BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:09

FlyAway schreef:
Net als nu mag ook straks een aanhanger meer wegen dan 3500kg voor BE. Standaard is de max 3500kg, maar onder bepaalde voorwaarden kan het meer zijn. Dat is nu ook al zo. Overigens, er zijn geen auto`s die standaard volgens papieren meer dan 3500kg mogen trekken. Hiervoor moet je per definitie naar de RDW. Dus nogmaals, voor BE verandert er niets.

Zou overigens wel raar zijn natuurlijk als je om zo`n wijziging een vrachtwagen rijbewijs zou krijgen. De eisen voor een vrachtwagen rijbewijs zijn zo ontzettend anders, dat is niet te vergelijken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ategorieen

Dat weet ik ook, dat is dus ook wat ik bedoel.
Ik doelde op combinatie's voor BE zoals deze:
Afbeelding
Dit mag 11 ton wegen en kun je gewoon rijden met je BE.
Dat mag dus straks ook nog?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:14

Ik heb een trailer van 750 kg.
Daar gaat een paard in van circa 500kg
Auto weegt circa 1500kg als ik het zo goed zeg en mag 1300kg trekken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:45

Silence schreef:
Ik heb een trailer van 750 kg.
Daar gaat een paard in van circa 500kg
Auto weegt circa 1500kg als ik het zo goed zeg.

Wat is de maximale totale massa van de trailer? (leeggewicht van trailer plus maximaal toegestane belading) en hoeveel mag de auto trekken?

Silence

Re: BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:47

Dat zou ik moeten nakijken op de papieren, durf ik zo 1.2.3 niet te zeggen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:49

Dat zijn de gegevens die je nodig hebt om te kunnen beoordelen of je iets wel of niet met b mag rijden. (Wat de auto mag trekken staat natuurlijk los van B of BE, maar is in alle gevallen een essentieel getal. Ook kogeldruk is van belang, maar laten we het niet te gecompliceerd maken voor nu :D)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:58

Haha inderdaad ;)
Pap regelt normaal alles met de trailer, vandaar dat ik het niet allemaal precies weet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:02

anneliesdj schreef:
FlyAway schreef:
Net als nu mag ook straks een aanhanger meer wegen dan 3500kg voor BE. Standaard is de max 3500kg, maar onder bepaalde voorwaarden kan het meer zijn. Dat is nu ook al zo. Overigens, er zijn geen auto`s die standaard volgens papieren meer dan 3500kg mogen trekken. Hiervoor moet je per definitie naar de RDW. Dus nogmaals, voor BE verandert er niets.

Zou overigens wel raar zijn natuurlijk als je om zo`n wijziging een vrachtwagen rijbewijs zou krijgen. De eisen voor een vrachtwagen rijbewijs zijn zo ontzettend anders, dat is niet te vergelijken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ategorieen

[ Afbeelding ]

Misschien praten we langs elkaar heen, dus even om het duidelijk te hebben, als je nu BE hebt, dan blijven de regels van BE vóór 2013 van kracht. Dus inderdaad, als jij nu BE hebt en je mag met de bovenstaande combinatie rijden met BE, dan mag je dat straks ook gewoon blijven doen. Je gaat er dus niet op achteruit.

Wat wél zou kunnen, is dat als je volgend jaar BE gaat halen (dus onder de nieuwe regels) je deze combinatie niet meer met BE mag rijden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:35

Ik vind het maar verwarrend zeg...
Morgen heb ik weer lessen, dan ga ik het wel eens aan mijn instructeur vragen.
Overigens ga ik hem nu gewoon halen (hoop ik) dat scheelt een hoop gedoe volgend jaar.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je er op achteruit gaat, volgens mij mogen ze dat niet eens doen

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:38

Citaat:
Ik doe het via verkeersschool Louise. Prima ervaring tot nu toe, ondanks het niet slagen ;)

ElvierW:
Mag ik vragen wie jouw instructeur was bij verkeersschool Louise??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:46

FlyAway schreef:
anneliesdj schreef:

[ Afbeelding ]

Misschien praten we langs elkaar heen, dus even om het duidelijk te hebben, als je nu BE hebt, dan blijven de regels van BE vóór 2013 van kracht. Dus inderdaad, als jij nu BE hebt en je mag met de bovenstaande combinatie rijden met BE, dan mag je dat straks ook gewoon blijven doen. Je gaat er dus niet op achteruit.

Wat wél zou kunnen, is dat als je volgend jaar BE gaat halen (dus onder de nieuwe regels) je deze combinatie niet meer met BE mag rijden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html

Aaaah zo :)*
Maar dan komt er dus een aantekening dat je je E al langer hebt, lijkt me verwarrend voor politie.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:22

Hoe dat onderscheid er uit komt te zien weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ben met je eens dat het op dat gebied wel wat verwarrend zou kunnen zijn straks.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:02

Vandaag heb ik rijlessen gehad voor mijn E rijbewijs,
En direct gevraagd over de nieuwe regels in 2013.
Mijn instructeur zei dat als je een kleine lading hebt (zoals een pony) of een echte 1 paards trailer zou hebben, het opzich wel kan. Daarbij mag de combinatie niet boven de 3500kg uit komen.
De vraag was (maar eigenlijk hoort deze hele discussie niet in dit topic) of je een fatsoenlijke auto kunt vinden om dit te trekken en dan nog onder de 3500kg kunt blijven. Er zijn auto's die een bepaald gewicht kunnen trekken, maar als je tegen de grens aanzit van het maximale gewicht, is dit niet heel tof voor je auto en zonder E moet je altijd blijven rekenen of je nog in de " veilige" zone zit.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:24

Een fatsoenlijke auto die een 1 1/2 paards trailer mag trekken, binnen het B rijbewijs is geen probleem. Daarvoor hoef je niet echt te rekenen overigens, het is heel simpel; maximale totale massa van de aanhanger + leeg gewicht auto mag niet groter zijn dan 3500kg. Is niet zo heel ingewikkeld. Nu is het lastiger, omdat maximale totale massa van de aanhanger niet groter mag zijn dan het leef gewicht van de auto.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:32

ivy_power89 schreef:
Vandaag heb ik rijlessen gehad voor mijn E rijbewijs,
En direct gevraagd over de nieuwe regels in 2013.
Mijn instructeur zei dat als je een kleine lading hebt (zoals een pony) of een echte 1 paards trailer zou hebben, het opzich wel kan. Daarbij mag de combinatie niet boven de 3500kg uit komen.
De vraag was (maar eigenlijk hoort deze hele discussie niet in dit topic) of je een fatsoenlijke auto kunt vinden om dit te trekken en dan nog onder de 3500kg kunt blijven. Er zijn auto's die een bepaald gewicht kunnen trekken, maar als je tegen de grens aanzit van het maximale gewicht, is dit niet heel tof voor je auto en zonder E moet je altijd blijven rekenen of je nog in de " veilige" zone zit.

De gemiddelde 1,5 paards trailer weegt in totaal ergens rond 1400-1600 kilo, dus daarmee zit je gewoon binnen de marge. Je hebt alleen wel een wat grotere auto nodig, als die ook 1600 weegt kom je dus op 3200 totaal.
Bij een 2 paards trailer zit je ws net over het maximum gewicht maar dat verschilt natuurlijk per trailer, dan moet je je gewoon goed inlezen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:38

En toch ben ik blij dat ik mijn E lessen aan het doen ben,
ik heb er even voor moeten sparen, maar dan ben ik altijd safe als ik met paard op pad ga

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:39

De 1 1/2 paards trailers die ik tot nu toe ben tegen gekomen zitten over het algemeen, inclusief maximale belading, ergens rond de 1300kg. 1400-1600 is dus rijkelijk hoog. Een tweepaardstrailer begint rond de 2000kg, inclusief maximale belading. Met de nieuwe B regels, mag je die dus nog steeds niet rijden met een auto die zwaarder is dan 1500kg. Een auto die lichter is dan 1500kg én die 2000kg mag trekken vind je niet zo heel snel. (Ik ken ze eerlijk gezegd ook niet, maar misschien zijn ze er wel)

Sowieso heel verstandig hoor om je BE te halen!

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:52

yvje86 schreef:
Citaat:
Ik doe het via verkeersschool Louise. Prima ervaring tot nu toe, ondanks het niet slagen ;)

ElvierW:
Mag ik vragen wie jouw instructeur was bij verkeersschool Louise??

Haha, heb even terug gelezen en kan je dan wel vertellen dat wij (en dus ook ws Amanda) dezelfde instructeur hadden ;) En inderdaad, een plasje in de berm schroomt ie niet voor. En niet in ons bijzijn, maar wel duidelijk gerookt in de auto. Daarbij is hij zeg "sociaal gezien" niet de hoogst scorende man. En automaat inderdaad!
Maar... ik ben zelf een roker dus kan dat wel hebben. Ben automaat gewend en die houding... ach. Dus ik kon het wel hebben zeg maar. Overigens zou ik er denk minder van gecharmeerd zijn als ik t volle pond had betaald hoor!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:57

FlyAway schreef:
Een fatsoenlijke auto die een 1 1/2 paards trailer mag trekken, binnen het B rijbewijs is geen probleem. Daarvoor hoef je niet echt te rekenen overigens, het is heel simpel; maximale totale massa van de aanhanger + leeg gewicht auto mag niet groter zijn dan 3500kg. Is niet zo heel ingewikkeld. Nu is het lastiger, omdat maximale totale massa van de aanhanger niet groter mag zijn dan het leef gewicht van de auto.

fout. Het is MTM auto + MTM aanhanger = minder dan 3500.

veel mensen kijken bij de auto naar ledig gewicht maar ook voor auto is het MTM. Dus... wat mag je auto wegen als je hem tot de nok toe volstouwt? En wat mag je aanhanger wegen tot de nok toe vol? Tel die 2 bij elkaar op en je moet onder de 3500KG blijven.
Owja, en de MTM van de auto moet meer zijn dan die van de aanhanger.

edit: ik heb een auto te leen gehad met een MTM van 2210 KG en een trailer met een MTM van 1300KG. Met deze combi kwam ik net 10KG boven de wettelijke 3500.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:06

Vicky_88 schreef:
FlyAway schreef:

fout. Het is MTM auto + MTM aanhanger = minder dan 3500.

veel mensen kijken bij de auto naar ledig gewicht maar ook voor auto is het MTM. Dus... wat mag je auto wegen als je hem tot de nok toe volstouwt? En wat mag je aanhanger wegen tot de nok toe vol? Tel die 2 bij elkaar op en je moet onder de 3500KG blijven.
Owja, en de MTM van de auto moet meer zijn dan die van de aanhanger.

edit: ik heb een auto te leen gehad met een MTM van 2210 KG en een trailer met een MTM van 1300KG. Met deze combi kwam ik net 10KG boven de wettelijke 3500.

Je hebt gelijk, MTM auto + MTM aanhanger moet kleiner zijn dan 3500kg, maar onder de huidige rijbewijs B regelgeving moet MTM aanhanger kleiner zijn dan leeg gewicht auto. Bedankt voor de verscherping!

Bron: Rijksoverheid

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:09

No problem, het is al zo'n verwarrend iets :+

Wat ik alleen niet snap, krijgt iedereen die nu al een B rijbewijs heeft het B+ rijbewijs? Of moet je daar ook een apart examen voor doen?

BE, heb ik even opgezocht, geldt voor combinatie's zwaarder dan 3500KG

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:13

Nee, iedereen die nu B heeft houdt B, iedereen die nu BE heeft houdt BE (waarvoor de oude regels gelden) en B+ is een nieuwe categorie. Als je straks je aanhanger rijbewijse aan gaat vragen (onder de nieuwe regels) heb je de keuze voor B+ en BE. Als je niets aan geeft, krijgt je standaard BE.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:21

Ik heb net de rijksoverheid een mail gestuurd. Snapte er namelijk niks meer van hihi!

Mijn auto Renault Megane Station weegt 1300 KG en een beetje, heb de papieren niet bij de hand (rijklaar). Ledig gewicht is 1248 KG. Maximaal te trekken gewicht indien aanhanger geremd 1300KG).
Mijn aanhanger is een 1,5 paards trailer (geremd). Weegt 550 KG en heeft een maximum laadvermogen van 750 KG. Is 1300 KG.

Mag ik zonder een E- rijbewijs met deze combinatie de openbare weg op?

Ik krijg over 2 dagen bericht van R.O, waarna ik het zeker weet, maar wat denken jullie want ik lees overal wat anders :-P

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:23

Nee, op dit moment mag jij met B rijbewijs niet met deze trailer de weg op. De reden hiervan is dat het ledig gewicht van jouw auto (1248kg) minder is dan de maximale totale massa van de trailer (1300kg)

De link die ik een klein stukje hierboven geplaatst heb gaat hier precies over ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:31

En wil je het maximale van je auto vragen wat betreft het trekken?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:32

Mistie schreef:
Ik heb net de rijksoverheid een mail gestuurd. Snapte er namelijk niks meer van hihi!

Mijn auto Renault Megane Station weegt 1300 KG en een beetje, heb de papieren niet bij de hand (rijklaar). Ledig gewicht is 1248 KG. Maximaal te trekken gewicht indien aanhanger geremd 1300KG).
Mijn aanhanger is een 1,5 paards trailer (geremd). Weegt 550 KG en heeft een maximum laadvermogen van 750 KG. Is 1300 KG.

Mag ik zonder een E- rijbewijs met deze combinatie de openbare weg op?

Ik krijg over 2 dagen bericht van R.O, waarna ik het zeker weet, maar wat denken jullie want ik lees overal wat anders :-P

wat is de Maximaal toegestane massa van je auto?
Wat je wel kunt doen, als je daarmee onder de 3500KG blijft, is je trailer laten terugkeuren naar 1200 of 1250.