aerdenhout1 schreef:Gister een discusie gehad met een verzekerings agent over het dragen van een cap.
Bij mij op stal mag er zonder cap worden gereden boven de 18 jaar.
Deze man vertelde dat als er iets zou gebeuren met een ruiter ik aanspakelijk zou zijn en de verzekering van zowel de stal als de ruiter niet uit zou keren.
En JA, ik weet dat ik kan verplichten om die cap op MIJN stal op te moeten, maar in hoe verre is dit verhaal waar?
Stel ik ben er een keer niet en de ruiter donderd van zijn paard, hoe kan ik dan aansprakelijk worden gesteld?
Of geld dit alleen bij FNRS manege's en bij de KNF wedstrijden????
Het zal misschien al wel gezegd zijn, maar ik heb geen zin om het hele topic door te nemen.
Ik neem aan dat je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) hebt. De meeste verzekeraars hebben
bij de algemene voorwaarden van deze verzekering een clausule gehecht waarin het dragen van een cap verplicht
gesteld wordt. Wordt er geen cap gedragen dan is er geen dekking in dat geval. Je bent wel aansprakelijk, maar jouw
verzekeraar betaalt niets.
Of en hoe dit in rechte vol te houden is, daarover is nog geen jurisprudentie. De redactie van de meeste van deze clausules
is namelijk nogal ongelukkig.
Ik zou in ieder geval de gok niet nemen, want een letselschade kan flink in de papieren lopen.