Marije_jiplover schreef:Paarden op een paardenmarkt (ook de shetjes) hebben absoluut wel allemaal een paspoort, daar heeft de AID meerdere jaren achter elkaar streng op gecontroleerd en veel op beboet. Nu spreek ik voor de laatste 2 jaar, waarin een en ander kwa controles beslist is aangescherpt.
Doorgaans gaat er genoeg op export vanaf die markt, maar aangezien de exporteur ze dan niet als slachtpaard opgeeft en de bestemming geen slachthuis, maar een gewoon normaal adres (van een andere handelaar?) opgeeft, gaan ze niet als slachtpaard de grens over en kun je er niet al te veel over terug vinden in de cijfers.
Ik weet dat er collega's van mij in Zuidlaren gaan certificeren, ik was zelf vorig jaar in Hedel en vanuit Hedel is er geen 1 paard als slachtpaard de grens overgegaan. Maar er zijn er wel bij vrachtwagens vol de grens overgegaan.
Dat ze naar Spanje of Italië gaan, is wel duidelijk, maar volgens zeggen van de handelaren gaan ze daarheen als gezelschapspony. Tja, of er echt veel vlees van die shetlander veulentjes te halen valt, betwijfel ik ook ten zeerste en mij lijkt dat de reis ernaartoe niet opweegt tegen de opbrengsten, maar ja, wat moeten ze er anders mee in die landen?
Ze mogen lekker vrij in de bergen lopen zeiden de handelaren bij ons altijd
En al die jonge verzorgsters maar blij zijn dat hun paardje het zo goed krijgt..
Gecontroleerd wordt er nauwelijks op markten, is inladen en wegwezen..echt niet die kijkt waar je heen gaat hoor..