brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:59

Ik ga mee met de rest onder 'geef het een weekje' ;)

Met als BEMOEDIGEND verhaaltje: Ik heb een paar maanden terug ook mijn appaloosa merrie verkocht,
geweldig dier, zou nog niet schrikken als een bom naast haar ontploft.
Verkocht aan twee meisjes die er de eerste keer dat ze kwamen kijken zo op sprongen met alleen een halstertje.
Harstikke leuk om te zien. Konden er gelijk alles mee.
Maar zelfs die pony was de eerste 2/3 dagen he-le-maal over de zeik!
Stond ik zelf ook van te kijken 8-) Bijna op het hysterische af.
Gelukkig is dat binnen een weekje goed gekomen en hebben die meiden er nu een leuke leerpony aan.
Al had ik haar zelf zeker wel weer terug genomen als het toch niet had gewerkt.
Als oude eigenaar wil je volgens mij toch ook dat je dier fijn terecht komt.

AustriaTrick

Re: brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:05

Nieuw paard laten we soieso 5 dagen rustig bijkomen in stal en wei, zonder maatjes erbij, daarna rustig opbouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:07

En toch, en toch. Massa's van ons nemen wekelijks hun paard mee naar de les, op concours ( steeds een andere locatie) en huren daar ( als ze aardig willen zijn voor hun paard) een stal..
Gaan zelf in de kantine zitten...

En verwachten dat hun paard in ieder geval wel braaf zijn dressuurproefje loopt...

Wat is dan nu eigenlijk écht het verschil??

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:08

veel mensen hebben het hier over dat het beestje misschien een weekje moet wennen. tuurlijk wil je dat ook het liefst. als het een brave kinderpony moet zijn en ze steigert al bij het opstijgen dan heb ik m`n vraagtekens erbij of dit wel een eerlijke verkoop is geweest.
misschien lukte het hen niet om de pony zadelmak te krijgen en omdat het nu crisis is is het toch wel duur om er voor de "gezelligheid" een paardje extra erbij te laten lopen... ik zou niet aarzelen en de de pony terug brengen en je geld terug eisen. er zijn op dit moment zoveel paarden te koop daar zit vast de juiste voor jullie tussen. heel jammer maar ik zou de zaak niet vertrouwen. en de volgende keer als je een pony ziet die je leuk lijkt; gewoon heen gaan zonder afspraak. zijn ze niet thuis dan bel je op dat je in de buurt bent en dat je graag wilt komen kijken. zo kunnen ze het paard ook niks toedienen om te zorgen dat het dier rustig blijft.
tuurlijk is een paard onrustig op z`n nieuwe plek en iets drukker. maar ik vertrouw het niet.... heel veel succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:13

riagr schreef:
En toch, en toch. Massa's van ons nemen wekelijks hun paard mee naar de les, op concours ( steeds een andere locatie) en huren daar ( als ze aardig willen zijn voor hun paard) een stal..
Gaan zelf in de kantine zitten...

En verwachten dat hun paard in ieder geval wel braaf zijn dressuurproefje loopt...

Wat is dan nu eigenlijk écht het verschil??

Verschil zit hem in de paarden. Niet ieder paard is geschikt voor wat jij hier boven noemt. Sommige zijn echt heel panisch voor veranderingen. Maar die zie je niet op wedstrijd want dat kunnen ze niet. Net zo goed als dat sommige mensen ook niet tegen veranderingen, druktes en stress kunnen. Is dat met paarden precies hetzelfde.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:15

Ts heeft een brave kinderpony gekocht... dat lijkt me niet vallen in de categorie die jij hierboven noemt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:17

riagr schreef:
Ts heeft een brave kinderpony gekocht... dat lijkt me niet vallen in de categorie die jij hierboven noemt..

Als het beestje weinig van het terrein af komt kan de vorige eigenaar niet weten dat hij zo panisch is in vreemde omgevingen en het kan ook heel goed een combinatie zijn vanalles bij elkaar. Lange trailer rit die hij misschien niet gewend is, nieuwe paarden, nieuwe mensen en dan zoveel vragen zo raar vindt ik het niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:20

Ik vraag me af wat er gebeurde toen je de pony uit de wei haalde en met veel moeite in de stal zette.Zo te horen was de pony ( en jullie misschien ook wel) toen al aardig gestresst en daarna moest hij al die andere dingen nog doen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:24

Ariebren schreef:
Een fiets, brommer, skooter of auto koop je om te rijden.

Een paardje koop je om te verzorgen en lief te hebben.

Soms heb je toch echt een man nodig voor wijzen woorden...

Ik vind het overigens een brave pony... leert jullie precies wat wel en wat niet kan...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:34

Na het nogmaals lezen van de OP mijn vorige post verwijderd. TS, je hele verhaal hangt van zo veel geklungel en zogenaamde paardenkennis aan elkaar, dat ik me in the end alleen maar af kan vragen of jullie op zoek zijn naar en levend wezen of mogelijk beter een fiets kunnen kopen...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 21-03-12 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:37

Tigra_ schreef:
riagr schreef:

Als het beestje weinig van het terrein af komt kan de vorige eigenaar niet weten dat hij zo panisch is in vreemde omgevingen en het kan ook heel goed een combinatie zijn vanalles bij elkaar. Lange trailer rit die hij misschien niet gewend is, nieuwe paarden, nieuwe mensen en dan zoveel vragen zo raar vindt ik het niet.

Mijn Duits Rijpaard was een lief zachtaardig zonnetje in de wei toen ik bij haar ging kijken.
Eenmaal op ons terrein veranderde ze in een "nachtmerrie" exact zoals de ts beschrijft.
Ik heb haar nu ongeveer 4 maanden en ze is de liefste pony die je maar kunt wensen, een mensenpaard, een dooie doos.
Bij mij onder het zadel is het nog wel eens "vechten" (leerproces, ik heb haar zelf beleerd) maar als een meisje die weleens op stal komt erop rijd, zij is 10 jaar, is ze de goedheid zelve en zet ze geen stap verkeerd en loopt keurig haar rondjes.

Ik nam haar eind Januari mee voor het eerst naar de manege en ze ging compleet uit haar plaat.
Bij mijn vorige merrie die ik weg heb moeten doen wegens echt te gevaarlijk gedrag was het exact andersom, op stal en in de bak was ze een regelrechte ramp maar zodra ze op de manege kwam veranderde ze in een slome bo, letterlijk.
Ieder paard reageert dus totaal verschillend, de 1 meer vatbaar voor dingen als de ander.
Zelfs mijn bejaarde shetlander die bijna haar leven lang (ze is ongeveer 25) van een man is geweest is 2 weken uit haar doen geweest en is nu oma van de kleuterklas en een lieve brave pony.

Ga dus niet praten over terugbrengen etc voor je meer weet, je moet het paard ook een kans geven maar zo lijkt het alsof mensen hem nu al afschrijven en het beestje krijgt niet eens de kans zich te bewijzen

Conclusie: gewoon afwachten en dan verder kijken,

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:43

Laat ik even helder zijn: ik zeg niet dat een als braaf bekent staande pony niet op vreemd terrein ineens heel anders kan zijn. En ja, ik vind ook dat de pony overvraagd is, zeker nadat ze al de eerste stressreacties had laten zien.

Maar als iedereen hier dan roept dat elk paard minstens een week moet wennen op vreemd terrein... sja.. Dan vraag ik me af of al deze mensen niet, nooit op concours gaan... geen paard in de trailer zetten voor een buitenrit elders enz enz.. Kortom: iets genuanceerder mag misschien wel

Ik vind ook dat TS niet handig gehandeld heeft, zeker niet nadat ze de eerste stresssignalen van de pony heeft gezien, gemerkt. Echter tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat je van een kinderpony iets aan stabiliteit verwacht, en niet dit..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:47

Ik denk ook dat het echt verschilt per paard/pony.Wij laten altijd de paardjes wennen als er nieuwe komen, maar goed dat is nu al uitgekauwd . Kijk het even een paar dagen aan, haal hem uit de wei, borsteltje erover koekje erin en lekker terug zetten , eerst vertrouwen opbouwen. Heb je daar geen zin en tijd in , tja dan is dit niet het tehuis voor deze pony, heel jammer voor jullie en voor hem

Ik neem mijn paard elk jaar mee voor een vakantie, met vreemde paarden erbij. Op vreemd terrein. Ze is dan uberbraaf maar ook omdat ik erbij ben denk ik. (zeker weten doe ik dat niet he) . En ook omdat alle paarden dan vreemd zijn voor elkaar, weet niet waarom maar het gaat altijd goed. Ik kan me wel voorstellen dat mijn paard ook niet zo happy zou zijn met een verhuizing en dan de hele riedel zoals ts beschrijft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:48

riagr schreef:
Laat ik even helder zijn: ik zeg niet dat een als braaf bekent staande pony niet op vreemd terrein ineens heel anders kan zijn. En ja, ik vind ook dat de pony overvraagd is, zeker nadat ze al de eerste stressreacties had laten zien.

Maar als iedereen hier dan roept dat elk paard minstens een week moet wennen op vreemd terrein... sja.. Dan vraag ik me af of al deze mensen niet, nooit op concours gaan... geen paard in de trailer zetten voor een buitenrit elders enz enz.. Kortom: iets genuanceerder mag misschien wel

Ik vind ook dat TS niet handig gehandeld heeft, zeker niet nadat ze de eerste stresssignalen van de pony heeft gezien, gemerkt. Echter tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat je van een kinderpony iets aan stabiliteit verwacht, en niet dit..

Maar aan op concours gaan moet een paard toch ook wennen? De meeste wel tenminste. Ik verwacht de eerste wedstrijden echt niet veel van een paard hoor, beetje rondhobbelen, rondkijken, veel aaien en ouwehoeren. Ik probeer het leuk te maken, meer niet.

Echter geloof maar dat een paard donders goed het verschil kent tussen wedstrijd (uitje waarbij hij ook weer naar huis gaat) en een verhuizing waarbij ook zijn vriendjes en baasjes weg zijn!

Eén van mijn paarden is na onze verhuizing vorig jaar (waarbij beide paarden samen zijn verhuisd en ze dus ook nog gewoon hun baasje hebben gehouden) drie maanden hartstikke van slag geweest.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:52

Vergeet even niet dat een paard op concours weliswaar een uitje heeft maar dan wel met z'n vertrouwde mens erbij he... Deze verhuizing was naar nieuwe stal en nieuwe mensen, oh en nieuwe paarden met wie er zowaar een heel kwartier kennis gemaakt mocht worden...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 21-03-12 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:58

Citaat:

Ik vindt dat niet verkeerd. Over het algemeen moet een paard ook wennen aan vreemd terrein en zullen ze vaak de eerste keren wat onrustiger zijn maar dat went. Plus daarbij blijft de eigenaar erbij wat ook voor meer rust zorgt.
Andere stalling is toch wel even iets anders omdat alles anders verloopt.
Daarnaast vindt ik het juist goed dat mensen zeggen dat je 1 week zou moeten wachten. Mensen die verstand hebben van paarden kunnen prima inschatten wanneer je iets met een paard kunt doen. Vele kunnen dat niet en daar komen al die problemen van. Meeste kunnen echt heel slecht de reactie van hun paard zien en daar op inspringen en weten wat de oorzaak is.

En om ontopic te blijven vindt ik echt serieus onwerkelijk dat je dit een pony aandoet. Als je ziet dat het paard echt in de stress zit jaag je hem alleen maar verder weg als je doorgaat.
Het is te hopen voor de pony dat hij hier geen nare ervaringen aan over houdt mocht het echt aan de hele manier van zaken gaan. Paarden die hoge mate van stress ervaren kunnen die linken wel leggen tussen wie erbij was en waar het was.
Een paard is immers zo verpest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:13

Ik heb je topic over het paard/ pony met de kapotte mondhoeken ook gelezen. Misschien iets minder star zijn en iets meer verplaatsen in het paard en niet naar je eigen lol. Ik kan me ook niet voorstellen dat je op een handelsstal rijdt, sorry.

Misschien idd verstandig voor de pony om het terug te brengen.

Sorry, ik vermeld het anders nooit, maar heb even in postverleden van TS gekeken. In januari 2012 is TS 15 jaar en heeft voor het eerst op een paard van een ander gereden, dus in hoeverre er sprake is van rijden voor een handelsstal. Verder heeft ze moeite met het niet boos worden op haar pony/ paard en slaat dan met zweep, geeft een schop of gaat in mondhoeken trekken. Met deze gegevens weet ik eigenlijk niet hoe serieus ik dit topic moet nemen.

TS, misschien je verdiepen in het wezen paard eer je erop gaat zitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:26

Nogmaals voor de duidelijkheid: was gewoon aan het filosoferen... het verschil tussen verhuizen en op concours gaan enz enz.. en dat de meeste paarden op concours geen halsters kapot trekken enz. Gewoon openbaar aan het nadenken over wat voor paarden het verschil zou zijn tussen verhuizen en op concours gaan...

Vind dat TS na de eerste stress signalen gas terug had moeten nemen, en idd ik ben bij de komst van mijn paardje ook niet de eerste dag al op hem gaan rijden..

Maar ik blíjf dant toch nadenken over wat voor paarden het fundamentele verschil zou zijn tussen verhuizen en zaken als bv op concours gaan..

Lees ineens de reactie hierboven.... ai..
Kapotte mondhoeken, bah..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:29

riagr schreef:
Maar ik blíjf dant toch nadenken over wat voor paarden het fundamentele verschil zou zijn tussen verhuizen en zaken als bv op concours gaan..

Waarom? Het is je nu toch al twee keer uitgelegd?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:31

alleen vind ik dat onvoldoende verklaring, te veel vanuit de mens gedacht...
Maar laat maar, daar hoeft het hier niet over te gaan, is meer een filosofische gedachten oefening.. blijkt een foutje dat ik dat openbaar doe.. ( gaat niet over wel/ niet maar over mijmeren....0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:36

riagr schreef:
Nogmaals voor de duidelijkheid: was gewoon aan het filosoferen... het verschil tussen verhuizen en op concours gaan enz enz.. en dat de meeste paarden op concours geen halsters kapot trekken enz. Gewoon openbaar aan het nadenken over wat voor paarden het verschil zou zijn tussen verhuizen en op concours gaan...

Vind dat TS na de eerste stress signalen gas terug had moeten nemen, en idd ik ben bij de komst van mijn paardje ook niet de eerste dag al op hem gaan rijden..

Lees ineens de reactie hierboven.... ai..
Kapotte mondhoeken, bah..

Vind het al met al wat wazig. TS heeft menig topic geopend over paarden met mondhoekproblemen of paarden die te zwaar aan het bit hangen en dergelijke, de ene keer is het een verzorgpaard, de andere keer hebben ze een soort van handelsstal. Tja, ik weet niet of je dit topic serieus moet nemen eigenlijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:39

riagr schreef:
Maar laat maar, daar hoeft het hier niet over te gaan, is meer een filosofische gedachten oefening.. blijkt een foutje dat ik dat openbaar doe.. ( gaat niet over wel/ niet maar over mijmeren....0

Nou, ik vind het wel interessant eigenlijk.

Waarom denk jij dat een paard het 'op concours gaan' niet kan begrijpen of zelfs leuk kan vinden? Ik ben er van overtuigd dat mijn paarden al weten wat er staat te gebeuren als ze thuis gevlochten en gewassen worden hoor. Maar ik weet ook zeker dat als ik dan in plaats van op een wedstrijd, ze op een vreemde stal uit zou laden en ze daar in de wei zou zetten, er best eens paniek kan ontstaan omdat ze dan niet meer weten wat er gebeurt.

Om het minder 'menselijk' te omschrijven. Op wedstrijd gaan is routine, gaat volgens een vast patroon en is dus, eenmaal bekend, niet stressvol meer. Verhuizen is altijd vreemd, onderbreekt elke routine, en dus stressvol.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:43

Mindim: Zou mooi zijn als we dit topic niet serieus hoeven nemen!
Scheelt een gestresste pony. Maar omdat je mijn tekst citeert, even een uitlegje: ik vind het leuk om me dingen af te vragen, om stil te staan bij wat zo gewoon lijkt, maar het misschien niet is... ik kan me verbazen, verwonderen, nieuwsgierig zijn en me van alles afvragen over van alles. Had ik hier niet moeten doen.. ( levert misverstand op merk ik)

Ester: Ik zeg niet dat paarden op concours gaan perse niet leuk vinden, zeg niet dat verhuizen voor paarden niet anders is dan op concours gaan. Idd kan me voorstellen dat de vaste routine op wedstrijd het geheel uiteindelijk minder stressvol maakt. Vind ik een heel goed argument om het verschil mee te verklaren...

Ga ik verder over mijmeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:46

riagr schreef:

Het fundamentele verschil is dat de ruiter bekend is. De trailer bekend, de mensen die verzorgen bekend, de routine van naar het wedstrijd gaan is bekend. Het paard verkeerd in 'bekende' omstandigheden. Dat is heel wat anders dan een paard anderhalf uur in een trailer zetten met onbekende paardengeur, bij de uitstap door onbekenden van de trailer gehaald worden, gelijk tussen nieuwe paarden gezet worden, gelongeerd worden, gepoetst worden, zadel passen, er gelijk op gaan zitten, stal in en uit, 3 halsters stuk. En dat in het tijdsbestek van een dagdeel en waar totaal alles onbekend is.

Ten eerste als dit door iemand wordt gedaan die een beetje verstand van paarden heeft, dan zou ik daar nooit een paard af leveren. Als ze in paarden handelen, dan vind ik dit al helemaal een vreemde situatie. De vele problemen die TS heeft met de paardenmond, die gewoon met een paard gaat rijden met een bloedend en dik been, waar later ook nog pus uit stroomt. Dan denk ik idd, breng aub de pony terug en de rest van de paarden ook. Welke de ene keer een verzorgpony/paard is en anderszijds een stal vol eigen paarden. Ik ben bang dat dit nogal een pennyverhaal is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:55

ik hoop oprecht dat hij niet gedrogeerd is was, maar waarom heb je hem niet laten keuren door jouw dierenarts voor de koop das denk ik wel een les die je nu al hopelijk geleerd hebt. en wat de rest al zij ben ik het mee eens.