Paard redden van de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:59

Eventueel een leuk shetveulen van marktplaats ruilen tegen een appeltaart?
Dan redt je er als het ware ook eentje van de slacht ;-)

Paarden gaan niet voor niks naar het slachthuis, Paarden en paardenvlees brengen amper wat op in deze periode. In Winschoten en Zuidbroek slachten ze op het moment niet eens zo graag paarden, omdat ze er gewoonweg geen (weinig) winstop kunnen maken.

Slachten is eigenlijk ook helemaal niet zielig!
Ik ben in Winschoten eens een dagje wezen kijken in het slachthuis (ook in zuidbroek overigens) en het
ging er allemaal erg netjes aan toe.. De dieren hadden geen idee dat ze geslacht zouden worden. Er wordt tijdens het slachtproces erg goed gelet op dierwelzijn (al klinkt het raar).

Verder mogen slachthuizen de paarden officieel niet doorverkopen. En eigenlijk moet je dat ook niet willen. De slachtpaarden hebben meestal (lees; bijna altijd!!) gebreken. Dat kan een hoop geld kosten!

Dus als je een paard van de slacht wil redden zou ik als ik jou was kijken voor een (veel te goedkoop) leuk
shetveulentje o.i.d..

Ik vindt het initiatief wel erg leuk! Alleen gaat het bij slachtpaarden niet op..
Hopelijk heb je snel je eigen paardje!
Hou je ons op de hoogte?

Sassii

Re: Paard redden van de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:01

Hartstikke bedankt voor de tip!

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:04

Het wordt vaak gezegd maar lang niet ieder paard die bij de slager staat is volledig afgeschreven. Mijn paard zou enkeltje slachthuis gaan maar ik heb hem overgekocht, nog voordat hij er heenging (gelukje voor hem, de eigenaar kon niemand vinden die hem wilde brengen) hij is zeer gevoelig voor stof. Dit is prima te handelen, alleen je moet er wel wat voor doen.

Ik was niet actief op zoek naar een slachtpaard (helemaal niet op zoek naar een paard eigenlijk...) maar liep er gewoon tegenaan. Als ik jou was zou ik lekker een paard op de markt kopen, en als je een goed doel wilt steunen kan je rusthuizen steunen die dat soort paarden opvangen :)

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:08

Chaos schreef:
justin4ever schreef:
Ben ik niet met je eens chaos, door de crisis verdwijnt er veel goed spul ook naar de slager.
En ja ik spreek uit ervaring.
Neemt niet weg dat je goed moet opletten hoor.
Van de 10 die bij ons komen voor weinig mankeren er sommige ook wel wat, zowel lichamelijk als geestelijk dus het is een risico.

Mag jij best vinden.
Echt goed spul beland niet bij de slager hoor. Echt goed spul is altijd markt voor. ;)
Jij schrijft dat je niet eens bij een slachthuis naar binnen wil stappen, ik ben er al heel vaak geweest. Dus ik ga toch even af op mijn eigen mening. ;)

Oei Chaos, dat is wel een heeele naieve opmerking van je :=

Verder snap ik niet dat sommigen hier de TS zo aanvallen, haar bedoelingen zijn overduidelijk goed. Er zijn absoluut paarden bij de slacht die zodanig weinig mankeren dat je ze kan redden door ze een leven op de wei te gunnen bijvoorbeeld, probleem is alleen dat je aan de buitenkant niet altijd kan zien of een paard gezond is, en voor paarden die pijn hebben is slachten uiteraard wel de beste oplossing. Om deze reden raad ik het je af een paard van de slacht te redden. En ja, mensen die een 'gezond' paard (en paard dat geen pijn heeft) naar de slacht brengen en dan zeuren dat ie wordt doorverkocht, eigen schuld.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:15

Citaat:

Verder snap ik niet dat sommigen hier de TS zo aanvallen, haar bedoelingen zijn overduidelijk goed. Er zijn absoluut paarden bij de slacht die zodanig weinig mankeren dat je ze kan redden door ze een leven op de wei te gunnen bijvoorbeeld, probleem is alleen dat je aan de buitenkant niet altijd kan zien of een paard gezond is, en voor paarden die pijn hebben is slachten uiteraard wel de beste oplossing. Om deze reden raad ik het je af een paard van de slacht te redden. En ja, mensen die een 'gezond' paard (en paard dat geen pijn heeft) naar de slacht brengen en dan zeuren dat ie wordt doorverkocht, eigen schuld.

Mee eens, ik denk dat half bokt op 14-jarige leeftijd wel een ''paardje wou redden'', die gedachte snap ik ook wel...

Verder vind ik een goedkoop ''marktpaardje'' ook wel een risico. Liever uitgebreid rondkijken, proefrijden en eventueel keuren. Maar das mijn mening... Uiteindelijk is de aanschafprijs toch maar een schijntje op de totale kosten. Of je nou 200 betaald of 2000...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:40

Dos_Caballos schreef:
Chaos schreef:

Mag jij best vinden.
Echt goed spul beland niet bij de slager hoor. Echt goed spul is altijd markt voor. ;)
Jij schrijft dat je niet eens bij een slachthuis naar binnen wil stappen, ik ben er al heel vaak geweest. Dus ik ga toch even af op mijn eigen mening. ;)

Welke opmerking precies? Beetje duidelijkheid graag.
Er staan er meerdere in de quote. Al gok ik dat het gaat over goed spul bij de slager? Dat vind ik alles behalve naief. Of kan ik gewoon zo goed handelen????? :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:42

Dos_Caballos schreef:
En ja, mensen die een 'gezond' paard (en paard dat geen pijn heeft) naar de slacht brengen en dan zeuren dat ie wordt doorverkocht, eigen schuld.
Hoezo eigen schuld?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:42

Chaos schreef:
Welke opmerking precies? Beetje duidelijkheid graag.
Er staan er meerdere in de quote. Al gok ik dat het gaat over goed spul bij de slager? Dat vind ik alles behalve naief. Of kan ik gewoon zo goed handelen????? :P

Het feit dat jij denkt dat ''goede'' paarden niet naar de slacht gaan, dat vind ik naïef. Omdat jij het zelf niet zou doen en niemand kent die het doet, betekent niet dat het niet gebeurd. Lees het topic maar door, er zijn genoeg mensen die uit eigen ervaring weten dat ook gezonde paarden wel eens naar de slacht worden gebracht.
Wat betreft eigen schuld; ik vind het egoïstisch om een gezond paard naar de slacht te brengen, dus als dat gezonde paard wordt doorverkocht vind ik dat terecht, dan had je maar geen gezond paard naar de slacht moeten brengen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:45

Dos_Caballos schreef:
Het feit dat jij denkt dat ''goede'' paarden niet naar de slacht gaan, dat vind ik naïef. Omdat jij het zelf niet zou doen en niemand kent die het doet, betekent niet dat het niet gebeurd. Lees het topic maar door, er zijn genoeg mensen die uit eigen ervaring weten dat ook gezonde paarden wel eens naar de slacht worden gebracht.
Wat betreft eigen schuld; ik vind het egoïstisch om een gezond paard naar de slacht te brengen, dus als dat gezonde paard wordt doorverkocht vind ik dat terecht, dan had je maar geen gezond paard naar de slacht moeten brengen.

Over de eigen schuld, ik vind het vele malen erger om een paard, wat bijv. erg op 1 mens gericht is door te verkopen.
Ken namelijk paarden die dood ongelukkig zouden zijn bij iemand anders, en als ik de keus zou hebben gaan die van mij ook eerder richting slacht dan dat ze de verkoop in gaan.
En dan zou ik idd niet blij zijn dat er dan iemand is die ze 'red', ik weet namelijk dat paardlief daar dood ongelukkig van zou worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:48

Dos_Caballos schreef:

Ja okee, dat is een verschil van opvatting. :) Tussen gezond en goed zit voor mij nog wel een verschil.
Er werd verteld dat écht goede paarden naar de slacht gingen nu. Nou, volgens mij valt dat wel mee, of ze hebben een ergens een kronkel?

Oh zo eigen schuld, ik begreep hem even niet omdat het natuurlijk niet zou mogen (wat idd niet wil betekenen dat het niet gebeurd). Ik kan me ook niet voorstellen dat je een goed paard niets anders kunt bieden dan de slager, maar wellicht is het ook een 'makkelijke' oplossing, zo van: dan zijn we er maar vanaf.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 25-11-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:48

Froukje1993 schreef:
Over de eigen schuld, ik vind het vele malen erger om een paard, wat bijv. erg op 1 mens gericht is door te verkopen.
Ken namelijk paarden die dood ongelukkig zouden zijn bij iemand anders, en als ik de keus zou hebben gaan die van mij ook eerder richting slacht dan dat ze de verkoop in gaan.
En dan zou ik idd niet blij zijn dat er dan iemand is die ze 'red', ik weet namelijk dat paardlief daar dood ongelukkig van zou worden.

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het zelf invullen van de wensen en gevoelens van het paard. Jij neemt aan dat het paard nooit meer gelukkig kan worden zonder jou, maar hoe weet jij dat zo zeker?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:49

Froukje1993 schreef:
Dos_Caballos schreef:

Maar een paard kan eenkennig zijn maar ze kunnen altijd leren omgaan met anderen.
Vraag blijft uiteraard of dat de koper dat kan en wil maar eenkennig lijkt mij juist geen rede voor slacht.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:51

Chaos schreef:
Ja okee, dat is een verschil van opvatting. :) Tussen gezond en goed zit voor mij nog wel een verschil.
Er werd verteld dat écht goede paarden naar de slacht gingen nu. Nou, volgens mij valt dat wel mee, of ze hebben een ergens een kronkel?

Oh zo eigen schuld, ik begreep hem even niet omdat het natuurlijk niet zou mogen (wat idd niet wil betekenen dat het niet gebeurd). Ik kan me ook niet voorstellen dat je een goed paard niets anders kunt bieden dan de slager, maar wellicht is het ook een 'makkelijke' oplossing, zo van: dan zijn we er maar vanaf.

Ik dacht dat je met 'goed' gezond bedoelde, aangezien de TS het over een paard 'redden' heeft, neem ik aan dat ze niet op zoek is naar een sportpaard. Een gewoon gezond recreatief paard noem ik iig te 'goed' om te slachten.

Chaos

Re: Paard redden van de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:53

Ja haha, dat bedoelde ik. We begrepen allebei wat anders. :P
Maar die laatste zin ben ik met je eens, heb nog geen eisen gezien waar het dier verder aan zou moeten voldoen dus wellicht hoeft het al niet eens een potentieel rij-dier te zijn.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:54

Ik heb mijn paard ook naar de slacht moeten brengen vroeger, ze had vaak koliek, viel weg tijdens het rijden, terwijl je aan de buitenkant niets ziet. Maar ik zou niet willen dat mijn paard weer te koop stond. Ik heb haar paspoort terug gekregen en heb gezien hoe ze geschoten is dan weet ik zeker dat ze niet in de handel komt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:55

benangelique schreef:
Fijn is dat. Breng ik als eigenaar mijn paard weg en dan wordt ie via de achterdeur verder verkocht. ..

Tja dan moet je maar erbij blijven en meegaan, zomaar uit handen geven en het overlaten aan iemand anders die het ff naar de slacht brengt zou ik nooit doen en dat is ook niet netjes naar het dier toe, want dikke kans dat het via via gaat naar het buitenland voor de slacht en of via de achterdeur verkocht worden om een nieuw leven te beginnen. Het is en blijft de fout van de eigenaar vind ik, want je gaf het uit handen ipv zelf mee te gaan.

TS, ik zou als ik jou was niet daar een paard gaan "redden", want dat doe je niet, je verlengt hoogstens het "lijden". Vaak is er wel wat mee.

Ga liever ergens anders op zoek naar een paard wat je een fijn leven kan geven.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:59

Dos_Caballos schreef:
Froukje1993 schreef:

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het zelf invullen van de wensen en gevoelens van het paard. Jij neemt aan dat het paard nooit meer gelukkig kan worden zonder jou, maar hoe weet jij dat zo zeker?

Omdat ik dat nu al heel erg merk, ben de enige die überhaupt wat met hem kan. Zelf voor de rest van het gezin loopt hij het liefst weg als hij z'n dag niet heeft.
Chaos schreef:
Froukje1993 schreef:

Maar een paard kan eenkennig zijn maar ze kunnen altijd leren omgaan met anderen.
Vraag blijft uiteraard of dat de koper dat kan en wil maar eenkennig lijkt mij juist geen rede voor slacht.

Gelukkig kan en mag iedereen daar zelf over beslissen :) Helaas ook al een aantal keer gezien dat sommige paarden een verhuizing maar slecht trekken, en als het gevoel van verkopen niet goed is kies ik toch liever van de slacht.
Misschien ook wel om te voorkomen dat ze de handel in gaan.

Ragdollcat schreef:
benangelique schreef:
Fijn is dat. Breng ik als eigenaar mijn paard weg en dan wordt ie via de achterdeur verder verkocht. ..

Tja dan moet je maar erbij blijven en meegaan, zomaar uit handen geven en het overlaten aan iemand anders die het ff naar de slacht brengt zou ik nooit doen en dat is ook niet netjes naar het dier toe, want dikke kans dat het via via gaat naar het buitenland voor de slacht en of via de achterdeur. Het is en blijft de fout van de eigenaar vind ik, want je gaf het uit handen ipv zelf mee te gaan.
Dus jij vind het dat je als eigenaar verplicht bent om erbij te blijven? Ik mag hopen dat de meeste paarden slachters gewoon te vertrouwen zijn, want anders zijn ze hartstikke strafbaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:02

Ik ben echt verbaasd over de reacties. Ik lees vaak op Bokt dat vanwege het paardenoverschot veel gezonde paarden bij de slager terechtkomen. Hoe zit het nou?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:02

Ik weet van een paardenslager hier in de buurt die op zich nog wel open staat voor verkoop van de paarden die hij heeft staan. Ik moet daarbij wel zeggen dat hij ook gewoon handelaar is. Hij had ooit een hele gave appaloosa staan waarvan mijn vader heeft gevraagd of we die konden kopen. Hij gaf aan dat dat paard echt geslacht moest worden ivm een blessure, maar had nog wel iets anders staan dat in principe ook voor de slacht was, maar verder wel gezond.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:03

Sammyoo schreef:
Ik ben echt verbaasd over de reacties. Ik lees vaak op Bokt dat vanwege het paardenoverschot veel gezonde paarden bij de slager terechtkomen. Hoe zit het nou?

klopt hoor, snap sommige mensen ook niet

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:05

Overal waar er geld valt te verdienen zijn er mensen niet te vertrouwen, zeker in de paardenwereld.

Zelfs zijn er paardenverzekeringen niet te vertrouwen, ze namen afgekeurde dier in voor de slacht en de eigenaar zag t dier 1 jaar later terug in de sport???? heel leuk hoor.

Gewoon meegaan tot aan het schieten toe en klaar is kees, lekker makkelijk hoor om het door anderen te laten regelen. Dus niet gaan zeiken over "breng ik mijn paard weg en wordt ie via de achterdeur verkocht", dat gebeurd echt niet als je erbij bent, wel als je het dier weg laat brengen, het uit de handen geeft dus dat je zegt breng ik als eigenaar mijn paard weg, klopt niet want je bent er niet bij.

Echt als je erzelf bij bent, gebeurd dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:09

Ga gewoon naar een paardenmarkt en koop een zielige shetlander, heb je ook en pony gered ofzo en die shetlander krijgt een mooi leventje.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:09

Er liepen vroeger heel wat paarden rond met een dikke A op de schouder gebrand.. Allemaal afgekeurd en die geslacht zouden moeten zijn.

Echt geld verdienen met een slachtpaard? De laatste die we hebben laten slachten 2,5 jaar terug leverde 450 euro op: een 7 jarige met een ernstig beengebrek, maar verder oergezond, goed doorvoed en 1.80 m. hoog. Rijk worden doe je er echt niet van...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:22

En toch ken ik wel degelijk iemand (ze is zelfs ook actief geweest hier op bokt) die voornamelijk paarden van de slacht opkoopt en ze doet oplappen door het dier vol te stoppen met van alles en nog wat en dan op internet gooit voor in haar ogen de hoofdprijs!!!
Naam ga ik niet noemen hierzo want heb fikse mot ermee, moet der ook echt niet tegen gaan komen!
Froukje1993 schreef:
En slachthuis mag officieel helemaal geen slachtpaarden door verkopen :n Dus dat gaat je niet lukken.
Als je wat wilt redden zul je toch echt zielige advertentie paarden van Marktplaats oid moeten zoeken.
Mensen brengen hun paard toch niet voor niets naar de slacht :? Zou mooi worden als je je paard ineens ergens ziet staan terwijl ie door hoort te zijn.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:34

XFiemoX schreef:
En toch ken ik wel degelijk iemand (ze is zelfs ook actief geweest hier op bokt) die voornamelijk paarden van de slacht opkoopt en ze doet oplappen door het dier vol te stoppen met van alles en nog wat en dan op internet gooit voor in haar ogen de hoofdprijs!!!
Naam ga ik niet noemen hierzo want heb fikse mot ermee, moet der ook echt niet tegen gaan komen!
Froukje1993 schreef:
En slachthuis mag officieel helemaal geen slachtpaarden door verkopen :n Dus dat gaat je niet lukken.
Als je wat wilt redden zul je toch echt zielige advertentie paarden van Marktplaats oid moeten zoeken.
Mensen brengen hun paard toch niet voor niets naar de slacht :? Zou mooi worden als je je paard ineens ergens ziet staan terwijl ie dood hoort te zijn.

Tja, dat het kan wil niet zeggen dat het mag ;)
Maar zulke mensen moeten zich rot schamen! Ik vind dat niemand het recht heeft om slacht paarden (ziek of niet) op te kopen/door te verkopen, als eigenaar doe je je paard vaak met een reden naar de slacht. Als je zou willen dat het paard de handel in zou gaan zou je dat zelf wel gedaan hebben.

Maar goed, daar denkt helaas niet iedereen het zelfde over.
Ik hoop dat de ogen van TS geopend zijn en dat er een leuk paard op bokt of marktplaats bij zit waar ze een hoop plezier aan gaat beleven.