Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Re: Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:42

Als onze oude merrie wegvalt heb ik nog haar dochter van 7 en kleinzoon van 2, ook heb ik nog een bijna jaarling merrie. Heb juist 2mnd geleden 1 van mn oudere merries verkocht omdat ik er teveel kreeg. Heb gelukkig wel de luxe dat ze aan huis staan. Zou echter een van jongere paarden overlijden denk ik wel wat er wat voor terug komt.(kan niet tegen lege boxen hihi)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:46

Nee, absoluut NIET. Alleen als ik er zelf de ruimte voor heb en alles zelf kan regelen, dus geen verzorging uit handen hoef te geven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:23

Ik heb er 4 en als er 1 wegvalt ( wat ik uiteraard niet hoop!! ) zal er zeker weer meteen een goed ( en wss duur ) sportpaard voor terugkomen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:25

Ik zou dan zeker geen paard meer kopen. Ik zou een paard gaan bijrijden of kijken of ik op een dressuurstal aan de slag kan :). Veel leerzamer momenteel dan een eigen paard.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:34

moeilijke ligt bij mij denk ik een beetje aan de situatie
want als mijn oudste overlijd en onze 2 jarige voldoet aan mijn eisen dan niet natuurlijk
voldoet de 2 jarige niet aan mijn eisen komt er een nieuwe.
wanneer de 2 jarige overlijd komt er geen nieuwe

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:35

kobuss1 schreef:
ligt eraan hoe oud ik zelf ben en in welke lichamelijke toestand ik verkeer. Ben nu 37 en mn knappe merrie is 5 bijna 6, dus kan nog makkelijk minstens 15 jaar mee, dan ben ik zelf intussen 52 ;( (aaaarghhh!!!) dus ik zal t op t moment zelf wanneer dat van toepassing is moeten bekijken...

Is niet erg hoor, over de 50 is er ook nog een leven met paarden...... :D

Rij nu mijn eigengefokt paard van 4,5 jaar en daar geniet ik nu misschien nog wel meer van als toen ik jonger was!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:37

De opvolger voor mijn oudere merrie kwam een paar jaar te vroeg langs, dus ik heb er nu 2. Als de oude komt te overlijden is er dus al een nieuwe. Als de jonge zou overlijden komt er ooit wel weer een andere, maar zo lang de oudere er nog is zal ik niet op zoek gaan. Maar ook als je niet zoekt kan het juiste paard toch langskomen, is me al gebleken :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:41

Als Silke komt te overlijden komt er ZEKER een nieuwe, maar ik hoop nog heel wat jaartjes plezier van die pony te kunnen beleven en er al 1tje bij te gaan vinden ruim voor ze komt te overlijden :)

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:58

Ik heb een oude merrie en een shetlander. Mocht een van de twee komen te overlijden dan komt daar 'op dit moment' geen nieuwe voor aangezien ik in Utrecht studeer en de paarden in Enschede staan. Mijn merrie is namelijk een echte einzelganger en maakt het geloof ik niet uit of de shet er staat of niet. Maar mocht de shet alleen komen dan ga ik wel opzoek naar een plek waar hij weer gezelschap heeft.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:00

ja ik zou wel door willen gaan in de paardensport, maar ik vind ook dat wanneer je te snel een nieuw paard koopt die dient als vervanger, en je hem/haar dan altijd blijft vergelijken met de vorige. dus ja ik ga voor een nieuw paard, maar laat er eerst even een tijdje over heen gaan totdat je het overlijden van je vorige paard verwerkt hebt

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:23

Bijna een jaar geleden zat ik in dit schuitje: ik moest helaas vanwege een ongeneeselijke blessure mijn lieverd, mijn alles, mijn geweldige paard in laten slapen. Mocht al een poos een paard van een vriendin bijrijden omdat ik de mijne niet kon rijden en heb nog even gedacht: misschien is dat wel genoeg. Koop ik gewoon geen nieuw paard meer, wat een tijd en geld heb je dan over!

En dan val je in een gat, wat moet je in vredesnaam met je tijd (wat deed ik hiervoor ook alweer? :+ ) en ja je houdt bakken met geld over (hier ook regio ZH (Voorne Putten trouwens, ik kan die stal voor 200 niet vinden... :o ) en zo'n 500 pm incl. smid, wormenkuur, etc. ben ik toch wel kwijt) maar wat moet je er mee als je geen hobby hebt om het aan uit te geven?

Dus die bakken met geld maar opgespaard en na een maand of 3 rustig aan eens gaan kijken naar andere paardjes. Dat is toch eigenlijk ook wel heel leuk (en ook best spannend) en er is in april weer een nieuw paard gekomen. Een schat, een knuffel, heel anders dan mijn vorige paard en het heeft me veel tijd en moeite gekost haar toe te laten in mijn hart. Want ja, mijn vorige paard verliezen heeft toch wel zo ontzettend veel pijn gedaan. Maar ineens kom je erachter dat 'die nieuwe' zich naar binnen heeft gewurmd en zich voorzichtig naast die ander nestelt.

Mijn eerste paard, mijn spectaculaire, vreselijk dominante, stoute en soms ook erg grappige merrie zal altijd nummer 1 blijven. Maar ik vind het ook wel fijn dat er toch een nieuw paardje is waar ik nieuwe avonturen mee kan beleven en van kan genieten.

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:30

Mijn paardje is 22 jaar en ik denk dat ik na haar overlijden niet snel een nieuwe zal nemen. Ik vind het heerlijk om met haar bezig te zijn en geniet volop, maar het kost me zo veel tijd, geld en zorgen. Ik hou ontzettend van reizen en vind het houden van een paard mij tegen houden om lang weg te gaan.
Ik zou hierna liever een verzorgpaard zoeken of weer op een manege ga rijden. Maar dat zeg ik nu :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:08

om deze reden, heb ik toen mijn 2 paarden respectievelijk 18 en 24 waren een veulen erbij gekocht(18jarige al opgegeven sinds 3jr- en sindsdien nog vele keren de 24 jarige altijd hittepetit geweest, keihard)

Ik wilde namelijk niet op stel en sprong een ander paard erbij hoeven te kopen als er een wegviel- ik ben er altijd van uit gegaan dat dat eventueel de 18jarige (nu bijna 25) zou zijn. Ik wilde geen "vervanging" zoeken. Dus het leek me beter om een jong paard lekker op te zien groeien...ondertussen zou 1 vd andere 2 wel met pensioen gaan/moeten.

Maar dat was niet het geval, ik heb mijn "oudjes" altijd nog kunnen rijden. Maar ik had dus inmiddels een al 6 jarige waar nog niets mee gedaan was :+ (o.a. door verhuizing + verbouwing nwe huis+ nieuwbouwstallen etc) Dus pas dit jaar april heb ik mijn jonge paard door een prof hier in de buurt laten inrijden. Hoewel ik haar elke dag heb opgezocht, vond ik het ook wel weer leuk om mijn "oudjes"weer even voor mezelf te hebben.....tot het noodlot (koliek- niet te opereren + ze was niet meer te vervoeren) toesloeg. Op 8 uur tijd ben ik mijn 29jarige soulmate verloren- na 27 jaar bij mij te zijn geweest. Geloof me, het feit dat ik andere paarden heb is de enige reden dat ik nog uit bed kon/kan komen- ze zijn mijn levenslust.

De training vd 6 jarige is vroegtijdig afgebroken omdat ik mijn 24jr. niet alleen wilde hebben staan ...+ dat zij ook gigantisch depressief is geworden daarna. Op een gegeven moment begon ze zo dwangmatisch gedrag te vertonen dat ik de knoop heb doorgehakt en op bokt een oproep heb gedaan voor een shet/mini veulen. Dat was een hele goede zet, voor ons beide eigenlijk- die kleine "wilde" hengst brengt ons allebei een hoop levensvreugde. Achteraf bleek hij op dezelfde dag geboren te zijn als dat ik mijn Mist heb moeten afgeven.

Rijden op mijn 6 jarige (superlieve schat, heel makkelijk om te rijden, loopt als een droom vwnw etc.) voelt nog steeds als verraad....ik moet me echt er toe zetten om haar op te zadelen- ik weet dat ze dat niet heeft verdiend- maar ik kan er niets aan doen. Ik doe haar tekort. Als ik er op zit dan is dat gevoel wel weg...maar toch, ik voel me daar schuldig over.

Toch kan ik niet zonder- een leven zonder paarden is onvoorstelbaar...voor wilde hengst komt er een leeftijds en "hoogte" genootje en mijn 6 jarige laat ik dekken volgend jaar. Ooit komen we er wel...ik zit nu alweer een tijdje te janken terwijl ik dit opschrijf...maar ik weet dat ik ook met mijn 6 jarige weer wedstrijden wil rijden- en weer lekker het bos in, heb hier gigantische ruiterroutes op 5min afstand met de trailer...en een trailer die de laatse 3 jaar alleen maar gebruikt is om vuil naar de gemeente te brengen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:43

Ruim???? Hier in de regio ben je als je je paard niet thuis wil stallen zeker 200 euro kwijt.. Voor ietsje meer faciliteiten zeker 250 en soms richting 300.. Dus zo ruim is dat niet in sommige regio's.
Hier als de tijd er rijp voor is weer een paard, en heb nu 400 euro voor 1 paard ingecalculeerd.

Duhelo schreef:
350 euro is wel erg ruiùm gerekend, ik betaal stalling en hoefsmid en wormenkuren voor twee paarden aan 300 euro ...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:15

micha_a schreef:
Ik wil even inhaken op het deel crisis en een paard aanschaffen.
Als ik een schatting maak van de kosten die we dan hebben, dan zouden we echt heel moeilijk een paard kunnen betalen. En als we onze inkomens bij elkaar leggen verdienen we echt niet weinig, ik vraag me al vaak af hoe mensen nu een paard betalen...

Ik hoest het in mijn eentje op en heb een iets boven modaal inkomen.Hoe?

Geen dure auto rijden die veel benzine slurpt of duur is in de wegenbelasting.
Niet ieder jaar op vakantie gaan en er een paar duizend euro's doorheen jagen.
Prijsbewust eten inkopen.
Niet weeklijks of maandelijks onnodige dekjes e.d. aanschaffen,dus functionele paardenspullen aanschaffen die nodig zijn en niet voor de heb of voor de blingbling.
Niet weekelijks of maandelijks gaan shoppen voor kleding of schoeisel of uiteten gaan e.d.
Op een pensionstalling gaan staan zonder overbodige luxe zoals een stapmolen,verwarmde kantine en daar voor of na het rijden aan de bar gaan zitten e.d.
Geen dure hypotheekkosten maar een goedkope huurwoning.
Paard in de verzekering met aanvullende ziektekostenverzekering.

Hopelijk gaat dit paard nog minstens 15jaar mee dan is ze 25 en 23jaar bij mij geweest,maar mocht ze vroegtijdig overlijden dan zal ik eerst een poosje paardloos zijn maar ben dan wel van plan mijn menbewijs te gaan halen en tenzijndertijd een mooie Fries voor de kar aan te schaffen waar ook nog op te rijden is zodat we ook lekkere bosritten kunnen maken onder de man.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:43

op dit moment loop ik te rommelen met de gezondheid van die van mij. Weet zeker dat ik er voorlopig geen meer wil hierna. Heeft weinig met financieën te maken, maar meer met dat ik met dit paard iets bijzonders had en hij iedere euro waard was. En nu ben ik er gewoon even helemaal klaar mee, alle stress, al het verdriet.
Wie weet, over een paar maanden...

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:49

Ik denk het niet. De reden is dat ik nu een kindje heb, financieel is het geen probleem.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:56

Dat dacht ik ook over mijn eerste paard, maar het arme dier is maar 12 geworden. Ik vond dat ik nog wat te jong was om niet weer een paard te kopen. Ik heb weer een paard gekocht ... en wat voor 1!! een echt superpaard!!. Hij is nu ook alweer 12 jaar ik ga wel weer even denken aan de toekomst... leeftijd en andere dingen beginnen nu ook belangrijk te worden. Ik ga er van uit dat hij nog 10 leeft. Maar dan ga ik er ook mee ophouden met de paarden. En ga meer reizen e.d.
Dus nee, na Oz komt er niet weer een paard........... denk ik :-).

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:42

Normaal gesproken zou er weer een nieuwe komen eigenlijks dat wel.
Maar als mijn huidige paard overlijd door wat voor reden dan ook den ik dat ik er even zat van ben om aan een paard vast te zitten.
Als het aan mijn vriend ligt komen ereen/twee voor terug maar dan alleen hackneys of tuigers ;)
ik zal wel blijven rijden want een leven zonder paarden kan ik me niet indenken (dat dan weer niet)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:50

Heel veel verdriet had ik toen me paard plots dood was door een fataal hartaanval heb getwijfeld voor een nieuw paard maar het is een jonge d- pony geworden voor onze dochter die nu fanatiek wedstrijden rijdt op een c-pony,zij went speelsgewijs aan de d-pony en ik heb een super leuke uitdaging (ben maar 1.64 en 50kg dus qua lengte en gewicht kon het ook haha)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:56

Dat is een moeilijke beslissing hoor!
Ik heb twee paarden bij mijn ouders gestald staan (zij wonen op een boerderij)
zelf werk ik 40uur...
Als mijn oudere paard (van 25/30jaar) zou overlijden zou ik er nog wel een shetje ofzo bijnemen om inderdaad de ander niet alleen te laten staan.
Zou mijn 9 jarige tinker komen te overlijden hetzelfde verhaal.
Stel dat ze er allebei niet meer waren denk ik niet dat ik nog een paard zou kopen ineens.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:15

Ik zou geen nieuw paard kopen. Dit paard kende ik al jaren en daarom heb ik haar gekocht, het lijkt me heel vreemd om een onbekend paard te kopen...
Ook vind ik het toch een nadeel dat mijn paard nu 9,5km van mij vandaan staat. Ik heb alleen een fiets, dus het is een eindje en kost veel tijd. Ik ga er niet (vaak) naartoe om alleen even te knuffelen. Dat vind ik echt jammer, maar qua tijd komt dat gewoon niet uit.
Ik zou pas een paard kopen als ik een plekje in de buurt of aan huis heb, zodat ik elke dag even kan knuffelen. Tot die tijd zou ik een bijrijdpaard oid zoeken of een leuke shet nemen misschien :P

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:18

Ik denk het wel, maar ligt er dan ook aan hoe ik op dat moment met de financien zit.
Als ik het kan betalen en nog steeds genoeg tijd heb wel!

Nu zit ik nog op school met bijbaantje, maar misschien heb ik dan fulltime baan met vele overuren enzovoort!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:25

Ik moet er niet aan denken om mijn haflinger of welshje te moeten missen, ben erg aan ze gehecht ;)
Maar er zal ooit een moment komen dat ze uit mijn leven zullen gaan.
Er zal dan zeker weten weer 1 paard(of wie weet meerdere,mocht ik er de ruimte later voor hebben :D )weer voor terug komen ;)
Ik zou niet zonder paarden kunnen leven ;)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:56

Ik had al jaren 3 shetlanders, toen ik er een moest laten inslapen heb ik er niet weer een aangeschaft. Ik had ook absoluut niet de behoefte om haar te 'vervangen'. Mocht een van de twee shetties die ik nu heb komen te overlijden, zou ik wel een nieuwe shet aanschaffen, niet voor mezelf, maar zodat de andere niet alleen komt te staan.