wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:29

Dank je Boras. Hele lap tekst maar ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat TS de paarden idd achter mag houden volgens het retentierecht.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:31

robeer schreef:
Dank je Boras. Hele lap tekst maar ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat TS de paarden idd achter mag houden volgens het retentierecht.

hmm ik twijfel
Laatst bijgewerkt door SteffiiY op 13-07-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:32

Blijkbaar mag het dus toch, my bad! Raar, ik heb altijd bij recht geleerd dat levende have niet als onderpand gehouden mag worden. Maar dit zal dan wel een uitzondering zijn?

Edit: Als ik het goed begrijp mag je dus pas gebruik maken van het retentierecht op het moment dat je dit de eigenaar (of de \gene met schulden zeg maar) dat ook laat weten. Maar even in theorie: Wat nu als die eigenaar spoorloos verdwenen is (en je kan dus niet een brief sturen met: Ik maak gebruik van m'n retentierecht).
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-07-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:33

SteffiiY schreef:
Knollentuin en gamblerscup wat een ontzettend kinderachtige reacties.
Focussed blijft hartstikke netjes en probeert het iedere keer normaal uit te leggen maar er word meteen met modder gesmeten.
Terwijl dit best een interessante discussie had kunnen zijn, jammer dat niet iedereen dan vrij gelaten word in vrijheid van meningsuiting.

het gaat erom hoe focussed het brengt, en wat leuk dat je in t zelfde durp als focussed woont, zusje/vrindinnetje :') focussed komt wel vaker over als de alwetende met t wijzende vingertje en alleen zij weet ales ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:34

SteffiiY schreef:
robeer schreef:

hmm ik twijfel

nee, volgens focussed mocht t absoluut niet, beter lezen steffiiy,oh heb je nu je post gewijzigd?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-07-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:35

Overkomen ligt aan de interpretatie van de lezer, kan ik weinig aan doen. En alwetend ben ik niet, zoals je ziet in de bovenste post geef ik mijn ongelijk ook gewoon toe.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:36

Ik snap dat je je er misschien aan irriteert, maar wat voor last heb jij ervan als focussed de alwetende is met een wijzend vingertje?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:37

Daks schreef:
__PSM__ schreef:
Ik zou ook op mijn strepen staan...

Maar ik moet eerlijk zeggen, mijn pa is 1,5 jaar geleden overleden en die betaalde de boel altijd, nu betaald mijn moeder het paard, alleen het is gewoon niet ons systeem en keer op keer vergeten wij het ook altijd.... Standaard de tweede week komen we er achter.... Nu ben ik ook nog het huis uit... We betalen wel altijd :j en dat weet de staleigenaar ook :)

zoiets komt overal voor. Bij ons is het ook 1e van de maand maar er zijn er die maandelijk de 7e ofzo pas storten.
Als je 4 weken loon hebt kan het altijd anders uit komen en in overleg zijn wij hier heel soepel.

Door dit topic heb ik het nu wel in mijn telefoon gezet ;) dan kan ik iedere 1e van de maand mams bellen ;) hihi had ik al veel eerder moeten doen ;) Hou niet van te laat betalen :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:37

SteffiiY schreef:
robeer schreef:

hmm ik twijfel

Google maar eens op de woorden paard en retentierecht. Er is genoeg over te vinden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:43

Je moet de eigenaar duidelijk maken dat je je retentierecht uitoefend. Dit kan door een hangslot op bv de stal te plaatsen of door de paarden te verplaatsen. Dit hoeft dus niet dmv bv een (aangetekende) brief. Als Daks slimm is zegt ze tegen de eigenaar van de paarden letterlijk: ik beroep me op mijn retentierecht of ik oefen mijn recht op retentie uit.

Waaraan twijfel je SteffiiY?

@ Focussed, onderpand is wat anders dan recht van retentie. Zo moet er, als er sprake is van iets in onderpand geven, toestemming zijn van de eigenaar om dat te doen. Maw de eigenaar geeft het goed dan in onderpand ter zekerheid voor het nakomen van verplichtingen. Bij retentierecht heeft de eigenaar, even oneerbiedig gezegd, niks te vertellen over het goed. Sterker nog, de retentiehouder heeft eerste rechten mocht er iets met het goed gebeuren.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:44

Boras schreef:
Google maar eens op de woorden paard en retentierecht. Er is genoeg over te vinden.

Hoef ik niet eens voor te googelen. B-)

One_Love

Re: wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:52

Ik betaal elke maand weer op een andere datum eigenlijk nooit op een vaste datum... zodra mijn geld er is maak ik het over en dat kan de 1ste, de 14de of de 20ste zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:54

Bij ons moet het geloof ik ook de 1e of de 5e binnen zijn.
De meeste mensen hebben er bij de bank een automatische overschrijving van gemaakt.
En dan hebben we klanten die standaard te laat betalen, maar altijd voor het einde van de maand. Dan hoor je ons ook niet. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:55

Zelfde met de trailerstalling. Eigenlijk is het vooruitbetalen maar sommige klanten betalen aan het eind van het jaar. Maar die staan er al jaren en daar kunnen we op bouwen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:57

lampenkap schreef:
Ik betaal elke maand weer op een andere datum eigenlijk nooit op een vaste datum... zodra mijn geld er is maak ik het over en dat kan de 1ste, de 14de of de 20ste zijn.

heb je dat ook besproken met de pensioneigenaar??

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:59

Het stuk wat Boreas aanhaalt gaat wel wat kort door de bocht: bijvoorbeeld over de executieverkoop van een eigen woning. Als de hypotheekverstrekker niet meewerkt trek je als schuldeiser aan het kortste eind. :(
Helaas heb ik dat zakelijk al een paar keer meegewerkt, betrof toevallig allemaal DSB hypotheken, ook al vaak een teken dat het water aan de lippen stond. DSB werkte nooit mee en de DSB curatoren al helemaal niet.

Al heb je een uitspraak van de rechter, dan is het nog niet eenvoudig om aan je geld te komen als de schuldenaar niet meewerkt.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:10

Waar ik sta heb ik geen contract hoeven tekenen, alles met mondelinge afspraken.
Ik mag een deel automatisch over maken, en deel contant.
Rekening krijg ik netjes einde van de maand, gevraagd is om voor de 10de te betalen.
Ik heb respect voor mijn stal eigenaresse..en ben gelukkig altijd steevast de eerste die betaald.

Nu was ik vorige week een keer ziek..en betaling liep daardoor ook uit(dagen..geen weken)..ik voel me dan nog schuldig ook.
Staleigenaresse weet dat ik het betaal, zal er ook nooit om vragen..

Ik ben niet blind, zie wat er voorruit betaald moet worden..en het minste wat ik dan kan doen is netjes optijd betalen, dat bedrag waar zij gewoon domweg recht! op heeft, en graag zonder dat ze erom moet gaan smeken. (wat belachelijk is!)

Stel gewoon jezelf een voor in haar/zijn positie..zou jij willen smeken om iets waar je recht op hebt?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:13

tiwi1969 schreef:
Het stuk wat Boreas aanhaalt gaat wel wat kort door de bocht: bijvoorbeeld over de executieverkoop van een eigen woning. Als de hypotheekverstrekker niet meewerkt trek je als schuldeiser aan het kortste eind. :(
Helaas heb ik dat zakelijk al een paar keer meegewerkt, betrof toevallig allemaal DSB hypotheken, ook al vaak een teken dat het water aan de lippen stond. DSB werkte nooit mee en de DSB curatoren al helemaal niet.

Al heb je een uitspraak van de rechter, dan is het nog niet eenvoudig om aan je geld te komen als de schuldenaar niet meewerkt.

Het ging erom duidelijkheid te scheppen in de discussie over retentierecht.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:24

Daks schreef:
lampenkap schreef:

heb je dat ook besproken met de pensioneigenaar??

Ja, hij vind het allemaal best zolang hij zijn geld maar krijgt. Je mag ook zelf bepalen of je bijvoorbeeld 6maanden niks betaald en dan alles in 1 keer. Alles kan en mag bij ons op stal.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:26

tiwi1969 schreef:

Dat komt omdat een bank een preferente schuldeiser is. Om het allemaal nog moeilijker te maken hé. :')

Oh en trouwens mag er wel beslag gelegd worden op een paard. Zowel conservatoir als executoriaal.

Ik betaal zelf trouwens altijd netjes rondom de 1e van de maand. Soms wat eerder, soms wat later. Wel altijd contant en zonder betalingsbewijs. Ja, dom ik weet het. Maar zoals dat vaak gaat, gaat ook hier eigenlijk alles ter goede trouw.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:02

Op de stal waar mijn rijpaard staat zorg ik dat het voor de eerste van de maand op de rekening staat, ik betaal vooruit.

Bij mijn pony's heb ik 2 mensen in pension en wil ik ook voor de eerste van de maand het geld hebben. Van de ene ligt er altijd in de laatste week van de maand keurig een envelopje met geld en bij de ander moet ik er elke maand weer naar vragen, iets wat ik heel vervelend vind.
Dat resulteerd er dus in dat ik voor degene die altijd op tijd is harder loop dan voor degene die altijd te laat is :o

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:17

Focussed schreef:
Blijkbaar mag het dus toch, my bad! Raar, ik heb altijd bij recht geleerd dat levende have niet als onderpand gehouden mag worden. Maar dit zal dan wel een uitzondering zijn?

Edit: Als ik het goed begrijp mag je dus pas gebruik maken van het retentierecht op het moment dat je dit de eigenaar (of de \gene met schulden zeg maar) dat ook laat weten. Maar even in theorie: Wat nu als die eigenaar spoorloos verdwenen is (en je kan dus niet een brief sturen met: Ik maak gebruik van m'n retentierecht).

Dan heb je bij recht ook wel eens gehoord van houder, bezitter en eigenaar???
En paarden zijn iid zaken bij de wet en beslag kan wel degelijk.
Als een stal failliet gaat wordt stalhouder geacht dmv houderschap eigenaar te zijn en kan er beslag op gelegd worden waardoor ook pensionklanten niet meer bij het eigen rijdier kunnen. Kun je wapperen met je paardenpaspoort of stamboekpapier wat geen eigendomsbewijs is dus kun je gaan aanvechten dat je paard in pension staat.
Het kan dus wel degelijk

Tenzij dat veranderd is aangezien ik me al een tijd niet meer met het recht bezig houd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:25

Ja, en beslag kan ook. Maar er is een verschil tussen beslag en onderpand. Daar had ik het over.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:12

mltex schreef:
Dan heb je bij recht ook wel eens gehoord van houder, bezitter en eigenaar???
En paarden zijn iid zaken bij de wet en beslag kan wel degelijk.
Als een stal failliet gaat wordt stalhouder geacht dmv houderschap eigenaar te zijn en kan er beslag op gelegd worden waardoor ook pensionklanten niet meer bij het eigen rijdier kunnen. Kun je wapperen met je paardenpaspoort of stamboekpapier wat geen eigendomsbewijs is dus kun je gaan aanvechten dat je paard in pension staat.
Het kan dus wel degelijk

Tenzij dat veranderd is aangezien ik me al een tijd niet meer met het recht bezig houd.

voor de wet ben je eigenaar als je kan aantonen dat je gedurende langere tijd, 6 maanden dacht ik, de zorg voor een dier op je hebt genomen, als je kan aantonen dat je de pensionhouder al dit tijd hebt betaald voor de geleverde zorg, dan ben en blijf je wettelijk gezien de eigenaar.

Nog een reden om gewoon op tijd je pensiongeld te betalen en dan netjes via de bank of een betalingsbewijs vragen als je contant betaald.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:10

Ben nog wel ff nieuwsgierig naar het retentierecht. Stel de eigenaar betaalt langere tijd niet, je beroept je op het retentierecht, paard wordt ziek, da erbij maar overleeft het niet. Paard is wel verzekerd. Voor wie is de da-rekening en de opbrengst van de verzekering dan?
Hoe gaat dit dan zonder dat je beroep hebt gedaan op het retentierecht (wat velen natuurlijk niet weten, ik ken het vanuit de bouw)? Moet je dan als stalhouder ook kosten voor hoefsmid en da betalen tot in den treure. Laatst stond er een artikel in de nieuwsbrief van Horses, dat zo vreselijk onvolledig was. Conclusie was dat je dan voor de rest van het paardenleven met het dier zat opgescheept en je van tevoren beter je klanten moet checken. Ik ga vragen om een verklaring van financiële gegoedheid of een garantstelling van hun bank, zie je het voor je?

Ontopic: direct aanspreken. Ik ben daar ook heel streng in. De 6e wordt de 8e, de 8e de 10e ofwel steeds later. Ik heb met 1 persoon de afspraak dat ze de 10e betaalt en die moet ik steevast achter de vodden aanzitten. Soms is het dan pas na de 20e dat ze betaalt. Wordt daar wel een beetje moedeloos van en het is dat het zo'n leuk oud paard is, anders had ik haar verteld dat ze maar een andere stal moet zoeken. Maar om nou zo'n oude boom te verplanten.