of gevorderde ruiter(en koopt vervolgens zelf een meer passend dier)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:37

Balen dat het paard niet is wat je verwacht...
Mijn dochter van 10 en ik rijden samen op onze Haf (zij rijdt overigens stukken beter dan ik :D ), dus ik begrijp wat je bedoelt met een pony voor het gezin.
Desondanks blijven het wel dieren dus ze kunnen altijd iets onverwachts doen.
Mij paardje kan nogal draken aan de hand (heb echt weleens met hem staan vechten omdat hij wilde kijken of hij de leiding over kon nemen), dus ik laat mijn dochter er niet mee wandelen buiten.
Buitenrijden doen we ook nog niet (mijn nichtje die al wat langer rijdt overigens wel), omdat we dat rustig willen opbouwen. Buiten alleen vindt hij heel spannend met een ander pony gaat het beter.
De mijne is overigens een tijd van de manege geweest en was ook het buitenrijden niet echt gewend.
Maar ach, we hebben alle tijd en het komt wel goed.
Belangrijkste is dat we vertrouwen hebben in hem (hierdoor is hij ook ontspannen bij ons), ook al hebben we hem echt wel heeeeeeel gek zien doen tijdens de lessen.

Haflingers staan er overigens om bekend dat ze een uitgesproken eigen mening hebben en die graag willen doordrukken. Als je ze een vinger geeft nemen ze je hele arm.
Als ze doorkrijgen dat ze hun zin niet krijgen zijn het geweldige paarden !

Er schijnt overigens 3 jaar voor te staan om je paard echt goed te leren kennen......

Succes !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:19

Vjestagirl schreef:
tylando schreef:
een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
daarom mijn advies: neem eerst een paard een maand of 2 op proef, dan kan je wel inschatten of het paard bij je past of niet!

Moet een oude eigenaar ook maar net willen. Mijn paard zou voor geen goud op proef van het terrein af gaan.

tja het is wel handig als de oude eigenaar het zou willen..je ziet het wel vaker!
( zelf zou ik het ook niet doen, maar die van mij verkoop ik ook nooit :+ )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:31

terpentijn schreef:
Tsja, ik vind dit een heel moeilijk "geval", want TS geeft zelf al aan dat er bij de verkoper al een onregelmatigheid in de beweging te zien was.
Maar heeft daar overheen willen zien.
Voorts IS er ook overheen gezien, en is de pony toch gekocht door TS.

Nu zijn er problemen gerezen, niet alleen de incidenteel weer optredende onregelmatigheid, waarvan dus niemand heeft vastgesteld wat daar aan ten grondslag ligt....bij de particuliere verkoper kun je daarvoor niet meer terecht. Want dit wetende heb je het dier TOCH gekocht.
De verdere gedrags-moeilijkheden kunnen voortkomen uit een daadwerkelijk fysiek probleem, maar zeer zeker mede door de angstigheid die inmiddels bij TS ontstaan is.

Het dier kan ook teugelkreupel zijn (een "modieuze" term voor een paard dat gewoon verkeerd of scheef gereden wordt) en niets fysiek mankeren. Dan lopen ze bij een ander gewoon als een tierelier.

Niettemin zit TS nu tot haar verdriet opgescheept met een niet aan haar gebruiksdoel en verwachtingen vol doende pony, die zij niet vertrouwt.

Er zijn maar 2 mogelijkheden:
a. TS gaat onder zeer gedegen begeleiding door geheel van de basis af met dit dier... dat kan een lange en kostbare weg zijn
b. TS zet de pony te koop voor een wat meer doortastende of gevorderde ruiter(en koopt vervolgens zelf een meer passend dier)

waarom nou zo doorzagen over die onregelmatigheid?
Ik kan uit de uitleg wel opmaken dat het probleem meer in het karakter en het schrikkerige van de pony zit en niet in het feit dat hij kreupel zou zijn, er is nu al zovaak gezegd dat dat het niet is, dat het ook geen echte kreupelheid is maar meer af en toe een pasje onregelmatig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:10

Moeilijk geval, Kensington. Ik snap je probleem, maar ik denk dat je de fout helaas vooral bij jezelf moet zoeken en je eigen naïeviteit van het goedheid van de mens.
Je hebt in ieder geval een heel belangrijke les geleerd, ga niet blindelings af op hetgeen een (particuliere) verkoper je voorspiegelt.
Als je zelf al tijden weinig gereden hebt, is het verstandig om bij het kopen van een paard degelijke begeleiding te zoeken en ook te zorgen dat er degelijke begeleiding is op de stalling waar het paard terecht komt. Zodat je er als onervaren paardenbezitster (dit lees ik tussen de regels door, is een aanname van mij, maar ik denk dat dit klopt?) hulp hebt bij wat er allemaal komt kijken bij het hebben en houden van een eigen paard.

Op mij komt over dat je dit dier te overhaast en niet overdacht genoeg gekocht hebt.

Echter, zoals je het verhaal nu vertelt, zitten er niet echt koopvernietigende punten in je verhaal en kun je met dit paard vrij weinig anders, dan proberen wel een band te krijgen met hulp van derden, of het dier verkopen en een ander paard zoeken.

Echter, bij dat laatste zou ik wel zorgen voor professionele begeleiding, zowel bij het zoeken/kijken naar paarden, als bij de daadwerkelijke aankoop en ook bij de eerste maanden dat het paard bij jou is.
Een paard kan na verhuizen uit vertrouwde omgeving echt als een blad aan een boom omkeren. Daarbij kun je als je zelf onzeker bent, het paard niet het juiste leiderschap bieden dat het nodig heeft om te wennen aan de nieuwe omgeving.

Succes!

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:47

tylando schreef:

2 maanden op proef dat zou ik zeker hebben gewild maar reeel is dat niet denk ik

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:42

nope dat denk ik ook niet.
Toen ik vorig jaar mijn pony verkocht wilden ze haar ook op proef maar daar begin ik niet aan, ze mogen zo vaak komen kijken en rijden als ze willen maar de pony gaat alleen het pad af als er betaald is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:50

Toch zijn er wel verkopers die het doen. Desnoods via een lease constructie, dat je voor de maanden op proef een bedrag betaald wat dan bij koop van het totaalbedrag afgaat. Je zou het als selectie criterium kunnen gebruiken. Dan zal je wel minder keus hebben maar wie weet vind je jouw perfecte paard zo wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:30

Gaan rijden een paar keer voor je koopt scheelt ook, vraag de eigenaar uit het zicht te gaan, want dat scheelt ook nog eens enorm.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:50

Hoe wordt het dier op dit moment gehouden? En hoe werd het daar gehouden?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:13

Ik heb niet alles gelezen, maar de verkoopster heeft gezegd dat de pony net toen kreupel liep en verder nooit kreupel is geweest dan zou ik toch eens uitzoeken wat er precies aan mankeert, want als blijkt dat het om iets gaat waarvan duidelijk blijkt dat het er al voor de koop moet zijn geweest is het volgens mij mogelijk om de koop ongedaan te maken, omdat het dan om een verborgen gebrek gaat.

Verder ga ik mee met de anderen die het hebben over de veranderingen e.d.
Ik heb zelf in april een paard gekocht, super braaf met proefrijden, meerdere keren, niet kijkerig e.d., eenmaal bij mij thuis moest ze heel erg wennen, wel kijkerig, wegspringen, staken etc., ondertussen gaat het heel goed, maar ik heb wel privéles moeten nemen om door deze periode heen te komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:48

Ulfeino schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar de verkoopster heeft gezegd dat de pony net toen kreupel liep en verder nooit kreupel is geweest dan zou ik toch eens uitzoeken wat er precies aan mankeert, want als blijkt dat het om iets gaat waarvan duidelijk blijkt dat het er al voor de koop moet zijn geweest is het volgens mij mogelijk om de koop ongedaan te maken, omdat het dan om een verborgen gebrek gaat.

misschien kan je beter wel het hele topic lezen, beest is niet kreupel

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:17

Heb jij rechten wat betreft het 'niet zijn wat verwacht' van je paardje? Nee ik geloof het niet.
Tenzij je in het koopcontract hebt opgenomen dat je een proefperiode van een bepaalde tijd hebt of dat de pony in bepaalde gevallen terug mag worden gebracht naar de oude eigenaar (hoewel dat vaak moeilijk te bepalen is).

Het lijkt mij dat dit alles niet in jouw contract staat opgesteld, anders was het een makkelijkere zaak geweest. Het klinkt ook alsof jij niet jouw 'plicht' bent nagekomen meer over het paard te weten te komen en je zeker van je zaak te maken (voor zover ik kon lezen heb je het paard één maal kort gereden na de eigenaresse en is het paard door haar dierenarts goedgekeurd terwijl het onregelmatig loopt). Het was toen eigenlijk jouw taak geweest het paard af te wijzen en niet te kopen. Nu je dit wel hebt gedaan is er dan ook niets meer aan te doen.

Het lijkt mij dan ook dat er niets anders op zit het paard ofwel te koop te zetten ofwel er het beste van te maken en heel hard aan de slag te gaan om het paard dat je kocht 'terug te krijgen'.
Houdt er rekening mee dat paarden heel gevoelig zijn, zowel voor verandering als voor jouw stress en onzekerheid. Aan jou is de keus wat je doet. Heb jij het gevoel dat jij vertrouwen kunt krijgen in dit paard en dat je dit paard een goed en leuk (want ook het paard moet tot zijn recht kunnen komen) leven kunt geven dan zou ik daar met goede begeleiding en heel veel tijd en liefde voor gaan. Het kan echter ook dat het verstandiger is afstand te doen van het paard en eventueel een ander paard te zoeken.

De keus is aan jou. Van de oude eigenaren hoef je in ieder geval niets te verwachten. Zij zijn jou niets verplicht of verschuldigd.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:03

JoyCiej007 schreef:
Maar; zo'n '1e recht van terug-koop clausule' heeft overigens ook totaal geen juridisch bindende werking.
Velen denken dat echter wel, ook hier op Bokt.
Als jij van dit paard 'af wilt', of dat nu binnen 2 weken, 2 maanden of 2 jaar is en jij hebt dat koopcontract ondertekent met die clausule er in, dan kan jij als nog prima verkopers er niet van op de hoogte stellen dat jij het paard graag wil verkopen, en het paard zo naar iemand anders verkopen. En dan heeft de 'tegenpartij' (de verkopende partij waarvan jij je paard hebt gekocht) daar juridisch gezien niets tegen in te brengen.
Het recht van eigenaar zijn van een zaak/goed is namelijk het meest omvattende en exclusieve recht dat een persoon kan hebben op een zaak/goed, en dit met uitsluiting van eenieder. Het zou onrechtvaardig/onrechtmatig zijn om iemand te dwingen dat áls hij afstand wil doen van een zaak/goed/dier, om dan verplicht te zijn om dit te verkopen aan de vorige eigenaren of een ander bepaald persoon.

Het geeft meestal wel een 'fijn gevoel' om zo'n clausule op te nemen, en zou dan ook vooral adviseren om dat te doen als iemand z'n paard wil verkopen en dat graag wil, maar dan met de zéér belangrijke kanttekening dat het juridisch totaal niet bindend is. Dat de tegenpartij dat misschien niet weet, dat kan misschien wel in het voordeel van de verkoper liggen. Maar da's een ander verhaal.

Omdat je zo mooi aanhaalt dat je iets alleen moet zeggen als je het zeker weet, het volgende: zo'n terugkoop-clausule kan natuurlijk gewoon bindend zijn. Je kan het dan alleen beter verpakken als een optierecht voor de koper. En dat betekent gewoon dat je verplicht bent het paard aan te bieden aan de vorige eigenaar voordat je het aan een ander verkoopt. Hou je je daar dan niet aan, dan is die koop die je hebt gesloten, niet onwettig ofzo, maar ben je als koper wel schadeplichtig jegens de vorige eigenaar (met uiteraard het buitengewoon twijfelachtige verhaal hoe die 'schade' dan weer gedefinieerd zou moeten worden, maar dat wil ik hier even buiten beschouwing laten). Dus om nou te zeggen dat het juridisch zinledig is, is echt onzin.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:53

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de oude eigenaar wat meer lef en ervaring heeft dan jij en de pony bij haar daarom dus ook poeslief was.

Nu de pony verhuisd is en door heeft dat jij niet zo dapper bent heeft de pony er een beetje maling aan.

Wat ik je aan kan raden is om bij de koop van een nieuwe pony minimaal 5 keer te gaan proefrijden.
Ga een keer overdag, een keer s'avonds, vraag of je een keer met meerdere paarden in een bak kunt rijden of juist alleen in de bak etc.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 11:49

Vanmorgen is de Dierenarts geweest, Om een lang verhaal kort te maken ze is niet kreupel. we zijn op de goede weg bezig en moeten zo doorgaan. terug gaan naar de basis en beginnen bij het begin.
ik wil degene met de tips en support bedanken.
Wij kunnen weer verder met mijn "lieve brave" pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:05

Goed van je dat je het wat tijd geeft. Mijn pony heb ik ook gekocht als brave pony, is met proefrijden 2x verschoten maar ze was nog niet zo lang onder het zadel. Toen ik d'r kocht heeft ze ook een periode gehad dat ik er gewoon niet op kon, en durfde te rijden omdat ze zo ontzettend snel was en te veel pony voor mij. Heb er heel eerlijk ook over nagedacht om d'r te verkopen maar heb het wel de kans gegeven. Nu heb ik een pony waar ik achterstevoren op heb gezeten, waar ik zonder zadel mee naar buiten ga, en waar ik zelfs een heeeel klein kruisje mee heb gesprongen, zonder zadel.
Bedenk je goed dat je een nieuwe combinatie bent, je moet elkaar wel de tijd geven. En jij dus ook die pony. Je moet goed naar elkaar toe groeien. En tja, daar horen ook enge dingen bij. Ik vind het ook niet leuk als m'n pony er weer vandoor schiet of als ze een beetje nukkig reageert op een tikje met de zweep. Maar dat is in mijn ogen wel iets waar je toch ook doorheen moet. Of je nou een bomproof paard koopt of niet; schrikken kunnen ze allemaal en je kan altijd een keer vallen. Ook jouw pony wordt echt wel een brave pony, als je maar wel volhoudt!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:17

Goed dat je het toch na hebt laten kijken, dan kun je dat uitsluiten.

Succes! Hou je ons op de hoogte?

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:09

Splinterz schreef:
Goed dat je het toch na hebt laten kijken, dan kun je dat uitsluiten.

Succes! Hou je ons op de hoogte?

Dat doe ik.
ben in ieder geval blij dat het medisch niets is.
en ergens zie ik toch wel een lichtpuntje wat ze er zit geen kwaad in.
Ik weet nu wat ons te doen staat en we kunnen aan de slag

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:21

*\o/* Succes! Gaat vast goed komen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:22

Gelukkig dat hij niet kreupel is en dat je dus gewoon terug moet naar de basis. 1 ding waar je je dus nu geen zorgen om hoeft te maken.
Goed dat je het nu ook wat zonniger in ziet dat er geen kwaad in zit en dat je ermee aan de slag gaat. Mijn pony is namelijk braaf, niet bang voor trekkers etc, maar toen ik een bijrijder zocht die is komen rijden, zette ze het wel op een lopen toen ze een trekker zag. Als hij wat gewend is bij jullie zal dat vast ook beter worden en probeer hiermee dan ook een beetje je eigen angst een beetje te overwinnen.
In ieder geval hartstikke goed dat je door gaat met de pony, het komt vast wel goed met wat geduld :)

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:49

Misschien moet je proberen je paard meer buiten te laten komen? Sommige paarden worden gewoon onrustig doordat ze meer beweging dan anderen nodig hebben... En misschien kan je je paard wat trucjes leren dat je ook kan doen wanneer je erop zit? Misschien door de aandacht ergens anders te gaan zoeken dan het racen tijdens het rijden, zal je paard niet meer zo tekeergaan?
Ik weet het niet echt , maar ik denk wel dat dit kan helpen (: met grondwerk doe je zeker niets verkeerd (: