Hoe dicht mogen jagers komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:24

Bij ons waren ze dinsdag ook aan het jagen. De jagers betalen geld voor een bepaald gebied en mogen volgens mij dan overal jagen. Ze horen het wel te melden aan de eigenaren. Wij wonen nu 8 jaar in Duitsland en tot nu toe hebben ze onze weilanden ieder jaar braaf overgeslagen. Weet in andere streken dat ze gewoon door de weiden jagen (ook zonder te melden). Hoe vervelend dan ook, zijn de gewoonten van dit land. Onze paarden kijken er al niet meer van op.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:25

Ze mogen absoluut niet jagen op terrein waarvoor geen toestemming is gegeven, ook al wordt dit omgeven door gebied waarvoor wel toestemming is gegeven. Zou lekker worden zeg, als ik niet eens zou mogen beslissen of er op mijn terrein wel of niet gejaagd mag worden.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:29

Toevallig liepen ze vandaag ook bij ons in de wei.
Paarden stonden in de paddock, behalve de mijne die liep in de wei ter hoogte van de paddocks.
Ik heb ze goed in de gaten gehouden want krijg toch een beetje de kriebels van een 6tal mannen in van die pakkies met honden en geweren. Ze liepen ook echt zo te marcheren... Paarden waren allemaal allert.
2 grepen al hun geweer terwijl ze 10 meter naast mijn paard liepen.
Gelukkig riep 1 van de andere meteen dat ze moesten wachten tot ze voorbij de paarden waren, en pas na de rijbak, die nog iets verder ligt, pas mochten schieten.
Dat vond ik wel netjes, ben blij dat die persoon wist waar hij mee bezig was.

Heukeltje

Re: Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:02

Nou bij ons doen ze het ook op het land naast stal. Beesten schrikken zich rot als je aan het rijden bent. Ik vind het maar niks!!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:57

FlyAway schreef:
bliksempie schreef:
Ik had gister 5 jagers op m'n erf en tussen de paarden en de shets lopen
En dan heb ik het over nog geen meter afstand! Heb ze van me erf afgewezen maar wilde niet weggaan want hun zeiden dat ze het recht hadden om op mijn erf te jagen.. Uiteindelijk zijn ze weggegaan en heb ik de politie gebeld. Er is vorige week ook een eend van mij doodgeschoten en dit waren eenden jagers..

Als jij de eigenaar bent van jouw erf en jij hebt geen toestemming gegeven om op jouw terrein te jagen, dan moeten ze maken dat ze wegkomen!

volgende keer snel weer naar binnen en politie bellen, ''er staan hier een paar gewapende mannen op mijn erf die niet wel willen gaan, help''
eens kijken hoe snel de politie er is :+ :Y)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:18

Een beetje rekening houden met elkaar kennen jagers over het algemeen niet. Bij ons achter ligt een natuurgebied waar dus ook gejaagd wordt. Begin dit jaar zijn er tienduizenden euro`s uitgegeven om daar een wandelpad doorheen te laten lopen. Dat pad wordt vervolgens breed in de regio onder de aandacht gebracht. Dus van de zomer werd er flink gewandeld. En wat doen die eikels; lekker hun klapstoeltje óp het wandelpad zetten en vanaf het wandelpad lekker duiven knallen. (Die het graan wat al geoogst was aan het beschadigen waren 8)7 ) En als je dan vraag of er dan geen bordje gezet kan worden om onschuldige wandelaars te waarschuwen dat ze hagel of een duif op hun hoofd kunnen krijgen, dan krijg je als antwoord dat we zeker uit de stad komen, anders zouden we het wel begrijpen B-) . En vervolgens melden de heren vol trots dat er binnenkort ook nog eens reeën vanaf het pad geschoten zullen gaan worden, want er zijn te veel. En als je vraagt hoe ze vaststellen dat er teveel zijn, dan is het antwoord; ze worden aangereden. Ja, dat begrijp ik, als je 100 rijdt waar je 60 mag, waar borden staan om te waarschuwen voor overstekend wild, dan worden ze aangereden.

Ziek volk is het, en ja, nu generaliseer ik. Maar ik ben nog geen jager tegengekomen die niet gelijk begint met verwijten maken als je een simpele constructieve vraag stelt. :r

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:27

Misschien omdat ze zelf eigenlijk ook wel weten dat hetgeen ze doen niet door de beugel kan ?

Als iemand mij iets vraagt over mijn hobby, dan sta ik ze vriendelijk te woord, nodig ze uit om eens te komen kijken en voel ik totaal niet noodzaak om mezelf te gaan verdedigen voor hetgeen ik doe ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:54

Ken ook wel een aantal jagers hoor,dat zijn ook mensen die zich netjes aan de regels houden.Kwestie van respect voor de natuur en respect voor medemens en eigendom.
Vroeger was er waar ik opgroeide ook een jager,oudere man en die was ook supernetjes.Was er niet om alles af te knallen maar echt om de populatie uit te dunnen waar die teveel dreigde te worden.Helaas ging deze meneer toen met pensioen en kwamen er een aantal nieuwe.Vanaf die tijd werd het ook een bende...teveel konijnen en eenden...met alle gevolgen die daarbij horen.

Jagen is een vak wat helaas niet alle jagers beheersen :\

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:33

Shirley schreef:
Misschien omdat ze zelf eigenlijk ook wel weten dat hetgeen ze doen niet door de beugel kan ?

Als iemand mij iets vraagt over mijn hobby, dan sta ik ze vriendelijk te woord, nodig ze uit om eens te komen kijken en voel ik totaal niet de noodzaak om mezelf te gaan verdedigen voor hetgeen ik doe ...

Edit: woordje "de" toegevoegd

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:27

Even een updateje; politie gebeld maar die kunnen nog niks voor me betekenen. Ik moet wachten tot ze langs komen of een brief sturen...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:13

Die durven zich niet aan koud water te branden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:19

Of moet je wachten tot die jagers weer terugkomen ?
Jeetje Mina .. wat een toestand :(

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:01

Die jagers moeten niet nog een keer komen... Dan word het feest

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:06

Een knalfeest :D

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:09

Zoiets ja! Ik hoop dat ik snel opheldering krijg over de 'zaak' het vreet wel aan me..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:11

Kan ik me helemaal indenken ...je zou toch verdorie zelf bijna een geweer willen hebben }:)

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:13

Ik heb nog een ongebruikte gierput... ~~}>

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:45

De politie kan nog niets voor je betekenen?Eh...er stonden gewapende mannen op je erf die weigerde om te vertrekken...moet niet gekker worden :n

Hier waren ze trouwens net ook aan het jagen...je hebt hier nog geen 50m zicht.Lekker schieten op witte ganzen :+

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:36

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:59

BBolluijt schreef:
Voor iedereen in belgie die meer over dit onderwerp wil weten is het jacht decreet te downloaden op http://www.vogelbescherming.be/site/ima ... 11_WEB.pdf.

Dat is een pak tekst die ik nog eens zorgvuldiger ga doorspitten maar ik schrik wel van het feit dat ze verwilderde katten mogen schieten.
Hoe zien ze van een afstand of een kat verwilderd is? Die van mij zijn super huiskatten maar wel schuw naar vreemden toe. Dat wordt hun woord tegen het woord van de katteneigenaar.

Hoe komen jullie er achter wie er bij jullie in de omgeving jaagt? Ik wil ook wel in gesprek met de jagers hier zodat mijn katten met rust gelaten worden en mijn paarden veilig zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 07:27

Percy schreef:
BBolluijt schreef:
Voor iedereen in belgie die meer over dit onderwerp wil weten is het jacht decreet te downloaden op http://www.vogelbescherming.be/site/ima ... 11_WEB.pdf.

Dat is een pak tekst die ik nog eens zorgvuldiger ga doorspitten maar ik schrik wel van het feit dat ze verwilderde katten mogen schieten.
Hoe zien ze van een afstand of een kat verwilderd is? Die van mij zijn super huiskatten maar wel schuw naar vreemden toe. Dat wordt hun woord tegen het woord van de katteneigenaar.

Hoe komen jullie er achter wie er bij jullie in de omgeving jaagt? Ik wil ook wel in gesprek met de jagers hier zodat mijn katten met rust gelaten worden en mijn paarden veilig zijn.

Hier in Nederland mogen katten in princiepe niet verder dan je eigen erf,alles wat daarbuiten loopt is feitelijk wild en mag geschoten worden omdat het verboden is dat huisdieren op wild jagen.Veel mensen weten dit niet en deze regel word dan ook weinig nageleeft.Bovendien laten veel mensen kun katten overal rondstruinen omdat ze vinden dat dit een recht is.(Overigens een andere discussie)
Zal het Nederlandse wetsart.eens opzoeken :)

Citaat:
Artikel 16

3.
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

utopia33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:01

Wij hebben diverse hectares weide grond rond de boerderij waar s'winters de paarden grazen. De jachtopziener komt ieder jaar bij ons langs met de vraag of er gejaagt mag worden? Wij geven daarvoor toestemming en krijgen daarvoor een kleine vergoeding. Een aantal dagen voor de drijfjacht komt de jachtopziener langs om te vertelllen waar en hoelaat ze gaan jagen. Afgelopen vrijdag is bij ons de eerste jacht van dit jaar geweest, op een zandweg aan het einde van de wei waar momenteel de paarden staan. Ik heb ze op de afgesproken tijd even op stal gezet en s'middags weer lekker naar buiten. De volgende datum weet ik ook al, en kan ik er dus rekening mee houden. De paarden hier zijn niet erg onder de indruk van het knallen. Maar bij de volgende jacht met de hele kudde naar binnen want dan gaan ze voor de boerderij jagen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:04

Zo kan het ook Utopia,netjes met elkaar afspreken over hoe en wat....het zou eigenlijk niet bijzonder mogen zijn.
Fijn dat het bij jullie zo netjes gaat :)

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:21

Ik zou NOOIT toestemming geven om op mijn land te jagen, snap niet dat iemand dat wel doet!!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:19

lidaju schreef:
Ik zou NOOIT toestemming geven om op mijn land te jagen, snap niet dat iemand dat wel doet!!

Dat hangt er ook wel vanaf hoe je woont denk ik.
Ik ben ook niet voor (plezier) jacht, maar wel voor wildbeheersing.

Ben blij dat de jagers hier de wilde zwijnen onder controle houden, die lopen hier zelfs bij de paarden in de wei, en in jaren dat er echt veel zijn komen die steeds dichter bij huis.
Nou geloof me maar, daar word je echt niet blij van!
Nog niet te spreken over de schade aan je weiland, ziet er uit als omgeploegd.
Weet dat trouwens iemand of je die schade ergens bij natuurpunt of gemeente kunt declareren?
Of kan dat alleen als je zelf landbouwer bent?

Moesten ze hier echter ongevraagd met geweren op mijn land staan dan kregen ze exact 2 minuten om te maken dat ze wegkwamen. Is hier overigens nog nooit gebeurd.