betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:39

Als ik het goed begrijp, is de mondeling afspraak als volgt: € 500,- word in 2 delen betaald. 1e deel op 1 februari en het 2e deel bij ophalen 1 maart. Als dit zo is afgesproken, is de koper in gebreken en vervalt de afspraak. Er is nog geen paard of geld van eigenaar gewisseld, dus jij kunt nu gewoon jou paard verkopen aan iemand waar je wel weer een fijn gevoel bij hebt. Een juridische strijd is helemaal niet nodig, koper reageert niet op mail en komt afspraak niet na. Jij wilt je paard niet zonder reden verkopen, dus gewoon met een andere geintresseerde verder gaan. Punt uit!

M_i_R

Re: betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:45

nee, niet dus... ik ga het niet nog een keer uitleggen maar zo simpel werkt het nou eenmaal niet als je gewoon de wet wil volgen. Om direct in gebreke te zijn bij het missen van één betalingstermijn moet toch echt aan een aantal eisen worden voldaan waaraan obv het verhaal van TS niet is voldaan.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik van een boel reacties in dit topic (niet die van de TS btw!) het idee krijg dat half bokt maling heeft aan de wet. Als de situatie andersom zou zijn, en iemand zou het bovenstaande flikken, dan staat iedereen op zijn achterste benen....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:49

Er staat volgens mij niks op papier dus er is geen enkele overeenkomst. Ze heeft niet eens een adres, telefoonnummer of email adres van deze mensen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:03

Ts heeft een mondelijke overeenkomst en deze is zeker rechtsgeldig. Als je het echt strikt via de wettelijk weg wilt volgen zul je idd eerst een aantal stappen/regels moeten volgen, oa een aangetekende brief (hmm lastig hoor, als je geen adres oid hebt), zie dan je gelijk maar eens te krijgen. Een advocaat zal ook eerst vragen of je het niet anders kan regelen, want:
1) Zie maar eens te bewijzen dat je deze mondelinge afspraak hebt gemaak met de koper.
2) Het is een zeer kostbare zaak.
3) Er zal een zeer lang tijd overheen gaan.
4) Het paard blijft al die tijd bij ts en zie daarna nog maar weer iemand te vinden die hem wil hebben.
5) Als je al zult winnen, moet je nog je geld zien te krijgen (zal niet makkelijk zijn bij een 19 jarige).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:36

M_i_R schreef:
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik van een boel reacties in dit topic (niet die van de TS btw!) het idee krijg dat half bokt maling heeft aan de wet. Als de situatie andersom zou zijn, en iemand zou het bovenstaande flikken, dan staat iedereen op zijn achterste benen....
Is een mens eigen: " dat overkomt alleen een ander " en vanuit die pos. wordt vaak de reactie gegeven.
Het zijn altijd de anderen die van hun paard of vallen, het zijn altijd de anderen die zich niet aan de regels houden.... etc.
Maar draai deze situatie es om dan ?
Ik koop jou pony en spreek af in 2 gedeeltes te betalen, betaal 1e deel en 2e deel niet... en wil de pony bij je ophalen, krab , krab achter het oor... wie spoort hier nou niet en wie houdt zich niet aan de afspraak ?
Of nog leuker: kom de pony ophalen met rest > 50% cash bij me en de pony is al verkocht aan een ander.... maar krijg wel de aanbetaling netjes terug.
Of heel erg voor pony zelf: wil de pony gaan ophalen bij je, en contant afrekenen en is ie naar zijn vriendjes op de eeuwige jachtvelden.....
Weet niet exact hoe het geregeld is bij particulieren maar bij ondernemers is geen "leveringsplicht" meer als een klant netjes al zijn geld terug heeft gekregen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:47

als je een betalingsregeling bent overeengekomen, neemt een rechter vrijwel altijd aan (om je te redden als je het juiste traject niet hebt gevolgd) dat er sprake was van een zogenoemde 'fatale termijn', waarmee je dus bij niet tijdig betalen direct in verzuim verkeert zonder dat je eerst in gebreke hoeft te zijn gesteld.

Maar waarom zo moeilijk doen: je stuurt vandaag via pb en email, want dat zijn jullie gebruikelijke communicatiemiddelen, een bericht met hoge prioriteit dat ze uiterlijk woensdag betaald moet hebben en dat ze anders in gebreke is. In de tussentijd komt die andere geïnteresseerde rustig kijken. Vervolgens wordt er ofwel betaald en is het geregeld, ofwel er is niet betaald, waarna je nogmaals via pb en email een bericht stuurt dat je de overeenkomst ontbindt. Vervolgens verkoop je je paard aan welke andere geïnteresseerde dan ook.

Iedereen die zegt dat er geen sprake is van een overeenkomst omdat die niet op schrift is gesteld: of lees je in, of hou je mond! Het is onzin en met dat soort uitspraken hou je dit soort trieste legendes in stand. Je hebt dan net zo goed een overeenkomst en die moet je gewoon nakomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:02

het zou je trouwens verbazen voor wat voor dingen sommige mensen een jurist navragen.
Heb het zelf twee keer gehad en ging in beide gevallen om een bedrag onder de 100euro :roll:
Ik stond in mijn recht dus ze konden er mooi naar fluiten (en waren dus aan de aangetekende brieven enz. meer kwijt dan dat ze zouden 'winnen', niet zo slim) , maar ik had in beide gevallen niet verwacht dat ze er een jurist op zouden zetten.
Nou verwacht ik niet dat het hier zo'n vaart zal lopen.

Iemand die nu het geld niet op kan hoesten zal het ook niet kunnen als paard er 1maart staat en op 10maart een ongelukje krijgt. Aan zo iemand zou ik dus mijn paard niet verkopen, zeker niet als er nu zo wordt gedaan door de koper. Als koper je gewoon had geinformeerd en met je had overlegd, dan was het niet zo'n probleem geweest, maar hiermee gooit ze haar eigen ruiten in.

Heb zelf ook mijn pony op afbetaling verkocht (ze hadden hun eigen pony nog te koop staan en wilden wel geld achter de hand houden voor calamiteiten) en hij is al wel voor afbetaling meegegaan met de kopers. Had echter wel alles goed op papier staan en de afbetalingen tot dusver waren goed verlopen, anders had ik de pony ook niet meegegeven.

Je zult nu moeten kiezen of je de pony nog wel aan haar wilt verkopen. Zoja, nieuwe afspraken maken. Zoniet; termijn vaststellen en aangeven dat ze anders in gebreke is, als dat zo is, overeenkomst ontbinden en evt. eerder betaald geld terugstorten.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:43

Ben best wel benieuwd eigenlijk wat voor regeling er nu getroffen is?
-zou wel leuk zijn om te weten na al de geplaatste reactie's-

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:45

Ik ben ook benieuwd.
Ik wist wel wat ik zou doen. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:55

ja hoor ,dan maar maling aan de wet :+ elke situatie zijn eigen reactie, en in deze is dege die het paardje wil kopen op afbetaling al ver over zn rechten heen...en zie maar te bewijzen dat t anders was. bij mij was t geld dat al betaald is van t weekend al teruggestort naar deze dame. ik ben nl van mening dat als t nu al moeilijk gaat t niet verbeteren zal, zo ook met toekomstige kosten -stalling-voer-smid -veearts.

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:40

Ts laat effe horen hoe het verder gaat ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:50

Boven alles wat er al gebeurd is nu, vind ik het HEEL erg raar dat je iemand een paard verkoopt waar je in eerste instantie alleen boktgegevens van had. :s
Bij een normale verkoop heb je toch in íeder geval irl contact met diegene, heb je een telefoonnummer, een adres en een voor- en achternaam voordat je ook maar aan een verkoop denkt!?
Sorry, maar vind dit nalatig gedrag tegenover het paard, TS.

Blesje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:53

Kan je egt je paardje niet terugnemen?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:39

Hoi ts, het voordeel van een overeenkomst (in het vervolg ovk) is dat beide partijen zich aan deze ovk moet houden. Als de ene partij zich niet houdt aan de afspraken kan de ovk nietig verklaren en opschorten.

Vb : partij A koopt een goed van partij B. Partij B dient te betalen voor datum x, dan komt de overdracht tot stand en de ovk is zoals afgespr. Nogmaals betaald B niet, of levert partij A niet, dan blijf je in gebreke en kan de ovk dus ontbonden worden. Zoals ik het zie hoef je je geen zorgen te maken. Betalen ze niet voor gesteld termijn, kan jij je afspr terugtrekken en heeft de ovk nooit bestaan. Succes

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:03

PP --> TAO

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:21

heeft ze nu wel of niet al een eerste deel betaald?
ik zou haar een termijn geven, waarbinnen ze nu moet betalen (twee dagen ofzo)

en mocht ze dan nog niet betaald hebben, wat ik verwacht, dan verkoop je de pony gewoon aan iemand anders.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:33

Mocht ze de eerste termijn niet betaald hebben kan je de overeenkomst in mijn ogen ontbinden, zij komt de afspraken niet na dus geeft dat reden genoeg.
Heeft ze wel betaald maar komt ze de 2e niet na en je hebt er geen goed gevoel bij dit aangeven bij haar en de eerste termijn terug betalen en daarmee de overeenkomst ontbinden.
Vervolgens doorgaan met de koper die wel serieus interesse heeft.
Ik zou er geen goed gevoel bij hebben, als ze de aankoopprijs in delen niet kunnen betalen (om welke reden dan ook) hoe gaat het dan als er serieus kosten komen door bijvoorbeeld een bezoek van de dierenarts? Krijgt het dier dan wel de zorg waar hij/zij recht op heeft of wordt er dan eerst naar de bankrekening gekeken?
Heb afgeopen week mijn paard ziek gehad, waaronder 2x een weekendconsult, rekening liep goed op kan ik je zeggen..

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:35

Nou de TS lijkt het opgelost te hebben, ze post hier iig niets meer.. beetje jammer, had graag willen weten hoe het afgelopen was.

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:19

TLNLSDB schreef:
Nou de TS lijkt het opgelost te hebben, ze post hier iig niets meer.. beetje jammer, had graag willen weten hoe het afgelopen was.

:j ik ook

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:21

Sleeper schreef:
Voor blok zetten. Of ze betaald direct wat afgesproken is of de koop gaat niet door.

Maar het paard wordt toch 1 maart pas opgehaald?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:31

hier ben ik nog even
alles is opgelost en betaald
ik heb me druk gemaakt om gelukkig niks
dank voor de adviezen..

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:40

Zilfstar schreef:
Ragdollcat schreef:
Toch heb je deze mensen te kakken gezet op de bokt.

Hoezo? Ze heeft geen namen genoemd hoor?

Vind het zelf raar dat je dus wel de verkoop door hebt gezet. Hopelijk heb je goed contact gehad en heb je nu weer een goed gevoel bij de verkoop (en dat bedoel ik serieus en niet sarcastisch)

zoals ik al zei alles is goed en netjes opgelost ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:05

Uiteindelijk alles toch goed opgelost dus, Nou fijn!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:12

Hou even op met zeiken zeg, dit forum is er o.a. om advies of meningen te vragen. Zodra er naam en toenaam genoemd wordt, is dat niet de bedoeling meer. Maar TS heeft het heel netjes heel algemeen gehouden. Dat mag gewoon. En dat doen 100-en anderen hier ook. Denk dat het weinig zin heeft de moraalridder te spelen hier, je zet eigenlijk jezelf een beetje voor gek door wéér "de typische bokster" uit te hangen. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:53

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanvallen verwijderd. Dat is niet de bedoeling. En daar is de TS ook niet op uit. Inmiddels is de situatie goed opgelost.