Cassidy schreef:@ Waratje: je hebt het over een BOVAG of ANWB keuring bij een auto. Nu zijn er meer keuringen die bij een auto gedaan kunnen worden: als je een niet APK gekeurde auto koopt zal de prijs lager zijn dan bij een wel APK gekeurde auto, en als je de onderhoudsboekjes bij een auto kunt krijgen zie je iig of hij wel of niet regelmatig onderhoud heeft gehad.
Er zijn allerlei keuringen die je kunt doen, zowel bij paarden als bij auto's, en die keuringen hebben allemaal hun eigen sterke en zwakke punten. Het kopen van een APK-gekeurde auto geeft wel een aantal zaken aan, maar niet of de distributieriem tijdig is vervangen. Kun je met je APK-gekeurde auto toch voor een vervelende verrassing komen als die het opgeeft. Is na te kijken in het onderhoudsboekje als dat is bijgehouden, maar als dat niet is bijgehouden kan het verstandig zijn om iets meer te (laten) keuren. Op dezelfde manier kun je ook zien in het paspoort van een paard of er aandacht is geweest voor het enten en als je geluk hebt staan er nog andere zaken in ook.
Als je zelf geen technische kennis hebt van auto's kan het verstandig zijn om de auto die je op het oog hebt te laten keuren door iemand met kennis van zaken. Dat kan de buurman zijn, maar ook een keurmeester van ANWB of Bovag, net wat je kiest. Die buurman zal het misschien doen als vriendendienst, al dan niet voor een lekker biertje, maar die keurmeesters doen het niet gratis en een autoverkoper zal de kosten ook niet op zich nemen. Waarom zou dat bij een paard dan wel moeten?
Cassidy schreef:Verder vind ik de vergelijking van auto's met paarden een beetje scheef. Je hebt het bij een paard toch over een levend wezen, en dat is bij een auto toch anders.
Voor de wet is een paard niet anders dan een auto, het is een object dat je kunt kopen en verkopen, een goed. Het feit dat het om een levend wezen gaat is niet relevant, het gaat erom of het "goed" kan doen waarvoor je het wil kopen. Niet meer en niet minder.
Cassidy schreef:Veel mensen willen een paard gekeurd hebben voor de verzekering. Dat houdt in: klinische keuring, maar ook foto's. Niet alles wat op de foto te zien is, is aanleiding voor problemen, maar als ik een paard koop dan wil ik zeker weten dat hij gezond is. De problemen komen gaandeweg vanzelf wel.
Die foto's worden door een verzekeraar ook pas boven een bepaald bedrag gevraagd. Paarden die voor dat bedrag te koop staan zullen vaak al door de verkoper op de foto zijn gezet omdat dit een te verwachten vraag is. Die verkopers zullen dan ook een herkeuring niet zomaar gaan betalen, lijkt me.
Cassidy schreef:Op de opmerking dat ik geen oog zou hebben voor geschikte paarden ga ik al nieteens in.
Zet ik er nog bij dat het niet persoonlijk is bedoeld, neem je het kennelijk alsnog persoonlijk op........
Cassidy schreef:Ik heb in mijn omgeving vaak genoeg meegemaakt dat jonge dieren waar nog niet mee gewerkt is, niet goed waren: klinisch niet en ook op de foto's niet. Ik heb geen roentgenogen, en jij ook niet. Verder vind ik de noemer "geschikt paard" bijzonder vaag, want wat jij een geschikt paard vindt, hoef ik nog niet te vinden.
En die jonge dieren die klinisch niet goed waren zag je niets aan? Lijkt me stug, eerlijk gezegd.
De noemer "geschikt paard" is inderdaad vaag, maar dat hangt dus volledig af van wat je precies wil met een paard. Het aantal mensen dat topsport gaat vragen van een paard is niet heel groot, de meeste paarden zijn toch bedoelt om gezellig mee rond te spoken in de basissport en daarvoor hoef je niet een paard te hebben dat puntgaaf is en alleen maar 1tjes laat zien op de foto.
Cassidy schreef:Een eigenaar van een paard dat goed functioneerd maar waar op de foto iets te zien is, heeft twee keuzes: hij kan het paard houden of verkopen voor een aangepaste prijs. Aan degene die hem heeft laten keuren, of aan een ander....
En afhankelijk van de oorspronkelijke vraagprijs kan dat nog steeds voor diezelfde vraagprijs zijn. Als iemand niet de hoofdprijs vraagt voor een gezond en goed functionerend paard, dan is een opmerking over een foto niet per definitie een reden om die prijs aan te passen. Je mag best redelijk blijven in de prijs/kwaliteit verhouding