Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:08

Zyrina_MF schreef:
Las net ff in ander topic dat veel paarden strak als de paardenmarkten zijn geweest bij einde/afloopt van de markt naar de slager gaan. Is dat echt zo???
Heb net ook eens ff gegoogeld ik kom ook echt geen info hierover tegen. Wel de verhalen hier op bokt en wat berichtjes in kranten maar geen duidelijke vast gelegde feiten

Het is zo dat de paardenmarkten voor veel paarden het eindstation zijn.
Van daaruit worden ze vervoerd naar andere landen om vanuit daar geslacht te worden.
Wat je ook you tube ziet als je intikt van paard tot steak moet je maar eens kijken hoe barbaars dat gaat. ;(
Echt gruwelijk dan is het hier nog wat vriendelijk

Sofy

Re: Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:11

Dit zijn geen feiten haffie83, wat je nu plaatst is alleen maar 'van horen zeggen'.

Ik heb nu verschillende cijfers gezien, maar die lijken niet echt overeen te komen? Is iemand al iets verder?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:14

Spiritdancer schreef:
Dan stel ik nogmaals de vraag: Wat gebeurt er dan met al dat paardenvlees? Ik lees hier voortdurend dat paarden worden verwerkt tot salami.....maar salami wordt gemaakt van varkensvlees. En al zou een salami van paardenvlees zijn....dan moet je behoorlijk door eten om een heel paard per persoon per jaar aan salami's weg te krijgen.
Er komt niet zo heel veel vlees van 1 paard af!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:15

Interessant topic dit.
Ik vraag me ook al langer af of al die verhalen wel kloppen of eigenlijk niet meer zijn dan Indianenverhalen. Lees even mee uit nieuwsgierigheid.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:30

"Bovendien is de “houder” van het dier verantwoordelijk voor de aanwezigheid van een correct paspoort bij het dier. Dat betekent dus dat de stalhouder, trainer, verzorger of vervoerder een correct paspoort moet kunnen overleggen en indien deze dat niet kan, deze persoon beboet kan worden, niet de eigenaar! Het paspoort (en de regels) gelden voor alle landen van de EU."

Deze 'snip' betekend dus dat alle slachtpaarden over een paspoort dienen te beschikken, waar o.a. medicijn gebruik in vermeldt moet worden ivm wachttijd (en waar geen aantekening in mag staan dat het dier NIET voor consumptie gebruikt mag worden. ) Gezien het feit dat vele shetjes niet eens een paspoort hebben, denk ik zelf dat het met al die transporten dus wel meevalt. Ook kan ik me voorstellen dat veel eigenaren wel in het paspoort hebben laten vermelden dat het paard niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. das dus ook hetgeen die Belgische slachter al aangaf in die link die ik eerder mailde. Veel aangeboden paarden mogen niet geslacht worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:32

stef schreef:
Nouja, ik krijg dus meer en meer het idee dat de zielige paarden over de vrachtwagens vol shetjes naar de salami een broodje aap verhaal zijn.
Want ook hier in dit topic roepen er een aantal: Ja, al die paardjes die vanaf de markt niet verkocht worden verdwijnen naar Italie... Naja, laat mij maar cijfers zien dan, maar dat lukt niet...

Hoe bedoel je aslo hoeveel gebruik ervan gemaakt wordt? Ik heb voor mijn destijds een speciaal form moeten tekenen dat ze niet binnen een jaar (uit mijn hoofd) geslacht voor consumtie mocht worden ivm de medicijnen die ze had gehad. Dat formulier moest ik bij mijn paspoort bewaren

Dus als je het niet ziet, is het er niet?
Kom dinsdag maar kijken in Zuidlaren. Succes verzekerd! ;)

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:37

Ik zou het ook begod niet weten waar ze belanden,wel hoor ik dit (en of het nou een broodje aap verhaal is of niet) wel al mn hele paardenloopbaan.
Ben ook wel benieuwd eigenlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:48

Sflj, in het geval van slachten voor menselijke consumptie wel ja gezien de eu regelgeving. Wat voor bewijs heb jij dan dat er vanuit zuidlaren weet ik veel hoeveel afgevoerd worden?

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:51

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:55

Weer dat salami verhaal :? En dit bewijst dus dat je er zonder de juiste papieren niet komt. Ik ga eens zoeken hoe salami gemaakt wordt :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:55

Paarden op een paardenmarkt (ook de shetjes) hebben absoluut wel allemaal een paspoort, daar heeft de AID meerdere jaren achter elkaar streng op gecontroleerd en veel op beboet. Nu spreek ik voor de laatste 2 jaar, waarin een en ander kwa controles beslist is aangescherpt.

Doorgaans gaat er genoeg op export vanaf die markt, maar aangezien de exporteur ze dan niet als slachtpaard opgeeft en de bestemming geen slachthuis, maar een gewoon normaal adres (van een andere handelaar?) opgeeft, gaan ze niet als slachtpaard de grens over en kun je er niet al te veel over terug vinden in de cijfers.
Ik weet dat er collega's van mij in Zuidlaren gaan certificeren, ik was zelf vorig jaar in Hedel en vanuit Hedel is er geen 1 paard als slachtpaard de grens overgegaan. Maar er zijn er wel bij vrachtwagens vol de grens overgegaan.
Dat ze naar Spanje of Italië gaan, is wel duidelijk, maar volgens zeggen van de handelaren gaan ze daarheen als gezelschapspony. Tja, of er echt veel vlees van die shetlander veulentjes te halen valt, betwijfel ik ook ten zeerste en mij lijkt dat de reis ernaartoe niet opweegt tegen de opbrengsten, maar ja, wat moeten ze er anders mee in die landen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:01

Ik weet iig dat hier bij de plus cervelaat ligt met paardenvlees maar of dat die ook ergens anders ligt er lag andere naast net een andere variant die had het niet. Maar goed daar zit maar een klein % paardenvlees in net als in sommige kroketten/frikandellen/ Beckers maakt frikandellen zonder paardenvlees, zeiden ze tijdens een excursie.

De vraag is waar wordt bijv die cervelaat gemaakt, in NL of niet? En inderdaad als het allemaal verwerkt wordt moet dat toch ergens te koop zijn, of het moet weer naar andere landen geexporteerd worden.

Het blijft een interessant vraagstuk.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:12

wat gebeurd er aan het eind van de rit (slachthuis)met de paspoorten. Gaan die toevallig weer mee naar NL voor de volgende zending of bewaard het slachthuis die of gaan die terug naar de uitgevende instantie ?. Ik kan me voorstellen dat iemand met een stapel van 20 paspoorten en 20 shetlanders komt en dat niemand dan het juiste paspoort bij de juiste pony (vosje zonder aftekeningen?) zoekt. Worden de chips ook netjes allemaal uitgelezen en met de paspoorten gecheckt?

Ik hoor toch regelmatig verhalen van paarden waarvan de chips niet meer te lezen zijn dan moet dan toch ook vaak genoeg gebeuren bij die paarden op transport of de markt.
Scheelt natuurlijk ook een stukje belasting, wie telt er hoeveel veulens er zijn geboren en hoeveel er zijn verkocht. Alle 108 ponies in bovenstaande artikel waren trouwens eigendom van 1 bekende kampioensfokker heb ik begrepen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:23

Jawel, tijdens de exportcertificering worden chips afgelezen en gecontroleerd adhv de paspoorten.

famschlott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:36

ik kan me voorstellen dat er veel paarden worden geslacht net zoals koeien ,kippen en varkens geslacht worden.
Ik weet ook dat er veel paardenvlees word gebruikt in snacks(bouletten,frakandellen etc)
Maar of de paarden echt in nederland ,italie of belgiê of wat dan ook geslacht word heb ik geen benul.
Maar er zijn genoeg mensen die foeffelen met wat dan ook dus waarom zou het niet met paarden zijn.
dus ja wss worden er wel paarden van nederland en belgiê uit in italië geslacht maar denk niet dat je oficiele cijfers ergens ooit ga terug vinden.
dus broodje aap of niet er zal wel iets van waar zijn want waar rook is is er meestal ook vuur

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:37

Kijk....dit is een goed punt

ponies schreef:
wat gebeurd er aan het eind van de rit (slachthuis)met de paspoorten. Gaan die toevallig weer mee naar NL voor de volgende zending of bewaard het slachthuis die of gaan die terug naar de uitgevende instantie ?. Ik kan me voorstellen dat iemand met een stapel van 20 paspoorten en 20 shetlanders komt en dat niemand dan het juiste paspoort bij de juiste pony (vosje zonder aftekeningen?) zoekt. Worden de chips ook netjes allemaal uitgelezen en met de paspoorten gecheckt?

De enige mogelijkheid m.b.t. illegaal transport zou kunnen dat men fraude pleegt tijdens het transport. Want waar blijven die paspoorten en bijbehorende chips als het paard geslacht is. Misschien hebben die chauffeurs wel kisten vol met allerlei smaken en kleuren paspoorten met of zonder chips van geslachte paarden die ze de eerstvolgende parkeerplaats zelf inbrengen bij passende paarden?? Het is wel vergezocht...dat weet ik, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Want als je aan de kant gezet wordt met een lading levende have en de papieren kloppen niet of missen dan heb je als chauffeur echt een groot probleem. Overtredingen m.b.t vervoer zijn economische delicten en de hoogte van de boetes zijn niet te vergelijken met overtredingen met de auto. Bovendien mag je in het buitenland eerst even afrekenen en anders laat je de handel maar staan. En als je het dan toch over Italie hebt dan is een dergelijke gang van zaken niet ondenkbaar.

Marije_jiplover schreef:
Jawel, tijdens de exportcertificering worden chips afgelezen en gecontroleerd adhv de paspoorten.

Waar gebeurt die certificering? Ter plaatse waar ze geladen worden of moet de chauffeur naar adres elders?

Daarnaast vraag ik me dan af of er de mogelijkheid bestaat dat dit vlees in honden en/of kattenvoer terecht komt of misschien wel gebruikt wordt in dierentuinen?
Wie weet het?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:38

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:42

Hoe dan ook; ik heb liever dat een paard geslacht wordt op een nette manier dan het moet leiden, omdat baasje er geen afstand van kan nemen, maar het onderhoud ook niet meer kan betalen...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:45

Lante, ik ook.
Trouwens, slachtpaarden vanuit Nederland worden vooral uitgevoerd naar België.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:48

"Prodotti tipici vengono preparati con carne di: capra, pecora, cavallo, asino, oca, selvaggina come il cinghiale o frattaglie." (wikipedia, zoeken op het Italiaanse woord 'salame')

er gaat dus wel degelijk paardenvlees in salami. (zo dus ook geit, schaap, ezel enz)

World Horse Welfare voert al jaren actie tegen lange afstands transporten. Het is gewoon zo, dat er paarden vanuit Belgie (dus ook via Belgie vanuit Nederland) naar slachthuizen worden vervoerd. Alle mensen in NL die hun paarden verzekeren en vervolgens laten ophalen: de meesten verdwijnen gewoon op zo'n transport naar het buitenland. Om niet te spreken over de transporten vanuit Polen enz.

http://www.youtube.com/watch?v=8-QDiRThoXI

edit: de gewone salami wordt van puro suino gemaakt, dus van puur varkensvlees.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:29

Quadripes, feiten graag. "alle paarden die naar de verzekering gaan, gaan op transport" is 1 grote speculatie. Lante, off topic, daar gaat het hier niet om.
Ik geloof overigens best dat er dergelijke transporten zijn, maar ik geloof niet in het massale, vandaar mijn vraag om cijfers

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:35

Marije_jiplover schreef:
Paarden op een paardenmarkt (ook de shetjes) hebben absoluut wel allemaal een paspoort, daar heeft de AID meerdere jaren achter elkaar streng op gecontroleerd en veel op beboet. Nu spreek ik voor de laatste 2 jaar, waarin een en ander kwa controles beslist is aangescherpt.

Doorgaans gaat er genoeg op export vanaf die markt, maar aangezien de exporteur ze dan niet als slachtpaard opgeeft en de bestemming geen slachthuis, maar een gewoon normaal adres (van een andere handelaar?) opgeeft, gaan ze niet als slachtpaard de grens over en kun je er niet al te veel over terug vinden in de cijfers.
Ik weet dat er collega's van mij in Zuidlaren gaan certificeren, ik was zelf vorig jaar in Hedel en vanuit Hedel is er geen 1 paard als slachtpaard de grens overgegaan. Maar er zijn er wel bij vrachtwagens vol de grens overgegaan.
Dat ze naar Spanje of Italië gaan, is wel duidelijk, maar volgens zeggen van de handelaren gaan ze daarheen als gezelschapspony. Tja, of er echt veel vlees van die shetlander veulentjes te halen valt, betwijfel ik ook ten zeerste en mij lijkt dat de reis ernaartoe niet opweegt tegen de opbrengsten, maar ja, wat moeten ze er anders mee in die landen?

Ze mogen lekker vrij in de bergen lopen zeiden de handelaren bij ons altijd :') :') En al die jonge verzorgsters maar blij zijn dat hun paardje het zo goed krijgt..
Gecontroleerd wordt er nauwelijks op markten, is inladen en wegwezen..echt niet die kijkt waar je heen gaat hoor..

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:40

was typefoutje, ik bedoelde niet 'alle'. was dat vergeten nog aan te passen. edit: nee, wacht even: ik schreef dat de meeste paarden van verzekeringen gewoon op transport gaan.

maar... als je de sites van organisaties als World Horse Welfare leest, dan gaat dat wel degelijk om grote aantallen die door de EU alleen al jaarlijks worden vervoerd. Vanuit Nederland is dat volgens mij niet werkelijk in cijfers aantoonbaar, maar ik meende toch echt dat het algemeen bekend is dat paarden die bijvoorbeeld niet voldoen aan rasstandaarden, klaar zijn met 'werk' of 'sport' of verzin zo nog een aantal redenen, naar de slacht verdwijnen. Ik ken het in elk geval vanuit mijn omgeving en daar wordt ook niet geheimzinnig over gedaan. Paarden zijn gewoon erg kostbaar om te onderhouden en als jij elk jaar een bepaald aantal paarden hebt voor je sport en daar vallen er elk jaar een aantal vanaf, nou die zullen toch ergens heen moeten dan.

Maar goed, of dat ook allemaal op transport gaat, dat weet ik dan weer niet.

Maar als je je hier werkelijk in wilt verdiepen kun je misschien beter zo'n organisatie aanschrijven? Die weten de lijntjes meestal heel erg goed te vinden. Ik meen dat er ook een organisatie is die aantallen bijhoudt en slachthuizen controleert, ik probeer al de hele tijd daar de afkorting of naam van te achterhalen maar ben het eenvoudigweg vergeten.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 12-10-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:45

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:48

Spiritdancer schreef:
En als je het dan toch over Italie hebt dan is een dergelijke gang van zaken niet ondenkbaar.

Zou je deze uitspraak eens nader willen toelichten? Ik heb niet helemaal door wat je bedoelt.