Zegen geld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jij je paard/pony verkoopt, geef je dan zegen geld?

Ja
73 (22%)
Nee
43 (13%)
Soms
18 (5%)
Zegengeld? Wasda? ;)
192 (58%)

Totaal aantal stemmen: 326

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:02

Aukelizzy schreef:
Volgens de verkoper destijds brengt zegengeld geluk dus ik durf het niet uit te geven... :o . Zelfs in tijden van crisis blijft de 50 euro in zijn lijstje... :=

Brengt het ook echt geluk dan :)) ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:06

ShauniBef schreef:
Aukelizzy schreef:
Volgens de verkoper destijds brengt zegengeld geluk dus ik durf het niet uit te geven... :o . Zelfs in tijden van crisis blijft de 50 euro in zijn lijstje... :=

Brengt het ook echt geluk dan :)) ?

Ja uhhh, dat weet je maar nooit :D . Ik weet natuurlijk niet wat er gebeuren kan als ik die 50 euro uitgeef. Dus ik neem het zekere voor het onzekere.. :')

xMercury

Re: Zegen geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:07

Hee wat leuk, ik heb ook zegen geld gehad toen de oude eigenaren mijn nieuwe paard kwamen brengen :)

ShauniBef

Aukelizzy schreef:
Ja uhhh, dat weet je maar nooit :D . Ik weet natuurlijk niet wat er gebeuren kan als ik die 50 euro uitgeef. Dus ik neem het zekere voor het onzekere.. :')

Daar heb je een punt..... :')

StalNollie

wij doen het nog wel bij verkoop van paard
maar mensen kijken je soms wel schuin aan

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:09

ik heb bij mijn eerste paard ook zegengeld gekregen, dat zit nog steeds in zijn paspoort
bij mijn 2e paard heb ik het niet gekregen

vind het een leuk iets, wat eigenlijk traditie moet blijven

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:11

Vorige week is mn paardje verkocht en die hebben ook 10 euro zegen-geld mee gekregen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:12

Ik heb hier nog nooit van gehoord, ook nog nooit gezien eerlijk gezegd of gekregen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:17

Het geld brengt niet zo zeer geluk. Het brengt ongeluk om je paard helemaal af te betalen. (je zal net zien heb je hem helemaal betaald...gaat ie dood...dat idee zeg maar.)

Ja bij mijn paard heb ik zegen-geld. Vast geniet aan het papier en als ik er een verkoop gaat er ook zegen-geld mee.

Ik geloof niet dat het geluk of ongeluk brengt, ik vind het gewoon een leuk gebruik.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:21

Jep ik ken het ook.
Bij mijn ruin heb ik het zegegeld nog steeds wat volgens mij de vorige eigenaar ook er bij heeft gekregen.

Hier gaat de paarden meestal bij verkoop weg met zegegeld.
Ik vind het een mooi gebaar en het idee dat iemand je alle geluk met het paard wenst.
Volgende week breng ik 1 van de pony's weg en ook zij krijgt haar zegegeld mee :-)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:41

Ook ik heb bij mijn merrie zegengeld gekregen. Helaas is er een hoop mis gegaan met deze merrie, en loopt ze nu op haar tiende in een paardenrusthuis, maar uitgeven durf ik niet, stel je voor dat het nog meer mis gaat.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:43

stef schreef:
Bestaat het nog?
Vroeger kreeg je als je een paard kocht, een "geluks tientje" ofwel "Zegen geld". Dit werd bij de papieren van het betreffende paard gestoken, en werd niet uit gegeven. Ik vind het ergens wel een mooie traditie eigenlijk, maar vroeg me af of het nog van deze tijd is?
Tegenwoordig is het vijf euro trouwens.

Dit word echt nog te weinig gedaan.
Vind het altijd leuk om te zien/horen dat mensen het doen.

Wij doen het ook nog!
Wij hebben ook wel es een tientje gekregen bij een paard en datzelfde tientje bij dat paard meegegeven toen we ze weer verkocht hadden.

Een tientje voor het geluk, deden we bij paspoort.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:02

Bij Joris en Zaza heb ik het wel gehad. Bij Tim en Appie niet. Als ik ooit mijn paard moet verkopen krijgt de nieuwe eigenaar ook zegen geld.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:07

Als ik ooit nog een paard durf te kopen ( 3 pech paarden in 1 jaar) dan vraag ik 200 aan geluks geld wat ik nodig ga hebben :')

Ik heb zelf bij één van mijn paarden 5 euro mee gegeven :') Die mensen keken me heel vreemd aan. :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:18

Toen ik een paard kocht heb ik een tientje zegengeld gekregen. Dat is nu 7 jaar geleden.

Ik hoorde toen trouwens dat dat zegengeld vroeger niet werd bewaard, maar direct werd uitgegeven aan een borrel. Zo van "Hier, drink maar een borrel van mij." Die borrel werd dan wel weer gedronken op de goede aankoop. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:13

NatasjavE schreef:
Het geld brengt niet zo zeer geluk. Het brengt ongeluk om je paard helemaal af te betalen. (je zal net zien heb je hem helemaal betaald...gaat ie dood...dat idee zeg maar.)

Oh, ik heb destijds geleerd dat het geld de start zal zijn van al het geld dat je nieuwe paard je op zal leveren (vast van vroegeruit als werkpaard :+ maar nu prijzengeld op wedstrijden of na veel successen weer doorverkopen voor meer geld)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:35

LindyH schreef:
Toen ik een paard kocht heb ik een tientje zegengeld gekregen. Dat is nu 7 jaar geleden.

Ik hoorde toen trouwens dat dat zegengeld vroeger niet werd bewaard, maar direct werd uitgegeven aan een borrel. Zo van "Hier, drink maar een borrel van mij." Die borrel werd dan wel weer gedronken op de goede aankoop. :D

Dus jij hebt er een flinke borrel van gehaald :)) ?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:55

Haha, nee. Ik wilde het bewaren, maar het is op een gegeven moment verdwenen. Dikke kans dat ik het toch zelf een keer heb uitgegeven.

Dat is natuurlijk vragen om problemen met je paard... %)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:56

Oh, sindsdien heb je problemen gehad met je paard :P ?

Kan je niet een ander tientje terug stoppen? :')

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:57

Ik geef altijd "geluk" of "zege" geld mee als ik een paard verkoop, is een beetje een gewoonte geworden!
Officieel moet het dan ook van een andere "stapel" komen als waarmee het paard is betaald :)

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:11

Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik 2 jaar geleden een paard kocht waar er dus 10 euro in het paspoort zat. Bij het ophalen van het paard haalde ik het eruit en wilde ik het aan de handelaar geven, maar hij nam het niet aan, het moest in het paspoort blijven zitten vond hij, inmiddels is het paard weer verkocht en ook ik heb het erin laten zitten.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:53

Ruim 4 jaar geleden heb ik ook het bewuste tientje gekregen plus een mooi halster en een gloednieuwe winterdeken, ik kon de traditie wel maar vond het erg leuk dat dit nog gedaan werd.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:54

Heel af en toe zie ik het bij handelaren nog gebeuren en bij ons bij de handelaar maar eigenlijk maar zelden.
Vind het wel een mooi gebaar en eigenlijk wel leuk en jammer dat het nog zo weinig is!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:08

Ja, ik heb bij de aankoop van mijn QH wel geluk mee gekregen. :j Het geluk blijft gewoon bij zijn papier. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:23

Het zegengeld wat bij mijn paard zat ligt ook nog steeds mooi apart :)