zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:25

Volgens mij zit de regel nu zo in elkaar: het gewicht van je auto moet zwaarder zijn als het maximaal belastbaar gewicht van je trailer en je moet daarbij onder de 3500 kg blijven. Dus als mijn auto 1300 kg weegt, mijn trailer maximaal belast 1250 is, is mijn auto zwaarder als mijn trailer max belast en blijf ik onder de 3500 kg als ik deze twee bij elkaar optel.

Loetie84

Re: zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:26

Maar als jouw auto 1300 kg weegt, mag je waarschijnlijk niet 1250 trekken?! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:29

Jemig, wat staat hier weer een oeverloze hoop onzin geschreven!!!

Voor zover de regels duidelijk zijn (er kan best nog wat wijzigen!!) geldt het volgende:

Rijbewijs B:
Auto met aanhanger tot 750kg TMM*
Auto met zwaardere aanhanger, mits TMM* auto plus TMM* aanhanger max 3500kg.

Rijbewijs B+
Auto met zwaardere aanhanger, mits TMM* auto plus TMM* aanhanger max 4250kg

Rijbewijs B-E
Auto mag alles trekken wat erachter mag hangen. Het gaat hierbij om het WERKELIJKE GEWICHT!!!! Dit in tegenstelling tot de voorgaande vermeldingen, waarbij men uitgaat van de op papier toegestane gewichten!
Extra bij B-E: De TMM* van de aanhanger is beperkt tot 3500kg. Dit betekend dat een B-E-combi maximaal 7000kg mag wegen. Dat is ook een toevoeging; op dit moment is de B-E combi niet gelimiteerd en mag ook 12.000kg wegen (denk hierbij aan die trekker-opleggersetjes voor B-E rijbewijs).

Algemeen moet de auto ALTIJD het daadwerkelijke gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken.

TMM* = Toegestane Maximum Massa. Dat betekend: Eigen gewicht plus laadvervogen.

Dit, en dit alleen is vooralsnog de waarheid. Elke afwijkende bewering is onzin.
LET OP: De regels zijn nog in ontwerp! Dit betekend dat er mogelijk nog aanpassingen van de regels kunnen komen! Je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen!!!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:31

Ik vind de regels wat betreft het rijden met een aanhanger sowieso al krom. Ik zou met mijn B rijbewijs met mijn vaders auto mogen rijden met onze caravan van ruim 7 meter erachter. En dat terwijl ik niet eens weet hoe ik met zo'n ding om moet gaan :') Vandaar dat ik zelf ook graag mijn E rijbewijs wil halen omdat ik dan in ieder geval veilig de weg op kan en ook niet hoef na te denken of ik wel of niet met die combinatie mag rijden.

Als blijkt dat ze de norm inderdaad aanpassen volgend jaar zou ik dat behoorlijk raar vinden!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:42

Loetie84 schreef:
jelson schreef:

Geweldig, die toevoeging "een fietsendrager is geen aanhangwagen" _O-

Lach er maar om. In sommige landen is dat namelijk wél zo, of mag je met niks extra's aan/op je auto rijden. Dus het is goed om te weten hoe NL er tegenaan kijkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:53

Dus mijn vraag of die BE opleggers dan nog wel mogen met die nieuwe regels wordt door Ikke gezegd dat die aan banden worden gelegd..(als ik het goed begrijp).
Dan komen er toch wel een boel mensen alsnog in de problemen die zo een combinatie hebben aangeschaft..

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:56

He wat fijn! mijn vriend en ik hadden al plannen om een trailer te gaan kopen..we zaten alleen met 't extra rijbewijs (niet dat dat zo heel erg is maargoed) Dus nu komt die wens weer een stukje dichterbijer en kunnen we voor de trailer gaan sparen ipv eerst voor het extra rijbewijs.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:27

shirleyp schreef:
Dat lijkt me wel, het betreft toch een Europese richtlijn?

Ik was van plan om dit jaar mijn E te halen en een trailer aan te schaffen. Nou vind ik lessen en oefenen zeker zinvol, maar weiger ik persoonlijk sponsor te worden van het CBR. Mij klinkt deze versoepeling wel goed in de oren! Oefenen moet ik toch, ik ben absoluut geen handige chauffeur en ken mijn valkuilen erg goed.

Nu hebben wij een BMW met de volgende gewichtskenmerken:
Massa leeg 1255kg
Maximum toelaatbare massa 1780kg
Aanhangermassa geremd 1400 kg

Als ik het goed begrijp zou ik theoretisch gezien nu met een trailer kunnen rijden met mijn B-rijbewijs met een maximale massa van 1255kg (trailergewicht + inhoud).
Wat verandert er in deze specifieke situatie in 2013? Mag deze auto met bestuurder met enkel B dan meer gewicht trekken? Of maakt het in dit geval geen verschil?

ja, nl 3500 - mtm van je wagen (1780) = 1720, dit mag je in theorie trekken, MITS je auto het natuurlijk kan trekken.
echter je auto mag maar 1400 trekken, dus heb jij wel de beperking van 1400 kilo (ik heb dezelfde gewichten als jij :D)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:42

Buffelo schreef:
He wat fijn! mijn vriend en ik hadden al plannen om een trailer te gaan kopen..we zaten alleen met 't extra rijbewijs (niet dat dat zo heel erg is maargoed) Dus nu komt die wens weer een stukje dichterbijer en kunnen we voor de trailer gaan sparen ipv eerst voor het extra rijbewijs.

Ehm, besef je wel, dat je nu met een examen alles achter je wagen mag knopen en dat je vanaf 2013 daar twee keer voor op examen moet! Het is maar een overweging......

Echwel schreef:
Dus mijn vraag of die BE opleggers dan nog wel mogen met die nieuwe regels wordt door Ikke gezegd dat die aan banden worden gelegd..(als ik het goed begrijp).
Dan komen er toch wel een boel mensen alsnog in de problemen die zo een combinatie hebben aangeschaft..

Wanneer je de PDF leest, waar eerder in dit topic naar verwezen is, dan lees je daarin dat voor zwaardere trailer (+3500kg TMM) minimaal C1-E wordt ge-eist.
Dat verklaart tevens het gerucht waar ook een topic over loopt: [TAO] vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:03

Loetie84 schreef:

Jazeker wel, mn auto weegt 1242 kg en mag 1300 kg trekken.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:26

Ik snap er nog niet veel van.
Kan iemand mij gewoon een ja of nee antwoord geven?

Mijn auto weegt massa ledig 1117 en mag geremd 1200 kilo trekken. Betekend dit nu dat ik in 2013 een trailer mag trekken zonder E zolang het totaal gewicht niet meer als 3500 kilo is? Oftewel mag ik mijn paard van 500 kilo trekken met een trailer van 700 kilo omdat ik dan onder de 1200 blijf?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:34

Nee.

MTM van de trailer zal vermoedelijk hoger zijn dan die van de auto...

Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet. Als je met je dier op pad wilt, haal dan gewoon je E. Dan weet je zeker dat het ok is (als je je verder aan de gewichten houdt) en je leert gelijk hoe je op een verantwoorde manier over straat kunt met een zware aanhanger achter je auto.

Wat is nu 400 euro?? Je hebt er voor de rest van je leven plezier van.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:24

MonaBelle schreef:
Ik snap er nog niet veel van.
Kan iemand mij gewoon een ja of nee antwoord geven?

Mijn auto weegt massa ledig 1117 en mag geremd 1200 kilo trekken. Betekend dit nu dat ik in 2013 een trailer mag trekken zonder E zolang het totaal gewicht niet meer als 3500 kilo is? Oftewel mag ik mijn paard van 500 kilo trekken met een trailer van 700 kilo omdat ik dan onder de 1200 blijf?

Ja, dat zou mogen in 2013 als trailer 699 kg is + 500 kg paard = 1199 kg en dat is minder dan je auto trekken mag

@Gitta1977
Het gaat niet erom of de TMM lichter of zwaarder is dan auto, het gaat om de TMM som van auto en trailer, en die zal lager zijn dan 3500 kg, tenzij de in de quote vermelde auto een laadvermogen heeft van meer dan 1083 kg, bij een TMM van de trailer van 1300kg en dat lijkt me heel onwaarschijnlijk of de trailer een TMM heeft van meer dan 1833 kg bij een laadvermogen van de in de quote vermelde auto van 550 kg.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 11-01-12 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:29

Loetie84 schreef:

Mijn auto weegt 1290 en mag 1300 kilo trekken, dus dat kan ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:37

Mijn auto weegt ledig 1250 en mag ook 1300 kg (geremd) trekken.. dus zo onwaarschijnlijk is dat helemaal niet...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:57

ok, my mistake... Maar dan nog moet je het gewoon niet willen zonder rijbewijs...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:09

Aprils_joke schreef:
okee dankje

maar even een vraag kan iemand mij even heel duidelijk uitleggen wat nu de nieuwe regels zijn dan.
want als ik heel eerlijk ben (ohhh dit klinkt dom) snap ik niet zoveel van de gekopieerde teksten die hier meer gezet zijn.

Voorbeelden:
Nu: mijn auto weegt 1280 kg (ledig gewicht) en mag 1500 kg trekken. Zonder E rijbewijs moet ik dus zorgen dat de maximale massa van de trailer lichter is dan die 1280 kg.
Ik heb een trailer die max. 1300 kg mag worden geladen en die moet nu dus in maximale toegestane massa worden terug gezet op het kenteken zodat dit lager is dan de 1280 kg van mijn auto.
Auto mag worden geladen tot maximale massa van 1860 kg. Dus de combinatie blijft met maximale massa (= 1280 + 1860 kg) lager dan 3500 kg.

Na 1 januari 2013 hoeft dit niet meer. Dan mag dus die maximale massa van de trailer op 1300 kg blijven staan. De auto kan dat n.l. trekken en de combinatie blijft nog steeds lichter dan 3500 kg.

Loetie84 schreef:
ok, my mistake... Maar dan nog moet je het gewoon niet willen zonder rijbewijs...

Waarom niet? Ik doe dat nu ook. Heb 2x geprobeerd E te halen en bij de 2e keer zakte ik met de opmerking dat ik ervaring op moest gaan doen.
Mijn moeder heeft dat E cadeau gekregen omdat ze al haar rijbewijs had toen die regel werd ingevoerd en geeft aan dat ik beter met een aanhanger kan rijden dan zij. En toen ik laatst mijn trailer op de nieuwe stal van mijn paard parkeerde merkte de staleigenaar en een nieuwe stalgenoot op dat ze dat heel wat mensen niet zo makkelijk hadden zien doen.
Ben overigens wel een voorstander dat mensen die met een aanhanger willen gaan rijden een paar rijlessen nemen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:14

BrankaZ schreef:
Waarom niet? Ik doe dat nu ook. Heb 2x geprobeerd E te halen en bij de 2e keer zakte ik met de opmerking dat ik ervaring op moest gaan doen.
Mijn moeder heeft dat E cadeau gekregen omdat ze al haar rijbewijs had toen die regel werd ingevoerd en geeft aan dat ik beter met een aanhanger kan rijden dan zij. En toen ik laatst mijn trailer op de nieuwe stal van mijn paard parkeerde merkte de staleigenaar en een nieuwe stalgenoot op dat ze dat heel wat mensen niet zo makkelijk hadden zien doen.
Ben overigens wel een voorstander dat mensen die met een aanhanger willen gaan rijden een paar rijlessen nemen.

Als jij inderdaad je trailer netjes kan inparkeren zoals het hoort, hoor je mij niet zeggen dat je je rijbewijs moet halen. Maar 80% van de mensen zonder E kan niet normaal een trailer achteruit rijden, laat staan inparkeren in een vak van 3 meter breed. Die koppelen dat ding dus af en moeten m op zn plaats drukken... Of laten dat een ander doen. Vraag me dan af wat ze doen als ze moeten keren op de weg, zeg maar...
Iedereen kan met dat ding vooruit. Hij volgt de auto wel hoor!
Het gaat juist om die situaties waarin het wat moeilijker wordt en waarin het gewoon fijn is om te weten wat je doen en hoe je dat moet doen. Ik vind het soms nog steeds lastig hoor, maar ik kan wel terugvallen op de theorie achter het rijden met een aanhanger, waardoor ik me er altijd wel weer uit redt.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:25

momenteel rij ik ZONDER E rijbewijs met de volgende combinatie.
auto weegt 1230kg.
Trailer + laadvermogen is 1228 (trailer is terug gekeurd in gewicht bij RDW)
samen is het onder 3500kg en mag dus op de weg zonder E rijbewijs.

We hebben een patrol van 1900kg.
wellicht wil ik volgend jaar een 2 paards trailer (met max gewicht van 2000kg)
komen dan niet boven de 4000kg en dan heb ik, dus volgens de nieuwe regels van 2013, geen E rijbewijs nodig?? (en nu nog wel omdat het boven de 3500kg is) toch???

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:25

Ik denk dat het grote probleem van veel mensen is dat zo'n examen vreselijk duur is (toen ik herexamen deed een jaar of 5 geleden kostte dat al 195 euro en het zal niet goedkoper zijn geworden). Met een beetje examenvrees ben je dan echt de pineut en kost het je een klap geld bovenop de al dure lessen.
En eerlijk gezegd vind ik vooruit rijden dus ook niet zo makkelijk als wordt gesuggereerd. Ding zwenkt uit en je moet je bochtenwerk wel degelijk aanpassen daarop. Net zoals je rijstijl als je een paard erin hebt staan. Als je tenminste wilt dat een paard de trailer in blijft stappen en er heel uit blijft komen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:28

BrankaZ schreef:
En eerlijk gezegd vind ik vooruit rijden dus ook niet zo makkelijk als wordt gesuggereerd. Ding zwenkt uit en je moet je bochtenwerk wel degelijk aanpassen daarop. Net zoals je rijstijl als je een paard erin hebt staan. Als je tenminste wilt dat een paard de trailer in blijft stappen en er heel uit blijft komen.

Eens, heb vaak genoeg een stoepje meegepikt tijdens het lessen :o maar vooruitrijden is niet het grootste probleem...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:29

Orchidee21 schreef:
auto weegt 1230kg.

komen dan niet boven de 4000kg en dan heb ik, dus volgens de nieuwe regels van 2013, geen E rijbewijs nodig?? (en nu nog wel omdat het boven de 3500kg is) toch???

Maar wel een B+ rijbewijs toch...
(en gaan er beperkingen gelden voor het E rijbewijs die nu nog niet gelden voor mensen met een E rijbewijs...) Dus nu gewoon E gaan halen is uiteindelijk het beste :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:59

Orchidee21 schreef:
auto weegt 1230kg.

Dat eerste stukje kopt wel.

Die Patrol draait je de nek om en wel om het volgende:
Patrol 1900kg + laadvermogen 400kg + 2000kg trailer maakt 4300kg = B-E rijbewijs en in de nieuwe situatie vanaf 2013 dus TWEE KEER examen doen!!!

Er wordt namelijk uitgegaan van de Toegestane Maximum Massa van auto en trailer, in de optelsommen van B en B+ rijbewijzen!!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:05

Nou van al de regels snap ik dus echt de ballen! Snapte er eerst al niets an en van die nieuwe regels ook niet ;) Ik heb dit jaar dus lekker mijn E rijbewijs in een keer gehaald en weg gegooid geld?! NOOIT, want ik hoef me nu niet druk te maken of ik het gewicht wel mag trekken, of ik wel verzekerd ben maar ook voor mezelf wat fijner. Heb wel een van mn dierbaarste bezitten achter in staan.. Hoop dat daar wel goed over na gedacht wordt want met een trailer rijden is even leren maar geen eitje..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:07

Marlou_ schreef:
Nou van al de regels snap ik dus echt de ballen! Snapte er eerst al niets an en van die nieuwe regels ook niet ;) Ik heb dit jaar dus lekker mijn E rijbewijs in een keer gehaald en weg gegooid geld?! NOOIT, want ik hoef me nu niet druk te maken of ik het gewicht wel mag trekken, of ik wel verzekerd ben maar ook voor mezelf wat fijner. Heb wel een van mn dierbaarste bezitten achter in staan.. Hoop dat daar wel goed over na gedacht wordt want met een trailer rijden is even leren maar geen eitje..

+:)+