Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vandaar dat ik zelf ook graag mijn E rijbewijs wil halen omdat ik dan in ieder geval veilig de weg op kan en ook niet hoef na te denken of ik wel of niet met die combinatie mag rijden.shirleyp schreef:Dat lijkt me wel, het betreft toch een Europese richtlijn?
Ik was van plan om dit jaar mijn E te halen en een trailer aan te schaffen. Nou vind ik lessen en oefenen zeker zinvol, maar weiger ik persoonlijk sponsor te worden van het CBR. Mij klinkt deze versoepeling wel goed in de oren! Oefenen moet ik toch, ik ben absoluut geen handige chauffeur en ken mijn valkuilen erg goed.
Nu hebben wij een BMW met de volgende gewichtskenmerken:
Massa leeg 1255kg
Maximum toelaatbare massa 1780kg
Aanhangermassa geremd 1400 kg
Als ik het goed begrijp zou ik theoretisch gezien nu met een trailer kunnen rijden met mijn B-rijbewijs met een maximale massa van 1255kg (trailergewicht + inhoud).
Wat verandert er in deze specifieke situatie in 2013? Mag deze auto met bestuurder met enkel B dan meer gewicht trekken? Of maakt het in dit geval geen verschil?
) Buffelo schreef:He wat fijn! mijn vriend en ik hadden al plannen om een trailer te gaan kopen..we zaten alleen met 't extra rijbewijs (niet dat dat zo heel erg is maargoed) Dus nu komt die wens weer een stukje dichterbijer en kunnen we voor de trailer gaan sparen ipv eerst voor het extra rijbewijs.
Echwel schreef:Dus mijn vraag of die BE opleggers dan nog wel mogen met die nieuwe regels wordt door Ikke gezegd dat die aan banden worden gelegd..(als ik het goed begrijp).
Dan komen er toch wel een boel mensen alsnog in de problemen die zo een combinatie hebben aangeschaft..
MonaBelle schreef:Ik snap er nog niet veel van.
Kan iemand mij gewoon een ja of nee antwoord geven?
Mijn auto weegt massa ledig 1117 en mag geremd 1200 kilo trekken. Betekend dit nu dat ik in 2013 een trailer mag trekken zonder E zolang het totaal gewicht niet meer als 3500 kilo is? Oftewel mag ik mijn paard van 500 kilo trekken met een trailer van 700 kilo omdat ik dan onder de 1200 blijf?
Aprils_joke schreef:okee dankje
maar even een vraag kan iemand mij even heel duidelijk uitleggen wat nu de nieuwe regels zijn dan.
want als ik heel eerlijk ben (ohhh dit klinkt dom) snap ik niet zoveel van de gekopieerde teksten die hier meer gezet zijn.
Loetie84 schreef:ok, my mistake... Maar dan nog moet je het gewoon niet willen zonder rijbewijs...
BrankaZ schreef:Waarom niet? Ik doe dat nu ook. Heb 2x geprobeerd E te halen en bij de 2e keer zakte ik met de opmerking dat ik ervaring op moest gaan doen.
Mijn moeder heeft dat E cadeau gekregen omdat ze al haar rijbewijs had toen die regel werd ingevoerd en geeft aan dat ik beter met een aanhanger kan rijden dan zij. En toen ik laatst mijn trailer op de nieuwe stal van mijn paard parkeerde merkte de staleigenaar en een nieuwe stalgenoot op dat ze dat heel wat mensen niet zo makkelijk hadden zien doen.
Ben overigens wel een voorstander dat mensen die met een aanhanger willen gaan rijden een paar rijlessen nemen.
BrankaZ schreef:En eerlijk gezegd vind ik vooruit rijden dus ook niet zo makkelijk als wordt gesuggereerd. Ding zwenkt uit en je moet je bochtenwerk wel degelijk aanpassen daarop. Net zoals je rijstijl als je een paard erin hebt staan. Als je tenminste wilt dat een paard de trailer in blijft stappen en er heel uit blijft komen.
maar vooruitrijden is niet het grootste probleem... Orchidee21 schreef:momenteel rij ik ZONDER E rijbewijs met de volgende combinatie.
auto weegt 1230kg.
Trailer + laadvermogen is 1228 (trailer is terug gekeurd in gewicht bij RDW)
samen is het onder 3500kg en mag dus op de weg zonder E rijbewijs.
We hebben een patrol van 1900kg.
wellicht wil ik volgend jaar een 2 paards trailer (met max gewicht van 2000kg)
komen dan niet boven de 4000kg en dan heb ik, dus volgens de nieuwe regels van 2013, geen E rijbewijs nodig?? (en nu nog wel omdat het boven de 3500kg is) toch???
Orchidee21 schreef:momenteel rij ik ZONDER E rijbewijs met de volgende combinatie.
auto weegt 1230kg.
Trailer + laadvermogen is 1228 (trailer is terug gekeurd in gewicht bij RDW)
samen is het onder 3500kg en mag dus op de weg zonder E rijbewijs.
We hebben een patrol van 1900kg.
wellicht wil ik volgend jaar een 2 paards trailer (met max gewicht van 2000kg)
komen dan niet boven de 4000kg en dan heb ik, dus volgens de nieuwe regels van 2013, geen E rijbewijs nodig?? (en nu nog wel omdat het boven de 3500kg is) toch???
Ik heb dit jaar dus lekker mijn E rijbewijs in een keer gehaald en weg gegooid geld?! NOOIT, want ik hoef me nu niet druk te maken of ik het gewicht wel mag trekken, of ik wel verzekerd ben maar ook voor mezelf wat fijner. Heb wel een van mn dierbaarste bezitten achter in staan.. Hoop dat daar wel goed over na gedacht wordt want met een trailer rijden is even leren maar geen eitje.. Marlou_ schreef:Nou van al de regels snap ik dus echt de ballen! Snapte er eerst al niets an en van die nieuwe regels ook nietIk heb dit jaar dus lekker mijn E rijbewijs in een keer gehaald en weg gegooid geld?! NOOIT, want ik hoef me nu niet druk te maken of ik het gewicht wel mag trekken, of ik wel verzekerd ben maar ook voor mezelf wat fijner. Heb wel een van mn dierbaarste bezitten achter in staan.. Hoop dat daar wel goed over na gedacht wordt want met een trailer rijden is even leren maar geen eitje..