Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:52

imd, je hebt PB.

M3lisss

Re: Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:30

Nu ben ik ook wel nieuwsgierig LDRD ;)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:42

volgende vraag;
als mijn paard van het erf zou verdwijnen bij de eigenaar waar hij nu staat, en mijn paard zou schade maken buiten ben IK dan verantwoordelijk en aansprakelijk of de eigenaar van het erf?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:56

Ik heb de linkjes doorgelezen, maar heb toch nog wat vragen.

Stel bijrijdster valt van mijn pony, dan ben ik verantwoordelijk.
Dan neem ik dus aan dat mij verzekering dit moet betalen?
Maar stel ze is buiten gaan crossen etc. wat ik ABSOLUUT niet goed keur, ben ik dan nog steeds verantwoordelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:10

Lauraennala schreef:
Ik heb de linkjes doorgelezen, maar heb toch nog wat vragen.

Stel bijrijdster valt van mijn pony, dan ben ik verantwoordelijk.
Dan neem ik dus aan dat mij verzekering dit moet betalen?
Maar stel ze is buiten gaan crossen etc. wat ik ABSOLUUT niet goed keur, ben ik dan nog steeds verantwoordelijk?

yep, er is wel een kans ,dat je niet 100% van de schade hoeft te betalen. Maar aansprakelijk ben je altijd. en dat is maar goed ook anders wordt alles veel te onduidelijk ( dan krijg je wetgeving met : je bent altijd aansprakelijk voor wat je eigen dier veroorzaakt behalve : en dan krijg je 1000 uitzonderingen )

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:11

okee, heel begrijpelijk inderdaad. Maar gaat mijn WA verzekering dat dan betalen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:06

connie64 schreef:
volgende vraag;
als mijn paard van het erf zou verdwijnen bij de eigenaar waar hij nu staat, en mijn paard zou schade maken buiten ben IK dan verantwoordelijk en aansprakelijk of de eigenaar van het erf?

Jij bent gewoon aansprakelijk in dat geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:06

Lauraennala schreef:
okee, heel begrijpelijk inderdaad. Maar gaat mijn WA verzekering dat dan betalen?

Kort antwoord: ja :D

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:55

LDRD, ik had het vorige week met mijn docent privaatrecht over deze kwestie. Die zei dat er ook nog een andere mogelijkheid is. Dit zou het geval zijn als jouw overeenkomst met de bijrijdster aangemerkt kan worden als arbeidsovereenkomst. In het arbeidsrecht is de werkgever ook aansprakelijk, maar is er een uit zondering gemaakt wanneer beuwste roekeloosheid kan worden bewezen. Weet jij hier iets over?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:19

M3liss, grappig hoe er toch nog altijd weer andere invalshoeken opduiken. :D
Het is een niet zo'n gekke en interessante gedachte.

Ik denk echter niet dat een rechter bij een gewone particuliere bijrijdersovereenkomst zal beslissen dat dat aangemerkt kan worden als arbeidsovereenkomst. Daarvoor moet er toch wel iets meer zijn :j .

Maar voor het geval er wel sprake zou zijn van een arbeidsovereenkomst (en een papieren overeenkomst is daarvoor niet eens echt nodig), dan zou je het inderdaad hebben over werkgeversaansprakelijkheid 7:658 BW. Daar kan dan inderdaad wel bewuste roekeloosheid om de hoek komen kijken. Maar als werkgever je daarop beroepen is niet eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:22

Zoals ik het weet ben jij verantwoordelijk, omdat het paard van jou is.
Om deze reden wil ik er altijd bij zijn als anderen op mijn paarden rijden, en spreek ik nadrukkelijk af dat alles op eigen risico is. Ook vraag ik geen enkele vergoeding, zodat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:29

Shanna schreef:
Zoals ik het weet ben jij verantwoordelijk, omdat het paard van jou is.
Om deze reden wil ik er altijd bij zijn als anderen op mijn paarden rijden, en spreek ik nadrukkelijk af dat alles op eigen risico is. Ook vraag ik geen enkele vergoeding, zodat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden.

helaas pindakaas, je bent nog steeds volledig aansprakelijk, ook als je het op jouw manier doet

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:49

Als je even had gelezen dan was je erachter gekomen dat die hele nadrukkelijke afspraak geen fluit waard is.

LDRD, ik was ook echt verbaasd, zo had ik er nooit naar gekeken! In principe is aan alle voorwaarden van art. 7:610 BW voldaan. De ene partij (de bijrijder) verbindt zich in dienst van de andere partij (de eigenaar), om tegen loon (het rijden) gedurende zekere tijd (onbepaald in de meeste gevallen) arbeid (mesten, verzorgen) te verrichten.

Als je dit combineert met art. 7:610a BW waar staat dat het rechtsvermoeden van een AO aanwezig is wanneer er tenminste 20 uren per maand wordt gewerkt, zou een beroep op de bewuste roekeloosheid van art. 7:661 lid 1 BW in sommige gevallen kunnen slagen.

Het enige waar ik nog over twijfel, is of het rijden op het paard als geldig loon kan worden aangemerkt op grond van art. 7:617 lid 1 BW.

Hoop eerlijk gezegd niet dat bovenstaand stuk ooit door een rechter als gegrond wordt verklaard, dan zou het hippisch recht helemaal ingewikkeld worden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:27

Ik vermoed niet dat hier snel jurisprudentie over gaat komen :+ .

Maar ik zal mijn best eens gaan doen :D .

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:31

Zoals ik al zei, ik HOOP het niet ;)
Ben benieuwd wat jij kunt vinden!

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:32

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar deze week heb ik maar eens even bij onze verzekering geinformeerd hoe dat nu met bijrijdsters zit...als er wat gebeurd of ze dan onder onze WA verzekering vallen.....Bij onze verzekering is het zo dat iemand ook onder onze verzekering valt als deze sporadisch rijdt..hier valt onze bijrijdster dus niet onder..maar dan kun je een extra verzekering afsluiten (tientje ongeveer per maand) en is zij dus ook verzekerd als er iets gebeurd....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:33