Dat is geen fijne diagnose, maar het geeft in ieder geval duidelijkheid over een aantal zaken en je kunt er tot op zekere hoogte wat mee. Sterkte ermee en hopelijk valt de uitslag van de lever mee.
Cushing gaat idd niet meer over, maar veel paarden knappen wel op van de medicatie, al zal hij er niet heel oud mee worden, schat ik zo. Eea is ook afhankelijk van de lever, denk ik.
Maar het is wel goed om eindelijk duidelijkheid te hebben. Ik klungel nu al jaren met de pony, kreeg steeds te horen dat het aan de zomereczeem lag, was met allerlei middeltjes in de weer etc. Het is wel zo prettig om nu te weten wat er aan de hand is en wat je kunt doen (en een antwoord op de vele 'waarom's)
Zelfs als die diagnose betekent dat hij misschien niet oud wordt.... dat is toch al iets wat ik al erg lang betwijfelde. Maar als je niet weet wat er aan de hand is, ga je veel bij jezelf zoeken mbt voer en beleid.
Daar heb je helemaal gelijk in, je hebt nu duidelijkheid over billy's ziek zijn.ik hoop dat de medicatie goed aanslaat .wel een erg jonge leeftijd zeg voor cushing.. enorm veel sterkte !!
Bedankt. Moet zeggen dat het toch beter voelt om te weten waarmee je te maken hebt. Ondanks dat de diagnose niet leuk is. Ik wist tenslotte allang dat hij erg ziek was, maar als je niet weet waar je tegen vecht, is dat enorm frustrerend.
Nog meer slecht nieuws. De uitslag van de leverbiop is binnen en die is niet goed. Chronische ontsteking met veranderingen. Dieet en behandeling om erger worden tegen te gaan, staat lijnrecht op het dieet en behandeling cushing. Om nog maar te zwijgen over evt behandeling van zijn huidproblemen. De da. belt morgenmiddag terug, want ze weet ook niet goed hoe dit aangepakt moet worden. Het zijn te veel problemen, waarbij de behandelingen tegenover elkaar staan.
Waratje
Geplaatst: 09-10-12 09:31
Aiiii, dat is slecht nieuws. Klinkt alsof je je nu heel erg achter de oren moet gaan krabben. Sterkte en wijsheid gewenst
Ik heb tegen de d.a. gezegd dat ik alles voor hem wil doen wat in mijn mogelijkheden ligt, als hij daarmee een kans op een verbeterde kwaliteit van leven maakt. Zelfs als de kans klein is, ga ik ervoor.
Maar als die kans er niet is, en hij beetje voor beetje wegkwijnt, zonder zicht op verbetering, houdt het voor mij nu op, nog voordat de winter begint. Ook dat heb ik gezegd tegen de d.a.
Ik ben hartstikke gek op die pony en heb alles voor hem over. Maar niemand, geen mens en dier, verdient een leven waarbij hij zich niet goed voelt/pijn heeft en een prognose met meer pijn en ellende tot aan de dood.
Waratje
Geplaatst: 09-10-12 10:12
't Is gewoon zo sneu voor zo'n leuke hummel. Maar inderdaad, je gunt ze een fijn leven en niet een leven met vooral pijn en ellende. Soms kan het gewoon niet, maar wel heel mooi dat je hem alle kansen wil geven op verbetering.
Wat een vreselijk nieuws. Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe in het nemen van een beslissing. ZO te lezen heb je in elk geval een fijne dierenarts die je met raad en daad bijstaat.
Billy mag nog een tijdje meedraaien. Hoewel hij een chronische ontsteking van de lever heeft, meent de d.a. dat de kwaliteit van leven nog goed kan zijn, mits de pergolide goed pakt. (nouja prescent dus, zoals dat hier heet... dure versie dus) De lever is aan veranderingen onderhevig, maar doet zijn werk nog goed. Kan wel zijn dat hij daardoor minder medicijnen mag hebben. De pergolide staat al op minimum dosis en het blijft uitkijken bij andere problemen. Weet eigenlijk niet hoe het moet als hij weer longproblemen krijgt, maar goed... afwachten maar. Wel moeten bepaalde maatregelen worden getroffen. Het goede nieuws is dat hij geen ems heeft en dus wel in de wei mag. Maar vanaf voorjaar alleen met deken, omdat zijn huidproblemen deels met leverproblemen samen hangen en hij dan beter geen zonlicht op de huid krijgt. Verder speciaal licht verteerbaar voer (happy hoof) in combi met lijnzaadolie en in water oplosbare vitamine, evt aangevuld met havervrij en suikerarm krachtvoer (klein handje) afhankelijk van zijn uiterlijk (hij is nu tamelijk veel afgevallen en mag niet meer afvallen) Bietenpulp zonder melasse zou ook kunnen, maar daar is hier niet aan te komen. Verder veel kleine maaltijden op een dag.
Jeetje liljebo, wat een pech heb je ook. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om erachter te komen wat hij heeft. Wat de oorzaak is van zijn leverproblemen. Stel dat er iets op je land staat en giftig is voor je paard? Dan lopen de andere paarden ook risico.