Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:54

ikke schreef:
Ik denk dat de officiele afhandeling nog altijd minder geld, ellende en tijd kost dan wanneer je voor de rechter mag verschijnen vanwege verduistering (en dan kom je er goed mee weg!).

Als die er komt. Maar daarom zeg ik dat ik het risico wel zou nemen als ik in zo'n situatie zit en alles weet en dat de eigenaar dus al lange tijd niet is op komen dagen, geen cent betaald heeft en heb ook ergens vernomen dat er vermoed wordt dat er een valse naam/gegevens is doorgeven. Dat tel je bij elkaar op en dan zou ik dat risico wel durven nemen, dat of de eigenaar gewoon het paard gedumpt heeft en je er nooit meer iets van hoort, of dat de eigenaar ineens voor je deur staat maar verder geen actie onderneemt omdat er verder geen geld is en je nog steeds geld krijgt. Of dat het gewoon weg met een sisser afloopt als hij langs komt. Of misschien gewoon omdat het een oplichter is en verder geen gedoe wil en z'n "verlies" neemt. Je weet het nooit zoveel uitkomsten die ook positief kunnen uitpakken.

Want je kunt ook wel opzoek gaan naar de eigenaar via officiële wegen gaan zoeken maar ja als je niets vindt wie betaald dat dan? Daar je uiteindelijk ook zelf voor op en dan draai je wel dubbel veel verlies. Stallingskosten van dan misschien wel 1,5/2 jaar + de kosten om de eigenaar te vinden. En dan kun je ook nog eens het probleem krijgen dat als je hem vindt de eigenaar geen geld heeft en dus ook niets kan betalen en je dus ook voor alles opdraait met een heel klein lichtpuntje dat je het paard kunt verkopen, maar ja paard waar lange tijd niets mee is gedaan en we weten verder niet leeftijd, goede afstammeling als het dan een simpel paard is mag je blij z'n dat je gedeelte van al die kosten eruit haalt voor zo'n 1500 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:02

Tigra_ schreef:
ikke schreef:
Ik denk dat de officiele afhandeling nog altijd minder geld, ellende en tijd kost dan wanneer je voor de rechter mag verschijnen vanwege verduistering (en dan kom je er goed mee weg!).

Als die er komt. Maar daarom zeg ik dat ik het risico wel zou nemen als ik in zo'n situatie zit en alles weet en dat de eigenaar dus al lange tijd niet is op komen dagen, geen cent betaald heeft en heb ook ergens vernomen dat er vermoed wordt dat er een valse naam/gegevens is doorgeven. Dat tel je bij elkaar op en dan zou ik dat risico wel durven nemen, dat of de eigenaar gewoon het paard gedumpt heeft en je er nooit meer iets van hoort, of dat de eigenaar ineens voor je deur staat maar verder geen actie onderneemt omdat er verder geen geld is en je nog steeds geld krijgt. Of dat het gewoon weg met een sisser afloopt als hij langs komt. Of misschien gewoon omdat het een oplichter is en verder geen gedoe wil en z'n "verlies" neemt. Je weet het nooit zoveel uitkomsten die ook positief kunnen uitpakken.

Want je kunt ook wel opzoek gaan naar de eigenaar via officiële wegen gaan zoeken maar ja als je niets vindt wie betaald dat dan? Daar je uiteindelijk ook zelf voor op en dan draai je wel dubbel veel verlies. Stallingskosten van dan misschien wel 1,5/2 jaar + de kosten om de eigenaar te vinden. En dan kun je ook nog eens het probleem krijgen dat als je hem vindt de eigenaar geen geld heeft en dus ook niets kan betalen en je dus ook voor alles opdraait met een heel klein lichtpuntje dat je het paard kunt verkopen, maar ja paard waar lange tijd niets mee is gedaan en we weten verder niet leeftijd, goede afstammeling als het dan een simpel paard is mag je blij z'n dat je gedeelte van al die kosten eruit haalt voor zo'n 1500 euro.

Leuke speculaties over mogelijke uitslagen, maar zodra je illegaal handelt en het komt uit, heb JIJ een strafblad........
Een goede bedrijfsrechtsbijstandverzekering lost dit gewoon voor je op, moeilijker is het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:06

ikke schreef:
Leuke speculaties over mogelijke uitslagen, maar zodra je illegaal handelt en het komt uit, heb JIJ een strafblad........
Een goede bedrijfsrechtsbijstandverzekering lost dit gewoon voor je op, moeilijker is het niet.

Jij bent degene die doet of het 100% zeker is dat het op een rechtszaak uitdraait dat is helemaal niet zeker er zijn tal van uitkomsten en niet alleen die van jouw ;)
Daarnaast heb ik nergens gelezen dat dit een bedrijf betreft kan ook een particulier zijn die gewoon paar stalletjes verhuurt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:07

Ik schrik wel een beetje van het gemak waarmee sommige mensen de wet aan hun laars lappen...en wel zeuren over dat het zo slecht in elkaar zit in Nederland. Tsja, als iedereen zo zou handelen werd het een puinhoop... Ikke, ga compleet met je mee. En een beetje verstandige pensionhouder heeft zich al in dit soort zaken verdiept voordat hij een pension begon lijkt me, of in ieder geval zodra zoiets begint te spelen. Nu ineens "je recht opeisen" is not-done.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:29

Tigra_ schreef:
ikke schreef:

Jij bent degene die doet of het 100% zeker is dat het op een rechtszaak uitdraait dat is helemaal niet zeker er zijn tal van uitkomsten en niet alleen die van jouw ;)
Daarnaast heb ik nergens gelezen dat dit een bedrijf betreft kan ook een particulier zijn die gewoon paar stalletjes verhuurt.

Dan geldt nog steeds dat een goede rechtsbijstand het voor je oplost.
Ik zeg helemaal niet dat het 100% zeker uitdraait op een rechtzaak; ik geef alleen de gevolgen weer. Je kunt namelijk ook de aanleiding van die rechtzaak al wegnemen door de wet als leidraad te gebruiken :)*

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:33

De enige wettelijke manier om eigenaar te worden van dit paard is via de rechter.
Dit kan je alleen doen, maar ook met behulp van rechtsbijstand e.d..
Daarvoor dien je wel eerst de juiste wegen te bewandelen, tja zo is het nu eenmaal.........., ook een het inschakelen van een incassobureau, met uitleg van alle informatie, hoeft in dit geval niet zo duur te zijn.
Zij kunnen het voor je uitzoeken of deze persoon echt zo onvind baar is als men stelt, als dat zo is, dan is daarna de gang naar de rechter, wat een bepaalde procudure is, ook eenvoudig om netjes officieel eigenaar te worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:01

Alsof rechtsbijstand gratis is. Ik ken iemand die een rechtszaak aan haar broek had hangen vanwege een paard EN won. Maaaaar kostte haar nog een klap geld. Als je het niet hebt Heb je dat niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:23

Het enige wat de rechtsbijstand verzekering doet is jaarlijks de premie incasseren.

Heb je hun hulp nodig, dan doen ze er alles aan om maar niets te hoeven doen.

Dus braaf naar de rechtsbijstand ??
Vergeet het maar.

Een incasso bureau vraagt gewoon een voorschot van 500 euro, voordat ze wat wettelijks gaan doen.

Elke manege, pension stal in Nederland heeft wel een paard staan, of gehad van wan betalers.
Elke ervaren manege houder weet precies wat hij moet doen om zijn geld te krijgen of om van het paard af te komen. :7

Ik ga dat nu niet uitleggen, er zijn meerdere topics hierover en rechts artikelen te vinden via de googel.

Het enige wat ten goede komt van de manege houder is:

Hij zet het paard bij iemand anders neer, die neemt de zorg plicht over.
En laat hij toevallig ineens niet meer weten waar het paard naar toe gegaan is.
Uit het oog, dus uit de kosten.

En wat betreft het paspoort ??
Dat wordt pas belangrijk als je wedstrijden gaat doen met zo'n doorgesluist paard.
Zolang Nederland nog geen goed systeem heeft met de paardenpaspoorten kan je gewoon doen of je neus bloed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:25

Nou Ariebren, dan zou ik maar vlug van verzekeraar veranderen. Ik heb toch echt wel goed baat gehad van mijn rechtsbijstandsverzekering en dat kostte echt niet veel van mijn eigen inzet om ze aan de gang te krijgen. En voor het punt dat niet binnen de dekking viel kreeg ik alsnog wel heel bruikbaar advies.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:15

is het paard nu ondertussen al naar een handelsstal gebracht?
of is er iets anders veranderd in de situatie?