Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:14

@ Mioux:
Om aan te geven dat, zelfs al zou ik het op papier hebben staan, met haar handtekening er onder, dan nog zou ik geen poot hebben om op te staan.

Het was bedoeld ter verduidelijking; er zijn nl. veel mensen die dit doen. En het kan in bepaalde mate duidelijkheid verschaffen. Maar het schept (helaas) géén rechten.

Want het recht dat een eigenaar heeft om met uitsluiting van ieder ander over zijn goed te beschikken (en dus ook te bepalen of hij/zij wel of niet verkoopt, en aan wie) is sterker dan een dergelijke afspraak. Art. 5:1 BW.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:17

Ts je hebt gedegen juridisch advies nodig en daarvoor moet je je niet tot een paardenforum wenden.
Zoek professioneel advies voordat je stappen onderneemt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:17

horzlover schreef:
Sorry ik ben 13 nee ik verschuil me er niet achter maar ik bedoelde dat de bokkers een beetje heavy naar de eigenaaresse over konden komen ik probeer hier ook van te leren voor later maar dat is een anders verhaal ;)

Je hoeft je nergens voor te verontschuldigen hoor, maar misschien is het niet handig om zonder enige kennis van zaken in een topic als deze te reageren...... breng je alleen maar verwarring mee.

Daarbij, als je goed had gelezen, had je kunnen weten dat ik de óude eigenaresse was van Switch. En er stond duidelijk dat ik hem afgelopen zomer in juli aan TS heb verkocht.
Zo krijg je namelijk een hoop misverstanden, want dan zijn er weer andere mensen die dat ook gaan denken, etc.

Ik ben dus de óude eigenaresse, niet de 'nieuwe'. ;)

Patty14

Re: Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:37

Boras, we hebben juridisch advies gevraagd en morgen ga ik ook nog rond bellen.
Ik heb het op bokt gezet om te kijken of ik nog meer advies kan krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:35

Volgens mij heb je helemaal nergens recht op. Als je een paard verkoopt/weg geeft ben je geen eigenaar meer en heb je volgens mij ook helemaal niets meer in te brengen of ze hem nu aan terug moeten geven. Ook al heb je dat van te voren besproken en zijn jullie daar overeen gekomen. Je bent geen eigenaar meer dus ook geen recht om het beestje terug te eisen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:39

Oooh... Patty, wat een nare situatie is dit zeg.. Ik vrees dat je hier weinig aan kan doen, behalve wachten tot ze hem kwijt willen.. Ik hoop voor je dat jullie er uit komen en dat je je pony snel weer in eigen bezit hebt!! Sterkte..!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:43

nynke55 schreef:
IndianLady schreef:
Na iets meer dan en half jaar al geen geld er meer voor hebben en na 1 maand ineens weer wel.
Waarom überhaupt verhuisd naar een stal waar je het niet kon betalen?

+1

En een pony verkopen en geen geld ontvangen?, Sorry, maar ik vind dit een raar verhaal.

en nog iets:
als je zoiets afspreekt, ALTIJD een contract maken!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:52

He bah, wat een nare situatie is er ontstaan. Mijn advies zoek proffesionele hulp hierbij als je er niet uit komt met de mensen. Duim voor je en Switch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:10

Patty14 schreef:
Ik wil Switch daar gewoon eerlijk weg halen. Ik heb geen zin om later nog problemen met politie of justitie te krijgen.

Het is gewoon ontzettend dom van mij om geen contract op te stellen.

Ik ben dan misschien gek maar zo te zien wil je die pony heel graag terug, is het geen optie om je ego even opzij te zetten en met die mensen te gaan praten over het bedrag wat zij willen om het dier weer af te staan? Kost je wat meer, maar je hebt die pony dan wel terug zonder gedonder. Laat het je dan 100 of 200 euro meer kosten misschien, maar je hebt je pony wel weer terug en dat is ook wat waard lijkt me.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:20

Wij hebben al aangeboden om er geld voor te geven maar dit accepteren ze niet.

Verder kan ik er nu niks meer over op internet zetten.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:31

Je zegt dat zij jou niet betaald hebben voor de koop van Switch? Dan heb je toch niks verkocht? Als ze je netjes betaald hadden was het een ander verhaal maar aangezien ze jou niks betaald hebben o.i.d. hebben ze Switch toch ook niet van je gekocht? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

In ieder geval heel veel sterkte, ik duim voor je dat dit een positieve afloop heeft.. Lastige situatie lijkt me dit...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:47

Je hebt dus de pony 1 maand weg gedaan omdat je geen geld had, binnen 1 maand heb je dus weer genoeg geld om het paardje voortaan te betalen. Ook als hij koliek krijgt of geopereerd moet worden?

Sorry maar als je zo gek bent van je paardje heb je waarschijnlijk al een hele tijd gedacht en met je geld getobt voor je uiteindelijk de keuze maakte om haar weg te geven. Ineens heb je wel weer geld??? dan had je vast de goede loten van de loterij!

Een paard is geen boek dat je even uitleent als je het niet uit komt en vervolgens als het je weer uitkomt weer terug haalt om te lezen.. het is een diertje dat nu van hot naar her word gesleurt omdat je je zaakjes niet op orde hebt en aan een dier begint.

Ik geloof zeker dat je een heel leuk persoon bent en het beste van de wereld voor hebt met het beestje maar ik denk dat het beste voor het beestje op dit moment is: blijven waar die staat, bij mensen die wel de middelen hebben (in de vorm van geld) om voor het diertje te zorgen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:59

JoyCiej007 schreef:
@ Mioux:
Om aan te geven dat, zelfs al zou ik het op papier hebben staan, met haar handtekening er onder, dan nog zou ik geen poot hebben om op te staan.

Het was bedoeld ter verduidelijking; er zijn nl. veel mensen die dit doen. En het kan in bepaalde mate duidelijkheid verschaffen. Maar het schept (helaas) géén rechten.

Want het recht dat een eigenaar heeft om met uitsluiting van ieder ander over zijn goed te beschikken (en dus ook te bepalen of hij/zij wel of niet verkoopt, en aan wie) is sterker dan een dergelijke afspraak. Art. 5:1 BW.

Maar contract is contract, als zij niet op papier heeft dat een pony eigenaar wisselt, of dat de staleigenaar na 1 maand t paard al mag "hebben" als stalkosten niet betaald is voor 1 maand, dan is contract hoger geldig.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:02

Dobel schreef:
Je hebt dus de pony 1 maand weg gedaan omdat je geen geld had, binnen 1 maand heb je dus weer genoeg geld om het paardje voortaan te betalen. Ook als hij koliek krijgt of geopereerd moet worden?

Sorry maar als je zo gek bent van je paardje heb je waarschijnlijk al een hele tijd gedacht en met je geld getobt voor je uiteindelijk de keuze maakte om haar weg te geven. Ineens heb je wel weer geld??? dan had je vast de goede loten van de loterij!

Een paard is geen boek dat je even uitleent als je het niet uit komt en vervolgens als het je weer uitkomt weer terug haalt om te lezen.. het is een diertje dat nu van hot naar her word gesleurt omdat je je zaakjes niet op orde hebt en aan een dier begint.

Ik geloof zeker dat je een heel leuk persoon bent en het beste van de wereld voor hebt met het beestje maar ik denk dat het beste voor het beestje op dit moment is: blijven waar die staat, bij mensen die wel de middelen hebben (in de vorm van geld) om voor het diertje te zorgen.

mee eens! _/-\o_

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:02

Dobel schreef:

Volgens mij kun jij niet in mijn portomonee kijken. Ik ga hier dus ook niet verder op in.
Ik weet zelf heel goed wanneer ik een pony kan houden of niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:03

Stalgeld betalen voor die ene maand dat hij daar staat, pony inladen en naar ander adres gaan. Dat lijkt mij het meest reeel.

Anders is het toch ook van de zotte? Jij plaatst daar een pony en dan is hij van hun? Zonder enige betaling? Dat dacht ik niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:04

idd als hij nog van jou is,dan andere stal die je zeker wete wel kan betale

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:10

Wat een rare situatie voor jou ts. Het lijkt mij de enige manier om je paard daar gewoon weg te halen. De mensen hebben er niet voor betaald dus het is eigenlijk raar dat ze het paard opeisen als het ware. Het weghalen is alleen niet zo makkelijk zoals het lijkt natuurlijk. Ik zou dus ook goed praten met die mensen. Succes ts!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:22

Patty14 schreef:
Dobel schreef:

Volgens mij kun jij niet in mijn portomonee kijken. Ik ga hier dus ook niet verder op in.
Ik weet zelf heel goed wanneer ik een pony kan houden of niet.

Dit is de laatste opmerking die ik post, we blijven niet bezig dat zou zonde van je topic zijn want ik vind het reuze interessant wat je rechten en plichten zijn bij deze situatie . Maar blijkbaar weet je niet zo goed wanneer je een pony kan houden en wanneer niet want je moest toch noodgedwongen je pony weggeven.

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:26

ik denk als ik zo het topic lees dat je niet moet verwachten dat je je pony zomaar terug hebt..
het is een rare situatie maar zijn jurdische stappen nu meteen nodig.. misschien gewoon rondom de tafel en kun je er zo uit komen.. maar ik ben bang dat je je pony niet snel terug hebt en als je juridisch gaat beginnen.. dat zal de tegenpartij niet op prijs stellen.. misschien dat je hem dan nooit meer terug krijgt..

MloesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:26

Wat sneu voor je, TS. Ik vrees alleen dat het wel eens een lastig verhaal kan worden.
In feite heb je de pony een maand 'weggegeven', toen je even geen geld had voor de stalling. Nu, een maand later, heb je ineens wel weer geld en nu wil je de pony terug. Kijk, stel dat ik in april weinig tijd heb om te rijden en ik heb ook niet veel geld. Dan zou ik mijn haflinger ook wel een maandje weg willen geven :Y) Kan de staleigenaresse even de stalling betalen en voor haar zorgen, en na een maand, als ik weer geld heb, neem ik haar weer terug.
Vrees dat het niet zo gaat werken. En ik snap dat, hoe ik het schets, niet jouw intentie is, maar lijkt me heel raar dat je de pony nu zo terug gaat krijgen. Enige wat mij logisch lijkt is dat je je pony terugkoopt, dus dat je die maand stalling betaalt en misschien nog een symbolisch bedrag?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:32

Apple schreef:
Stalgeld betalen voor die ene maand dat hij daar staat, pony inladen en naar ander adres gaan. Dat lijkt mij het meest reeel.

Anders is het toch ook van de zotte? Jij plaatst daar een pony en dan is hij van hun? Zonder enige betaling? Dat dacht ik niet.

zo dacht ik erook over.. ben benieuwd hoe het afloopt, hoop voor ts dat ze dr pony terug krijgt!

MloesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:40

nikitabanana schreef:
Apple schreef:

zo dacht ik erook over.. ben benieuwd hoe het afloopt, hoop voor ts dat ze dr pony terug krijgt!

Maar TS heeft de pony weggegeven.. TS vond het goed dat zij niet betaalden voor de pony.
Ik heb mijn haflinger ook gekregen van de vorige eigenaar (weliswaar wel met contract en dergelijken, maar toch). Ook afgesproken dat ik de vorige eigenaar op de hoogte houd als ik haar moet verkopen, zodat hij haar eventueel kan terugkopen. Had het echt niet chill gevonden dat hij na een maandje weer op de stoep stond met de mededeling dat hij Cin weer kwam halen.

Dus, ik vind het van de zotte als ze de pony zo ophaalt en de maand stalling betaalt. ZIJ heeft de pony weggegeven, haar eigen keus toch? Verder is er mondeling iets afgesproken. Vier weken later heeft TS ineens genoeg geld en wil ze de pony terug. Vrees echt dat ze juridisch gezien geen poot om op te staan heeft!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:42

Ik denk dat TS nog wel mogelijkheden heeft, TS is immers nog maar 19 (en zou zich in theorie dus makkelijk kunnen hebben laten overdonderen door volwassenen :-) )

MloesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:44

Maar TS is gewoon volwassen voor de wet hoor. Dus verantwoordelijk voor haar eigen daden. Overdonderen door volwassenen kan, maar lijkt me hier ook niet echt sprake van. Zij is akkoord gegaan met het feit dat deze mensen haar pony gratis krijgen. Dus zij heeft 'm weggegeven. Punt.

Zo zie ik het in ieder geval :)