Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:33

eldie schreef:
Toen ik mijn huidige paard kocht, bleek het ook een luchtzuiger te zijn. De veearts gebeld en die heeft gekeken in hoeverre de tanden/kiezen afgesleten waren. Hieraan is te zien of het paard veel luchtzuigt. Bij mijn paard was het te verwaarlozen. Ook zei hij tegen mij dat ik aan moet tonen dat het paard bij de vorige eigenaar ook al dit gebrek vertoonde. Dit kan door bijv. contact op te nemen met de veearts van de vorige eigenaar. Ik heb dit alles niet gedaan en na een gewenningsperiode zuigt dit paard niet meer.

Dus aan de slijtage van het gebit kun je aantonen of het paard inderdaad een fanatieke luchtzuiger is of niet. Dan moet de nieuwe eigenaar ook nog aantonen dat het paard het bij jou ook deed.

Ik zou me dus niet zo druk maken en het paard niet terugnemen.
Zat hier mee te lezen en begon al bij mezelf te denken :z mis ik wat ?
Want jij geeft hier het sluitend anwoord of dit paard net begonnen is op stal met de deur op te vreten of dat ie dat al jaren doet.
In laatste geval is TS naar mijn idee dan niet eerlijk richting verkoper als je dat verzwijgt.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:43

Peetstap schreef:
eldie schreef:
Toen ik mijn huidige paard kocht, bleek het ook een luchtzuiger te zijn. De veearts gebeld en die heeft gekeken in hoeverre de tanden/kiezen afgesleten waren. Hieraan is te zien of het paard veel luchtzuigt. Bij mijn paard was het te verwaarlozen. Ook zei hij tegen mij dat ik aan moet tonen dat het paard bij de vorige eigenaar ook al dit gebrek vertoonde. Dit kan door bijv. contact op te nemen met de veearts van de vorige eigenaar. Ik heb dit alles niet gedaan en na een gewenningsperiode zuigt dit paard niet meer.

Dus aan de slijtage van het gebit kun je aantonen of het paard inderdaad een fanatieke luchtzuiger is of niet. Dan moet de nieuwe eigenaar ook nog aantonen dat het paard het bij jou ook deed.

Ik zou me dus niet zo druk maken en het paard niet terugnemen.
Zat hier mee te lezen en begon al bij mezelf te denken :z mis ik wat ?
Want jij geeft hier het sluitend anwoord of dit paard net begonnen is op stal met de deur op te vreten of dat ie dat al jaren doet.
In laatste geval is TS naar mijn idee dan niet eerlijk richting verkoper als je dat verzwijgt.

verzwijgen is hier niet aan de orde.
wanneer de man vroeg naar stalgebreken heb ik hem eerlijk geantwoord dat paard hier nog nooit op stal heeft gestaan aangezien ik de paarden 24/24 7/7 buiten heb staan met schuilmogenlijkheden.
ik heb dus ook gewoon gezegt dat ik geen idee ervan had hoe het paard zich op stal zou gedragen.
dat is naar mijn idee toch niks verzwijgen?
ik weet het gewoon zelf niet..
bij ons heeft ze het in de weide nooit gedaan paarden staan aan huis bij opa dus wij zijn er bijna heel de dag te vinden

Peetstap

Re: Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:46

Ok: dan heb je zelf goed gehandeld en paard verkocht met waarheid erbij.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:06

Wil even reageren op het luchtzuigen. Dit hoeft hij niet per definitie in de stal te doen. Ik ken ook paarden die dit op de wei paal of iets anders zoeken om het te doen. maar volgens mij hoef je hem niet terug te nemen. Als de meneer in kwestie blijft bellen en schreeuwen gewoon aangifte doen bij de politie.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:12

coke schreef:
Wil even reageren op het luchtzuigen. Dit hoeft hij niet per definitie in de stal te doen. Ik ken ook paarden die dit op de wei paal of iets anders zoeken om het te doen. maar volgens mij hoef je hem niet terug te nemen. Als de meneer in kwestie blijft bellen en schreeuwen gewoon aangifte doen bij de politie.

dat kan inderdaad maar volgens meneer doet ze het bij hem alleen op stal en alleen na het eten van krachtvoer.
geeft hij alleen hooi doet ze het ook niet :s
ik heb hem aangegeven dat ze misschien iets aan haar maag heeft om daar eens naar laten te kijken..
maar dan was ik een Lompe K* t h**r die nergens geen verstand van had en bla bla toen heb ik maar opgehangen

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:52

dodyg schreef:
coke schreef:

dat kan inderdaad maar volgens meneer doet ze het bij hem alleen op stal en alleen na het eten van krachtvoer.
geeft hij alleen hooi doet ze het ook niet :s
ik heb hem aangegeven dat ze misschien iets aan haar maag heeft om daar eens naar laten te kijken..
maar dan was ik een Lompe K* t h**r die nergens geen verstand van had en bla bla toen heb ik maar opgehangen

Luchtzuigen is toch ook een manier tegen maagzuur bij paarden? Of klets ik nu wat? Als dat het geval is zouden ze ander voer kunnen proberen.
Ik zou helemaal geen contact meer opnemen of aangaan met deze man. Zeker niet als hij zo loopt te schelden.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:25

zigranta schreef:
Waarschijnlijk overvraagd dus ,met andere woorden:kapot gereden en dan mag jij hem lekker terug nemen omdat zo'n onbenul hem naar de klote helpt.

Hier sluit ik me ook bij aan. Ook is al in dit topic gemeld dat de wettelijke termijn voor stalgebreken 3 x 24 uur is. Dus is hij met 3 weken ruimschoots te laat.
Zoals ik je posts lees TS heb je je paard in alle eerlijkheid verkocht alles gemeld wat je over het paard wist (dus alle ge- en verbreken gemeld). Daar is hij toen mee akkoord gegaan.
Ik zou het paard ook niet terug nemen, alleen al vanwege het feit dat hij je de huid vol scheld. Ook heb je met deze man hierover geen afspraken gemaakt mocht er iets zijn, zowel mondeling niet als schriftelijk niet. Dus in mijn ogen heeft deze man geen poot om op te staan.
En kon hij wat mij betreft de boom in.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:39

hij heeft ook geen contact meer opgenomen
dus hopelijk blijft het hier bij..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:04

Waar ik mij een beetje over verbaasde is dat je zegt dat je hem om financiële redenen verkocht hebt omdat je er te veel had maar er wel een teruggekocht hebt. Gaat mij er niet om wat er in de advertentie staat. Uiteraard is dat helemaal jouw zaak en wil ik er zeker niet mee zeggen dat je oneerlijk gehandelt hebt.

Ik verkoop zelf niet snel een paard maar als ik dat doe dan hou ik toch wel een tijdje het geld apart voor het geval dat. Neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat je in je recht staat maar ik zou er zelf voor kiezen om dan maar een betere baas te kiezen (wij hebben overigens inmiddels een ander paard gevonden waar we heel blij mee zijn).

Aan de tanden is trouwens niet altijd te zien dat het een luchtzuiger is, dat is alleen het geval bij luchtzuigers die kribbenbijten. Sommige luchtzuigers kunnen zonder zich vast te bijten zuigen. Bij een notoire luchtzuiger die zich vastbijt is meestal wel schade aan de tanden te zien. Kan me ook wel voorstellen dat een paard wat gewend is lekker dag en nacht buiten te lopen op korte termijn een stalondeugd ontwikkelt als hij ten eerste opeens lange dagen op stal doorbrengt, en ten tweede, zo te lezen direct zwaar overvraagd wordt.

Verhuizing, stal i.p.v. wei, nieuwe eigenaar, en mee naar buiten, dressuren en springen in drie weken tijd lijkt mij een heel goed recept voor het ontwikkelen van een stalondeugd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:16

betreft dat andere paarden het gedrag overnemen, bullshit. Ik ken een luchtzuiger, inmiddels 12 jaar en doet het al jaren. Vooral tijdens en na het eten. Maar geen enkel paard in die stal heeft die stalondeugd overgenomen :) Paard staat daar al zijn hele leven

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:41

Is trouwens een uitgebreid onderzoek naar gedaan en daarin is aangetoond dat luchtzuigen niet overgenomen wordt. Is een onderzoek van heel wat jaren geleden maar wel bekend bij dierenartsen, je zou dat eens kunnen opzoeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:42

sja, helaas blijkt dat de beste man geen verstand heeft van luchtzuigen en stalondeugden..
paard zuigt bij krachtvoer : wijst op maagprobleem
dat paarden dingen van elkaar overnemen is ook onzin, als meerdere paarden op 1 stal bijvoorbeeld weven dan is dit ene grote aanwijzing dat het stalklimaat verkeerd is (dus verveling en stress in stal ) niet dat ze het van elkaar gekopieerd hebben ...

maar aangezien je particulier bent heeft de man weinig te eisen vrees ik voor hem , was je ene handelaar dan is er meer ruimte voor de koper, maar dat is niet het geval .

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:06

Ik heb ook zoiets meegemaakt, maar dan met maneneczeem. Gewoon je poot stijf houden. Ook al scheld hij voor van alles uit, niet op reageren. En zeker je paard niet terug nemen, want dan heb je een paard met een "verhaaltje" en dan raak je m nooit weer kwijt. Als jij zeker weet dat je in je recht staat en hij wordt en blijft vervelend, daag m dan maar voor het gerecht, waarschijnlik dimt hij dan heel snel in.
Hebben wij toen ook gedaan, want wij wisten zeker dat wij toen gelijk hadden. Toen was die meneer heel snel stil en nu is hij onwijs blij ermee. Paardenhandel is rare handel want je koop/verkoopt emotie en hij probeert nu op je emoties in te spelen, maar ga daar niet in mee.....

Oh ja, wij hebben jaren een luchtzuiger op stal gehad en er is geen eentje die het overgenomen heeft

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:28

Ben wel benieuwd hoe het nu inmiddels gaat

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 14:56

lindy: niks meer gehoord verder..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:10

oke prima dan toch

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:18

of stilte voor de storm??

niet dat ik dat hoop hoor

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:23

haha zal vast niet.. heb je 1 telefoontje gehad of meer?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:24

Wat jammer toch dat het zo moet gaan. Je zult vast veel om dit paardje hebben gegeven en als je hem dan zo verkoopt houdt je er volgens mij toch een zure nasmaak aan over.
Ik hoop echt van harte dat het paard zijn draai kan vinden op de nieuwe stal en dat hij ondanks dit gebrek met veel liefde wordt verzorgd.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:25

hij heeft 1 dag gebeld en voor de rest niet meer maar die dag heeft hij ons ook wel goed gek gebeld..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:14

Het is al een paar weken geleden, maar vroeg me af hoe dit is afgelopen?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:31

hoi

niks meer van gehoord verder