belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vandango

Re: belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:21

Daar zijn speciale bijboekjes voor..
Dit is eigenlijk nu je er toch over begint, de enige uitzondering dat het paspoort losgehaald mag worden door het stamboek en er het extra boekje bij ingevoegd mag worden en daarna in een speciale dikkere band/omhulsel weer ingeklemd wordt. In weze wordt er dan aan het oude paspoort niets gewijzigd qua opnieuw uitprinten. Tot nu toe is dit bij ons stamboek nog maar 1x voorgekomen.

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:28

Heb in mijn boekje namelijk nog maar plaats voor 4 entingen (influenza). En hoop toch echt wel dat paardlief het boekje vol gaat maken!! Maar bij aanvraag van het extra bijboekje zal het paard dan zeker
wel op je naam moeten staan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:30

tja, als het er in de toekomst naar toe gaat dat er paardenbelasting gaat worden ingevoerd zullen ze toch de administratie op pijl moeten zien te krijgen.
ik vind het een ingewikkeld systeem hoor, paspoort, stamboekpapier, eigendomsbewijs, en dan ook nog een chipsysteem.. en dit kan dus voor 1 paard op allemaal verschillende namen geregistreerd staan..

is er ergens een site waar je kunt controleren of de chip van je paard op jouw adres staat?
wat doe je bij verhuizing, weer alle instanties inlichten?

en bij verkoop van een paard.. als een van de eerdere eigenaren een verklaring voor niet slachten er in heeft laten zetten..

er zitten nog een boel haken en ogen aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:43

In Duitsland hebben ze overigens ook wel grappig systeem.
Daar heb je uiteraard ook een paspoort, maar buiten dat heeft mijn zwarte ook een eigendoms bewijs.
Dat ding moet bij verkoop getekend worden door de verkoper en de koper en gaat dan mee met het paard.

Stamboekpapier is bij mijn fjord en knabstrupper simpel weg het paspoort, beiden zijn stamboek dieren,
maar hebben geen los stamboek papier. Is ook niet nodig lijkt me, aangezien alle voorouders in het paspoort staan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:13

vandango schreef:
uit elkaar halen/ nieuw paspoort mag gewoon helemaal niet meer. Als er eenmaal paspoort uitgegeven is, blijft deze gehandhaafd en worden weizigingen in dat eerste paspoort aangebracht.

Een vervangend paspoort mag alleen nog maar wanneer het oude paspoort kwijt is, of vernietigt e.d. Daar gaat tegenwoordig ook al een hele procedure vanaf...

oh zo. Zangersheide ging toen over naar een nieuw (het huidige) paspoort, denk dat ze dat toen daarom gedaan hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:47

juval schreef:
tja, als het er in de toekomst naar toe gaat dat er paardenbelasting gaat worden ingevoerd zullen ze toch de administratie op pijl moeten zien te krijgen.
ik vind het een ingewikkeld systeem hoor, paspoort, stamboekpapier, eigendomsbewijs, en dan ook nog een chipsysteem.. en dit kan dus voor 1 paard op allemaal verschillende namen geregistreerd staan..

is er ergens een site waar je kunt controleren of de chip van je paard op jouw adres staat?
wat doe je bij verhuizing, weer alle instanties inlichten?

en bij verkoop van een paard.. als een van de eerdere eigenaren een verklaring voor niet slachten er in heeft laten zetten..

er zitten nog een boel haken en ogen aan.

Chip en paspoort horen bij elkaar.
Dus chipmummer en het stamboek registratie nummer staan in het paspoort vermeld.
Het paspoort is dus wettelijk voorgeschreven.

Stamboekpapier is de oude manier van registreren van een paard.
Zal wel het registratie nummer opstaan, maar geen chip nummer.

Een eigendoms bewijs is een koopovereenkomst en ik zie dat nu diverse stamboeken een eigendoms bewijs gaan uitgeven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:05

maar chip en paspoort zijn dus gebonden aan het betreffende paard, en daar horen dus geen naw gegevens van de eigenaar bij.... gemiste kans?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:47

Heb net een new forest pony op m'n naam laten zetten. Ben al wel 10 jaar lid van het stamboek.
Moest daar € 18,75 voor betalen.

Was helaas vergeten om lidmaatschap NRPS op te zeggen, dus moet de 100,- nog betalen, maar daarna zeg ik dat op. Vind dat stamboek echt veel te duur!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:50

Sjolvir schreef:
In Duitsland hebben ze overigens ook wel grappig systeem.
Daar heb je uiteraard ook een paspoort, maar buiten dat heeft mijn zwarte ook een eigendoms bewijs.
Dat ding moet bij verkoop getekend worden door de verkoper en de koper en gaat dan mee met het paard.

Om mijn new forester op naam te krijgen moest de oude eigenaar ook een formulier invullen en ondertekenen.
Ook ik moest hierop mijn gegevens invullen om vervolgens dit naar het stamboek te sturen om de pony op naam te krijgen.

Heb je eigenlijk ook al een soort van eigendomsbewijs.
Eerder was dit niet zo en kon iedereen (zonder toestemming) de pony op naam krijgen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:02

Het NRPS heeft ook van die belachelijke prijzen inderdaad. Mijn paardje staat ook nog niet op mijn naam dus. Ik maak me daar niet zo druk over...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:39

Dat eigendomsbewijs was er eerder inderdaad bij het NNFPS, maar afgelopen jaar heb ik die niet meer ontvangen bij mijn veulen, ik kreeg enkel een paspoort en niet meer dat inlegvel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:20

Wil je een echt goed eigenaars systeem hebben voor de paarden ??
Wat dachten jullie van het systeem, auto, kenteken deel 3, legitimatie en ff naar het postkantoor om de auto op jouw naam te zetten ??
Voor de belastings dienst werkt het super.
Binnen de 5 weken heb je de aanslag wegenbelasting thuis liggen. ( of automatisch geïnd van je bankrekening)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:58

Neonlight schreef:
Dat eigendomsbewijs was er eerder inderdaad bij het NNFPS, maar afgelopen jaar heb ik die niet meer ontvangen bij mijn veulen, ik kreeg enkel een paspoort en niet meer dat inlegvel.

Heb je het veulen zelf gefokt? Dan krijg je die idd niet.
Heb een 3-jarige merrie gekocht en toen moest dat formulier wel meegestuurd worden naar het stamboek.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:01

Ik vind het ook echt belachelijk hoeveel het kost om je paard op jouw naam te zetten... Twijfel als ik het ga doen :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:14

annastasia, was inderdaad een zelfgefokt veulen. Bij de veulens die ik in 2006 en 2007 gefokt heb en in het NNFPS geregistreerd zijn kreeg ik echter wel zo'n formulier bij het paspoort.