Mijn paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Re: Mijn paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:17

Maar hij moet er toch ook IN? :D

laurawarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:08

Ik heb wel eens gelezen dat de ogen van een paard eerst moeten wennen aan hoe donker het is, een paard kan wel gewoon zien hoor maar als je te snel van licht naar donker gaat (dus van overdah naar een trailer) ziet een paard heel weinig en dan doet het ook nieg ten goede als je met 3 man eraan gaat zitten sjorren.
Dus je moet hem/ haar evem de tijd geven om aan de omgevong te laten wennen.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:46

laurawarry schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat de ogen van een paard eerst moeten wennen aan hoe donker het is, een paard kan wel gewoon zien hoor maar als je te snel van licht naar donker gaat (dus van overdah naar een trailer) ziet een paard heel weinig en dan doet het ook nieg ten goede als je met 3 man eraan gaat zitten sjorren.

Dat heb ik ook eens gehoort, maar heb je het geprobeert op die manier die ik eerder had geschreven? Want ik ben wel benieuwt of het toen beetje is gelukt. Want iemand anders has het wel zo geprobeert en bij die is het gelukt en loopt het paard de trailer nu in:) die had ik zondag geholpen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 02:57

laurawarry schreef:

Zeker waar. Het duurt 30 minuten voordat het paard volledig gewend is aan het donker (al een geluk dat het in de natuur zo langzaam gaat).

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:59

Ik valt me op dat veel methoden gebaseerd zijn op grote druk (paar man erachter), beperking van de bewegingsvrijheid (afzetten met hekken, muren, auto's en touwen) en angst (opjagen).
Ik vind het erg grappig om me voor te stellen hoe dat zou werken bij mensen, bijvoorbeeld met smetvrees: je moet eerst al het personeel van een duur restaurant een hand geven (ook de toiletjuffrouw), maar dan krijg je daar een diner aangeboden...
Of pleinvrees: je zet een pad af met hekken naar het midden van de Dam in Amsterdam, je jaagt het slachtoffer er met zachte dwang of harde hand naar toe, maar dan wacht er wel bij het grote beeld een gebakje of een nieuw T-shirt...
Of vliegangst: je propt het slachtoffer al spartelend in een vliegtuigje, maar dan gaan ze wel naar Eindhoven om een dagje te winkelen.
Ik weet dat het onderwerp niet grappig is maar ik denk in plaatjes en dan komen dat soort beelden bij me boven. Ik kan me daarom niet voorstellen dat deze methoden een blijvend effect hebben. Dan zouden ze trouwens wel bij mensen gebruikt worden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:40

En dan hopen dat het paard het dagje winkelen (wedstrijd of ritje strand) leuk genoeg vond om de dwang van het trailer laden te vergeten.
Ik weet wel dat een hengst die naar de merries wordt vervoerd om te dekken, steeds enthousiaster wordt bij het zien van een trailer, maar of ik mijn ruin nu wijs kan maken dat ie de trailer op moet omdat ik het zo leuk vind op het strand betwijfel ik.

Ik heb de methode van Eddy Modde gehanteerd, kan nu in m'n eentje m'n Shet en m'n ruintje laden en ook m'n merrie met veulen, die beiden nauwelijks trailer ervaring hebben.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:04

Mijn paard is redelijk makkelijk te laden, ik heb een vrij smalle trailer(1paards). Het laden lukt mij nooit alleen omdat als ze er in staat, ik langs haar moet naar achter voor de stang en zij dan met mij mee achteruit loopt de trailer uit :+ . Met die Eddy Modde methode zou ik alleen kunnen laden, miss dat ik het wel ga proberen. Wat filmpjes op youtube bekeken, maar ziet er logische uit

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:11

Mijn paard was ook echt een ramp om te laden...
Via parelli (eddy modde's manier ook) is hij weer te laden in combinatie met slobber... hij loopt er altijd in behalve als ik zelf spanning hebt.. dan gaat hij moeilijk doen. Druk helpt echt niet daar gaan ze echt niet in de trailer van (iig die van mij niet.)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:24

Klopt ja, pas ging ik voor het echie laden en toen merkte ik dat ik zelf wat spanning opbouwde (ADD-er :D ), dus even time-out, mezelf op de plek gezet en toen pas weer op m'n ruintje gericht.
Maar tegen dat probleem loop ik niet alleen met trailerladen aan, dagelijkse kost :D

Maar ik ben wel blij dat ik hem alleen kan laden, vorige keren waren er steeds meerdere mensen, bezems en touwen voor nodig, nu eindelijk een eigen trailer, dus alle tijd om te oefenen.

Nu gaat dat dus zo (had hem hier al eerder geplaatst):

Dit was na zo'n 20 minuutjes grondwerk naast de trailer al bereikt.
Toen de Shet er op gezet en even gekeken of het lukte m'n ruintje er naast te zetten, ondertussen beseffend dat ik makkelijk alles weer had kunnen verpesten:

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:32

Zoek alsjeblieft hulp!! En stop met die longeertouwen, hierdoor maak je je paard alleen maar angstiger. Een paard is en vluchtdier en van naturen claustrofobisch (waardoor het erg angstig is om de trailer in te gaan), dus door er touwen achter te hangen maak je het alleen maar erger.

Ik ben op cursus geweest met mijn paard en sindsdien oefen ik zelf veel thuis en gaat het al stukken beter als voorheen!