help ex beweert paard verkocht te hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPTinkers

Re: help ex beweert paard verkocht te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:24

jurridisch loket vertelde mij da ook idd

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:27

Ik ben wel jurist maar geen civilist. Bezit door feitelijke macht is mogelijk. http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3/artikel113
Als er dan geen eigenaar is, kan je ook de eigendom verkrijgen. http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel4
Maar volgens mij is dit altijd alleen maar als er geen eigenaar meer is. Het eigendom van de vorige eigenaar kan ophouden te bestaan indien deze ophoudt enige machtsuitoefening of bezitsdaden ten aanzien van het paard te vervullen.

Maar goed, civilisten, vul mij gerust aan..

Edit: dit kan dus alleen als er geen eigenaar meer is. Ik als eigenaar kan mijn paard 6 maanden laten verzorgen en betalen door een ander, die ander is alleen houder en weet daar ook van, en zal dus nooit zonder aanvullende rechtshandeling eigenaar worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:32

Het gebeurd ook vaak dat mensen hun paard verleasen. kostne zijn dan voor de leaser. Technisch is het dus zo dat wanneer je niks op papier hebt en de leaser voor meer dan 3 maand voor alle kosten opdraait de leaser als eigenaar aangewezen kan worden (dit gebeurd dus vaak, dan wordt het paard bijv doorverkocht).

Zoiets heb ik dus gehad.

Dus vooral bij lease. ALLES OP PAPIER ZETTEN!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen :Y)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:33

Hm, als juridisch loket dit in twee vergelijkbare situaties noemt, maar de drie maanden worden niet genoemd in het burgerlijk wetboek, zou die termijn dan in het civiel wetboek (bestaat zoiets?) staan of zou het uit jurisprudentie komen? In elk geval top dat jullie op mijn vraag in willen gaan.
Mocht er een civilist opstaan die het eindantwoord kan geven, is het dan een idee om dat in de Boktwiki op te nemen? TS zal vast niet de laatste zijn die in een dergelijke situatie terecht komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:36

Is de hengst dan het paard welke jullie samen hebben/hadden?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:52

maura schreef:
Hm, als juridisch loket dit in twee vergelijkbare situaties noemt, maar de drie maanden worden niet genoemd in het burgerlijk wetboek, zou die termijn dan in het civiel wetboek (bestaat zoiets?) staan of zou het uit jurisprudentie komen? In elk geval top dat jullie op mijn vraag in willen gaan.
Mocht er een civilist opstaan die het eindantwoord kan geven, is het dan een idee om dat in de Boktwiki op te nemen? TS zal vast niet de laatste zijn die in een dergelijke situatie terecht komt.

Bijna goed, Burgerlijk Wetboek :P. Bij mijn weten is die termijn niet wettelijk.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:17

veerledec schreef:
Bijna goed, Burgerlijk Wetboek :P. Bij mijn weten is die termijn niet wettelijk.

Ahaaa, burgerlijk wetboek is civiel, maar jij bent geen civilist en hebt toch even bij de burgerlijke buren gespiekt, ik snap 'm. Ik ging ervan uit dat je je 'eigen' wetboek linkte en daardoor dacht ik dat burgerlijk en civiel verschillend waren.
Als die termijn niet wettelijk is, zou het dan gaan om een interpretatie van art. 113 lid 2, waarbij er verschillende jurisprudentie is? Ik heb namelijk ook wel eens 6 maanden gehoord in plaats van die 3 maanden.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:24

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:54

Interessante info, dankjewel!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:06

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:14

Inderdaad, dat heb ik er ook bijgezet hé 8)7. Het kan een richtlijn zijn voor verdere opzoekingen. Waarchijnlijk is er in Nl ook wel ergens zo'n bestand/info te vinden.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:09

Och :o superveel succes..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:56

Boras schreef:
Hoe het juridisch ook exact in elkaar zit, als het paard weg is, heb je het zo maar niet terug.
Recht is soms krom en al sta je in je recht, dan is je recht halen niet altijd eenvoudig.
Wat te denken van een gestolen paard dat te goeder trouw is doorverkocht.
Het is niet zo eenvoudig.

Precies Boras!
Ts neem geen risico, maak per direct dat je paard veilig staat voordat hij je straks op slinkse wijze wordt ontnomen en als handelswaar doorverkocht.. Kijk en informeer daarna op je gemak verder.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:29

hé, daar hebben we weer iemand die de klok heeft horen luiden. Ga ik nog eens hoor:

Een term van drie maanden, van zes maanden, van zes weken of welke andere termijn dan ook, wordt in de wet niet genoemd. Eigenaar is degene die het meest recent het paard van een beschikkingsbevoegde vervreemder onder een rechtsgeldige titel geleverd heeft gekregen. Dat is het. Klaar. Die beschikkingsbevoegde vervreemder is de vorige eigenaar of iemand die in naam van die beschikkingsbevoegde vervreemder handelt of een andere titel heeft (bijvoorbeeld de deurwaarder die in opdracht van een schuldeiser-met-executoriale-titel een paard veilt). Meestal dus: de vorige eigenaar. Dan de geldige titel: dat is dus 'koop', of 'schenking', 'ruil', of verkrijging onder algemene titel (in geval van de afwikkeling van een nalatenschap). Tenslotte dat geleverd: een paard is een roerende zaak, roerende zaken worden geleverd door de feitelijke overdracht. Dus aan wie is het paard uiteindelijk overhandigd. Ben jij dat: gefeliciteerd, je bent eigenaar van een paard.

Pas als niet duidelijk is aan wie er uiteindelijk is geleverd (wat natuurlijk vaak het geval is als je iets samen koopt en je zet het niet op papier: je haalt t beestje samen op, de een zet m in de trailer, de andere laadt de spulletjes in, of juist: de een haalt m uit de trailer, de ander zet de box vast open, het is echt 'samen') moet de rechter dus een knoop doorhakken over de vraag aan wie er geleverd is. Daarbij speelt een rol wie zich als de eigenaar gedragen heeft. En dan kan worden gekeken naar wie de kosten droeg, maar ook naar wie de verantwoordelijkheid droeg (het kan dus best dat je partner de kosten draagt, terwijl jij de verantwoordelijkheid draagt en eigenaar bent) etcetera.

Dus als iedereen die het niet helemaal weet, nou eens zou ophouden met het opschrijven van wat ze ooit menen gehoord te hebben, half onthouden hebben of zelf wel logisch vinden, en de beantwoording van de juridische vragen overlaten aan de juristen, dan sterven dit soort mythes misschien nog wel eens uit.

Aldus de civilist ;-)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:45

Duidelijk verhaal FloortjeM maar neemt toch niet weg dat ze best haar paard zsm veilig kan zetten..?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:55

Zo!! Hier hebben we dus ECHT wat aan, dankzij FloortjeM ! Je mag blijven!!, wat zeg ik?

Je mag niet meer weg !!!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:14

FloortjeM schreef:
Een term van drie maanden, van zes maanden, van zes weken of welke andere termijn dan ook, wordt in de wet niet genoemd. Eigenaar is degene die het meest recent het paard van een beschikkingsbevoegde vervreemder onder een rechtsgeldige titel geleverd heeft gekregen. Dat is het. Klaar. Die beschikkingsbevoegde vervreemder is de vorige eigenaar of iemand die in naam van die beschikkingsbevoegde vervreemder handelt of een andere titel heeft (bijvoorbeeld de deurwaarder die in opdracht van een schuldeiser-met-executoriale-titel een paard veilt). Meestal dus: de vorige eigenaar. Dan de geldige titel: dat is dus 'koop', of 'schenking', 'ruil', of verkrijging onder algemene titel (in geval van de afwikkeling van een nalatenschap). Tenslotte dat geleverd: een paard is een roerende zaak, roerende zaken worden geleverd door de feitelijke overdracht. Dus aan wie is het paard uiteindelijk overhandigd. Ben jij dat: gefeliciteerd, je bent eigenaar van een paard.

Pas als niet duidelijk is aan wie er uiteindelijk is geleverd (wat natuurlijk vaak het geval is als je iets samen koopt en je zet het niet op papier: je haalt t beestje samen op, de een zet m in de trailer, de andere laadt de spulletjes in, of juist: de een haalt m uit de trailer, de ander zet de box vast open, het is echt 'samen') moet de rechter dus een knoop doorhakken over de vraag aan wie er geleverd is. Daarbij speelt een rol wie zich als de eigenaar gedragen heeft. En dan kan worden gekeken naar wie de kosten droeg, maar ook naar wie de verantwoordelijkheid droeg (het kan dus best dat je partner de kosten draagt, terwijl jij de verantwoordelijkheid draagt en eigenaar bent) etcetera.

Dus als iedereen die het niet helemaal weet, nou eens zou ophouden met het opschrijven van wat ze ooit menen gehoord te hebben, half onthouden hebben of zelf wel logisch vinden, en de beantwoording van de juridische vragen overlaten aan de juristen, dan sterven dit soort mythes misschien nog wel eens uit.

Aldus de civilist ;-)

Waarvoor dank, maar...
Je bent bepaald niet de enige die niet blij is met de mythevorming (leek me overigens al wel duidelijk), maar ik heb ook nog wel een theorietje waar die mythevorming steeds vandaan komt. Volgens mij bestaat de mythe omdat mensen steeds een interpretatie van de wet doorvertellen zonder de wetsartikelen zelf te noemen. Als ook zo'n juridisch loket bijvoorbeeld dingen over een termijn van drie maanden roept, lijkt het me niet verwonderlijk dat mensen gaan denken dat de wet ergens een termijn noemt (dat mensen elkaar napraten lijkt me algemeen bekend gedrag en ik vind het daarom lichtelijk naïef om ze dat kwalijk te nemen). Ook in jouw uitleg mis ik nog steeds de exacte wettelijke basis. Jouw uitleg klinkt voor mij als een interpretatie van wetsartikelen, weliswaar beargumenteerd en met aandacht voor verschillende mogelijk uitgangssituaties, maar een wetsartikel noem je niet. En dat zou ik nu juist graag willen weten (en zou volgens mij ook niet zou misstaan in de bokt-wiki). Welke artikelen van welk wetboek spelen hier nu een rol in? Zijn dat de artikelen die je niet-civiele collega noemde of zijn er nog andere?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:22

Mijn vermoeden is dat deze hele eigenaars kwestie enkel uitgelegd staat in Jurisprudentie.
Oftewel , het staat niet in de wet , het is bepaald op eerdere uitspraken in dit soort zaken.

Als de laatste rechter de termijn heeft gesteld op 3 maanden , dan kan je daar dus op terug grijpen.
Ik zou alleen niet weten waar je deze jurisprudentie kan vinden, maar een juridisch persoon vast wel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:24

Gok zo dat de ex het paard niet heeft opgehaald en verder geen actie heeft ondernemen.
Hij heeft haar goed op de kast gekregen denk ik.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:34

karin1985 schreef:
Mijn vermoeden is dat deze hele eigenaars kwestie enkel uitgelegd staat in Jurisprudentie.
Oftewel , het staat niet in de wet , het is bepaald op eerdere uitspraken in dit soort zaken.

Als de laatste rechter de termijn heeft gesteld op 3 maanden , dan kan je daar dus op terug grijpen.
Ik zou alleen niet weten waar je deze jurisprudentie kan vinden, maar een juridisch persoon vast wel.

De hele eigenaarskwestie staat wel degelijk in de wet. Alleen niet in één artikel, maar in boek 3 en 5 van het BW. Over die juridische basis zou ik me geen zorgen maken. Ik vraag me eerder af waar het juridisch loket zich dan op zou baseren, en of iemand daar wel eens naar heeft doorgevraagd?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:40

Evelli schreef:
Gok zo dat de ex het paard niet heeft opgehaald en verder geen actie heeft ondernemen.

Dat denk ik ook.

Ik vind de juridische kwestie ontzettend interessant, maar eigenlijk is dat inmiddels wel heel erg off-topic. Zal ik een mod vragen om dit topic te splitsen? Als de juridische kant een nieuw topic wordt, is de kans dat nog meer echte juristen het vinden ook groter.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:44

Ik denk dat een nieuw topic met juridische info een goed idee is, Maura

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:51

Evelli schreef:

paard is op advies van de politie tijdelijk ergens anders ondergebracht.

Politie is trouwens heel behulpzaam.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:52

Had je daar advies van de politie voor nodig?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:03

Sundral schreef:
Had je daar advies van de politie voor nodig?

_O-

TS, dat hebben we hier ook duidelijk proberen te maken. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel had bedacht?