Paul11 schreef:En verder, ben je niet zeker van je zaak m.b.t. kogel druk/last ( doorhalen wat men niet wenst ), meten is weten.
Het betreft tandemassers weet je nog = kogelhóógte

Zie; [TAO] Kogelhoogte (een steen in het drijfzand, maar toch)
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paul11 schreef:En verder, ben je niet zeker van je zaak m.b.t. kogel druk/last ( doorhalen wat men niet wenst ), meten is weten.

Ariebren schreef:Doordat de hengst op zijn gemakje naar buiten stond te kijken werd de kogeldruk een stuk minder, het zware hoofd over de klep.
Huertecilla schreef:Huertecilla[quote="Valina schreef:Nu heb ik de 2paardstrailer achter een bus hangen.
Die mag het gewicht in ieder geval wel hebben volgens de papieren, maar de kogeldruk is dus nog steeds niet in orde,...
Kogel... hóógte is dus nog steeds niet in orde
Huertecilla schreef:Valina schreef:Maar ik had aan mijn zinnetje toe moeten voegen: mijn kogeldruk is niet in orde als ik, enkel, naar het typeplaatje kijk.
Dan mag je er niet mee rijden.
Paul11 schreef:Waar het eigenlijk om gaat is de werkelijke kogeldruk, de maximale kogeldruk heeft eigenlijk maar beperkte waarde.
In theorie kan je een trailer met een max kogeldruk van 120 kg hangen achter een auto die maar 80 kg mag hebben, zolang ( bij controle ) de werkelijke gemeten kogeldruk maar onder de 80 kg blijft.Voor zover mij bekend is er geen wet die voorschrijft dat de maximale kogeldruk van de trailer, de maximale kogeldruk van het trekkende voertuig niet mag overschrijden ( correct me if I'm wrong )
Je zit pas verkeerd, als de meeting b.v. 100 kg aangeeft en je auto maar 80 mag hebben.
Anderzijds, als de heren agenten op de papieren zien staan trailer max 120 en auto max 80, heb je dikke kans dat ze graag een en ander willen gaan nawegen.
Of een en ander wenselijk is, i.v.m. weggedrag van de combinatie is natuurlijk een heel ander verhaal.
Anderzijds, als je trailer max is 80 en je auto max is 80 wil dat nog niet altijd zeggen dat je goed zit.
Zit je trekhaak te hoog t.o.v. de trailer koppeling, kun je ook boven de 80 kg uitkomen en heb je evenwel een probleem.
Valina schreef:Het was toch wat er wérkelijk aan kogeldruk is wat geldend is?
Dus als ik aangehouden wordt, dan moet oom agent toch eerst meten/wegen om te bepalen of ik werkelijk in overtreding ben met het werkelijke gewicht/druk/hoogte?
tita schreef:Letwel als het paard 2 stappen opzij zet kan de kogeldruk wel ineens toenemen met 20kg.
tita schreef:zoiets zei de dealer ook al..
Maar wil het zeker weten want mijn auto mag maar 60kg kogeldruk hebben hoe weet ik dan zeker dat het goed zit.
Leeg woog de trailer nog geen 40kg en als de man vol op de frame ging springen was het net 50kg.
Auto mag wel trekken (1300kg)
tita schreef:iid de trailer zelf weeg 620 kg ging hier om de kogeldruk van de trailer los gekoppeld en die kwam nog niet op 40 misschien 45 maar bleef ver onder 50 streepje en er waren geen meer streepjes.
Ariebren schreef:De hele oude westfalia trailers hadden standaard vier poten rondom die je met knevels kon vastzetten.
Ik heb het één keer moeten gebruiken toen mijn patrol er mee ophield, en meegenomen werd door de anwb.
Ariebren schreef:We dwalen af van het TS probleem.
Maar ik adviseer iedereen om wat houtblokken in de auto te hebben om de trailer te kunnen stutten bij problemen van overzetten van een trailer met paard op een andere auto.
petitparis schreef:ik ken anders mensen die hun paard met trailer wegdoen, trailer op handrem, blokken voor en achteraan eronder trailer loskoppelen en een tweede trailer gaan halen... ik vond het ook maar raar, maar ze hebben er nog nooit geen problemen mee gehad...