Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:54

Cassidy schreef:
ikke schreef:
In de paarden is geen droog brood te verdienen. Kom op, laten we elkaar niet gekker maken dan het al is: al die topjongens kunnen dat alleen omdat er een idioot is die er wagonladingen geld in pompt, in de hoop op enige (media) aandacht. De rest is gewoon gebakken lucht.
Ga maar eens na hoeveel stallen door een bouwbedrijf worden gesponsord. Waarom door een bouwbedrijf.........?

Hoezo kort door de bocht en niet verder kijken dan mijn neus lang is. Maargoed ik laat ook keuren, ongeacht bedrag maar zodra de eigenaar niet wil betalen bij afkeuring wens ik hem veel succes met de verkoop en wordt het een rechtsomkeert naar huis.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:00

Cassidy schreef:
@ Waratje: je hebt het over een BOVAG of ANWB keuring bij een auto. Nu zijn er meer keuringen die bij een auto gedaan kunnen worden: als je een niet APK gekeurde auto koopt zal de prijs lager zijn dan bij een wel APK gekeurde auto, en als je de onderhoudsboekjes bij een auto kunt krijgen zie je iig of hij wel of niet regelmatig onderhoud heeft gehad.

Er zijn allerlei keuringen die je kunt doen, zowel bij paarden als bij auto's, en die keuringen hebben allemaal hun eigen sterke en zwakke punten. Het kopen van een APK-gekeurde auto geeft wel een aantal zaken aan, maar niet of de distributieriem tijdig is vervangen. Kun je met je APK-gekeurde auto toch voor een vervelende verrassing komen als die het opgeeft. Is na te kijken in het onderhoudsboekje als dat is bijgehouden, maar als dat niet is bijgehouden kan het verstandig zijn om iets meer te (laten) keuren. Op dezelfde manier kun je ook zien in het paspoort van een paard of er aandacht is geweest voor het enten en als je geluk hebt staan er nog andere zaken in ook.
Als je zelf geen technische kennis hebt van auto's kan het verstandig zijn om de auto die je op het oog hebt te laten keuren door iemand met kennis van zaken. Dat kan de buurman zijn, maar ook een keurmeester van ANWB of Bovag, net wat je kiest. Die buurman zal het misschien doen als vriendendienst, al dan niet voor een lekker biertje, maar die keurmeesters doen het niet gratis en een autoverkoper zal de kosten ook niet op zich nemen. Waarom zou dat bij een paard dan wel moeten?

Cassidy schreef:
Verder vind ik de vergelijking van auto's met paarden een beetje scheef. Je hebt het bij een paard toch over een levend wezen, en dat is bij een auto toch anders.

Voor de wet is een paard niet anders dan een auto, het is een object dat je kunt kopen en verkopen, een goed. Het feit dat het om een levend wezen gaat is niet relevant, het gaat erom of het "goed" kan doen waarvoor je het wil kopen. Niet meer en niet minder.

Cassidy schreef:
Veel mensen willen een paard gekeurd hebben voor de verzekering. Dat houdt in: klinische keuring, maar ook foto's. Niet alles wat op de foto te zien is, is aanleiding voor problemen, maar als ik een paard koop dan wil ik zeker weten dat hij gezond is. De problemen komen gaandeweg vanzelf wel.

Die foto's worden door een verzekeraar ook pas boven een bepaald bedrag gevraagd. Paarden die voor dat bedrag te koop staan zullen vaak al door de verkoper op de foto zijn gezet omdat dit een te verwachten vraag is. Die verkopers zullen dan ook een herkeuring niet zomaar gaan betalen, lijkt me.

Cassidy schreef:
Op de opmerking dat ik geen oog zou hebben voor geschikte paarden ga ik al nieteens in.

Zet ik er nog bij dat het niet persoonlijk is bedoeld, neem je het kennelijk alsnog persoonlijk op........ :\

Cassidy schreef:
Ik heb in mijn omgeving vaak genoeg meegemaakt dat jonge dieren waar nog niet mee gewerkt is, niet goed waren: klinisch niet en ook op de foto's niet. Ik heb geen roentgenogen, en jij ook niet. Verder vind ik de noemer "geschikt paard" bijzonder vaag, want wat jij een geschikt paard vindt, hoef ik nog niet te vinden.

En die jonge dieren die klinisch niet goed waren zag je niets aan? Lijkt me stug, eerlijk gezegd.
De noemer "geschikt paard" is inderdaad vaag, maar dat hangt dus volledig af van wat je precies wil met een paard. Het aantal mensen dat topsport gaat vragen van een paard is niet heel groot, de meeste paarden zijn toch bedoelt om gezellig mee rond te spoken in de basissport en daarvoor hoef je niet een paard te hebben dat puntgaaf is en alleen maar 1tjes laat zien op de foto.

Cassidy schreef:
Een eigenaar van een paard dat goed functioneerd maar waar op de foto iets te zien is, heeft twee keuzes: hij kan het paard houden of verkopen voor een aangepaste prijs. Aan degene die hem heeft laten keuren, of aan een ander....

En afhankelijk van de oorspronkelijke vraagprijs kan dat nog steeds voor diezelfde vraagprijs zijn. Als iemand niet de hoofdprijs vraagt voor een gezond en goed functionerend paard, dan is een opmerking over een foto niet per definitie een reden om die prijs aan te passen. Je mag best redelijk blijven in de prijs/kwaliteit verhouding ;)

azaro

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:08

phoe zwaar toppicje hier!
wat ik persoonlijk vind over het hele keuren gedoe is, het is veiliger maar je moet steeds in je achterhoofd houden dat het een moment opname is een paard da RO en klinisch perfect is kan de dag erna door een hartaderbreuk dood in zen stal liggen.
Zo'n dingen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar.
Ook kan het paard in de wei de dag erna zot doen en vallen en blessures hebben.
Maar met keuren kom je wel veel te weten eventuele blessures van vroeger enz.
Dus kort samengevat mijn idee: keuren 100´% mee akkoord maar geeft nog steeds geen garantie op zoveel jaren termijn.
Wat de kostten betreft, kostten voor de koper vind ik persoonlijk het eerlijkste want zelf een gekeurd paard kan de dag erna nog rollen in zen stal been tegen muur botse en alle gevolge vandien dus kan de dag erna worden afgekeurd.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:58

azaro schreef:
phoe zwaar toppicje hier!
wat ik persoonlijk vind over het hele keuren gedoe is, het is veiliger maar je moet steeds in je achterhoofd houden dat het een moment opname is een paard da RO en klinisch perfect is kan de dag erna door een hartaderbreuk dood in zen stal liggen.
Zo'n dingen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar.
Ook kan het paard in de wei de dag erna zot doen en vallen en blessures hebben.
Maar met keuren kom je wel veel te weten eventuele blessures van vroeger enz.
Dus kort samengevat mijn idee: keuren 100´% mee akkoord maar geeft nog steeds geen garantie op zoveel jaren termijn.
Wat de kostten betreft, kostten voor de koper vind ik persoonlijk het eerlijkste want zelf een gekeurd paard kan de dag erna nog rollen in zen stal been tegen muur botse en alle gevolge vandien dus kan de dag erna worden afgekeurd.

Ik vind klinisch een moment opname, maar rontgologisch niet.
Een paard wat vandaag word goedgekeurd met een klasse 1 of 2 op het straalbeen heeft morgen of volgende week niet ineens een 3 of een 4 op het straalbeen.

Klinisch ligthet anders, hij kan vandaag door de buigproef heen komen, en morgen zich verstappen en kreupel zijn.

En betreft de botte pech die je buiten het keuren kunt hebben met hart stilstand, gebroken benen.. e.d... Tsja... als je op zo,n manier moet gaan redeneren dan kun je beter niets kopen.

Ik heb ook al heel wat pech te verwerken gehad met mijn paarden, heb er 2 af mogen geven.

Maar ik vind een aankoop keuring heel belangrijk, want dan weet ik in ieder geval heel zeker dat op het moment ik het paard kocht het gezond was.
Je kunt evt het paard laten dekken in de verzekering met een keuring.

En voor de rest moet je gewoon geluk hebben denk ik zo, maar dat is met alles in het leven ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:35

De vraag is ook wat je met de keuringsresultaten doet.

Als je een wat ouder paard koopt voor de recreatie, kun je heus wel iets toegeven op de foto's. Ik zou dan veel meer kijken naar het klinische, en als het lukt de geschiedenis van het paard achterhalen. Als een paard het probleemloos 15 jaar heeft volgehouden met een 2-3 op de straalbeentjes of als een lichte vorm van artrose zichtbaar is op de foto's (plek is natuurlijk wel belangrijk), zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Als je een paard koopt dat je misschien weer wilt verkopen, zou ik vrij hoge eisen stellen aan de foto's - omdat je anders het risico loopt dat je 'm niet kunt verkopen.

En dan is er nog de interpretatie van de foto's...ook niet onbelangrijk. Nu foto's via de mail heel snel 'het land' doorgestuurd kunnen worden, zie je dat er toch grote verschillen zijn tussen de oordelen van dierenartsen. Het is dus nogal ingewikkeld allemaal. Kennis wordt dus steeds belangrijker en overleg met een goede dierenarts ook.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:21

Als wij een paard kopen, wordt die geheel gekeurd mits het de juiste leeftijd daarvoor heeft.

Het aankoopbedrag staat voor ons los van het keuringsverhaal. Bij afkeuring betalen wij ook de kosten, als wij een paard willen kopen, willen wij zoveel mogelijk zekerheid, het risico van de keuringskosten nemen wij dan op de koop toe.

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:35

Wij laten elk paard keuren bij aankoop, ongeacht bedrag.
Het zegt echter niet alles. We hebben ook al eens meegemaakt dat ons paard bij verkoop op de foto's ineens een afwijking had die hij 2 jaar daarvoor nog niet had...
Maar bij een keuring weet je tenminste of het paard op dat moment 'goed' is en idd voor de verzekering is het ook nodig dat het paard gekeurd wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:23

Ik heb mijn paard rontgen laten keuren op het moment dat ie te koop kwam. Zo had ik voor mezelf zekerheid en de foto's meteen digitaal. Mocht een koper dan alsnog weer willen keuren, dan voor eigen kosten, ongeacht of hij er dan door komt of niet.. Ik had immers al foto's en ga niet voor nog een keuring betalen, dat is hun eigen keuze.
Van mijn paard had ik dus al foto's en de koper heeft het cd-tje laten zien aan zijn eigen dierenarts voor een second opinion, ook hier was ie gelukkig goed ;)
Toen ik hem kocht als 3 jarige heb ik hem ook rontgen laten keuren.
Ik laat ieder paard keuren sinds ik een paard had gekocht die een ocd bleek te hebben, maar klinisch wel goed was.. Hier kwamen we pas achter toen wij haar wouden verkopen, heel zuur.. Ook toen hebben wij de keuring betaald omdat ze er niet doorkwam.
Op het moment dat ik een paard wil kopen en hij blijkt niet goed op de foto's dan betaal ik niks aan die keuring :n Verantwoordelijkheid voor de eigenaar lijkt me..

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:12

ja dat is nu iets waar veel die word over gescussie maakt,
en blijkbaar hier ook veel meningen anders liggen.
als je u paard verkoopt en er komt iemand aan van ik wil dat hij gekeurd word vind ik dat die persoon de keuring moet betalen. hij kiest ook voor een keuring.
het ligt natuurlijk anders als de eigenaar langs alle kanten maar zegt dat het paard perfect in orde is dan mag die de keuring wel betalen als hij afgekeurd word.

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:13

Ik zou alles bij ieder paard een standaard röntgen onderzoek laten doen. Gewoon om verrassingen te voorkomen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:38

azaro schreef:
ja dat is nu iets waar veel die word over gescussie maakt,
en blijkbaar hier ook veel meningen anders liggen.
als je u paard verkoopt en er komt iemand aan van ik wil dat hij gekeurd word vind ik dat die persoon de keuring moet betalen. hij kiest ook voor een keuring.
het ligt natuurlijk anders als de eigenaar langs alle kanten maar zegt dat het paard perfect in orde is dan mag die de keuring wel betalen als hij afgekeurd word.

Bij goedkeuring voor de koper, bij afkeuring voor de verkoper. Is niets anders dan wat ik eerder heb geroepen.
Ook een eigenaar heeft geen roentgenogen. Als de eigenaar langs alle kanten zegt dat het dier in orde is, maar voor die tijd niet heeft laten keuren, is zijn uitspraak nergens op gebaseerd en die neem ik dan ook niet serieus.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:47

ik keur niet röntgenologisch, alleen klinisch.

Te veel ervaringen gezien van andere die 60.000 euro paarden op de foto hebben laten zetten goed gekeurd en later toch iets in de rug of hals bijvoorbeeld blijken te hebben.
Of DA die het vanuit een andere hoek doen; opeens lijkt het paard toch niet zo puntgaaf meer.
Klinisch vind ik veel belangrijker, ik weet van enkele toppaarden (zowel op nationaal als internationaal niveau) dat ze röntgen niet goed zijn en toch dus hoog lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:51

@ Evony, jij koopt je paarden zo te zien voor de sport.Zat er nou echt geen merrie tussen of is die er tussen geweest waarvan jij dacht dat ze na een bewezen sportcarriere ook als fokmerrie zou kunnen dienen? En als dat het geval is (geweest), ben jij dan van mening dat je met bewezen en goedgekeurde merries moet dekken, of dat het allemaal wel losloopt?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:04

Evony schreef:
ik keur niet röntgenologisch, alleen klinisch.

Te veel ervaringen gezien van andere die 60.000 euro paarden op de foto hebben laten zetten goed gekeurd en later toch iets in de rug of hals bijvoorbeeld blijken te hebben.
Of DA die het vanuit een andere hoek doen; opeens lijkt het paard toch niet zo puntgaaf meer.
Klinisch vind ik veel belangrijker, ik weet van enkele toppaarden (zowel op nationaal als internationaal niveau) dat ze röntgen niet goed zijn en toch dus hoog lopen.

Daar heb je gedeeltelijk wel gelijk in MAAR als een paard weetikhoeveel chipjes heeft laat ik hem toch echt wel staan. Of ik bied minder geld als ik met de röntgenologische aanmerking kan leven maar de prijs dan te hoog vindt. Een klinische keuring kan ook mee gesjoemeld worden, buigproeven kan je oefenen etc.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:40

marish schreef:
Ik zou alles bij ieder paard een standaard röntgen onderzoek laten doen. Gewoon om verrassingen te voorkomen :)

En wat kost dat dan bij jouw kliniek? Hoeveel foto's zijn dit? En doe je dat ook bij een veulens en jaarlingen (omdat je zet alles bij ieder paard..)?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:43

Cassidy schreef:
@ Evony, jij koopt je paarden zo te zien voor de sport.Zat er nou echt geen merrie tussen of is die er tussen geweest waarvan jij dacht dat ze na een bewezen sportcarriere ook als fokmerrie zou kunnen dienen? En als dat het geval is (geweest), ben jij dan van mening dat je met bewezen en goedgekeurde merries moet dekken, of dat het allemaal wel losloopt?

Over fokken heb je zeker gelijk, ik vind dat er te veel ''onzin'' paarden gefokt worden.
paarden die niks toevoegen aan de huidige fokkerij of sport, rare kruisingen of dekkingen waar niet over na gedacht is.
Indien men wil fokken moet het in mijn ogen zeker om een goedgekeurde merrie gaan (geen erfelijke dingen iig) bewezen niet perse.
Ik heb er nu 1 staan waarvan ik zeker een veulen wil fokken, merrie is ook ster.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:49

Uiteraard kan je beter met goedgekeurde merries fokken. Maar ook de gemiddelde paarden eigenaar wil toch voor normaal geld een paard kunnen kopen. En GGK merries geven nu eenmaal meer kosten dus een duurder veulen!

Isacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:17

Bizar zo`n 20 jaar geleden was er geen sprake van om een paard wat onder de 10000 euro zat rontgeologisch te keuren. Ik vraag em soms af of we met z`n allen niet allemaal wat aan het doordraven zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:18

ponyparadijs schreef:
Uiteraard kan je beter met goedgekeurde merries fokken. Maar ook de gemiddelde paarden eigenaar wil toch voor normaal geld een paard kunnen kopen. En GGK merries geven nu eenmaal meer kosten dus een duurder veulen!

Wat bedoel je? Een goedgekeurde merrie geeft meer kosten en daarom een duurder veulen? Ik snap het echt niet hoor, bedoel je misschien goedgekeurde hengsten?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:40

Isacintha schreef:
Bizar zo`n 20 jaar geleden was er geen sprake van om een paard wat onder de 10000 euro zat rontgeologisch te keuren. Ik vraag em soms af of we met z`n allen niet allemaal wat aan het doordraven zijn.

Wat een onzin! :+
20 jaar geleden hadden we de gulden nog en een paad van 22000 gulden en minder geld werd echt wel gekeurd.
Mijn pony´s werden vroeger ook al gekeurd, en ik (mijn ouders) kochten echt geen pony´s van meer dan 6000 gulden dat is omgerekend +/- € 2700,- Mijn ouders zijn geen "paardenmensen" en we zijn altijd geadviseerd door mijn toenmalige ponyclub instructrice. Eigenlijk "alle" pony´s werden rönt. gekeurd bij onze ponyclub. Kan mij niet voorstellen dat het anders was bij paarden.

Ik ben met je eens dat we reeel moeten kijken of een (kleine) bemerking ook zo erg is om een paard te laten staan. Maar om zo iets te weten is altijd goed.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:49

Ik laat ieder paard volledig keuren ongeacht wat dat paard kost. Als uit de foto's blijkt dat er een (kleine) bemerking is, weet je het tenminste en kun je beoordelen of dat paard ondanks die bemerking nog steeds geschikt is voor hetgeen je er mee wilt. Bovendien kost een paard zonder bemerking maandelijks evenveel als eentje met bemerking en dan ga ik toch liever voor het paard dat geen bemerking heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:57

Kendra schreef:
ponyparadijs schreef:

Wat bedoel je? Een goedgekeurde merrie geeft meer kosten en daarom een duurder veulen? Ik snap het echt niet hoor, bedoel je misschien goedgekeurde hengsten?

De meeste mensen die een PROK gekeurde merrie hebben hangen een ander prijskaartje aan de veulens dan mensen die een niet PROK gekeurde merrie hebben! Dat bedoel ik er mee.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:33

Volgende week laten wij een 3 jarige 'vers van het land' :D keuren incl. röntgen.. Was even een discussie want tja, paard kost maar 1250 euro..

Ik vraag me alleen af of je niet overgeleverd bent aan de mening van de dierenarts.. Een kreupel paard herkend een leek zelfs, maar foto`s beoordelen is toch een vak apart. En paard staat bovenin Friesland, dus de spoeling van klinieken op korte afstand is dun.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:41

Mariska_28 schreef:
Volgende week laten wij een 3 jarige 'vers van het land' :D keuren incl. röntgen.. Was even een discussie want tja, paard kost maar 1250 euro..

Ik vraag me alleen af of je niet overgeleverd bent aan de mening van de dierenarts.. Een kreupel paard herkend een leek zelfs, maar foto`s beoordelen is toch een vak apart. En paard staat bovenin Friesland, dus de spoeling van klinieken op korte afstand is dun.

Maar je bent voor elke keuring toch aangewezen op (zo je wil, overgeleverd aan) de mening van een dierenarts. En dan nog, de dierenarts geeft een advies! Aan jou wat je met dat advies doet! je kunt dat namelijk ook naast je neerleggen :)*
Wanneer jij twijfelt aan de kwaliteit van een dierenarts, dan neem je een andere.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:54

Wij hebben een merrie van 4 jaar te koop, een goed en braaf paard, braaf buiten op wandeling, braaf op verplaatsing, springt alles waar je haar voor zet en kan leuk lopen :j
Geen top paard, maar zeker een goed paard voor iemand die wedstrijden wilt doen en plezier wilt hebben met zen paard, ze is echt een allrounder.
Nu hebben we der te koop gezet voor 2500 euro, omdat men vriend er echt geen tijd voor heeft en nog 2 paarden heeft (oudere merrie en enter) het belangrijkste is een goede thuis.
Nu vragen mensen of ze haar mogen laten keuren, tuurlijk mag dat, we hebben niets te verstoppen.
En dan vragen ze of wij betalen als ze afgekeurd wordt, eerlijk waar als je een paard verkoopt voor 2500 euro, wat heb je dan over na een volledige keuring?! Ik vind dat echt belachelijk en ik zou dat nooit durven vragen :n