Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het reeël geld terug te vragen bij het niet kunnen gebruiken van pensionfaciliteiten ?

Ja, als ik geen gebruik kan maken van alle faciliteiten waarvoor ik stallings/pensiongeld betaal, moet ik geld terug kunnen vragen aan de pensionhouder.
14 (5%)
Nee, dat is het risico van onvoorziene omstandigheden.
140 (54%)
Misschien, het ligt eraan welke faciliteit uitvalt en voor hoe lang
105 (40%)

Totaal aantal stemmen: 259

Semmerd

Re: Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:55

Mijne heeft ook ijzers vandaar dat ik de buitenbak niet rij nee, maar de binnenbak heeft geen sneeuw
is alleen knoert hard en hobbel de bobbel.. Maar ik rij nu ook niet in de buitenbak hoor met ijzers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:56

@ Caira

Waarom onrealistisch?

Als een hek van een net gevlakte buitenbak met een strotouwtje is vastgemaakt, is dat bij ONS op stal voldoende signaal om aan te geven dat je daar je paard niet in los dient te gooien.
Zodoende gaat er bij een nachtvorst ook geen probleem ontstaan door een onregelmatig opgevroren bodem.
Mensen die bij ons op stal staan SNAPPEN dit signaal.
Dat dit op andere stallen misschien niet zo werkt, is dat mijn schuld? Of mijn PROBLEEM?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-12 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:57

nee want dan je net zo goed gaan schaatsen nu met je paard :')

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:58

Als de bak gewoon mooi glad is zonder kuilen kan je daar toch prima in werken?
In de zin van stap gymnastiek en een klein drafje?

Hoe zit dat met zout dan?
Misschien heel blond hoor :o?
Maar strooi ik dat alvorens je de ijsballen wegharkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:58

Hier even een 'stalknecht' die reageert. In de zomer hebben we wel degelijk meer werk als in de winter. Maar de winter is de 'hel' om het zo te zeggen. Bij min 10 stallen mesten is geen pretje. Dagelijks drinkbakken ontdooien, water gaan bij vullen bij paarden waar we de drinkbakken niet meer goed krijgen etc. Zout strooien etc. Leuk is anders. Dus nee, ik zou geen korting vragen. Wij komen in de zomer toch ook niet af van: Ja maar nu moet de piste extra gesproeid worden, zetten we de paarden weer buiten etc dus willen we meer geld;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:59

Is het niet slecht voor de pezen dan om over een keiharde vlakke bodem heen te stuiteren := ?

eline_di

Focussed schreef:
Hangt er helemaal vanaf.

Als de stalhouder zich het zweet tussen de bilnaad werkt om de buitenbak goed te houden maar alsnog wil het niet lukken dan vind ik het niet meer dan reeël om gewoon hetzelfde bedrag voor te betalen.

Als er totaal niks gedaan wordt en het hele terrein onbegaanbaar wordt zou ik het vrij netjes vinden dat er een kleine korting wordt gegeven.

Heb er ooit nog een discussie over gehad omdat m'n oude stalhouder de paddocks op slot gooide als er een drol was vergeten op te ruimen. Dit is niet "onvoorziene omstandigheden" maar doelbewust faciliteiten onbegaanbaar maken. Dus valt wellicht niet helemaal in dit topic.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Cassidy

Op een mooi gevlakte bodem, is te stappen en te draven.
Dat niet iedereen dat ziet is niet MIJN probleem

Caira

*zucht* lama, is niet door die oogkleppen heen te komen! Gewoon lekker op je eilandje blijven zitten hoor! daar wordt de wereld een stuk fijner van. Best knap trouwens dat je nog stalgenoten hebt, doe je vast nog iets goed als stalhouder :D :+

Zo en nu weer ontopic.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:00

sommige stallen hebben toch wel een zomer en een winter tarief ? maar die is meestal duurder ind e winter en niet in de zomer :')

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:01

Yvank_ schreef:
Is het niet slecht voor de pezen dan om over een keiharde vlakke bodem heen te stuiteren := ?

op het asfalt draven paarden toch ook ?

alhoewel ik dat nu ook niet zou doen met al die aangevroren ijstukken op het asfalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:01

Yvank_ schreef:

nee, het is niet slecht voor de pezen.
Sterker nog, DAGELIJKS 10 minuten op harde bodem stappen is goed voor botten en pezen.
het maakt ze sterk.
Dus wat is het probleem tussen een asfalt bodem en een bevroren zandbodem.
Kan iemand me dat uitleggen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:03

Cassidy schreef:
Op een mooi gevlakte bodem, is te stappen en te draven.
Dat niet iedereen dat ziet is niet MIJN probleem

Onze bodem is vlak, maar er ligt sneeuw/ ijs in... Dus mijn paard krijgt ijsklompen.
Heb zijn paddock al helemaal met de hand geharkt en met een sneeuwschuifer gedaan, was hier wel 2 uur mee bezig, maar dat maakt niet uit :+ Zijn paddock is echt mega strak 8-)
Kan ik voor het ijs in de bak strooizout gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:04

Nouja mijn persoonlijke probleem is dat mijn 3 jarige met dit weer superfris is en dus wel even flink stuitert en daarbij nu al een week stilstaat. Met een ander braver paard zou ik wel wat stapwerk en klein drafje gaan doen.

doei

Yvank_ schreef:

In jullie geval denk ik wel _O-
Want bij Damella neem ik stuiteren even heel letterlijk :P

Cassidy

Zou ik niet doen.
Als er geen ijs in ligt en de bodem mooi vlak is, moet het geen probleem zijn.
Gewoon stappen en draven....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-12 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Die bevroren zandbodem is meestal glad en er ligt sneeuw op.
Een paard met ijzers en zonder zolen gaat dus ijsklonten creëren onder zijn hoeven.
Ook zijn er stukken die net ff wat minder hard aangevroren zijn en waar je paard ook daarheen kan zakken.
En ook zijn de paarden met dit weer een stuk frisser waardoor ze sneller een sprongetje maken.
Als ze dit doen in die geweldige vlakke bak van jou, dan kunnen ze nog een aardig op hun giegeltje gaan met jou erop.
Niet ieder paard blijft netjes in het gareel lopen,

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:16

A: Zout werkt op een gegeven moment niet meer.
B: Bij ons wordt er indd zout gestrooid elke dag vlak gemaakt maar toch is het deels bevroren of de onderlaag. (binnenbak)
C: Daar kan je best voorzichtig op rijden maar zware ZZ-L training zou ik niet doen.

En of er 1 haar op mijn hoofd aan denkt om MINDER te betalen omdat de bodem misschien met deze extreme omstandigheden bevroren raakt, de wasplaats niet te gebruiken is (wie gaat nu zijn paard wassen) en je paard de paddock niet in kan ivm sneeuw..... nouu NEEEE. Beetje maf hoor als je zo moet gaan denken. Net of dat we een horrorwinter van 4 maanden hebben waarbij je veel moet inleveren :+ Als je wilt blijven rijden, zoek dan een pensionstal met geisoleerde binnenbaan die wel zout strooien...en geen stal met alleen buitenbak....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:22

juist zonnetje :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:26

Zand werkt inderdaad beter dan zout. Het mag alleen niet meer op de wegen worden gestrooid van de verzekeringsmaatschappijen ;)

Ik vind nog steeds dat het uitmaakt of je stalhouder met emmers water gaat slepen en een paar keer per dag wakken hakt in de bakken of dat de pensionklanten het zelf maar mogen uitzoeken hoe de paarden te drinken krijgen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:28

De oplossing: Een pensionstal kiezen waar de eigenaar ook intensief gebruikt maakt van de faciliteiten. Wat dat betreft is een manege ideaal. Ze zorgen wel dat de boel begaanbaar blijft, want anders moeten de lessen afgezegd worden, en dat kost geld.

Ik heb ook op een pensionstal gestaan waar de eigenaar meerdere paarden in training had, dus die moest ook door kunnen rijden.

Op stallen waarbij de dochter van de eigenaar een mooi-weer-ruiter is en dus toch niet rijdt met deze omstandigheden, daar gaat het mis. En dan ben je als pensionklant opeens een zeur als je vraagt of de bak voor de vorst eens extra gesleept kan worden.

Wat ik ook wel probeer is vragen of ik zelf de bak mag slepen etc. Dat mag lang niet altijd, maar dan heb je wel je goede wil getoond en tegelijk laten weten dat je het toch wel erg belangrijk vindt. Sommige stalhouders hebben het namelijk helemaal niet door. Die denken dat er niemand rijdt omdat het zo koud is. :\

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:38

Ligt er aan, kijk weersomstandigheden kun je soms niet voorkomen.
En als ik mijn paard op pension neerzet met alleen een buitenbaan dan weet ik van te voren dat er soms een periode kan zijn dat ik niet kan rijden.

Alleen had ik toen ik net op stal stond waar ik nu sta:
Een binnenbak met zwart zand op de bodem.
Kneiterhard.

In de zomer werd dat enorm stoffig dus dacht de stal houder, zal er eens een flinke bak water over gooien.
Resultaat spekgladde bodem.

Ik had de volgende dag wedstrijd en wilde graag nog even oefenen.
Toen ben ik naar een andere binnenbaan gegaan.
Dat koste 5 euro.

Toen ik weer terug kwam met de trailer vroeg de pensionhouder hoeveel het koste en wilde mij die 5 euro betalen.
Vond het heel netjes,
Nu vind ik het niet erg als het een keer een dagje zo is, maar moest trainen vanwege die wedstrijd.

Gelukkig hebben we nu een super bodem.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:53

heel netjes van de pension houder :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:30

Bij ons is alles vlak getrokken voor de vorst (paddocks en rijbaan) en pad is keurig sneeuwvrij. De paarden met ijzers komen los in het kleine halletje, maar inmiddels heeft de rest de sneeuw in de paddocks weg getrapt dus die zijn prima te doen. In de bak heb ik een sneeuwschuif gepakt en de hoefslag plus een slangevolte en nog wat lijntjes vrij gemaakt. Daar valt prima te rijden, ben het helemaal met Cassidy eens dat dat gewoon kan :j. Sterker nog, ik galoppeer ook gerust aan! Natuurlijk pas ik het werk aan, maar zolang meneer heerlijk met zijn oortjes naar voren lekker simpel er overheen loopt gaat het prima. Het zijn geen watjes en mensen gebruiken dit weer mijns inziens veel te snel om alleen maar te klagen en paard op te hokken. Er is genoeg dat nog kan en je kunt ook zelf de handen uit de mouwen steken :)*

Geld terug vragen vind ik echt een non-issue en zou niet eens bij me opkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:44

Vind het een belachelijke stelling. De accomodatie ligt er en er is in geinvesteerd, dus moet er gewoon betaald. Weersomstandigheden is overmacht. Vind je dat de accomodatie slecht wordt onderhouden dan ben je vrij om ergens anders te gaan staan.