Pony voor dochter: wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:36

Klinkt goed! Mooi maatje ook, daar kan ze nog wel even op vooruit.

angela26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:14

hoi ik zou zeggen niet doen.
het zou echt leuk zijn voor je kind zeker maar.
is er niet in de omgeving een mogelijk heid tot een ander bijrijd paardje en dat de instuctrise daar les mee geeft?
heb ervaring op mijn stal met meiden die jong paardje kregen en er later niks mee deden.
maar als je zegt als dat zou gebeuren gaat het paardje weg en daar dan ook aan houden dan kan je het proberen.
maar zou eerst als mogelijk de eerste optie proberen
maar ja veel succes met je keuze
groetjes angela

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:24

ik was ook al benieuwd hoe het gegaan was...

Klinkt goed, brave pony, niet al te groot (en ook niet te klein). Lijkt me een leuke leerpony voor je dochtertje. Ik zou zeggen: DOEN!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:27

Ik zeg: DOEN!! Wat een leuke pony, waar ze zo te zien nog veel kan van leren :)

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:30

Heb het hele topic gelzen en vind dat je zeker wel een weloverwogen keus maakt om de pony wel of niet te kopen.

Ik kan me goed voorstellen dat je de pony wel wil kopen. Ze kan er veel van leren, meer dan van de pony waar ze nu op lest en qua maat past een pony beter als een fries ;) Wel stoer dat ze er zo op wegrijdt.

Pony ziet er goed uit, super mooi ding. Ik zou zeggen DOEN :D

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:33

Ik weet niet of het handig is, maar misschien kun je het aan je dochtertje zelf vragen? Duidelijk uitleggen dat ze dan echt meerdere keren per week naar haar pony moet. Als ze dat niet ziet zitten dan is het duidelijk en anders zou ik het gewoon doen.. Veel succes met kiezen...
Laatst bijgewerkt door Tara_Jenny op 21-08-11 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:44

Pfffff ik ben bij, hahahaha. Was even veel stof.

Even mij mening, ik zeg pony voor dochter leuk en omdat je toch zelf in de paarden zit doen. Maaaaarrrr ik vind een c-maat wel iets te veel pony voor haar. En voor je denkt nou zeg ga ik het proberen te onderbouwen.
Mijn dochter was zelf dik 8 bijna 9 toen we haar eerste pony kochten, een a-pony, mooie maat voor een kind en vooral heel handzaam en leerzaam. Daarna zijn we over gegaan op een c-pony en nu d-pony. Ik ben blij dat ik heb gekozen om de pony op het kind aan te passen en niet het kind in de pony te laten groeien. Niet alleen omdat hij groter is, maar ook voor de wedstrijden. Zou ze het leuk doen en je wilt bij een pc en wedstrijden gaan rijden, dan moet ze dus gewoon al tegen meiden van 11-12 (dan heb ik het nog niet over de 13 en 14 jarige die ook gerust er nog op zitten) jaar rijden, dat valt niet mee, echt niet en ontneemt de kinderen ook de lol. De a en b pony's rijden ook iets andere proeven, terwijl je dus vanaf een c-maat al dezelfde proeven rijdt die de paarden ook moeten. Achteraf gezien ben ik zo blij dat ik gewoon klein begonnen ben. Een vriendin heeft als eerste pony onze c-pony voor haar dochter overgenomen en geloof me dat is toch echt een stuk moeilijker om met de wedstrijden te starten.

Ik zeg dus doen een eigen pony, is echt onwijs leuk om met je dochter te doen, maar ik zou voor een a of b pony gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:46

Tara_Jenny schreef:
Ik weet niet of het handig is, maar misschien kun je het aan je dochtertje zelf vragen? Duidelijk uitleggen dat ze dan echt meerdere keren per week naar haar pony moet. Als ze dat niet ziet zitten dan is het duidelijk en anders zou ik het gewoon doen.

Ze heeft wel duidelijk aangegeven dat ze hem wel wil hebben, maar voelt zich te jong zegt ze. Ja, het is zo moeilijk uit te leggen, hoe dochter in elkaar steekt.

Euhm... Om geen verkeerde verwachtingen/ teleurstellingen te creeren hebben wij als ouders duidelijk gezegd dat we er NU nog niet aan denken om een pony te kopen.
Dat dat WEL onze bedoeling misschien was, weet ze dus niet. 1 van de redenen is dat we haar ermee willen verrassen als hij ineens op stal staat :D Met eigenaarsnaambordje op de stal. Andere reden is dat we het erg sneu vinden als ze helemaal weg is van de pony en hij wordt afgekeurd door de DA. Die spanning willen we haar niet aan doen. Of dat ie voor onze neus weggekocht wordt... Dus hebben we altijd gezegd: als je 7 of 8 bent. Dus als je ouder bent. Ze wordt in december 7... :D Ze heeft dus dit idee overgenomen ook om zichzelf te beschermen dat ze hem erg graag zou willen en het wordt hem niet. Zo steekt dochter wel in elkaar namelijk. Dat klinkt haar leeftijd vooruit, maar dat is ze dan ook op alle vlakken. Ze is 6, maar zit in groep 4 bijv.

Dochter wil al heel lang een eigen pony en ze is echt weg van dit ponietje. Toen ik zei: stel nou dat je vandaag 7 bent, zou je hem dan willen hebben? Antwoord was JA!

Omdat we zelf een Fries hebben, weet ze dat daar zorg bij komt kijken en dat ik elke dag naar stal ga. Zijzelf komt dan ook een keer of 3 per week op stal voor onze Fries en haar rijles. Dus dit weten beide kinderen heel goed. Zelf wil ze wel 5 of 6 keer naar haar pony toe.... (als we het erover hebben) maar dat vinden wij wat veel. Ze moet ook ruimte over hebben voor spelen, vriendinnetjes etc. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:50

Kosta schreef:
Pfffff ik ben bij, hahahaha. Was even veel stof.

Even mij mening, ik zeg pony voor dochter leuk en omdat je toch zelf in de paarden zit doen. Maaaaarrrr ik vind een c-maat wel iets te veel pony voor haar. En voor je denkt nou zeg ga ik het proberen te onderbouwen.
Mijn dochter was zelf dik 8 bijna 9 toen we haar eerste pony kochten, een a-pony, mooie maat voor een kind en vooral heel handzaam en leerzaam. Daarna zijn we over gegaan op een c-pony en nu d-pony. Ik ben blij dat ik heb gekozen om de pony op het kind aan te passen en niet het kind in de pony te laten groeien. Niet alleen omdat hij groter is, maar ook voor de wedstrijden. Zou ze het leuk doen en je wilt bij een pc en wedstrijden gaan rijden, dan moet ze dus gewoon al tegen meiden van 11-12 (dan heb ik het nog niet over de 13 en 14 jarige die ook gerust er nog op zitten) jaar rijden, dat valt niet mee, echt niet en ontneemt de kinderen ook de lol. De a en b pony's rijden ook iets andere proeven, terwijl je dus vanaf een c-maat al dezelfde proeven rijdt die de paarden ook moeten. Achteraf gezien ben ik zo blij dat ik gewoon klein begonnen ben. Een vriendin heeft als eerste pony onze c-pony voor haar dochter overgenomen en geloof me dat is toch echt een stuk moeilijker om met de wedstrijden te starten.

Ik zeg dus doen een eigen pony, is echt onwijs leuk om met je dochter te doen, maar ik zou voor een a of b pony gaan.

Snap ik. Reden dat we toch voor een C willen gaan (kleine C :+ ) is dat ze de eerste tijd (maanden....) nog geen wedstrijden gaat rijden (nivo niet voor) en als ze gaat starten ze eerst bixie gaat doen. Of onderlinge op de pc... Op turnen wordt dochter ook geconfronteerd met grotere meiden of die langer turnen en dezelfde proeven moet afleggen. Daar houdt ze ook de lol in ook al wint ze niet, omdat ze mag laten zien wat ze kan. Wij leggen niet de nadruk dat ze met een beker thuis moet komen. Maar dat het je inzicht geeft in hoever je bent en waar je nog aan moet werken. Wedstrijdje op zijn tijd is leuk. Maar wij willen ponyrijden vooral gewoon leuk houden, het hele bezigzijn met een paard. En niet om altijd de eerste te willen worden. :D Wedstrijdjes zijn voor erbij, om af en toe te doen. Niet als hoofdzaak. We vinden de band met het paard en lekker rijden belangrijker. En tuurlijk is het leuk om af en toe opgedoft (in roze :P ) je kunsten te laten zien. Maar daar draait het niet om.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 21-08-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:54

Zilfstar schreef:
Tara_Jenny schreef:
Ik weet niet of het handig is, maar misschien kun je het aan je dochtertje zelf vragen? Duidelijk uitleggen dat ze dan echt meerdere keren per week naar haar pony moet. Als ze dat niet ziet zitten dan is het duidelijk en anders zou ik het gewoon doen.

Ze heeft wel duidelijk aangegeven dat ze hem wel wil hebben, maar voelt zich te jong zegt ze. Ja, het is zo moeilijk uit te leggen, hoe dochter in elkaar steekt.

Euhm... Om geen verkeerde verwachtingen/ teleurstellingen te creeren hebben wij als ouders duidelijk gezegd dat we er NU nog niet aan denken om een pony te kopen.
Dat dat WEL onze bedoeling misschien was, weet ze dus niet. 1 van de redenen is dat we haar ermee willen verrassen als hij ineens op stal staat :D Met eigenaarsnaambordje op de stal. Andere reden is dat we het erg sneu vinden als ze helemaal weg is van de pony en hij wordt afgekeurd door de DA. Die spanning willen we haar niet aan doen. Of dat ie voor onze neus weggekocht wordt... Dus hebben we altijd gezegd: als je 7 of 8 bent. Dus als je ouder bent. Ze wordt in december 7... :D Ze heeft dus dit idee overgenomen ook om zichzelf te beschermen dat ze hem erg graag zou willen en het wordt hem niet. Zo steekt dochter wel in elkaar namelijk. Dat klinkt haar leeftijd vooruit, maar dat is ze dan ook op alle vlakken. Ze is 6, maar zit in groep 4 bijv.

Dochter wil al heel lang een eigen pony en ze is echt weg van dit ponietje. Toen ik zei: stel nou dat je vandaag 7 bent, zou je hem dan willen hebben? Antwoord was JA!

Omdat we zelf een Fries hebben, weet ze dat daar zorg bij komt kijken en dat ik elke dag naar stal ga. Zijzelf komt dan ook een keer of 3 per week op stal voor onze Fries en haar rijles. Dus dit weten beide kinderen heel goed. Zelf wil ze wel 5 of 6 keer naar haar pony toe.... (als we het erover hebben) maar dat vinden wij wat veel. Ze moet ook ruimte over hebben voor spelen, vriendinnetjes etc. :j

Ze zal er dus echt voor gaan :+ Dan zou ik het doen. Is natuurlijk wel makkelijk als er al een paard is. Succes ermee.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:56

Snap ik best, maar toch valt het veel kinderen tegen die met deze instelling beginnen dat ze netjes rijden en dan ineens niets meer winnen. Bixie is leuk, daar krijgen ze altijd wat.

Die wedstrijden gaan sneller als je denkt hoor, dat was bij ons ook, nee wij gaan nooit wedstrijden rijden, en drie maanden later gingen we op een pc en nog geen maand later wilde ze ook op wedstrijd net als de andere en tja wij vonden dat wel leuk, dus vooruit, hahahaha. En toen was ze om.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:06

Ach, ik eindigde zo vaak laatste vroeger dat mn oma dan altijd zei dat ik eerste van onderen was :') Niet alle kinderen raken gefrustreerd als ze zelden of nooit winnen hoor, ik heb uiteindelijk ook zelf een pony gekocht :D

Hoewel.... Kocht een pony omdat ik rijden niet zo spannend vind, sta er liever naast dan dat ik erop zit. Toch trauma's? :')

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:15

Mijn dochter kreeg haar eerste pony toen ze 5 was.(Shetlander)
ze is nu bijna 15,en is vandaag met haar eigen fjord voor het eerst op de hei geweest,wat is ze daar trots op.
Dus...ja, ik zou het doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:42

Ochja, ik was even in de war met een ander heel klein meisje op Bokt, maar toen ik even in je profiel keek, wist ik het weer. :j
Dat meisje zonder zadel op je Fries, zelfs in draf en ook in galop toch? :))
Ik heb het topic nog niet helemaal gelezen, maar van sommige mensjes (hoe klein dan ook), kun je gelijk zien of ze ervoor zijn geboren en ik denk dat dat in het geval van je dochtertje ook zo is.
Is het geen idee om contact op te nemen met deze moeder?
[RIJ-ITP] Noa (6) met haar eigen palomino pony Smart Little Tim!

Morgen ga ik het hele topic lezen. :j

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:04

Ik heb het wel gedaan. Mijn dochter kreeg haar pony voor haar 7e verjaardag. Eerst reed ze 3 tot 4 keer per week een half uurtje later werd dat meer. Deze pony klinkt als de superbrave vriend waar ze zoveel van leren en vertrouwen op krijgen. Dat is de basis voor jarenlang paardrijden met plezier. Als je haar nu wilt laten rijden op een pony die niet braaf genoeg is is het met het plezier gauw gedaan. In veel gevallen rijden deze kinderen nooit meer. De mijne .. is inmiddels 13 en rijdt bijna dagelijks met veel plezier al is de pony inmiddels wel een maatje groter. Aan het B-tje zijn we zo verknocht dat we die nog altijd niet hebben kunnen verkopen.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:05

Ga je m nu kopen dan ???

leukepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

Ik zou voor optie B kiezen, rustig even afwachten, wat nu een paar maandjes leuk is kan straks alweer saai zijn. Ze is nog jong.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:46

Zilfstar schreef:
:D :D :D

Zo we zijn bij pown wezen kijken. Wat een ontzettend lief ding! Stond steeds te kroelen, echt met zijn neus in mijn haar te wachten tot ik hem weer ging aaien. Niet opdringerig, maar echt rustig wachten. Zo van: HIER ben ik.... <3 Dochter kon hem zelf poetsen (helemaal, ook zijn rug _/-\o_ ) en zijn hoefjes uitkrabben. Hielp ook met opzadelen enzo. Superbraaf!

Eerst werd ie voorgereden, superbraaf en netjes. Werd niet aand e voorkant getrokken, gewoon rustig aan beginnen. Toen dochter erop, eerst stappen en daarna draven terwijl het meisje hem vast hield. EN toen zei dochter zelf: laat maar los hoor... na 2 rondjes. En daar ging ze. Keurig lichtrijden alleen die armen af en toe wat hoog. Ze had een zweepje in d'r handen gekregen (is ze niet gewend) dus die maaide af en toe over de oren van pony. Die gaf er niks om en was superbraaf. Ze vond hem heerlijk rijden en lief en zo gehoorzaam. Ja ze is echt weg van hem. Maar omdat ze "weet" dat we niet gingen kijken voor echt kopen, heeft ze niet d'r hart aan hem verloren. Als ze 7 is wil ze graag dat we gaan kijken of ie nog te koop is. Want ze wil hem wel hebben.... :j :D

Inmiddels financieen op een rij gezet en tijdsindeling etc en het begint toch richting een ja te komen.... Ze kan op deze pown zo veel leren. In die 10 a 15 minuten dat ze erop zat heeft ze al zoveel gedaan en geleerd. Je zag haar greoein en haar vertrouwen ook. Helemaal niet bang ofzo, pakte hem ook een beetje aan toen ie stil wilde gaan staan (en hij luisterde ook prima)

Tuurlijk zal hij moeten wennen etc, maar er zat echt geen kwaad in. Kwam een motor voorbij racen en daar had ie niks van bijv. Paste zich met lopen ook aan dochter aan dat ze duidelijk jonger was. Kwam zelfs wat aan de teugel bij haar :j ze gaf hem ook een keer een tikje op zijn bil en daar kwam alleen de goede reactie op naar voren toe. Geen bok, oren in de nek of wat dan ook. Blijkt dat het vorige baasje erg angstig was door een ernstige val van een pony en deze pony heeft haar weer helemaal het vertrouwen terug gegeven (toen was ie dus 6). Dit meisje heeft hem nu 8 maanden en mag een Z-pony lenen om verder op te leren. Anders hadden ze hem echt nog niet te koop gezet zeiden ze. En daar leek het ook echt naar. We hebben nog geen echt besluit genomen maar het neigt ernaar dat we het gaan doen. :D

Dit is hem trouwens:

http://link.marktplaats.nl/473332144

Leuk diertje Zilfstar! Ben benieuwd wat julllie gaan doen nu. Zelf vind ik de pony behoorlijk aan de prijs, als starterspony, maar dat is mijn mening. (Onze Ricky was minder dan de helft, maar ok, dit ponietje is iets knapper).
Ik weet van mijn dochter toen ze de pony kreeg dat ze het best lastig vond het meteen heel leuk te vinden allemaal, (kinderen voelen ook feilloos mama's wens aan voor een leuke pony), er ligt toch wel een druk op voor die kleine kinderen, helemaal omdat ze wel weten dat het veel geld kost. Nu zijn ze helemaal gek op Ricky, maar het heeft wel moeten groeien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:02

Pony gaat hem niet worden.
Verkopers hebben twijfels of pony bij ons goed terecht komt en willen niks aan prijs doen.
Jammer, verder zoeken....

Als iemand nog een leuke brave leerpony weet voor dochter ergens tussen de 8 en 15 jaar, B of kleine C houden we ons aanbevolen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:03

Wazig hoor, dat van dat goed terechtkomen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:13

(zal nu Bokt wel over me heen krijgen mbt de eerste zin)

Ze vinden dochter te klein en te onervaren. terwijl ze zelf aangaven per mail dat het een goede leerpony is...
Komen er nu mee dat het best een boef kan zijn en nerveus. En dat terwijl ik dat gevraagd had voor we gingen afspreken om te komen. Kortom, ze spreken zichzelf nu tegen.
Maar hadden ons zondag ons dat idee helemaal niet gegeven. Vonden dochter er zo goed op staan etc. Er komen meer kopers dus ik denk dat ze daar een ander gevoel bij hebben.
Ook van de prijs willen ze niks afdoen (en dat was voor ons een punt, 2000 voor een B-pony vonden we te hoog) en nu zeggenz e er ook niks bij te willen doe. Terwijl eerst het bit wel bespreekbaar was.

Dan houdt het voor ons op.

Maar ach, ik had zelf ook wel de kriebels om dochter op een volbloed te zetten. :j Had zelf de klik er niet 100% mee (al gaat het om dochter)
Dus dan was deze gewoon niet voor ons bedoeld.

Ga nu verder kijken. We hebben alle tijd. In december wordt ze pas 7 :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:29

Ik ben geen welsh liefhebber. Ze zijn vaak te vlug voor die kleintjes. Ik ken eigenlijk maar weinig betrouwbare welshes. Daarom heb ik een leuke Dartmoor gekocht. Hier in Geffen kun je je kind gewoon laten lessen op een Dartmoortje en als je er dan voor kiest om er één aan te schaffen, kan je hem daar probleemloos kopen. Ik ken de achtergrond van de manege, dus ik zou mijn ogen er goed de kost geven voor ik er één uitzoek. :D (Voor ik bokt over me heen krijg...) Ow en onze Prince komt daar overigens dan weer níet vandaan..

Sabrina heeft ook een A-tje. Welliswaar nog net A en geen B. Ze kan daar tot haar 14e zeker nog mee door en anders gaat Michelle er mee verder. Die is net 6 en stapte afgelopen weekend al heel stoer alleen rond op hem. Weet dus ook waar ze aan begint. Voor Sabrina van 8 en behoorlijk aan de maat voor haar leeftijd, zou een C mss passen, maar de lol die ze heeft met Prince weerhoudt mij om een andere pony voor haar aan te schaffen. Tzt mss een leuke Fell-pony. Heeft Frank eindelijk zijn 'kleine' fries! Ze rijdt er ook al Bixie mee. Ik zie ze daar zelfs nog wel jonger ook. Altijd prijs en winnen is niet belangrijk. Sabrina kan echter heel boos worden als ze niet in de top 5 zit, maar ja, dan moet je ook wel oefenen. :+

Voordeel is wel, dat wij de paardjes aan huis hebben. Ze lopen de staldeur van de pony nog net niet plat.
Dit is schattig. ;)
Afbeelding

De grote zus...
Afbeelding

Dit is wat wij voornamelijk gedaan hebben toen Sabrina 6 was: GRONDWERK! Heel belangrijk.
Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:38

Hmm ik zou nu nog zeker geen pony voor je dochtertje kopen hoor. Ik vind ze er echt nog te jong voor. Vaak veranderd de zin om te rijden nog na de eerste harde val of vallen. En moet het rijden nu nog leuk blijven en niet te intensief.

Goed van de huidige eigenaren van de pony dat ze echt een goede bestemming zoeken. Ik zou onze pony ook niet meegeven voor een kind van 6. De eerste twee jaren van zo'n combinatie is dan toch voornamelijk spel.

Gewoon eisen van zo'n manege dat ze een pony aanschaffen die ook geschikt is voor hele kleine kinderen en anders gewoon geen kleine kinderen les laten nemen.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:41

Slimmerik: we rijden niet op een manege, maar staan met ons paard op een pensionstal. Instr heeft zelf 1 paard en 1 lespony en echt geen middelen om er nog eentje bij te kopen. Kan dus niks eisen, alleen een andere manier van lesgeven zoeken. Heb op de verschillende maneges gekeken en werd daar niet blij van.

We doen het rustig aan hoor. Er hoeft niet morgen al een pony te zijn. Dochter wordt in december overigens 7...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:42

Roosch schreef:
Dit is al het zoveelste topic van jou over dit onderwerp.. Waarom nu niet een keertje gewoon doen?

:') omdat ts twijfelt ,en dat snap ik best het is een hele beslissing die je neemt.het enige dat ik je kan meegeven is dat een goede betrouwbare pony geld waard blijft.
mensen betalen gewoon goed voor veiligheid,[eigenlijk zeg ik dus ook doen ;) ]