Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:32

aerdenhout1 schreef:
Gister een discusie gehad met een verzekerings agent over het dragen van een cap.
Bij mij op stal mag er zonder cap worden gereden boven de 18 jaar.
Deze man vertelde dat als er iets zou gebeuren met een ruiter ik aanspakelijk zou zijn en de verzekering van zowel de stal als de ruiter niet uit zou keren.
En JA, ik weet dat ik kan verplichten om die cap op MIJN stal op te moeten, maar in hoe verre is dit verhaal waar?
Stel ik ben er een keer niet en de ruiter donderd van zijn paard, hoe kan ik dan aansprakelijk worden gesteld?
Of geld dit alleen bij FNRS manege's en bij de KNF wedstrijden????

Het zal misschien al wel gezegd zijn, maar ik heb geen zin om het hele topic door te nemen.

Ik neem aan dat je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) hebt. De meeste verzekeraars hebben
bij de algemene voorwaarden van deze verzekering een clausule gehecht waarin het dragen van een cap verplicht
gesteld wordt. Wordt er geen cap gedragen dan is er geen dekking in dat geval. Je bent wel aansprakelijk, maar jouw
verzekeraar betaalt niets.

Of en hoe dit in rechte vol te houden is, daarover is nog geen jurisprudentie. De redactie van de meeste van deze clausules
is namelijk nogal ongelukkig.

Ik zou in ieder geval de gok niet nemen, want een letselschade kan flink in de papieren lopen.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 25-07-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:34

Tendance schreef:
@ Ikke: Waarom zou ik? Ik ben in de loop der jaren vaak geholpen en als de enige voorwaarde een cap is, dan draag ik die toch gewoon?!

Omdat er juridisch domweg geen basis voor is, DAAROM!

Als we allemaal dit soort betuttelende onzin accepteren, gaan die gasten van kwaad tot erger! De volgende stap is dat je alleen met een bodyprotector mag rijden en daarna vinden ze wel iets op beenbescherming en zo gaan ze vrolijk steeds verder, niet in de laatste plaats omdat we elkaar hier de grootst mogelijk onzin wijs lopen te maken, maar niemand die ondertussen de polisvoorwaarden durft te publiceren!

Natuurlijk moet je altijd oog hebben voor je eigen veiligheid en de afweging maken tussen risico's en mogelijkheden. Dat is de verantwoording van van elke individuele ruiter.
Ik zou zeggen, ga eens een maandje meelopen met een veiligheidskundige op een grote chemische plant. ga je waarschijnlijk iets anders tegen risico's aankijken......

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:48

Rytir schreef:
De stal waar mijn paard staat heeft een veiligheidscertificaat. Hiervoor wordt ook geeist dat er ten alle tijde met cap wordt gereden. Daarnaast staat het ook expliciet in de polisvoorwaarde van de verzekering. Het gaat hierin niet zozeer over de vergoeding van ziektekosten (opname ziekenhuis/ behandeling e.d.) maar de vergoeding van andere zaken. Stel iemand stort van zijn paard af zonder cap en loopt daarbij hersenletsel op, hierdoor kan deze persoon een maand niet werken. De inkomsten die iemand gehad zou hebben voor die maand kunnen dan worden verhaald op de verantwoordelijke (in dit geval de pensionhouder).

Je moet blij zijn als je hersenletsel door wat dan nog op loopt dat je uberhaupt nog ooit kan werken...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:49

Sorry, maar ik bepaal zelf bij wie ik verzekerd ben en waarom. Overdrijven is ook een vak!
En als dat onze eigen verantwoording is, dan moeten we die toch ook nemen. We zijn zelf in de mogelijkheid om te kiezen. Cap af is betalen en cap op is niet betalen.
Ik neem het risico niet meer en dat bepaal ik zelf. Daar hoef ik niet voor naar een andere verzekering.

De polisvoorwaarden zijn gewoon op internet te verkrijgen, dus waarom zou ik ze publiceren. Iedereen heeft die mogelijkheid toch zelf om het bij zijn eigen verzekering op te zoeken?

En verder: Sorry maar ik heb al een fulltime baan en ik voel niet de behoefte om met welke deskundige dan ook een maand mee te gaan lopen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:51

Ben is een keer ontzettend hard gevallen buiten
zonder cap amblance moest komen maar nooit gehoord of bericht gekregen dat de verzekering niks uitkeert of vergoed......................
Die broeder vroeg nog had je een capje op ? Kzei gewoon eerlijk nee...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:53

Ik zou zeggen allemaal zo te paard. Wel elleboog en knie beschermers er bij natuurlijk, die kan je ook goed beschadigen.

Afbeelding

:D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:56

aikon schreef:
Ik zou zeggen allemaal zo te paard. Wel elleboog en knie beschermers er bij natuurlijk, die kan je ook goed beschadigen.

[ Afbeelding ]

Denk dat menig paard iemand in zoon outfit niet eens in de buurt laat komen :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:56

@ Tendance: moet jij in geval van een ongeluk jouw verzekering bewijzen dat je een cap op had of moet de verzekering bewijzen dat jij hem niet op had?

Tendance

Re: Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:29

De verzekering moet bewijzen dat ik hem niet op had, maar de ambulancebroeders moeten een uitgebreid rapport indienen en daar stond het in, dus bewijs te over.

Maar misschien verstandig als iemand er ooit afgevallen is en jij belt de ambulance, pak dan even zijn cap en leg die er in ieder geval bij. Dat zou ik tenminste in het vervolg altijd doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:17

Tendance schreef:
En verder: Sorry maar ik heb al een fulltime baan en ik voel niet de behoefte om met welke deskundige dan ook een maand mee te gaan lopen.

Dat is ook het punt: als je je niet verdiept in waar het ECHT om gaat, maak je ook niet de juiste keuzes. Sterker nog, een beetje baas zou heel blij (moeten) zijn met een gezonde interesse in veiligheid.

In z'n algemeenheid: wie denkt er werkelijk dat een cap en eventueel een bodyprotector of hitair-vest daadwerkelijk iets toevoegt?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:22

Op het moment dat ik op het bedrijf waar ik reed in de bak reed of op buitenrit ging moest ik een cap op.(hobbyritjes)

Op het moment dat ik show moest rijden mochten we met een cowboyhoed op rijden en hoefde we geen cap op volgens de verzekering.. maarja, dat zal wel weer een gevalletje appart zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:34

LBLGypsyCobs schreef:
Lara_Silver schreef:
Hier is dit wel het geval. Als ik zou vallen zonder cap ben ik verzekerd tot en met mijn nek. Maar alles wat onder hoofdletsel valt moet ik zelf betalen. Val ik mét cap ben ik volledig verzekerd. Ik heb een speciale clausule paarden, lichamelijk letsel en tanden. (als ik bv. een paard me de tanden uit de mond zou slaan ben ik hier volledig voor verzekerd)

Dat zou een mooie voor hier geweest zijn.

Mijn vorige merrie trapte me 3 jaar geleden in m'n gezicht, kaak en een paar tanden gebroken.
Ik kreeg niet meer uitgekeerd dan waarvoor ik verzekerd was en kon nog 1500,- bijlappen en dat was alleen voor het hoognodige.
Laat ik het afmaken, ben ik zeker nog eens 3000.- kwijt.

Het vreemde hier in NL is dat wanneer dit een paard van een ander was geweest, waar ik met toestemming van diegene bij in de buurt was en daarvan die klap had gekregen, dan was alles vergoed via de WA van de eigenaar.
Maar omdat het hier mijn eigen paard betrof, had ik alleen m'n ziektekostenverzekering.

Dat is wel erg naar zeg! :\ Ik heb overigens in 2009 een ongeluk gehad, ambulance, ziekenhuis etc. maar ik kreeg dus een dossier vragen van 3 pagina's toegestuurt thuis, met vragen over mijn rijervaring, vragen over het paard (het temperament) , of ik dit paard goed kende, exacte beschrijving van de gebeurtenis etc. etc. etc. Dus ze zijn wel heel grondig als het gaat om paardensport..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:18

IK ben 2 jaar geleden van mijn paard gevallen en ik heb niks hoeven verantwoorden, aan te leveren etc. Had mijn been gebroken en mijn enkel.
Kreeg alleen de rekening voor de gereden kilometers van de ambulance die ik moest betalen, ladingen medicijnen en 1 keer fysio.

Het zal er ook maar net aan liggen wat voor letsel je hebt, en waar je verzekerd bent en hoe.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:24

belle_boef schreef:
IK ben 2 jaar geleden van mijn paard gevallen en ik heb niks hoeven verantwoorden, aan te leveren etc. Had mijn been gebroken en mijn enkel.
Kreeg alleen de rekening voor de gereden kilometers van de ambulance die ik moest betalen, ladingen medicijnen en 1 keer fysio.

Citaat:
Het zal er ook maar net aan liggen wat voor letsel je hebt, en waar je verzekerd bent en hoe
.

Dat denk ik ook.
Als je hoofdletsel hebt zal een ambulancebroeder wel vragen of er hoofdbescherming gedragen is; temeer om letsel te kunnen vaststellen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:43

shilady schreef:
aikon schreef:

[ Afbeelding ]

Denk dat menig paard iemand in zoon outfit niet eens in de buurt laat komen :')

Kwestie van opvoeding.

Ik rij wel degelijk soms in een vergelijkbare uitrusting. Op een ruigrit dwarsveldend door de bergen op mijn hengst draag ik een complete Moto-x set en full face ATB-afdalings helm.
Normaal draag ik alleen een stijlvolle hoed tegen de zon.

Ik ben in zowat alle landen van europa in het ziekenhuis gerepareerd na een wat te avontuurlijk verlopen avontuur. Mijn ziektekostenverzekering betaalde (indien nodig). Zo lang er geen derde bij betrokken was en dus een mogelijke verhaalmogelijkheid was wát ik gedaan had geen punt. Ook niet of ik zonder helm van mijn motorfiets gekletterd was en dáárbij is het verplicht.

De laatste keer was ik met mijn terreinmotor een ravijn in gereden en had mijn schouder en wat vinger uit hun verband hangen. De dag ervoor was ik in galop van mijn paard op de rotsen gekletterd en dat zag er inmiddels héél spectaculair uit.
De vragen waren in verband met medische achtergornd en nieuwsgierigheid.Oeps, nee, de laatste keer was wat verstelwerk in mijn hoofdhuid om een lek te stoppen. Was met paarden en zonder cap. Heerlijke lol gehad met de allercharmantse verpleegster. Nog een keer wat met haar gedronken op een terras en dat was het enige bij-effect.

Om gezeur met verzekeringen te voorkomen én geen schuldcomplex wil oplopen komt bij mij geen buitenstaander op een paard zonder helm.
Dus; ´Helm verplicht wegens de verzekering.´ en dat wordt snel urban legend ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:11

Huertecilla schreef:
Om gezeur met verzekeringen te voorkomen én geen schuldcomplex wil oplopen komt bij mij geen buitenstaander op een paard zonder helm.

Weet je, het punt is niet die helm en zelfs niet de bodyprotector en wat je nog allemaal meer kunt verzinnen.
HET punt is: schijnveiligheid. Jij had de naam voor dat verschijnsel; ik ben het even kwijt, maar dat kun je net zo goed loslaten op de bescherming tijdens het paardrijden.

Het uitgangspunt zou moeten zijn dat een helm (en andere bescherming) niet nodig is. Pas wanneer je dat niveau bereikt hebt, kun je zeggen: ik draag een butsmutsje (en de rest), just in case.........

Daarmee wil ik niet zeggen dat wanneer je dat niveau nog niet bereikt hebt, je niet op een paard moet gaan zitten; je moet je realiseren waar je mee bezig bent en die risico's de juiste waardering meegeven en DAT moet leidend zijn in je handelwijze.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:33

ikke schreef:
Tendance schreef:

Dat is ook het punt: als je je niet verdiept in waar het ECHT om gaat, maak je ook niet de juiste keuzes. Sterker nog, een beetje baas zou heel blij (moeten) zijn met een gezonde interesse in veiligheid.

In z'n algemeenheid: wie denkt er werkelijk dat een cap en eventueel een bodyprotector of hitair-vest daadwerkelijk iets toevoegt?

Ik want ik ben een keer in het parcours van mijn paard gevallen in een dubbel. Mijn cap lag aan flarden, maar ik was ongedeerd.

En sorry hoor, maar ik betaal al jaren gewoon premie en ontvang keurig een vergoeding voor mijn medicijnen, waarom zou mijn baas vinden dat ik met iemand mee moet lopen wat verdient hij daarmee?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:45

En hoedjes op een wedstrijd? Daar mag je overal op elke manege mee starten vanaf het Z Wat doet de verzekering daar mee?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:46

WhySoWhite schreef:
En hoedjes op een wedstrijd? Daar mag je overal op elke manege mee starten vanaf het Z Wat doet de verzekering daar mee?

Als ik me niet vergis gaan die er in 2014 uit en moet iedereen met cap starten..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 01:49

2013 gaan die eruit, helaas... Maar goed daar rijd ik ook mee, maar nogmaals, dat is mijn eigen risico, dus in dat geval kies ik voor geen cap, dus betalen. Eigen keuze eigen risico.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:53

ikke schreef:

Ik rij al meer dan 30 jaar, en eigenlijk altijd met cap. Nooit nodig gehad _/-\o_ . Maar ik blijf 'm zonder problemen dragen.Ik kan dus ook geen enkele reden bedenken om 'm niet te dragen. Ik ben vrij dol op mijn hoofd, en de inhoud daarvan. Dus als ik iets kan doen om dat stukje extra te beschermen, dan doe ik dat. Voegt het iets toe, ja als ik op mijn kop val wel. En zo niet, dan zit het me niet in de weg, dus makkelijk zat. Ik snap die discussie dan ook niet. Voor de rest zorg ik door goed en verstandig te rijden voor m'n bescherming. Ik ben te oud om gekkigheid uit te halen :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:59

Anoeska schreef:
ikke schreef:

Ik rij al meer dan 30 jaar, en eigenlijk altijd met cap. Nooit nodig gehad _/-\o_ . Maar ik blijf 'm zonder problemen dragen.Ik kan dus ook geen enkele reden bedenken om 'm niet te dragen. Ik ben vrij dol op mijn hoofd, en de inhoud daarvan. Dus als ik iets kan doen om dat stukje extra te beschermen, dan doe ik dat. Voegt het iets toe, ja als ik op mijn kop val wel. En zo niet, dan zit het me niet in de weg, dus makkelijk zat. Ik snap die discussie dan ook niet. Voor de rest zorg ik door goed en verstandig te rijden voor m'n bescherming. Ik ben te oud om gekkigheid uit te halen :D.

Zie mijn reactie enkele posts eerder.
Het gaat niet om het materiaal maar om de mentaliteit erachter........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:03

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

Weet je, het punt is niet die helm en zelfs niet de bodyprotector en wat je nog allemaal meer kunt verzinnen.
HET punt is: schijnveiligheid. Jij had de naam voor dat verschijnsel; ik ben het even kwijt, maar dat kun je net zo goed loslaten op de bescherming tijdens het paardrijden.

Inderdaad; dat heb daarom in dit onderwerp al een paar keer met voorbeeld van springen gedaan.
Het Peltzman-effect.

Citaat:
Het uitgangspunt zou moeten zijn dat een helm (en andere bescherming) niet nodig is. Pas wanneer je dat niveau bereikt hebt, kun je zeggen: ik draag een butsmutsje (en de rest), just in case.........

Onkunde en onbenul zijn ook de grote ´onderbouwing´ onder de grensoverschrijdende bemoeizucht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:09

Anoeska schreef:
ikke schreef:

Ik snap die discussie dan ook niet. Voor de rest zorg ik door goed en verstandig te rijden voor m'n bescherming. Ik ben te oud om gekkigheid uit te halen :D.

Je snapt niet dat de discussie niet over wel/niet cap gaat, maar over de verregaande bemoeizucht die de beslissingsvrijheid van een ieder overschreeuwt.

Zoals ik dat hier op Bokt lees is hoe minder kennis/kunde/vaardigheid en hoe minder algemeen perspectief, hoe meer het bemoeizuchtig treden van de rechten van anderen.

Je eigen vrijheid houdt op waar die van een ander begint *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:17

Sababber schreef:
WhySoWhite schreef:

Als ik me niet vergis gaan die er in 2014 uit en moet iedereen met cap starten..

Je hoéft geen wedstrijden te rijden :D

Dat is met alles wat bij de KNHS aangesloten is ook zo: op het moment dat je accoord gaat met de reglementen, doe je afstand van heel veel rechten.
Dat is je eigen vrijheid.

Het punt is dat een ander dezelfde vrijheid heeft om er verre van te blijven.
Ikzelf blijf er verre van alleen al vanwege het principe. Het is voor mij verder irrelevant of ik wel/geen verschil van mening heb over wat wel/niet verplicht is.

Het verplichten van cap en bp bij springen is simpel een politiek correcte schijnmanouvre om kritiek van de publieke opinie wat te omzeilen.
Verplichte schijveiligheid vanwege een schijnbeweging.
Núl illustratie mbt wel/niet zin/onzin.