Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:12

Suelza schreef:
xsenny schreef:
ik hou me paspoort lekker zelf
niemand die die krijgt
kopie zou op stal mogen liggen paspoort zelf sta ik niet toe .
kan wel geen eigendoms bewijs zijn beetje krom eigenlijk wel .
dus je moet aan tonen via de bank dat het jou paard is door te laten zien dat jij de stalling en da kosten betaald?

Kopie heeft absoluut geen waarde... Kan veel te makkelijk mee geknoeid worden...

gelukkig vragen onze staleigenaren niet naar de paspoorten
ik vertrouw ze absoluut hoor .
maar toch ik hou de papieren van me dieren zelf
dat is mijn eigendom

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:13

hahahanneke schreef:
Suelza schreef:
Die betalen vaak zwart denk ik, ik laat wel 'wit' betalen en moet over een leasebedrag dus gewoon belasting betalen. Echter, de leasekosten dekken bij lange na de onderhoudskosten voor het paard niet, dus dat maakt jou geen eigenaar...

Maar dat is maar een aanname van je dat dat zwart betaald wordt.
En het is maar wat een gek eraan uitgeeft aan onderhoud....
Je zou dan tenminste kunnen beweren dat je mede eigenaar bent van het leasepaard.
Ook ik heb mijn paspoort gewoon thuis, de stal eigenaar wil het niet eens hebben....

Als je niet over de bank betaald, betaal je zwart...

Er zullen maar weinig paardenhouders zijn, die leasekosten opgeven als inkomsten (want dat zijn het!!!) op hun jaaropgaaf bij de belastingdienst.

Daar hoort gewoon belasting over betaald te worden, doe je dat niet, dan is het zwart.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:14

xsenny schreef:
dat is mijn eigendom

Het is niet jouw eigendom, een paspoort is en blijft eigendom van de uitgevende instantie. Dat is of de KNHS of het stamboek. Bij overlijden van jouw paard, moet jij het paspoort dan ook terugsturen naar de uitgevende instantie.

Jij hebt het 'slechts' in bruikleen en als je het kwijt maakt, ja, dan moet je daar een boete over betalen, net als je dat voorheen moest, als je je paspoort of identiteitskaart verloor...

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:15

Ik zou het paspoort nooit afgeven. Als er een boete komt, dan betaal ik die wel.
Maar ik ga toch niet zomaar papieren van m'n paard afgeven?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:16

Dromen schreef:
Ik zou het paspoort nooit afgeven. Als er een boete komt, dan betaal ik die wel.

Als er een boete komt, komt die op naam van de stalhouder.

En AID boetes zijn niet mis, je hebt het dan over honderden euros.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:17

Suelza schreef:
xsenny schreef:
dat is mijn eigendom

Het is niet jouw eigendom, een paspoort is en blijft eigendom van de uitgevende instantie. Dat is of de KNHS of het stamboek. Bij overlijden van jouw paard, moet jij het paspoort dan ook terugsturen naar de uitgevende instantie.

Jij hebt het 'slechts' in bruikleen en als je het kwijt maakt, ja, dan moet je daar een boete over betalen, net als je dat voorheen moest, als je je paspoort of identiteitskaart verloor...

nog meer reden om mijn papieren te houden !
je betaald al 50 euro voor het op naam zetten van je paard dus voor je papieren
dus in mijn ogen in bruikleen ik heb de verantwoording er over dus van mij en ga dat dus nergens afgeven!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:18

Suelza schreef:
Dromen schreef:

Als er een boete komt, komt die op naam van de stalhouder.

En AID boetes zijn niet mis, je hebt het dan over honderden euros.

dus moet je telkens als je ineent of op wedstrijd gaat naar je staleigenaar om naar je paspoort te gaan vragen .
belachelijk zeg om de papieren van JOU paard te krijgen !

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:20

Suelza schreef:
Als je niet over de bank betaald, betaal je zwart...

Er zullen maar weinig paardenhouders zijn, die leasekosten opgeven als inkomsten (want dat zijn het!!!) op hun jaaropgaaf bij de belastingdienst.

Daar hoort gewoon belasting over betaald te worden, doe je dat niet, dan is het zwart.

Dat je cash betaalt, wil niet zeggen dat het zwart is. Ik betaal bij de Albert Heijn ook wel eens contant. Je kunt natuurlijk ook gewoon om een ontvangstbewijs vragen.

Wij hebben het paspoort ook gewoon thuis. Bij ons staan 350 paarden en ik denk dat er een extra administratieve kracht moet worden aangenomen om het gedoe met paspoorten dan in goede banen te leiden :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:21

xsenny schreef:
dus moet je telkens als je ineent of op wedstrijd gaat naar je staleigenaar om naar je paspoort te gaan vragen .

Mja, dit is gewoon wet- en regelgeving. Ik heb het niet verzonnen hoor...

Gelukkig gaan we niet iedere dag op wedstrijd :D

Overigens heb ik wel álle paspoorten van al mijn trainingspaarden in de kluis liggen hier. Van PRE tot KWPN.

En onze merrie die weer bij iemand anders staat, is ook vergezeld van haar paspoort. Ik weet eigenlijk niet beter, als dat ik mijn paspoort altijd bij mijn paard hou (ben je verplicht), alleen de stamboekpapieren blijven bij mij in de kluis.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:21

Abiola schreef:
Dat je cash betaalt, wil niet zeggen dat het zwart is. Ik betaal bij de Albert Heijn ook wel eens contant.

Als er geen belasting over afgedragen wordt, betaal je zwart.

Albert betaald keurig zijn belasting over jouw boodschapjes....

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:24

Suelza schreef:
xsenny schreef:

Mja, dit is gewoon wet- en regelgeving. Ik heb het niet verzonnen hoor...

Gelukkig gaan we niet iedere dag op wedstrijd :D

Overigens heb ik wel álle paspoorten van al mijn trainingspaarden in de kluis liggen hier. Van PRE tot KWPN.

En onze merrie die weer bij iemand anders staat, is ook vergezeld van haar paspoort. Ik weet eigenlijk niet beter, als dat ik mijn paspoort altijd bij mijn paard hou (ben je verplicht), alleen de stamboekpapieren blijven bij mij in de kluis.

ja dat is waar regels zijn regels .
al vindt ik soms regels erg krom
zolang de staleigenaar er niet naar vraagt blijven de paspoorten gewoon lekker bij mij .
en wat gebeurt er eigenlijk als bv de pepieren daar plus de paarden gestolen worden?
of de boel in de fik staat?
kan ik noit bewijzen dat mijn paarden daar stonden?
en ben ik alles kwijt .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:25

Suelza schreef:
Abiola schreef:
Dat je cash betaalt, wil niet zeggen dat het zwart is. Ik betaal bij de Albert Heijn ook wel eens contant.

Dat is een aanname van jou. Ik betaal mijn smid altijd contant, en mijn instructeur ook, en de bakker, en de glazenwasser. Zullen vast allemaal zwart werken :+

Suelza

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:28

Nee dat is geen aanname. Zet maar een poll op bokt en vraag maar hoeveel verleasers hun lease inkomsten opgeven. Ik denk dat 95 procent dat dan toch echt zwart doet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:32

Suelza schreef:
Nee dat is geen aanname. Zet maar een poll op bokt en vraag maar hoeveel verleasers hun lease inkomsten opgeven. Ik denk dat 95 procent dat dan toch echt zwart doet.

Ik denk niet dat die zo dom zijn om dat dan op een openbaar forum kenbaar te maken :D

xsenny

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:43

ik zie het leasen van een pony ook niet echt als inkomsten .
want als ik bv mijn pony voor 50 euro verlease zou de pony eerder naar de smit moeten en kost het meer aan voer.maar ja regels zijn regels pfffff

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:47

bij ons op stal moeten we ook het paspoort of een kopietje ervan bij de staleigenaar neerleggen. Vind het eigenlijk wel een logisch iets. Had er op stallen hiervoor trouwens ook nog nooit mee te maken hoor..

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:49

TolineS schreef:
bij ons op stal moeten we ook het paspoort of een kopietje ervan bij de staleigenaar neerleggen. Vind het eigenlijk wel een logisch iets. Had er op stallen hiervoor trouwens ook nog nooit mee te maken hoor..

ik vindt er niets logisch aan eerlijk gezegt !
want wt als bv alles in vlammen op gaat
hoe bewijs je dat jou paard daar was ?
je papieren en paard zijn weg .

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:52

Suelza schreef:
Abiola schreef:

Nee hoor, je betaalt niet zwart als je contant betaald, zou wat wezen zeg...
Over mijn loon wordt gewoon loonheffing betaald en als ik het restant (netto loon) op mijn rekening krijg is dat gewoon wit geld, ook als ik dat contant uitgeef!

LikeAstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:53

xsenny schreef:
TolineS schreef:

ik vindt er niets logisch aan eerlijk gezegt !
want wt als bv alles in vlammen op gaat
hoe bewijs je dat jou paard daar was ?
je papieren en paard zijn weg .

Daar is vast nog wel een oplossing voor. De paarden moeten een nieuw onderkomen hebben, en de mensen zullen er echt wel rekening mee houden dat als je pp weg is en de stal af brand je je paard terug krijgt. Ik weet niet hoe of wat, maar het lijkt me erg achterlijk als jij je paard kwijt raakt doordat je papieren as zijn geworden inclusief de stal, wat jouw schuld niet is.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:58

xsenny schreef:
ik zie het leasen van een pony ook niet echt als inkomsten .
want als ik bv mijn pony voor 50 euro verlease zou de pony eerder naar de smit moeten en kost het meer aan voer.maar ja regels zijn regels pfffff

En daarom zal het ook niet opgegeven worden als inkomsten omdat je als verleaser ook je kosten mag aftrekken van je inkomsten. Het restant moet opgegeven worden bij je IB, meestal zijn de kosten hoger dan de inkomsten in zulke gevallen. (whahaha, je zou op deze manier misschien zelfs nog wel belasting terug kunnen vorderen omdat je kosten hoger zijn dan je inkomsten, whahahaha!) 8)7

Goed genoeg off-toppic geneuzeld!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:59

zie er geen enkele toevoeging van om ze op stal te hebben .
mocht het verplicht worden op stal ja dan heb ik geen keus .
ben ik bang

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:59

Contant betalen zegt niets over al dan niet zwart werken.
Mijn smid betaal ik ook contant. HIJ moet er vervolgens aangifte over doen, niet ik.
Dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Volgens mij is de boete van de AID E1000 als het paspoort niet aanwezig is, althans dat werd genoemd bij ons op stal, geen idee in hoeverre dat klopt en afhankelijk is van de hoeveelheid paarden (er staan er bij ons 100 op stal).
Iemand zin om een mailtje naar de AID te doen? ;)

Verleasen doe je als het goed is altijd met contract en is nooit kostendekkend, dus een leaser kan niet als eigenaar worden gezien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:04

xsenny schreef:

Het IS al verplicht. Alleen vrijwel niemand (ook stalhouders) realiseert zich dat, of houdt zich er aan.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:09

Ibbel schreef:
xsenny schreef:

Het IS al verplicht. Alleen vrijwel niemand (ook stalhouders) realiseert zich dat, of houdt zich er aan.

bij ons op stal is het niet verplicht
dus komen mijn papieren daar ook niet te liggen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:10

bij jullie op stal misschien niet, maar wettelijk gezien is het wel verplicht.
Alleen jouw stalhouder handelt daar blijkbaar niet naar...