Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
In_Black schreef:Dat gaat lang niet altijd op. Paarden moeten altijd eerst grondig verkeersmak worden gemaakt, dat is een stuk van de opleiding en een paard wat daar niet in is opgeleid, zal in bijna alle gevallen op hol slaan als er iets engs de hoe om komt. Je zou eens moeten beseffen dat er veel tijd in gaat zitten om een paard goed verkeersmak te máken. Met een goed opgeleid paard loopt men stukken minder risico.
russel schreef:Schrikken en meteen op ruiter vertrouwen en rustig blijven zie ik als verkeersmak...mijn paard schrok al van een blaadje maar ging ook meteen als door een kanon afgeschoten aan de kletter en was niet te stoppen, dan zit je op een doodswens. Nu krijgt hij een golfbeweging door zijn lijf en houd zijn adem in, ik blijf rustig, beloon hem en we gaan weer door....dat is training en vertrouwen, maar bovenal training van de ruiter...heb er echt een dik jaar over gedaan om met hem normaal buiten te kunnen zij en geloof mij heb heel wat mijn hart in de keel gehad.
Daarom geloof in ik niet in angstige ruiters die alleen op pad gaan met een bomproef paard, ook dat gaat in het begin bij een stressmoment fout. Dan moet paard volledig kunnen vertrouwen op ruiter en dat kan alleen als ruiter paard ook vertrouwd en dat bouw je op...dan ga je niet meteen met een nieuw paard op pad.
russel schreef:Ikke misschien wel, ik ken ze niet en ik weet dat er bv Tinkers zijn die zo zijn...maar ik heb meer met de bloedpaarden, de pit, de onuitdovelijke vlam in het paard en daarom kijk ik wellicht net naar de verkeerde paarden om mij heen..
En ben wel mee eens eerder hier geplaatst dat je als "bange" ruiter of "onzekere" ruiter niet met een paardje zomaar naar buitenrit moet gaan.. Neem dan iemand mee die zeker is of op een paard zit die vaak buiten is geweest om zo zelfvertrouwen te krijgen en beter nog, zorg eerst dat er vertrouwen is vóór je naar buiten gaat
Want vaak krijgen paarden de schuld van "niet bomproof" terwijl t ook aan de ruiter kan liggen Momey schreef:Ik zal er ook meer voor betalen, vind het heerlijk om gewoon lekker naar buiten te kunnen gaan aan een lang teugeltje met een paard dat nog niet eens op kijkt bij een vrachtwagen ofzo.
Eenmaal gekocht en aan huis, kan het paard ook veranderen..als hij dan nog net zo bomproof is onder zijn nieuwe mens, ja dan noem ik het dier pas echt bomproof en dan weet je dat je het je uitgegeven geld waard is..dus enerzijds, ja, ik vind het het waard..anderzijds, dat weet je na een poosje pas echt..(denk aan de nieuwe ruiter bv uittesten en hoe die ruiter erop reageert, of er dus truucjes ontstaan en uiteindelijk niet meer bomproof is).