welke trekhaak zouden jullie kiezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:26

Paul11 schreef:
En verder, ben je niet zeker van je zaak m.b.t. kogel druk/last ( doorhalen wat men niet wenst ), meten is weten.

Het betreft tandemassers weet je nog = kogelhóógte :)*

Zie; [TAO] Kogelhoogte (een steen in het drijfzand, maar toch)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-11-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:33

Ariebren schreef:
Doordat de hengst op zijn gemakje naar buiten stond te kijken werd de kogeldruk een stuk minder, het zware hoofd over de klep.

...en zijn veel zwaardere kont aan de voorzijde.
Het verschil is niet kop of kont, maar dat hij met zijn zwaartepunt minimaal een halve meter verder naar de achterzijde stond.

Het geeft goed aan dat een paard een heel andersoortige lading is dan bouwmateriaal.
Dat voor de bepaling van wat veilig en verantwoord is mbt trekauto en aanhangergewicht maar HEEL beperkt naar de op het kenteken vermelde maxima gekeken moet worden. Dát, het maximale belasten, is alleen maar in het ruiterbelang.
Het is in het belang van paard en verkeersveiligheid om de praktijkbewezen vuistregel mbt een soort van acceptabel compromis aan te houden.

Ariebren

Re: welke trekhaak zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:43

Klopt allemaal.
Met een paard rijd je met levend gewicht.
En wat veel mensen vergeten het zwaarte punt bij een paard ligt een stuk hoger dan bij een lading stenen.
Vandaar dat ik bijvoorbeeld nooit met een enkel paards trailer zou gaan rijden.
Deze trailers hebben een vrij smalle wielbasis, dus het risico op omslaan of scharen is erg groot.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:49

Huertecilla schreef:
Huertecilla[quote="Valina schreef:
Nu heb ik de 2paardstrailer achter een bus hangen.
Die mag het gewicht in ieder geval wel hebben volgens de papieren, maar de kogeldruk is dus nog steeds niet in orde,...

Kogel... hóógte is dus nog steeds niet in orde :)*

Jij stelt ZELF dat de ´kogeldruk´ hoger dan het max. is.
Dat is een afgeleide van een te hoge kogel :)*

Ik hoop dat je er kennis van neemt. Voor de veiligheid van paard en verkeer.[/quote]

Ik heb het hele circus nog nooit daardwerkelijk nagemeten, zou ook niet zo goed weten hoe je dat kunt meten met een paard erin eigenlijk, dus wie weet is het in de werkelijkheid niet eens zo onjuist.
Maar ik had aan mijn zinnetje toe moeten voegen: mijn kogeldruk is niet in orde als ik, enkel, naar het typeplaatje kijk. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:44

Valina schreef:
Maar ik had aan mijn zinnetje toe moeten voegen: mijn kogeldruk is niet in orde als ik, enkel, naar het typeplaatje kijk. ;)

Dan mag je er niet mee rijden.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:35

Huertecilla schreef:
Valina schreef:

Dan mag je er niet mee rijden.

Nou snap ik er niets meer van,... %)

Het was toch wat er wérkelijk aan kogeldruk is wat geldend is?
Dus als ik aangehouden wordt, dan moet oom agent toch eerst meten/wegen om te bepalen of ik werkelijk in overtreding ben met het werkelijke gewicht/druk/hoogte? :?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:39

Paul11 schreef:
Waar het eigenlijk om gaat is de werkelijke kogeldruk, de maximale kogeldruk heeft eigenlijk maar beperkte waarde.

In theorie kan je een trailer met een max kogeldruk van 120 kg hangen achter een auto die maar 80 kg mag hebben, zolang ( bij controle ) de werkelijke gemeten kogeldruk maar onder de 80 kg blijft.Voor zover mij bekend is er geen wet die voorschrijft dat de maximale kogeldruk van de trailer, de maximale kogeldruk van het trekkende voertuig niet mag overschrijden ( correct me if I'm wrong )
Je zit pas verkeerd, als de meeting b.v. 100 kg aangeeft en je auto maar 80 mag hebben.
Anderzijds, als de heren agenten op de papieren zien staan trailer max 120 en auto max 80, heb je dikke kans dat ze graag een en ander willen gaan nawegen.

Of een en ander wenselijk is, i.v.m. weggedrag van de combinatie is natuurlijk een heel ander verhaal.

Anderzijds, als je trailer max is 80 en je auto max is 80 wil dat nog niet altijd zeggen dat je goed zit.
Zit je trekhaak te hoog t.o.v. de trailer koppeling, kun je ook boven de 80 kg uitkomen en heb je evenwel een probleem.

Toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:45

Valina schreef:
Het was toch wat er wérkelijk aan kogeldruk is wat geldend is?
Dus als ik aangehouden wordt, dan moet oom agent toch eerst meten/wegen om te bepalen of ik werkelijk in overtreding ben met het werkelijke gewicht/druk/hoogte? :?

Je hebt gelijk.
Dat is een verschil tussen NL en hier. Mijn fout.

Gelukkig is het dan in NL geen punt wanneer de hoogte correct is; dan is de kogellast zeker niet te hoog. Niet voor de trekhaak noch voor de aanhangerkoppeling.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:50

Je kunt de kogeldruk namelijk NOOIT meten is mij verteld, met een paard erin.
Is iemand die weet hoe je dat wel kunt meten want je trailer met paard mag niet aangekoppeld zijn aan de auto?

Niemand weet wat de exacte kogeldruk is van zijn trailer MET paard er in. Letwel als het paard 2 stappen opzij zet kan de kogeldruk wel ineens toenemen met 20kg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:17

tita schreef:
Letwel als het paard 2 stappen opzij zet kan de kogeldruk wel ineens toenemen met 20kg.

Nee hoor, zó erg is het gelukkig niet. Helmaal opzij stappen niet.
Bij een tandemasser is het effect van wat voor- of achteruit van de belading niet zo groot; een paard kan (als het goed is) niet zoveel voor- of achteruit; over de lááánge arm van assen naar de koppeling wordt de kracht gereduceerd. Dat is het omgekeerde effect van een de koppeling omhoog duwende achtervering van de trekauto; die wordt vergróót in belastingsverschil van de aanhangerbanden.

Vergeet nu gewoon het begrip kogellast en meet de hóógte.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:29

zoiets zei de dealer ook al..

Maar wil het zeker weten want mijn auto mag maar 60kg kogeldruk hebben hoe weet ik dan zeker dat het goed zit.

Leeg woog de trailer nog geen 40kg en als de man vol op de frame ging springen was het net 50kg.
Auto mag wel trekken (1300kg)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:03

tita schreef:
zoiets zei de dealer ook al..

Maar wil het zeker weten want mijn auto mag maar 60kg kogeldruk hebben hoe weet ik dan zeker dat het goed zit.

Leeg woog de trailer nog geen 40kg en als de man vol op de frame ging springen was het net 50kg.
Auto mag wel trekken (1300kg)

Dat is wel een heel erg licht trailertje, maar ik neem aan, dat je de kogellast bedoelt.
Er zijn apparaatjes op de markt waarmee je de kogel(last) kan opnemen, luxe koppelingen hebben die soms ook ingebouwd heb ik wel eens gezien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:52

iid de trailer zelf weeg 620 kg ging hier om de kogeldruk van de trailer los gekoppeld en die kwam nog niet op 40 misschien 45 maar bleef ver onder 50 streepje en er waren geen meer streepjes.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:31

tita schreef:
iid de trailer zelf weeg 620 kg ging hier om de kogeldruk van de trailer los gekoppeld en die kwam nog niet op 40 misschien 45 maar bleef ver onder 50 streepje en er waren geen meer streepjes.

Wellicht kun je de volgende methode toepassen
1. Hang trailer achter voertuig en laad paard in.
2. Zorg dat je op een vlakke plaats staat of rij naar een vlakke plaats.
3. Laat het neuswiel zakken ( met aangekoppeld voertuig ). totdat je merkt dat de verbinding kogel-koppeling a.h.w wat loskomt
dus de bovenkant van de trailerkoppeling rust net niet meer op de kogel ( is mm werk ), zonder de koppeling los te maken, je hebt
dus nu een kogellast van 0.
4. Zet een personenweegschaal onder de koppeling met daarop een stevig stok, dusdanig, dat die stok net klemstaat tussen
koppeling en weegschaal, weegschaal moet eigenlijk nog 0 aangeven.
5. Haal het neuswiel helemaal op en je kunt de kogellast aflezen van de weegschaal, hoewel waarchijnlijk niet 100% nauwkeurig,kom je
toch heel erg in de buurt van de werkelijke kogellast met paard in de trailer, zonder dat je de trailer hoeft los te koppelen
wat ik zeker niet zou aanbevelen met een paard in de trailer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:52

ik ken anders mensen die hun paard met trailer wegdoen, trailer op handrem, blokken voor en achteraan eronder trailer loskoppelen en een tweede trailer gaan halen... ik vond het ook maar raar, maar ze hebben er nog nooit geen problemen mee gehad...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:22

De hele oude westfalia trailers hadden standaard vier poten rondom die je met knevels kon vastzetten.
Ik heb het één keer moeten gebruiken toen mijn patrol er mee ophield, en meegenomen werd door de anwb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:21

Ariebren schreef:
De hele oude westfalia trailers hadden standaard vier poten rondom die je met knevels kon vastzetten.
Ik heb het één keer moeten gebruiken toen mijn patrol er mee ophield, en meegenomen werd door de anwb.

Ehm, die uitzetpootjes kun je als optie op elke fatsoenlijke trailer bijbestellen, ook heden ten dage!
Je hebt dat geen cheapest of the list trailer meer en tja, zo ver kijken de meeste Hollanders niet..........

Je kunt die uitzetpootjes ook gebruiken om te zorgen dat de trailer minder beweegt bij het laden. Er zijn paarden die daar gevoelig voor zijn en gemakkelijker laden als de trailer niet beweegt bij het instappen. Een te overwegen optie, dus.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:53

We dwalen af van het TS probleem.
Maar ik adviseer iedereen om wat houtblokken in de auto te hebben om de trailer te kunnen stutten bij problemen van overzetten van een trailer met paard op een andere auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:38

Ariebren schreef:
We dwalen af van het TS probleem.
Maar ik adviseer iedereen om wat houtblokken in de auto te hebben om de trailer te kunnen stutten bij problemen van overzetten van een trailer met paard op een andere auto.

En dat is dan wel weer erg verstandig.
Neem van mij aan dat een volle 2-paards trailer verplaatsen zonder auto een zware klus is, zelfs als het om twee meter gaat........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:58

petitparis schreef:
ik ken anders mensen die hun paard met trailer wegdoen, trailer op handrem, blokken voor en achteraan eronder trailer loskoppelen en een tweede trailer gaan halen... ik vond het ook maar raar, maar ze hebben er nog nooit geen problemen mee gehad...

ik snap deze post niet kunt u hem toelichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:30

TS..Wat wil je achter de BMW hangen dan.?Een 2 paards trailer is al zwaarder, en met een 1.5 paards kom je ook niet makkelijk onder de 1400 die de BMW mag trekken..

Of heb ik daar over heen gelezen.?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:41

Natuurlijk wel, trailers die leeg 620 wegen en je stopt er een paard in van 600 kg dat is toch 1220 kg en dat kan die auto prima trekken! Mijn BMW 320d mag 1600 kg trekken maar weegt zelf 1420, ik blijf altijd onder het gewicht van de auto zelf met een 1,5 paardstrailer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:49

nou eigenlijk is het nu in het begin om een aanhanger met koets en als we hooi gaan halen,maar na verloop van tijd zijn er nog niet helemaal uit gaan we of voor een pony trailer kijken met koetsframe of voor een 1,5paardstrailer met koets frame.
het is bedoeld als we een trailer kopen we weg kunnen gaan met 2 klene c pony's of een lusitano(maar dit duurt nog zeker 3 jaar).
ik ga eerst overal kijken natuurlijk wat de mogelijkheden zijn en wat kan met de auto.
maar nu is het dus puur voor hooi en koets te gaan verplaatsen.want we hebben een 2 paardstrailer maar daar staat dan de defender voor van mijn schoonvader.