weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:05

mijn ouders wouden gewoon niet te veel uitgeven aan de aanschaf, paard is er niet minder op geworden. Onderhouden kunnen wij prima kwa geld.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:11

Ik heb mijn shet nu 2 jaar. Van het voorjaar heeft hij klappen gehad van een ander paard. Hier heb ik een da bij gehad. Het jaar daarvoor heb ik hem laten castreren dit was 180,00.
Een maandje na die castratie heb ik mijn merrie laten opereren aan een knobbel bij het ook. Deze operatie is bij ons thuis in de schuur gedaan. Totale kosten rond de 350,00.

Dus voor 4 jaar paardje en 2 jaar shet vallen de kosten wel mee. Hopen dat dit zo blijft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:11

ik zal gewoon nooit meer dan 5000 euro uitgeven aan een paard.. vind dat voor mezelf gewoon niet verstandig besteed..een paard is tenslotte zijn slachtprijs waard..
Ik zocht ook een pony in de goedkopere prijsklasse, maar geld genoeg voor onderhoud.. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:15

_Lot schreef:
Maar wat als het uitgaat met je vriend?

Tja jee... als je zo moet leven...
Ik was getrouwd met een kind, huisje boompje beesje, eigen bedrijfje... en de relatie ging uit en alles kwijt. Zo zijn er zo ontzettend veel voorbeelden... Als je met alles wat mis kan gaan rekening wil gaan houden kun je beter postzegels gaan verzamelen of gelijk ergens in een kist onder een boom gaan liggen. Het leven gebeurt hoor....
Beetje verstandig omgaan met je centen is natuurlijk goed en moet wel in de huidige maatschappij omdat je gewoon niet zonder kunt. Maar het is naïef om te denken dat je alle risico's voor kunt zijn en als je dat gaat proberen doe je jezelf een heleboel tekort want dan mis je heel veel mooie en waardevolle dingen en ervaringen in het leven. Zelfs van het paard wat ik kocht toen het eigenlijk niet kon en wat ik weer weg moest doen, heb ik geen spijt. Ik heb hem gered van een heel naar leven en hoogstwaarschijnlijk van het slachthuis. Hij heeft nu een heel fijn en volwaardig leven en ik heb ZO ontzéttend veel van hem geleerd dat ik dat nooit had willen missen. Sure, het doet even pijn als zo'n dier toch weg moet en ja, ik heb er flink wat tranen om gelaten. Maar zonder de dalen geen pieken...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:28

Dees schreef:
tita schreef:
Hoe weet jij of iemand wel of geen geld heeft, dat zie je er echt niet van af hoor.
Bovendien mag je niet vragen aan de nieuwe eigenaar of het paard altijd het beste kan krijgen..jij verkoopt hem tenslotte je kan niet zijn verdere verloop gaan eisen.

O maar je kan toch wel domweg er naar vragen? Gewoon doen als je dat echt belangrijk vind.
En bovendien, in een gesprek weet je snel genoeg hoe het met de hippische normen en waarden zit van de potentiele paardenhouder.

Mensen met een gering budget voor maandelijks onderhoud zullen idd snel een hoefsmid bezoek uitstellen en zullen goedkoper voer willen voeren... en gebruiken van die matige kwaliteit dekentjes. Of gunst: ze laten hun paard 24/7 buiten staan in ons NL (natte!) klimaat ergens achteraf op een industrieterrein en noemen het dan 'natuurlijk'.
Maar erger dan dat: wat doet een paardenhouder zichzelf eigenlijk aan om met zijn laatste centen een paard te willen onderhouden?! Mijn hemel, wat een financiële problemen kun je over jezelf afroepen en wat moet je jezelf wel niet ontzeggen omdat Bles weer pakjes hooi nodig is....
Lijkt me geen fijne manier van leven.

Vind het zeer ongepast het gaat niemand mijn fianciele situatie aan. :n absoluut niet en ik ga zoiets ook niet vermelden.
Kunt u een paard onderhouden................... "Anders stond ik hier niet"

Of anders ik kan liegen zo goed daar merkt niemand wat van.

Bovendien ben ik blij dat de verkoper van mijn paard dus niet zo is geweest zij hebben mij enkel niks gevraagd.
En bezuinigen op de hoefsmid............ sorry hoor dat doe ik dus ook ze gaan enkel als het echt nodig is en dat pony dan inmiddels 12 of 16 weken op ijzers staat dat doet er niet aan toe maar ik ga echt niet elke 6 weken een smid laten komen (alla 120 euro) terwijl ie er langer op kan.
Daar kan jij niet over oordelen

Ojajoh

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 07:34

ja in dat geval ben je gelukkig dan als eigenaar vrij om te verkopen, en niet verplicht :D

zodra ik er enigzins geen goed gevoel bij hem, doe ik het ook niet.....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:38

Als ik een paard ga aanschaffen weet ik dat ie zo'n € 5000 op jaarbasis kost en dat heb ik ervoor over, voor het plezier.

Een duur merkpaard levert mij niet specifiek meer plezier dan een die €2000 kostte dus waarom zou ik een duur paard willen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:22

Alle waar naar zijn geld: als je serieus wilt verbeteren in je sportprestaties kom je er gewoon niet op een simpele kruising-tuiger. En ook niet op een tinker ofzo. En voor de beter bewegende sportpaarden met de juiste bespiering betaal je simpelweg meer dan 2.000 euro. Helemaal als je dan ook nog wilt dat zo'n dier 4 jaar oud is, rontgenologisch 100% en B-klaar zonder fratsen.
Maar laten we eerlijk zijn, dan is 5.000 euro ook nog maar een matig budget.

Tuurlijk kun je plezier hebben van een 2.000 euro beestje. Maar tussen domweg plezier en een bult ambitie zit wel een heel verschil. De een haalt zijn plezier uit knuffelen en poetsen, de ander heeft pas plezier wanneer het paard écht lekker loopt.

Tita, jij bent wellicht zo'n type eigenaar aan wie ik waarschijnlijk niet mijn fijne sportpaarden zal verkopen.
Ik hou niet van mensen die ontkennen dat het beter is voor paarden om wél elke 6-8 weken bezoek te krijgen van de hoefsmid. Geloof me, daar kan ik wel over oordelen. Heb teveel van dat soort eigenaren gezien ;) Daarnaast: bezuinigen op bijv een hoefsmid is symptomatisch - zulke eigenaren bezuinigen dikwijls in de volle breedte van de paardenhouderij (dus op voedingsstoffen, ontwormingen, zadelpasserij, DA-bezoek (hoesten, ach gaat wel weer over. Kreupel, ach kijk het nog effe aan).
Overigens, dat soort eigenaren houd je gemakkelijk van je erf door de vraagprijs op je paard aan de hoge kant te houden.
Als je je paard gaat verkopen, is dat het beste wat je voor hem kunt doen: DUUR verkopen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 08:38

Dees schreef:
Als je je paard gaat verkopen, is dat het beste wat je voor hem kunt doen: DUUR verkopen.

met het risico hem niet te verkopen.........want het aanbod van paarden is groot
dus denk ook niet dat dat de oplossing is......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:43

@ Dees tja... ik zou het de verkoper moeten vragen waarom ze hem toch verkocht heeft aan mij :D.
Paard is van een bekende bokker en die had hem gestald bij een vriendin voor de verkoop. Zij hebben mij 3x gezien en ik heb niks losgelaten over mijn financiele situatie. Maar goed zal wel de uitstraling zijn.

IIg vind ik jou heel apart en vraag me dus zeker af hoe je zou reageren irl. Ik weet zeker dat jij je heel erg gaat vergissen.
Of vraag jij altijd hoe ze je paarden gaan onderhouden? Zoals ik al zei men kan goed liegen.... dan zou je moeten kijken naar kleding en de auto..tja kan men ook misleiden.

Kijk ik vind niet echt correct wat je doet een paard wat 7000 euro waard is kan je niet 12500 euro gaan vragen omdat je de middenklassers weg wilt houden.
Paard is waard naar zijn waarde.

Ik zeg niet dat het beter is om elke 6-8 weken naar de smid te gaan igg vind ik het onzin om de ijzers eraf te halen als het nog niet nodig is. Aangezien ik mezelf en mijn paard er geen plezier mee doet.
Ik ga geen onnodig geld uitgeven :n

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:46

De mijne gaan ook niet naar de smid als het niet nodig is, vaak geeft de smid aan dat het nog wel twee weken kan.
Mijn shet is al ruim een jaar niet meer bekapt omdat het echt niet nodig is. Ik laat hem wel controleren, maar ga op het advies af van de smid.

Ze willen hier (bepaalde regio) paardenbelasting gaan invoeren. Dit zou 750,00 per paard/pony per jaar gaan worden.
Mocht dat bij ons in de kreis ook gebeuren dan meld ik ze af. Ik heb er drie staan waarvan er een (als het goed gaat) volgend jaar een veulen krijgt)

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:47

Ik wil graag een paard of pony,
maar wil zelf wel een wat oudere en voor de recreatie.
Ik kan dan gewoon niet veel geld uitgeevn voor een paard of pony
maar heb daarom wel geld om spullen voor hem te kopen.

Ik zoek gewoon een goedkoop paardje
waar ik dan leuke en goede dingen voor kan kopen.
-mijn mening hoowr :$-

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:59

hotchocolat schreef:
Ze willen hier (bepaalde regio) paardenbelasting gaan invoeren. Dit zou 750,00 per paard/pony per jaar gaan worden.
Mocht dat bij ons in de kreis ook gebeuren dan meld ik ze af. Ik heb er drie staan waarvan er een (als het goed gaat) volgend jaar een veulen krijgt)

dan meld je ze af? wat bedoel je daarmee? meteen een flink bedrag :wow:

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:07

mijn paarden zijn aangemeld bij de Kreis.
Als er wat gebeurd en rendac moet het ophalen dan zijn de eigen bijdrage minder hoog (kan leuk oplopen).
We hebben nu ook een aparte watermeter voor waterverbruik buiten het huis. Wij betalen per kub iets van 2 euro, hieroverheen komt dan nog een belasting van iets meer dan 6 euro per kub voor het vuile water wat weer de riool ingaat.
Doordat ik mijn paarden heb aangemeld hoef ik voor mijn aparte watermeter geen belasting te betalen.

Voordeel voor mij zijn dus rendac en het waterverbuik en de Kreis weet precies waar alle paarden staan in het gebied.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:12

Ruim drie jaar geleden kocht ik mijn eerste fjord in de lage prijsklasse zes jaar en kon alleen boscrossen
voor mij toen voldoende
onderhoud kon ik makkelijk betalen alleen een groot aankoopbedrag niet
fjord was 1300euro

drie jaar pieken en dalen gehad beestje bleek een uitzondering voor de dressuur maar
maakte wel mijn spaarpot leeg
verzekerd en net daarna ging t mis
kissing spines met 1 mm tussen de schijven
kon niks meer aan doen dus in laten slapen

ja en toen was mijn geld wel op
en na een tijdje begon het toch weer te kriebelen kriebels voor een jong dier

dus ook ik had geen groot budget voor de aanschaf maar wel degelijk voor het onderhoud van wat of welk paard dan ook
de ene zoekt wat duurs en de ander is tevreden met een lagere prijsklasse

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:20

Met geluk en de juiste keuze, ervaring en begeleiding kun je met een paard uit een lagere prijsklasse ook leuk meedoen.
Afstamming, papier en hogere prijsklasse zijn geen garantie om mee te draaien op wedstrijd nivo

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:20

Ik heb ff mee gelezen. Ik ben dus ook op zoek momenteel. Snap de vraag wel. Idd wil ik ook niet meer uitgeven als €5000 en dat zelfs voor een groen paard. Niet omdat ik het niet heb maar gewoon niet waard vindt.
Mij hebben ze altijd geleerd dat je idd ± €2000 reserve moet hebben. Tevens vind ik het ook verstandig dat je als je een paard koopt deze ziektekosten verzekerd.
Als ik alleen al kijk bij mijn vorige paard had ik het echt niet gered zonder de verzekering die is 2 jaar heel erg ziek geweest heeft aan dierenarts bijna € 10.000 gekost (ja echt waar belachelijk) omdat ik haar meermaals heb moeten laten opereren en helaas haar nog heb moeten laten gaan afgelopen april. Door haar aandoening. Maar goed.
Persoonlijk denk ik dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. (dus een 2 e totilas wil hebben voor een prikje maar helaas zijn er maar weinig tot geen die dit geluk hebben) Zeg dus niet dat het niet bestaat.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:27

Ik ben in 4 jaar tijd aan da kosten voor mijn merrie nog geen 400,00 kwijt geweest, je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
Een verzekering zou mij over die 4 jaar meer hebben gekost.
Ik heb nog steeds een maandelijks spaarpotje. Ik heb voor mezelf wel een grens met da kosten.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:22

ik was (en nog steeds) ook zo'n persoon die niet veel wil uitgeven aan de aanschaf van een paard. we zochten gewoon recreatieve paardjes om lekker mee te kunnen rijden en dan voornamelijk buitenritten. dit wil dus niet zeggen dat ik mijn paarden niet kan betalen. ik zou met gemak een duurder paard kunnen kopen, maar dat wou ik niet omdat ik ook geen ambities had. nu blijkt dat onze jonge paard die we groen hebben gekocht voor 750 euro heel erg veel talent heeft. met deze ga ik gewoon kijken hoever ik kan komen in de sport. daarnaast heb ik mijn andere paard en pony gekregen. dus heb er nu 3 staan voor 750 euro, maar ik weet ook dat als er iets is, dat ik het geld neer kan tellen.
ik vind het jammer dat er vaak zo geoordeeld wordt. wie kan mij garanderen dat als iemand een paard van 10.000 euro koopt het wel kan onderhouden. misschien heeft diegene dit geld wel net gewonnen met de lotto. dus persoonlijk vind ik dat je niet mag oordelen als mensen een paard zoeken in de lage prijsklasse, wel zou je kunnen vragen wat de reden is waarom ze dit doen zonder naar de financiele sitiuatie te vragen. vaak hebben mensen hiervoor echt een gegronde reden om niet heeeeeeeeeel veel geld voor een paard neer te tellen buiten de: ik kan het niet betalen situatie om.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:26

Talent..talent wat versta je onder talent?

Is een heel ruim begrip

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:57

Ik heb mijn paarden op afbetaling aangekocht.
Zowel Bonte Jaopie, Tinker x Fries kruising, heb ik al weer 7 jaar vanaf veulen zijn, en recentelijk de merrie Bonte Khavanna Fries x KWPN Tuiger, nu ruim 2 jaartjes al weer.
Ik had de bedragen niet INEENS. Ja, en ik heb ook nog al 7,5 jaar een Shetlander, maar die heb ik ineens betaald, hahaha!!!!
Het geld voor 't onderhoud had en heb ik makkelijk wel, die aanschafbedragen alleen niet in 1 keer.
Moet je wel kei-goede afspraken over hebben, natuurlijk; in mijn geval waren het kennissen/vrienden.
Bovendien waren het VEULENS.
Er wordt hier merendeels gesproken over paarden, die de drie-vier jaren zijn gepasseerd.
Dus zo'n beetje al dan niet beleerd.
Maar veulens kosten gewoon veel minder, je moet dan wel jarenlang tijd, geld en aandacht er in steken, maar dat was en is nou juist het leuke er van... als je dat onderhoudsgeld toch wel hebt, kun je toch ook voor jong spul (veulen, onbeleerd) gaan?
Voor een al beleerd paard/pony betaal je natuurlijk gelijk veel meer, ook als je wedstrijden wil rijden (of ze dat zelfs al gelopen hebben) of je er meteen op weg mee wil kunnen.
Hetgeen niet wil zeggen, dat je dat niet zou kunnen met je als veulen aangekocht paardje.
Maar dan kun je de kosten er voor ZELF spreiden.
Ik heb liever goed veulenspul gekocht voor een redelijke prijs dan een "kant-en-klare", je weet sowieso niet of die bij jou ook "iets neer gaat zetten" of gezond blijft.
Het is maar waar je voor kiest.

Ik heb ook nog 3 Dobermanns, die kosten ook wel wat, niet in aanschaf, want merendeels via de SDRN (Stichting Dobermann Rescue Nederland), dat ras is al 20 jaar mijn lust en mijn leven.
Betekent: geen etentjes, niet op vakantie, geen dure auto, aan je huis (in mijn geval boerderijtje) alles zelf doen, tsja, maar ik zou het ook niet anders willen. Zo veel dingen die je in een opwelling zou willen, kunnen dan niet, of maak je de keuze voor.

En rijk ben ik bepaald NIET, want kunstschilder, nou uit de geschiednis weten we hoe leuk dat verdient, woehahaha! Zie verder mijn profiel....

Overigens moet ik er wel bij zeggen, dat hier in het Noorden, het veel goedkoper is om er een paard op na te houden, dan in het Westen (waar ik lange tijd -ook paardmatig- heb gewoond). De reden van mijn verhuizing van Den Haag naar Drenthe was dan ook echt wel "de dieren" (zowel mijn honden als paarden).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:17

terpentijn schreef:
Ik heb mijn paarden op afbetaling aangekocht.
Zowel Bonte Jaopie, Tinker x Fries kruising, heb ik al weer 7 jaar vanaf veulen zijn, en recentelijk de merrie Bonte Khavanna Fries x KWPN Tuiger, nu ruim 2 jaartjes al weer.
Ik had de bedragen niet INEENS. Ja, en ik heb ook nog al 7,5 jaar een Shetlander, maar die heb ik ineens betaald, hahaha!!!!
Het geld voor 't onderhoud had en heb ik makkelijk wel, die aanschafbedragen alleen niet in 1 keer.

maar in zo een geval he, stel tijdens je afbetaling had er iets gebeurt waardoor je ook nog eens 1500 euro kliniekkosten zou hebben
dus dat is onderhoud + afbetaling + kliniek
dan vraag ik mij af, hoe red je je daar uit? ik vind het persoonlijk niet echt een slim iets om het zo te doen
want met veel pech ga je van de ene pech in de andere....

ik zou mijn paard nooit op afbetaling verkopen ,want als je dat aanschafbedrag niet hebt (want hij is niet veel waard) dan heb je ook geen eventuele DA kosten

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:35

ik vind dat het een beetje er aan ligt wat je wilt doen met je paard. Een sportpaard valt zo wie zo in de duurdere klasse . Dus neem aan dat iemand in de lagere klassen een leuk recreatiepaardje zoekt. En nu met de markt van vandaag zijn er genoeg in die klassen.
Zelf ben ik een liefhebber van leuke gelukt kruisingen en rijd nu alleen nog recreatief en men en zou ook een paard nemen in de lagere prijsklasse.
Dat betekent niet dat ik de onderhoudskosten niet kan betalen is een beetje kort door de bocht.
Ga kijken op mp of hier hoeveel er gratis of voor weinig geld worden aangeboden. Waarom zou je dan een duurder paard nemen als je toch niet de sport in wilt?
Als je zelf een duurder paard aanbied dan kijk je idd niet naar die advertentie maar zoek je een liefhebber voor jouw paard "soort" zeg maar.
Maar iemand die een leuk gewoon paard of pony heeft staan die er niet zo veel voor wilt hebben maar wel goed tehuis kijkt naar die advertentie. Likt mij vrij logisch.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:45

Chevano schreef:
Maar iemand die een leuk gewoon paard of pony heeft staan die er niet zo veel voor wilt hebben maar wel goed tehuis kijkt naar die advertentie. Likt mij vrij logisch.

klopt,maar zoals in de OP staat, baren sommige teksten mij dus zorgen.......
daar is dit topic dus ook op gebasseerd

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:46

Ojajoh
geef eens een vb met wat je bedoelt.