Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:14

Ik ben het absoluut met je eens dat er wel eens rotte appels tussen zitten. als ik soms verhalen hoor hier en daar.
Maar dat wil zeker nog niet zeggen dat het overal zo is. Mijn vader heeft een pensionstal '' Stal Staal'' ( En nou denken jullie dat ik dit alleen ga zeggen omdat ik er woon dat het zo geweldig is.. ) Maar nee, die punten in het lijstje gelden niet voor onze stal. paarden mogen zomers 24/7 op het land en swinters een aantal uur in de paddock. dit geldt voor alle paarden
zoveel ruwvoer, stro of zaagsel als jezelf wilt. (je betaald per baal, kleine baaltjes) ander soort voer koop en voer je zelf dus daar ben je eigen baas over.
Stal mesten mag je zo vaak of zo weinig doen als je zelf wilt. niemand straft je ergens op. En niemand wordt voorgetrokken of anders behandeld.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:34

Chaos schreef:
Bijv. Het te weinig voeren wat je aandraagt in op.
80 procent van onze klanten wil hun paarden nu eenmaal veels te veel voeren. Hun denken dat dat goed is. Dat de paarden grasbuiken krijgen en ontploffen wanneer ze willen rijden: dat snappen ze dan niet..... dus wij voeren in sommige vallen minder dan dat de klant in eerste instantie zou willen. Maar dat is geen onkunde van ons, juist bewust voeren.

Dat is dan een verschil in visie, mijn ervaring is dat op de meeste pensionstallen juist veel te weinig ruwvoer wordt gegeven, en ik hoef echt geen onbeperkt hooi.. 1,5% van het lichaamsgewicht aan ruwvoer wordt vaak lang niet gehaald. Je ziet op die stallen vaak letterlijk meer koliek voorkomen. Denk dat het vaak meer nog een kwestie van geld is, hooi is nou eenmaal duur nu.

Ik heb niet lang na mijn berichtje in dit topic een leuke aanbieding gekregen op een kleine privestal waar alles onderling wordt geregeld. Over 3 weken gaat ze verhuizen, ben er helemaal blij mee :) (hooi wordt afgewogen en je zet het zelf klaar, ben benieuwd of ze gaat ontploffen ;) )

Chaos

Re: Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 02:20

Het voeren gaat altijd in overleg met klanten. Dus als wij denken minder voer overleggen we dat.
Er zal vaak beknibbeld worden op brok/stro/hooi, maar ook vaak genoeg niet.

Hier eten ze veel gras dat behoorlijk rijk is en waar ze goed bol van worden. Als we ze bijv. dan ook nog nonstop gras zouden voeren zouden er een paar sowieso hoefbevangen raken op den duur. Een goede pensionhouder maakt goeie afwegingen. :j

horsefriend7

Re: Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:39

Chaos, de laatste zin ben ik helemaal mee eens. Ik kijk naar het paard, wat die nodig heeft aan bij voeren met hooi. Bij ons staan ze overdag in de wei. En elk paard is dan verschillend met wat ie nodig heeft. En hoe ik de paarden graag wil zien, zijn de klanten het bij mij wel met me eens gelukkig.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:08

paulien2xx schreef:
Ik ben het absoluut met je eens dat er wel eens rotte appels tussen zitten. als ik soms verhalen hoor hier en daar.
Maar dat wil zeker nog niet zeggen dat het overal zo is. Mijn vader heeft een pensionstal '' Stal Staal'' ( En nou denken jullie dat ik dit alleen ga zeggen omdat ik er woon dat het zo geweldig is.. ) Maar nee, die punten in het lijstje gelden niet voor onze stal. paarden mogen zomers 24/7 op het land en swinters een aantal uur in de paddock. dit geldt voor alle paarden
zoveel ruwvoer, stro of zaagsel als jezelf wilt. (je betaald per baal, kleine baaltjes) ander soort voer koop en voer je zelf dus daar ben je eigen baas over.
Stal mesten mag je zo vaak of zo weinig doen als je zelf wilt. niemand straft je ergens op. En niemand wordt voorgetrokken of anders behandeld.

Maar dat zeg je alleen maar omdat dat jou vader is :P

Nee hoor, ik sta al jaren op stal staal, en heb werkelijk niets te klagen!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:10

horsefriend7 schreef:
Chaos, de laatste zin ben ik helemaal mee eens. Ik kijk naar het paard, wat die nodig heeft aan bij voeren met hooi. Bij ons staan ze overdag in de wei. En elk paard is dan verschillend met wat ie nodig heeft. En hoe ik de paarden graag wil zien, zijn de klanten het bij mij wel met me eens gelukkig.

Bij ons zijn ze altijd verbaasd dat de paarden maar zo weinig krachtvoer krijgen. Ze beginnen dan eigenwijs toch met anderhalve kilo per x. Die paarden worden knettergek in het hoofd. Ons gras is eigenlijk altijd "overrijk" aan alles en als ze dan ook nog non stop kuil zouden eten. Jeetje. We hebben nu al moeite alles op normaal gewicht te houden. Icm meer kuil worden ze te dik, icm meer krachtvoer krijgen ze té veel energie. Klanten snappen dus meestal al na 2 weken dat het paard gigantisch terug mag in het voer. :D